Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att Tesla anser det normalt med att lacken flagnar inom garantitiden säger det mesta, ytterligare en sak att lägga till listan "varför jag inte köper en Tesla".
Sen resonemanget "den har gått för långt" är ju hårresande, antingen är bilen innanför garantitiden eller inte, det är inte en flytande gräns som dras godtyckligt.

Som en som är uppvuxen på grusvägar tycker jag inte alls det låter märkligt med lite stenskott i lacken efter 8k mil. Min toyota hade fina vita prickar där grundlacken lös igenom redan efter första säsongen.

Att tesla sätter sig på tvären efter arns beslut är dock lite tråkigare...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Du har inte köpt nya VW/Audi heller, det hör jag.. Man får bråka om precis allt där också...

Sist tyckte de att trasiga låskistor för centrallås i bakdörr var slitage och mitt fel. (18 månader gammal bil.)

Bilfirnor och försäljare är kräk, oavsett märke. Ska bli intressant att testa Tesla för egen del, ska byta ut min sketna Id4 mot en M3P är tanken.

Jodå, har en Q4:a 2023 och än så länge har jag inte haft något problem där dom skyller på mig, inte heller min gamla Q3:a och Tiguan har dom nekat uppenbara saker på eller försökt lägga skulden på mig.

Så om du tycker dom är pest så skall du nog hålla dig långt från Tesla
Har en bekant som fick bråka med Tesla gällande en icke fungerande dragkrok, som inte var använd, på en helt ny bil.

Sen har du rätt i att de flesta bilsäljarna är mindre roliga att ha att göra med när det uppstår problem, men dom stora följer iaf ARN beslut om det går så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Som en som är uppvuxen på grusvägar tycker jag inte alls det låter märkligt med lite stenskott i lacken efter 8k mil. Min toyota hade fina vita prickar där grundlacken lös igenom redan efter första säsongen.

Att tesla sätter sig på tvären efter arns beslut är dock lite tråkigare...

Nu framgår det iofs inte i artikeln men jag tror inte detta fallet handlar om en bil som gått extremt mycket på grusväg, sen är det väl även skillnad på stenskott och när lacken flagnar av det.

Sen som du säger så har ARN kommit med ett beslut och är man en seriös handlare följer man det.

Permalänk
Medlem

Var och testa en Smart 3# lite idag då Smart 1# som jag var nyfiken på var utlånade till en som köpt en då dom inte hade fått regplåten till nya bilen som kunden skulle ha.

Måste säga det var väldigt bra headupdisplay i rutan men gillar inte nya Euregeln med pipande ljud om man köra lite för fort men den kan man ställa in själv hur tidigt den ska varna.

Men att se en 12.8" skärm mot 7" som sitter i min var en jäkla skillnad speciellt när man tog fram kartan på den.
Liten bil men om man inte behöver en jättebil så passar den nog många dom skulle se till att ha Smart 1# hemma till nästa helg så jag fick testa den.

Ska se om jag kan låna den en lite längre stund då så jag kan testa funktioner som jag är nyfiken på hur dom funkar, helst skulle jag nog vilja kör hem den och se vad jag får för max fart i laddning hemma då det bara är 1fas laddning (7,4kw/32A) så jag bara har 20A hemma och borde bara kunna få runt 4kw laddning

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

EX 30 för endast 3695kr/mån Äntligen är elbilar billigare är forsilbilar

https://carup.se/volvo-chocksanker-elbil-rear-ut-privatleasin...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Inte bara Volvo prispressar, VW ID3 för 3995kr/mån
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-3-prispressas-med-nytt-l...
https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_id_3_pure_edi...

Permalänk
Medlem

Tesla Model Y LR 4WD finns nu som 7-sits även i Europa. 28500 extra. Ser enormt trångt ut, men kan väl tänka mig att det finns en del familjer med barn i idrottsknattelag som kan tycka att det är en grym funktion.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tesla Model Y LR 4WD finns nu som 7-sits även i Europa. 28500 extra. Ser enormt trångt ut, men kan väl tänka mig att det finns en del familjer med barn i idrottsknattelag som kan tycka att det är en grym funktion.

Vi ville egentligen ha en sjusitsig bil men priset på en model y gjorde att det blev en MYP i september... Nåja, vi "behöver" det ytterst sällan. Några gånger per år när det är kompisar till våra barn som vill åka med 😁

Men lite surt att Tesla är Tesla och inte går ut med någon information någonsin. Helt plötsligt går det bara att beställa sjusitsig liksom haha.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Men lite surt att Tesla är Tesla och inte går ut med någon information någonsin. Helt plötsligt går det bara att beställa sjusitsig liksom haha.

Jo, ibland är de lite väl agila - Håller med. Jag är ungefär lika irriterad med Unifi som släpper produkter på samma sätt, skulle inte köpt en UXG Lite om jag visste att det skulle komma en Max en månad senare. :D.

Samtidigt föredrar jag personligen det än att vänta ett år på att de "bulkar upp" förändringar när det är nytt modellår som hos "gammelbilar", så det är ju lite splittrat beroende på hur man påverkas. (Nu börjar det visserligen luckras upp hos andra märken också.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hej alla elbilsnördar.

Min leasing på ID 4 GTX närmar sig sitt slut så igår slog jag till och beställde en ID 7 GTX Tourer, full utrustad via Leaseplan. Nu ser jag fram emot att få den nya bilen men säljaren sa att de troligen inte kommer börja bygga den förrän i Feb -25.

Det är lite synd att VW är så snåla med prestandan på sina GTX-modeller men men, med tanke på vilken väglimousin det är så får man väl vara nöjd. Jag hittade verkligen inget alternativ som jag ansåg vara bättre med en familj på fem. ID Buzz 7-sits var ju rätt lockande men i jämförelse med ID 7 GTX så var utrustningen inte i närheten tyvärr.

Frågan man ställer sig är ju varför det inte finns mer konkurrens när det kommer till herrgårdsvagnar, allt är SUV och Crossovers?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej alla elbilsnördar.

Min leasing på ID 4 GTX närmar sig sitt slut så igår slog jag till och beställde en ID 7 GTX Tourer, full utrustad via Leaseplan. Nu ser jag fram emot att få den nya bilen men säljaren sa att de troligen inte kommer börja bygga den förrän i Feb -25.

Det är lite synd att VW är så snåla med prestandan på sina GTX-modeller men men, med tanke på vilken väglimousin det är så får man väl vara nöjd. Jag hittade verkligen inget alternativ som jag ansåg vara bättre med en familj på fem. ID Buzz 7-sits var ju rätt lockande men i jämförelse med ID 7 GTX så var utrustningen inte i närheten tyvärr.

Frågan man ställer sig är ju varför det inte finns mer konkurrens när det kommer till herrgårdsvagnar, allt är SUV och Crossovers?

Ja du väldigt bra fråga. Jag slog också till på en id7 gtx tourer. Finns inte mycket annat om man vill ha plats för familjen och inte en SUV. Bmw touring kommer väl snart, men lär ju också vara en helt annan prisklass.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av NDanielN:

Ja du väldigt bra fråga. Jag slog också till på en id7 gtx tourer. Finns inte mycket annat om man vill ha plats för familjen och inte en SUV. Bmw touring kommer väl snart, men lär ju också vara en helt annan prisklass.

BMW Touring i5 börjar på 833 000 kr. Snikmodell. Ärligt talat, jag fattar inte i vilken värld BMW befinner sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej alla elbilsnördar.

Konkurrensen saknas där eftersom kunderna väljer SUV:ar. Så till den milda nivå att definitionen har urvattnats till i princip endast ett ord används i marknadsföringssyfte. Mer så än att faktiskt beskriva en bil som liknar en Ford Explorer eller Land Rover Defender.

Om trenderna visar att alla suktar efter en "SUV" (läs: bil som är lite högre i markfrigång men ffa. bara högre), ja då bygger man mest såna bilar. Dumt vore det ju annars. "Alla vill ha fruktsmak men vi tillverkar bara lakrits". Det går ju inte. Jag menar: när till och med Ferrari bygger SUV:ar då har ju alla bara gett upp och givit kunderna vad dom vill ha. Porsches bäst säljande bilar är Cayenne och Macan. Knappast vad folk tänker på när man tänker på Porsche, men så är det. Här med statistik från USA.

Det är vi i Sverige, Norge och Tyskland som fortfarande efterfrågar kombibilar. VW gissade att marknaden ville primärt ha SUV: ar. Därför har dom tre olika "SUV Crossover" baserat på MEB-plattformen jmf. bara en av alla andra biltyper ("hatchback", "Saloon", "Estate" och "minivan"). Och du visade för VW att du ville ha en SUV när valde iD4: an.

I "Chajna" vill köparna även där ha SUV: ar. Där har många av våra europeiska biltillverkare historiskt sett haft en väldigt stor andel av deras globala försäljning. Och det är en kraftigt växande marknad. Därför är det inte konstigt om man baserar mycket av sin strategi efter vad som säljer i Kina.

Volvo som tidigare var kombimärket säljer många fler SUV: ar idag, med fyra SUV: ar som står för 4/5-delar av hela globala försäljningen. Det är intressant eftersom man då och då från journalist-håll har belyst dom sämre säkerhetsegenskaperna med en biltyp som är högre och konsekvent tyngre. Ffa. har man understrukit att man riskerar att skada andra mer p.g.a. skillnaden i höjd som kan uppstå om en SUV krockar med en lägre bil från sidan eller framifrån och inte möter mot dom krockskydd som finns där på den mindre bilen. Samt att högre bilar träffar högre på kroppen, på oskyddade trafikanter - det är en sak att bryta benet vid en smäll mot fronten av en bil. Det är en annan när bilen slår mot höft och thorax (där våra organ sitter). Men passagerarna i SUV: en sitter ju säkrare, så länge den inte tippar och voltar. Volvo frångår då (eller anpassar) sina säkerhetsprinciper för att sälja bilar. Efterfrågan (eller pengarna) styr.

Så sluta köp SUV: ar om du egentligen vill ha andra biltyper. Däremot tror jag att SUV: ar kommer att fortsätta att vara populära, för vi i Sverige, Norge och Tyskland är små marknader i jämförelse med USA och Kina. Tysklands årliga bilförsäljning är tio ggr. större än den i Sverige. Men Kinas årliga försäljning är i sin tur nästan tio ggr. större än den i Tyskland. Alltså är vår möjliga påverkan relativt liten.

Även jag har en ID.7 GTX på väg, men som halvkombi. En el-V60 eller dyl. hade dock inte varit helt fel.

https://www.best-selling-cars.com/international/2023-full-yea...
https://www.best-selling-cars.com/europe/2023-full-year-europ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

BMW Touring i5 börjar på 833 000 kr. Snikmodell. Ärligt talat, jag fattar inte i vilken värld BMW befinner sig.

Håller helt med, kollade på ix och det var förutom överpris på all utrustning även dyr service vad de nu gör på den. Sen sånt här:

Per månad, som typ ett Netflix och ett par mobilabonnemang för lite extra mjukvara..

Permalänk
Medlem

Jag överväger privatleasa en elbil igen. Är det ex30 eller id3 som är bäst deal just nu? 1500mil per år kör jag. Kikade tidigare på MG 5 då de har kampanj på den hos carplus och den verkade vettig i utrustning och pris. Men en id3 hade ju känts tryggare såklart och jag har ju inte provkört någon av modellerna heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag överväger privatleasa en elbil igen. Är det ex30 eller id3 som är bäst deal just nu? 1500mil per år kör jag. Kikade tidigare på MG 5 då de har kampanj på den hos carplus och den verkade vettig i utrustning och pris. Men en id3 hade ju känts tryggare såklart och jag har ju inte provkört någon av modellerna heller.

Ex30 känns som en fantastisk deal just nu med privatleasingerbjudandet. I dagsläget hade jag valt antingen den eller en zeekr x om jag hade behövt en bil i den storleksklassen 😊

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Håller helt med, kollade på ix och det var förutom överpris på all utrustning även dyr service vad de nu gör på den. Sen sånt här:

<Uppladdad bildlänk>

Per månad, som typ ett Netflix och ett par mobilabonnemang för lite extra mjukvara..

Man kan ju köpa det för en engångskostnad vid beställning eller efteråt också, det enda BMW gjort är att man lagt till fler finansieringsalternativ 🤷‍♂️

Jag tror kombin kommer sakta komma tillbaka lite. ID.7 Tourer säljer som smör vad jag förstått och även i5 Touring går bra, nu när AWD-versionen kommit och introduktionserbjudandet så får man en vettig bil för runt 850k och 150k mer för en BMW än en VW är inte konstigt.

Problemet är som vanligt att alla elbilar ligger så otroligt högt, alla skulle behöva sänkas 200 för att hamna mer rätt i pris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Problemet är som vanligt att alla elbilar ligger så otroligt högt, alla skulle behöva sänkas 200 för att hamna mer rätt i pris.

Håller helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Och du visade för VW att du ville ha en SUV när valde iD4: an.

Fast vid det laget (man får anta 2,5-3 år sen då leasingen börjar gå ut), vilket alternativ fanns? Köpte själv en Enyaq för att det var det närmaste en vanlig kombi vi kunde komma. Samma höjd som en XC70 fast med batteripack under som ger något sämre markfrigång. ID4 i stort sett samma sak.

Blir lite rundgång i det hela. Folk började köpa suv:ar, tillverkarna märkte denna nya trend och marknadsförde modellerna mer, fler köpte, vanliga bilar började tunnas ur, fler bra val av suv:ar, folk tittar på grannens nya bil som är en SUV och vill ha en sån osv. Till slut finns inget annat.

ID7 kanske säljer för att dem sticker ut i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ex30 känns som en fantastisk deal just nu med privatleasingerbjudandet. I dagsläget hade jag valt antingen den eller en zeekr x om jag hade behövt en bil i den storleksklassen 😊

En ex30 single motor extended range (vilket är vad Volvo car retail har på lager) med plus paket går på 4594kr plus försäkring och 1000 mil per år.

Det känns inte som en jättebra deal, speciellt inte när kritiken vart rätt stor mot den bilen. Får se om andra handlare har bättre kampanj. Ska kolla in zeekr x också. Varför hade du valt just den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

<Uppladdad bildlänk>

Dom drog väll tillbaka premunationen på sätesvärmare i alla fall. Detta är en tråkig utveckling och något som gör att jag håller lite hårdare i mina äldre bilar.
Att släpa runt på saker man inte kan använda som man redan betalat för, tycker jag.
I framtiden kommer nog ägande vara ett väldigt avlägset koncept.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vart kan man hitta detta erbjudande tro?
Kollar man på Volvo Car Retail som de specar i artikeln så är det ju betydligt dyrare. 4295 för en Core-variant enligt
https://www.volvocarretail.se/bilar/volvo/modeller/ex30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Vart kan man hitta detta erbjudande tro?
Kollar man på Volvo Car Retail som de specar i artikeln så är det ju betydligt dyrare. 4295 för en Core-variant enligt
https://www.volvocarretail.se/bilar/volvo/modeller/ex30

Verkar vara den Extended Range hos Volvo Car Retail bara.
Bilia har den andra från 3695kr
https://www.bilia.se/bilar/privatleasing/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Tror att det segmentet kommer se bra konkurrens nästa år. ZeekrX, Ex30 och kommande Skoda Elroq, Kia EV3... osv. Förhoppningsvis leder till prispress med bra erbjudanden och vettiga privatleasingerbjudanden. Ska själv köpa eller leasa bil till kommande höst. Med fallande räntor och tillverkarnas försäljningsproblem kan det bli möjligt att göra en okej deal kommande år förhoppningsvis.
I dagsläget hade jag tagit en EX30 om du inte har stort behov att ofta ha passagerare i baksätet, det verkar lite trångt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fast vid det laget (man får anta 2,5-3 år sen då leasingen börjar gå ut), vilket alternativ fanns? Köpte själv en Enyaq för att det var det närmaste en vanlig kombi vi kunde komma. Samma höjd som en XC70 fast med batteripack under som ger något sämre markfrigång. ID4 i stort sett samma sak.

Blir lite rundgång i det hela. Folk började köpa suv:ar, tillverkarna märkte denna nya trend och marknadsförde modellerna mer, fler köpte, vanliga bilar började tunnas ur, fler bra val av suv:ar, folk tittar på grannens nya bil som är en SUV och vill ha en sån osv. Till slut finns inget annat.

ID7 kanske säljer för att dem sticker ut i sammanhanget.

Jo, jag förstår att det för cirka tre år sedan inte fanns lika många alternativ. Dom alternativ som fanns, fanns dock för dom val kunderna hade gjort historiskt sett, som man då projicerade skulle fortsätta sälja bra.

Ibland om man rör sig på YT-kanaler där amerikaner reagerar på europeiska bilar, ser man att det kan finnas en nyfikenhet för och avundsjuka på att vi har det utbud vi har här borta. Kanske kan den traditionella SUV: en backa i popularitet när man mer kritiskt belyser nackdelarna av ökat luftmotstånd och vikt för elbilar. En värre utveckling är den man ser att de typiska amerikanska pickisarna ökar i antal, även här i Sverige. Det ska alltid finnas dom som simmar motströms och kissar i motvind.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dags att lämna tillbaka min Kia E-niro efter 3 års privatleasing. Står i valet och kvalet på hur jag ska göra då det eventuellt kan bli en tjänstebil framöver men inte så att det tajmar återlämnandet. Funderar därför på om det skulle kunna vara värt att köpa ut E-niron för att eventuellt kunna sälja den om 4-6 månader om tjänstebil blir aktuellt. Kanske behålla den något år eller två om det det inte blir aktuellt med tjänstebil.

Trivs med bilen över lag och det skulle vara skönt att äga en bil och slippa fundera på små lackskador och antal körda mil. Dock lite tveksam då det går 13 begagnade E-niro på dussinet hos bilhandlarna nu. Svårt kanske att bli av med den tänker jag och lika svårt att räkna på vad den skulle kunna gå för i sådant fall. Tycker att det är generellt svårt att sia om andrahandsvärdet på elbilar i allmänhet och denna i synnerhet.

Med det sagt. 2021:a som gått 5000 mil och i bra skick. Någon ide om vad en hygglig affär skulle kunna vara om man köpte loss den i syfte att sälja den om inte allt för länge och inte tappa allt för mycket pengar på kuppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

<Uppladdad bildlänk>

Du får antigen välja att köpa utrustningen eller betala per månad ganska smart ändå om man inte är helt säker på om vill ha någon speciell utrustningen och vill prova först utan att behöva betala fullpris direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Man kan ju köpa det för en engångskostnad vid beställning eller efteråt också, det enda BMW gjort är att man lagt till fler finansieringsalternativ 🤷‍♂️

Jag tror kombin kommer sakta komma tillbaka lite. ID.7 Tourer säljer som smör vad jag förstått och även i5 Touring går bra, nu när AWD-versionen kommit och introduktionserbjudandet så får man en vettig bil för runt 850k och 150k mer för en BMW än en VW är inte konstigt.

850k?

Max utrustad ID.7 GTX edition ligger på ca 720k innan rabatt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MP-Jan:

...

Det är vi i Sverige, Norge och Tyskland som fortfarande efterfrågar kombibilar. VW gissade att marknaden ville primärt ha SUV: ar. Därför har dom tre olika "SUV Crossover" baserat på MEB-plattformen jmf. bara en av alla andra biltyper ("hatchback", "Saloon", "Estate" och "minivan"). Och du visade för VW att du ville ha en SUV när valde iD4: an.

...

https://www.best-selling-cars.com/international/2023-full-yea...
https://www.best-selling-cars.com/europe/2023-full-year-europ...

Jag argumenterar inte emot att SUV är extremt populärt, främst i Nordamerika men även mer och mer här i Europa men det innebär inte att man inte diversifierar sitt modellprogram. Man kan inte bara sälja bilar som är mest populära, du måste ha ett brett modellprogram för att bygga ditt varumärke och ta marknadsandelar. Det jag menar är att det är lustigt att det tog så lång tid att äntligen få en kombi från företaget som är mästare på kombi, jag lägger även till Volvo här.

Sen gällande att jag visade att jag ville ha en SUV med ID 4:an är ju bara en halvsanning. Det fanns inget alternativ, nada. MG hade en kombivariant med tokkort räckvidd som inte var intressant och dessutom var för liten. Det fanns bara SUV:ar 2021 när jag beställde min ID 4:a. Så visst bekräftade jag att marknaden "ville" ha en SUV men det var ju också en självuppfyllande profetia. Här vi har bara SUV som elbil. Vad väljer du?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Chippen2188:

Nej det är inte ett finansieringsalterntiv, eftersom du inte avbetalar något utan du prenumerar.

Självklart kommer kombin "komma tillbaka", det har ju inte funnits några alterntiv. Jag tror ID 7 Tourer kommer visa att marknaden visst vill ha kombi och inte bara SUV. Erbjuder du bara SUV så köper ju folk bara SUV om de vill ha en elbil?

En BMW i5 Touring för 850k är i princip en snikmodell medan en ID 7 Touring GTX för 720k är en helt fullutrustad bil. Helt vitt skilda saker. En i5 med samma utrustningsnivå är snarare BMW i5 xDrive40 Touring med extrautrustning vilket startar på 890k, lägg därtill stolar med massage, konditionering och värme. Rattvärme, panoramasolglastak med mera så är vi snart uppe i 950k och smyger oss på en miljon.

BMW är premium och har alltid kostat mer än en VW, inget märkligt där men deras prissättning på i5:orna är absurd. Särkilt med tanke på att man får en bil som är designad för ICE med kardantunnel och en gigantisk motorhuv.

Visa signatur