Regeringen vill göra lagen om hemlig dataavläsning permanent

Permalänk
Skrivet av Mo0rbid:

väldigt farligt tankesätt

Farligare än att låta gängkriminaliteten borra sig ännu djupare in i vårt samhälle? Jag gillar inte heller idéen men om jag måste välja på att offra delar av mitt privatliv för att förhoppningsvis stoppa gängen eller att låta utveckling fortsätta som den gör så skulle jag offra delar av mitt privatliv alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Tillgång till släktforskningsdatabaser ser jag som vettigt. Var ju ett fall i USA där dom fick tag i en seriemördare som hade gäckat polisen i decennier. Inklusive våldtäkter. Så jag säger JA till att få tillgång till släktforskningsdatabaser.
Jag är en sån som tycker samtliga människor, när dom föds ska tas DNA på, och ha i en bank. Sen ska inte det vara alltid 100% anledning att dömma någon för brott, utan som en del i bevismaterialet för att just den förövaren har utfört dådet.

Problemet med släktforskningsdatabaser är ju att dom kan se typ om de är en nära anhörig men dom ser inte VEM det är exakt. Så om du har 3 sönder varav en utför ett brott så måste dom titta på alla dina 3 sönder för att ta reda på vem som utfört brottet. Det vill säga två helt oskyldiga får sina liv granskade. Inte precis roligt att bli misstänkt för våldtäkt eller pedofili. Bara ett ryckte kan ju typ förstöra en liv. Men sen behöver de ju inte alltid vara en så nära matchning utan polisen kan behöva börja rota igenom hela släkten typ för att hitta en kusin eller något.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Utan att ta sida till frågeställningen är jag intresserad av att veta hur ni som ställer er emot detta föreställer er brottsuppklaringsstatisk, bevisbörda och resurser på polismyndighetens sida?

Jag arbetar med säkerhet och har kollegor som arbetar inom fysisk säkerhet, där har jag exempel på 112-samtal vid inbrott/stöld som inte prioriteras om inte signalement finns aka "något att gå på", utredningar läggs ner konstant i brist på bevis m.m. Jag menar bedragare undkommer lagföring även om de hämtar ut produkter med bankID.. Polisen lägger ner utredning trots att bedragaren använder bankID

Vart ser ni alla polisresurser komma ifrån som 24/7 ska sitta och granska detta?

Som sagt inget dömande, genuint nyfiken, jag kanske har missat något (inte så insatt).

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Problemet med släktforskningsdatabaser är ju att dom kan se typ om de är en nära anhörig men dom ser inte VEM det är exakt. Så om du har 3 sönder varav en utför ett brott så måste dom titta på alla dina 3 sönder för att ta reda på vem som utfört brottet. Det vill säga två helt oskyldiga får sina liv granskade. Inte precis roligt att bli misstänkt för våldtäkt eller pedofili. Bara ett ryckte kan ju typ förstöra en liv. Men sen behöver de ju inte alltid vara en så nära matchning utan polisen kan behöva börja rota igenom hela släkten typ för att hitta en kusin eller något.

Jag håller med, det är inte helt enkelt svart och vitt. Det behöver göras rätt. Men jag vill att möjligheten ska finnas! Och ifall vi hade ett nationellt register på DNA som tas alltid i samband med födseln samt vid läkarbesök av folket som redan hunnit födas innan denna nya insamtling av DNA. Vi skulle enklare lösa fall där DNA är inblandad utan någon direkt krångel. Sen ska det inte enskilt vara enda bevismaterialet utan ska såklart matchas med övrig eventuell bevisning, som sagt.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag håller med, det är inte helt enkelt svart och vitt. Det behöver göras rätt. Men jag vill att möjligheten ska finnas! Och ifall vi hade ett nationellt register på DNA som tas alltid i samband med födseln samt vid läkarbesök av folket som redan hunnit födas innan denna nya insamtling av DNA. Vi skulle enklare lösa fall där DNA är inblandad utan någon direkt krångel. Sen ska det inte enskilt vara enda bevismaterialet utan ska såklart matchas med övrig eventuell bevisning, som sagt.

Blir ju mycket lättare å sätta dit andra för brott om det finns en massiv databas med allas DNA. Ta lite blod eller hår eller något från en random person som du vill jävlas med och ta med dig till brottsplatsen när du utför det du ska utföra och sen lämna efter beviset.

Problemet är ju också att om vi börjar göra det så blir de svårt å säga åt andra stater att inte göra det. Typ Ungern osv.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Blir ju mycket lättare å sätta dit andra för brott om det finns en massiv databas med allas DNA. Ta lite blod eller hår eller något från en random person som du vill jävlas med och ta med dig till brottsplatsen när du utför det du ska utföra och sen lämna efter beviset.

Problemet är ju också att om vi börjar göra det så blir de svårt å säga åt andra stater att inte göra det. Typ Ungern osv.

Ja självklart, därför jag skriver att det också ska kombineras med annan bevismaterial i sin bevisföring. Det ska vara mycket säkert för att DNA enskilt ska vara beviset som sätter vederbörande i finkan.

Med det sagt är det ju otroligt svårt att inte släppa ifrån sig sitt eget DNA ifall man nu bestämmer sig för att man ska jävlas med någon och ha med DNA från en annan person. Vilket i sig är rätt svårt att få med sig utan att själv smutsa ner den andras DNA med sitt egna Så tror nog man skulle bli lite misstänksamt när du kommer där i full body suit och plockar ett hårstrå eller lyckas få blod från någon

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Som jag trodde, ad hominem direkt på desillusionerad. Strängare straff och fråntagande av medborgares rättigheter är väl ingen utvecklingen någon gillar. Men dina förslag har redan prövats i 10år utan framgång.
Du tar upp Detroit och US som exempel? Det är ett land med avsevärt högre straffskalor, högre tillväxt och lägre skatter? Detta är ditt case? Vi pratar om raka motsatsen gentemot Sveriges lösningsproblematik...

Sverige sticker inte ut inom EU eller hos OECD i företagande/kapital. Det här är mest något som ältas av andra gammel svenskar i någon svunnen tid från 70-80talet.
Däremot har Sverige bland de högsta marginalskatterna i världen, vilket både OECD och Produktivitetskommissionen hävdar. Du påstår alltså att detta är ljug och båg?

Ditt dravel är ljug och båg, blandat med överdrifter och faktaförnekelse. Det märks tydligt att du växt upp med silversked i munnen och hellre gör rika rikare än att göra något gott för samhället i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Detta här är väl ändå ganska naivt.

Varför skulle man vilja ha statliga tjänstemän hos myndigheter som är med i grupperingar som sysslar med civil olydnad etc?

Du har missat innehållet i mitt inlägg.

Rebellmammorna som grupp sysslar inte med civil olydnad. Men varje medlem är en individ, och kan vara medlem i flera organisationer där det kan finnas personer som gör det..
Det här förslaget handlar om att avlyssna människor innan det finns en konkret misstanke, baserat på associationer.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Sjukaste jag läst

Oavsett hur rent mitt mjöl är så är det mitt och inget som staten eller framtida makthavare ska ta del av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Utan att ta sida till frågeställningen är jag intresserad av att veta hur ni som ställer er emot detta föreställer er brottsuppklaringsstatisk, bevisbörda och resurser på polismyndighetens sida?

Jag arbetar med säkerhet och har kollegor som arbetar inom fysisk säkerhet, där har jag exempel på 112-samtal vid inbrott/stöld som inte prioriteras om inte signalement finns aka "något att gå på", utredningar läggs ner konstant i brist på bevis m.m. Jag menar bedragare undkommer lagföring även om de hämtar ut produkter med bankID.. Polisen lägger ner utredning trots att bedragaren använder bankID

Vart ser ni alla polisresurser komma ifrån som 24/7 ska sitta och granska detta?

Som sagt inget dömande, genuint nyfiken, jag kanske har missat något (inte så insatt).

Det är väl inget som ska granskas 24/7? Polisen kan vid behov begära om tillstånd till hemlig dataavläsning av en viss person/enhet. Om de inte har resurser att granska datan som är tänkt att samlas in så lär de heller inte skicka in begäran om att få samla in datan.

Permalänk
Medlem

Vem som helst som jobbar inom IT har bara en åsikt kring denna: brist av förståelse på politikers sida. Det är ju samma som hur skjutvapen är förbjudet men kriminella fortfarande enkelt har åtkomst till skjutvapen. Det är inte svårt för kriminella att köra allt igenom VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför skulle den det?
Det har inget med brottsbekämpning att göra

Därför att de som föreslagit dessa nya lagar som möjliggör mer övervakning har sagt att de nya lagarna är till för att bekämpa brottslighet? Då borde man väl förvänta sig att brottsligheten ska minska när mer övervakning införs.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Det är väl inget som ska granskas 24/7? Polisen kan vid behov begära om tillstånd till hemlig dataavläsning av en viss person/enhet. Om de inte har resurser att granska datan som är tänkt att samlas in så lär de heller inte skicka in begäran om att få samla in datan.

Okej tack för förtydligandet, så det fungerar lite som det gör nu fysiskt; Polisen kan vid misstanke ställa dig mot väggen, granska vad du har i fickorna och begränsa din rörelsefrihet? Utifrån undersökning kan husrannsakan genomföras.

Är det några speciella rättigheter som kommer med att vistas digitalt som gör att man "går fri" från allt?

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Då skulle du klara dig helt utan yttrandefrihet då du ändå inte har något vettigt att säga? Är ungefär samma sak med argumentet för rent mjöl i påsen.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Därför att de som föreslagit dessa nya lagar som möjliggör mer övervakning har sagt att de nya lagarna är till för att bekämpa brottslighet? Då borde man väl förvänta sig att brottsligheten ska minska när mer övervakning införs.

Sorry, svårt med ironi på skrift

Det är lite det jag menar - det har inte visats särskilt mycket (till allmänheten) som skulle påvisa att denna typen av rätt grov lagstiftning faktiskt gör det den säger att den ska göra…

Känns som att vi lägger oss stabilt på ”2 dåliga riksdagsval innan 1984” i namnet för säkerhet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ditt dravel är ljug och båg, blandat med överdrifter och faktaförnekelse. Det märks tydligt att du växt upp med silversked i munnen och hellre gör rika rikare än att göra något gott för samhället i stort.

Fel igen, jag är från arbetar bakgrund. Du kan själv kolla upp hur det ligger till med siffror men är mest intresserad av den röda partiboken i byxfickan. Förbli du i ovissheten kamrat!

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Söndra, övervaka sedan härska?

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast nu stod det inte bara ”organisation eller grupp”. Det stod, ”organisation eller grupp som utför allvarliga brott”.

Tar man med biten du kapade av, blir det vad man i dagligt tal skulle kalla för en kriminell organisation.

Ditt långa utlägg blir därmed bara ännu ett exempel på hur hårt vissa filtrerar information i syfte att passa en på förhand vald slutsats.

Som du säker nu borde ha märkt "där är ett tolkningsutrymme som verkligen flyter", vilket det skall vara i en lagtext då den inte blir osäkrad förrän det skapats predjukat. Ändå så skall en lag aldrig skrivas för bred, tyvärr är denna en för bred!

Är det verkligen vad vi vill ha en så bred tolkning på "när man är kriminelle, eller inte", eller när man är en "Grupp"?

Lagen är skriven så att i princip vem som helst kan anses kriminell enligt godtycklighet, precis som vem som helst kan bli en grupp.
Å där är orsaken till att advokater och deras organisationer varit så kritiska mot just denna lagen "den är alldeles för bred"!

Jag vill precis som du att kriminella skall hanteras som kriminella, men vill absolut inte att vanliga människor skall råka illa ut.

En liten kontring, som även är avslutningen i mitt förra inlägg

Citat:

Just för lydelsen "det kan befaras", sug på den och fundera över vad den innebär.

Det kunde ståt "jag gissar", "vi tror men vet inte", "kanske det är så". Är ju nästan så man kan tro att Tidö blivit religösa fanatiker med lydelsen "det kan befaras"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Gratulerar till alla framtida generationer som kommer få slippa leva i ett samhälle där man var fri.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Just DNA forensisk teknik är lite av ett tveeggat svärd, fastän allmänheten har en tro att DNA är det ultimata beviset. Vilket verkligen inte stämmer.

Skrivet av krEJZi:

Det som du nämner har börjat att bli ett problem, samtidigt så finns det många andra fall av kontaminering som kan inträffa.
Idag så är forensisk DNA teknik så exakt att dom kan identifiera en enda cell och få DNA från den, däremot så kommer då frågan, är den från gärningsmannen/gärningskvinnan eller är det en kontaminering. Det kan vara från en person som helt ovetande passerade ett antal meter ifrån brottsplatsen och bara råkade hosta.

Skrivet av car2ns:

Ja självklart, därför jag skriver att det också ska kombineras med annan bevismaterial i sin bevisföring. Det ska vara mycket säkert för att DNA enskilt ska vara beviset som sätter vederbörande i finkan.

Med det sagt är det ju otroligt svårt att inte släppa ifrån sig sitt eget DNA ifall man nu bestämmer sig för att man ska jävlas med någon och ha med DNA från en annan person. Vilket i sig är rätt svårt att få med sig utan att själv smutsa ner den andras DNA med sitt egna Så tror nog man skulle bli lite misstänksamt när du kommer där i full body suit och plockar ett hårstrå eller lyckas få blod från någon

Tror inte att det krävs en full body suit, däremot nytvättade kläder, huvudbonad och handskar.

Men precis som du skriver så sker kontaminering väldigt lätt, det räcker egentligen med att en person har hälsat på en gärningsman/gärningskvinna som en stund senare utför ett brott.
Rsken är då väldigt stor att den som tidigare hälsades på blir utpekad då den personens DNA hittas på brottsplatsen, något som lagförande myndighet börjat att få upp ögonen på och med det inte är speciellt villiga att gå ut med information om fynd förrän dom är väldigt säkra.
Allt för att ingen oskyldig skall bli uthängd, med allt vad det kan innebära.
Något som tyvärr är en väldigt vanlig företeelse, speciellt i sociala media.
Finns många inte speciellt nogräknade människor som helt skiter i om en person blir uthängd, speciellt om dom har en agenda där dom ogillar en person eller grupp av människor.
Det fyller deras syfte...

Rättelse/Förtydligande: " som en stund utför ett brott." -> " som en stund senare utför ett brott."
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Du har missat innehållet i mitt inlägg.

Rebellmammorna som grupp sysslar inte med civil olydnad. Men varje medlem är en individ, och kan vara medlem i flera organisationer där det kan finnas personer som gör det..
Det här förslaget handlar om att avlyssna människor innan det finns en konkret misstanke, baserat på associationer.

Är man medlem i en grupp/i sammanhang så får man också räkna med att förknippas med andra individer från den gruppen eller andra liknande organisationer.

I det berörda fallet så var det ju en som var under provanställning som tjänsteman för nationell gasberedskap, det vill säga inte alls bra om denna personen skulle låta sin moraliska övertygelse gå före nationens intresse. "Vart är lagret med naturgas? Jaha fossilgas menar du?"...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Tycker ändå dom här är bra!

Visa signatur

"Det finns inget moln - bara någon annans server."

Permalänk

Har skrivit det förut och skriver det igen. Det är bara början, tyvärr.
#massövervakning pågår nu med start i Sthlm och enskilda områden där kameror installeras

#socialcreditsystemcoming fast långt fram

#programmerbarapengar - Tror vi är i fas 4 snart då fas 3 var beta test mellan 2021-2023 på vår fina e-krona. Läs white paper om den. Har för mig den finns på regeringen.se att läsa med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

"Ett exempel är att myndigheter ska kunna aktivera en webbkamera "

Hur har det tänkt att det skulle gå till? Ska de använda sig av offensiva phishing/malware kampanjer? Ska de infiltrera personens hem eller jobb och installera spyware?

Ska alla datorer som säljs i Sverige utrustas med permanent backdoor som polisen har access till?

Samma fråga ang mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Här sitter alla foliehattar och dummar sig och tror vi är kina.

Ni har missat den absolut viktigaste meningen i hela artikeln "Vid misstankar om allvarlig brottslighet" eller så har ni ignorerat den meningen för att det ska passa in på ert konspiratoriska narrativ.

"Vid misstankar om allvarlig brottslighet"

Jag säger kör hårt! Har ingen över för kriminella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Här sitter alla foliehattar och dummar sig och tror vi är kina.

Ni har missat den absolut viktigaste meningen i hela artikeln "Vid misstankar om allvarlig brottslighet" eller så har ni ignorerat den meningen för att det ska passa in på ert konspiratoriska narrativ.

Jag säger kör hårt! Har ingen över för kriminella.

"även om ingen misstänkt person är identifierad"

lägger till en extra...

så att, allvarlig brottslighet sker varje dag, men då kan dom alltså övervaka alla för ingen är identifierad...

"vi misstänker att någon planerar ett terrordåd, men vi vet inte vem, så låt oss övervaka alla".

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

så att, allvarlig brottslighet sker varje dag, men då kan dom alltså övervaka alla för ingen är identifierad...

Jag rekommenderar en lyssning på dagens avsnitt av "bli säker"-podden som görs av @nikka så får du lite mer info. Min förståelse av förslaget/lagen är att man inte godtyckligt kan avlyssna personer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

lägger till en extra...

"vi misstänker att någon planerar ett terrordåd, men vi vet inte vem, så låt oss övervaka alla".

Och så har vi nästa mening också (hos SVT).

Citat:

– Fler typer av uppgifter ska kunna hämtas in även då det inte finns någon misstänkt person, säger Strömmer.

– Exempelvis att kunna slå på en kamera på en dator för att se vem det är som använder datorn när ett sexualbrott mot ett barn begås över internet.

Dvs de känner till en dator/telefon som används till brottsliga handlingar, men de vet inte vilken person som använder den, men får ändå avlyssna den enheten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Exakt - I ett terrordåd kan hundratals civila dö. Det är ett kritiskt nödläge att omedelbart stoppa.
Varsågod kolla igenom min mobil och dator snabbt om det krävs för att göra bedömningen om att jag inte är en terrorist.

Annat vore jävligt egoistiskt.