Anmäl dig till Roborock Challenge!

Regeringen vill göra lagen om hemlig dataavläsning permanent

Permalänk
Melding Plague

Regeringen vill göra lagen om hemlig dataavläsning permanent

Regeringen bedömer lagen som nödvändig och vill även ge polisen mer befogenheter vid brottsmisstanke.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej allesammans. 

Vill bara påminna alla om att SweClockers regler gäller även i kommentarsfält, och mer specifikt § 1.7 politikdiskussioner. Diskutera gärna nyhetens ämne men alla sidospår in i andra politiska diskussioner kommer att tas bort. Om för många olämpliga inlägg görs kommer tråden låsas. Läs mer om våra regler här.

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Regeringen föreslår också att lagen ska utvidgas, vilket skulle ge polisen utökade befogenheter, exempelvis att avläsa en telefon för att avgöra om en person kan misstänkas för brott."

Vi vill övervaka dig ifall du kanske begår något. 1984 rakt av. Det är helt sinnessjukt om jag tolkar det rätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

"Regeringen föreslår också att lagen ska utvidgas, vilket skulle ge polisen utökade befogenheter, exempelvis att avläsa en telefon för att avgöra om en person kan misstänkas för brott."

Vi vill övervaka dig ifall du kanske begår något. 1984 rakt av. Det är helt sinnessjukt om jag tolkar det rätt.

Ja, att kunna hacka din telefon och/eller avlyssna dig utan misstanke om brott är helt sjukt. Ett tecken på ett sjukt land.

Permalänk
Medlem

Alla vettiga människor tycker nog att det är en ganska bra grej att man kräver tillstånd från åklagare eller dylikt för att få avlyssna folk. Så detta förslag borde ju hamna i papperskorgen där det hör hemma direkt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Permalänk
Medlem

Är detta bevis nog att folket måste ska sätta emot varje gång de vill göra något även om de är mindre förslag?

Herregud säger jag bara. De vill ju börja samla in DNA och fingeravtryck i större utsträckning. De vill ha tillgång till släktforskningsdatabser.

https://omni.se/forslag-om-utlamning-av-information-sagas-av-...
https://omni.se/proposition-fingeravtryck-och-dna-ska-samlas-...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Det spelar roll när vad som klassifieras som brottsligt ändras. Mycket dålig väg Sverige är på väg, ett av de värsta i Europa.

När länder som Kina och Nordkorea införde sånt brukade Sverige vara först med att säga "det är inhumant, anti-demokratiskt" etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Suck, det gamla kassa argumentet om rent mjöl i påsen.... Hur vet du att den som har tillgång till avlyssningen på andra sidan har rent mjöl i påsen?

Men om du faktiskt tror på att allt är lugnt sålänge du har rent mjöl i påsen, ge mig din adress så kommer jag hem till dig och monterar kameror i alla dina rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det spelar roll när vad som klassifieras som brottsligt ändras. Mycket dålig väg Sverige är på väg, ett av de värsta i Europa.

Ja men hur ska vi annars stävja utvecklingen av gängkriminalitet. jo dels genom detta men även ett starkare förebyggande arbete, men de verkar inget parti förstått ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

[...]exempelvis att avläsa en telefon för att avgöra om en person kan misstänkas för brott.

Utgångspunkten blir alltså att man är skyldig tills motsatsen bevisas? Detta vänder ju hela rättsordningen bak-och-fram!?

Har vi inga skyddsmekanismer i vårt land som ska skydda demokratin mot dessa totalitära lagar?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Suck, det gamla kassa argumentet om rent mjöl i påsen.... Hur vet du att den som har tillgång till avlyssningen på andra sidan har rent mjöl i påsen?

Men om du faktiskt tror på att allt är lugnt sålänge du har rent mjöl i påsen, ge mig din adress så kommer jag hem till dig och monterar kameror i alla dina rum.

Så är de naturligtvis, men va ska dom kolla på, när du dansar näck? lr skriver äckliga mess? ja men lägg undan mobilen då. att ngn hackar sig in i din telefon kan ju hända ändå. Ja förstår ditt tankesätt, men tycker ändå att de är dags att rensa ut skiten i samhället nu, lr iaf försöka. Sen gör dom ju som dom vill ändå, vem fan bad om nato? o var fanns folkomröstningen där? Sen påstår ja inte att någon i regeringen har rent mjöl. Jag tycker de är en bunt av brottslingar allihop. Å polisen lär de finnas gott om trash där med, men nånstans vill ja hoppas på att de ändå ska leda till att fler grova brott klaras upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Så är de naturligtvis, men va ska dom kolla på, när du dansar näck? lr skriver äckliga mess? ja men lägg undan mobilen då. att ngn hackar sig in i din telefon kan ju hända ändå. Ja förstår ditt tankesätt, men tycker ändå att de är dags att rensa ut skiten i samhället nu, lr iaf försöka. Sen gör dom ju som dom vill ändå, vem fan bad om nato? o var fanns folkomröstningen där? Sen påstår ja inte att någon i regeringen har rent mjöl. Jag tycker de är en bunt av brottslingar allihop.

ja jo, du har en poäng om att något gott kan komma ut från det samt att regeringen gjort värre saker. Fast det betyder inte att vi ska ställa oss bakom sånt skit.

Permalänk
Medlem

Jag är mållös. Ska de inte be oss sätta upp kameror i våra hem och fordon som hela tiden registrerar vad vi gör och när? Eller vänta nu... det har de ju redan tillgång till. De ska bara hacka dem först...

Total idioti. Totalt Stasi-mörker.

Edit: Texten i nyheten har antagligen ändrats. Det ska alltså finnas konkret brottsmisstanke eller misstanke om att ett brott begås av en person som inte är identifierad. Förstår nu inte ens vad som är nyheten, Polisen har redan haft befogenheter att 'gå bakvägen' i mobil/dataenheter vid misstanke om brott.

Addendum
Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Så är de naturligtvis, men va ska dom kolla på, när du dansar näck? lr skriver äckliga mess? ja men lägg undan mobilen då. att ngn hackar sig in i din telefon kan ju hända ändå. Ja förstår ditt tankesätt, men tycker ändå att de är dags att rensa ut skiten i samhället nu, lr iaf försöka. Sen gör dom ju som dom vill ändå, vem fan bad om nato? o var fanns folkomröstningen där?

Det handlar inte om nuet utan om framtiden. Om det i framtiden blir olagligt att dansa näck eller skicka äckliga sms så finns övervakningen redan på plats och riktar in sig på dig direkt för att de sedan länge vet vad du har hållit på med. De som är emot övervakning är inte för olaglig verksamhet, de är emot den enorma makt som den lilla grupp som styr och ställer i vårt land får när de kan spionera på oss av vilken anledning som helst.

Det finns ingen större anledning till att tänka syniskt och kritiskt mot sin regering än när de öppet vill spionera på dig. Gängkriminalitet är en fullständigt oskyldig liten droppe i ett hav av oro och potentiell skada som total övervakning kan innebära den dagen som The Man © bestämmer sig för att du eller den grupp du tillhör inte passar in i deras bild av Sverige.

Permalänk
Skrivet av SweRobby:

Det handlar inte om nuet utan om framtiden. Om det i framtiden blir olagligt att dansa näck eller skicka äckliga sms så finns övervakningen redan på plats och riktar in sig på dig direkt för att de sedan länge vet vad du har hållit på med. De som är emot övervakning är inte för olaglig verksamhet, de är emot den enorma makt som den lilla grupp som styr och ställer i vårt land får när de kan spionera på oss av vilken anledning som helst.

Det finns ingen större anledning till att tänka syniskt och kritiskt mot sin regering än när de öppet vill spionera på dig. Gängkriminalitet är en fullständigt oskyldig liten droppe i ett hav av oro och potentiell skada som total övervakning kan innebära den dagen som The Man © bestämmer sig för att du eller den grupp du tillhör inte passar in i deras bild av Sverige.

Personligen ser jag fram emot att det obligatoriskt installeras sensorer i alla bilar och cyklar, så så fort du kör lite för fort eller inte helt stannar vid stoppskylten så dras 1500 spänn från ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Regeringen bedömer lagen som nödvändig och vill även ge polisen mer befogenheter vid brottsmisstanke.

Läs hela artikeln här

Sverige är ett korrupt land på alla plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

haha..naiv tänkt..tyvärr

Permalänk
Medlem

När jag läste om detta för nåt år sedan så handlade det om att det inte längre ska krävas en *konkret* brottsmisstanke för att polisen ska få använda hemliga tvångsmedel. Däremot måste det finnas en misstanke som grundar sig på tillräckligt med underlag för att en domstol ska kunna besluta att hemliga tvångsmedel ska få användas (t.ex. bevis som kopplar en viss person till ett kriminellt gäng). Detta är väl fortfarande fallet? I så fall ser jag inget problem med förslaget.

Åklagare på X förklarar förslaget (ett år sen):
https://x.com/Ride_fixer/status/1643579752416964610

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har föreslagit det förr, varför inte åka till Rosenbad och plocka ner alla skithusdörrar? Det finns inga som helst skäl till att finansiera installation och underhåll av sådan fullständigt överflödig och dessutom eventuellt brottsbefrämjande utrustning med skattepengar.

Vidare bör webkameror installeras i utrymmena, då de även utan dörrar kan nyttjas till kriminell verksamhet. Webkamerorna publiceras på Regeringens hemsida, så väljarkåren får möjlighet att övervaka. Behövs någon föregående misstanke kan vi mäta spår av droger i avloppsvattnet från Rosenbad, vågar lova att vi är hemma med den saken efter nästa helg. Att vissa droger kan fås lagligt på recept är ovidkommande, det är ju fullt möjligt att skaffa dem illegalt också, och därmed har vi skäl för misstanke.

Politikerna har väl rent mjöl i påsen, och därmed inget behov av avskildhet, eller några som helst problem med att övervakas av för dem okända personer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

exempelvis att avläsa en telefon för att avgöra om en person kan misstänkas för brott.

Hej @Edin_II
Stöd för det här påståendet hittar jag inte i SVT-artikeln du refererar till, har du själv intervjuat justitieministern eller var kommer den uppgiften ifrån?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Personligen ser jag fram emot att det obligatoriskt installeras sensorer i alla bilar och cyklar, så så fort du kör lite för fort eller inte helt stannar vid stoppskylten så dras 1500 spänn från ditt konto.

"You have five points left on your license"
Från Femte elementet.

Jäkla bra film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

väldigt farligt tankesätt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Får man fråga om all den nya övervakningen som riksdagen, regeringen och polisen hittills har infört har haft någon inverkan på brottsligheten i landet?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Musikälskare

Med hur landet ser ut idag så känns det som att alla medel måste användas

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Finns nog inget bättre svar än de du ger, å jag håller med dig & även de som är emot övervakningen, men jag tycker samtidigt att om syftet är att angripa barnporr, grov organiserad brottslighet så är de legitimt. Jag vet inte annars i dagens läge hur man skulle angripa det? Att enbart jobba förebyggande är liksom ett kapitel vi redan passerat, man har vaknat alldeles för sent & tåget har redan gått. De är heller inte sagt ännu hur övervakningen skall gå till och att det faktiskt ska skydda den personliga intigriteten.

Permalänk
Medlem

Jag är inte beredd att ta denna sorts övervakning i försvar, men samtidigt känns det som många vägrar ge vika en tum oavsett hur mycket det skulle hjälpa med brottsbekämpning. Många verkar även veta att det minsann inte skulle vara till någon nytta alls, eller kanske bara vägrar erkänna. Själv har jag ingen aning om hur mycket nytta det skulle göra.

Rent hypotetiskt då; hur mycket brott ska kunna förhindras för att ni skulle tycka att detta var okej?

Skrivet av SweRobby:

Det handlar inte om nuet utan om framtiden. Om det i framtiden blir olagligt att dansa näck eller skicka äckliga sms så finns övervakningen redan på plats och riktar in sig på dig direkt för att de sedan länge vet vad du har hållit på med.

Jag ser ofta argumentet angående sådant som kan bli olagligt i framtiden. De flesta verkar antyda att man kan fällas för det i efterhand, men du presenterar för ovanlighetens skull ett annan resonemang. Utan någon större tanke bakom så är det väl inte värre än att vederbörande upphör med de aktiviteter som sedermera har blivit olagliga då?

Skrivet av SweRobby:

Gängkriminalitet är en fullständigt oskyldig liten droppe i ett hav av oro och potentiell skada som total övervakning kan innebära den dagen som The Man © bestämmer sig för att du eller den grupp du tillhör inte passar in i deras bild av Sverige.

Om den nu är den bilden man har av sin regering så känns det som att själva övervakningen är ett mindre problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Gillar inte min telefon ändå. Ju snarare jag kan flytta uppåt Lule till och leva off-grid desto bättre. Ska lära mig att åka skidor och jaga, eller nåt.

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk
Medlem

here we go..

Visa signatur

^^^
@¿@
o