Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

När du säger före rabatt. Vad för rabatter finnas det att få?

Skrivet av Chippen2188:

Vet inte vad det finns för i5 Touring. Men eftersom BMW inte jobbar med agentmodell kan handlare ge olika typer av rabatter. Kolla runt med flera handlare, det lönar sig att jämföra

Visst visst, allt du säger är perfekt och inte fel alls. Jag tror denna diskussion kan ta slut här.

När jag skulle beställa bil stod det mellan BMW i5 och Mercedes EQE.
Landade på en "naken" EQE 350 special edition som då kommer hyffsat OK utrustad.
EQE350 -> 729tkr inkl vinterdäck (nettoprissatt)
i5 -> 812tkr inkl vinterdäck, endast M-paket som utrustning. 10% Rabatt på grundpris, ingen rabatt på extra utrustning. (Ramavtal)

Enligt mig var BMW ute och cyklade med sin prissättning då. Något bättre nu när så mycket utrustning ingår, men fortfarande väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Idag har jag provat köra Volkswagen ID.7 för första gången. Jag sa bara wow. Vilken bil. Den bilen uppfyller alla min krav jag har. Enda problemet är att priset är lite högt. Dock tror jag ändå det blir min nästa bil. Dock tänkte jag köra min 4 år gamla ID.3 1 år till innan jag byter.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om du inte kan förlänga avtalet. Hyr bil istället för att köpa om det kan bli tjänstebil. Eller köp en billigare förbrännings bil. Att köpa elbil nu och äga i 6mån kommer bli dyrt tror jag.

En ettårsförlängning ligger nära. Nästa service gratis och 6 mån gratis försäkring tydligen.

Ett köp på 280tkr (bilen går som 2022 tydligen, inte 21 som jag skrev) känns lite jobbigt men skulle kanske kunna funka också om man tror att det skulle kunna gå att sälja den för 240-250tkr om ett år. Är det att hoppas på för mycket kanske?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Cooling23:

Idag har jag provat köra Volkswagen ID.7 för första gången. Jag sa bara wow. Vilken bil. Den bilen uppfyller alla min krav jag har. Enda problemet är att priset är lite högt. Dock tror jag ändå det blir min nästa bil. Dock tänkte jag köra min 4 år gamla ID.3 1 år till innan jag byter.

Eller hur. Sinnessjukt bekväm bil.

Hade bilen du körde DCC?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Eller hur. Sinnessjukt bekväm bil.

Hade bilen du körde DCC?

Jag har DCC i min Born och jag hade det i min Golf R men i ärlighetens namn så vete fanken om de påverkar något nämnvärt. Hur ofta byter man körstil i inställningarna för att den ska bli hårdare eller mjukare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Jag har DCC i min Born och jag hade det i min Golf R men i ärlighetens namn så vete fanken om de påverkar något nämnvärt. Hur ofta byter man körstil i inställningarna för att den ska bli hårdare eller mjukare?

Märker ingen stor skillnad i vår Enyaq heller. Tror däremot att ID7:an har en vassare variant av DCC med separat inställning för kompression och retur (eller vad man nu säger, beroende på vilken väg dämparen rör sig) plus att det lägre chassit möjliggör mjukare fjädring vilket gör att dämparens inställning märks tydligare.

Har inte provat den själv dock, men det sägs märkas rätt tydligt vilket det som sagt inte gör på vår Enyaq. Märker mer att stora "vågor" i vägen gör att den gungar mer, medan hårda stötar känns ungefär likadant.

Permalänk
Medlem

Apple CarPlay kom tydligen till EX30 för ett kort tag sedan medan Android Auto fortfarande saknas. När man läser runt på forum verkar det vara en vattendelare där vissa säger att Android Automotive funkar alldeles utmärkt bara man använder samma konto överallt medan andra säger att AAOS är alldeles för begränsat och att apparna är för låsta.

Någon som har EX30 och har en åsikt i frågan?

Jag har väl egentligen inga större krav än att kunna ha samma funktionalitet i Maps som på min telefon (senaste sökningar, skicka destination till bilen och eventuellt stjärnmärkta platser) och ha Spotify samt YT Music.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Märker ingen stor skillnad i vår Enyaq heller. Tror däremot att ID7:an har en vassare variant av DCC med separat inställning för kompression och retur (eller vad man nu säger, beroende på vilken väg dämparen rör sig) plus att det lägre chassit möjliggör mjukare fjädring vilket gör att dämparens inställning märks tydligare.

Har inte provat den själv dock, men det sägs märkas rätt tydligt vilket det som sagt inte gör på vår Enyaq. Märker mer att stora "vågor" i vägen gör att den gungar mer, medan hårda stötar känns ungefär likadant.

Kan säga i min ID7 att köra bilen på comfort vs sport är natt och dag för vibrationer och stötar i chassit.

Skulle aldrig rekommendera någon bilen utan DCC.

Ändrar dock aldrig mellan körlägen, men det är sjukt mycket bättre i bara komfort

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Efter ha provkört både Smart 1# och 3# skillnaden är inte så stor mellan dom förutom att 3# är dyrare och lite snyggare.
Eftersom Jag har en E-208 som leasing går ut i november och tyckte att Smart 1# kändes helt okej för dom pengarna så Beställde jag en igår med leverans tid till 15 November.

Det blev Smart 1# Pro+ som har 62Kw(66kw) användbar istället för 47kw(49Kw)med större batteri snabbare AC laddning 3 fas 22kw istället för 1 fas 7.4kw.
Ville ha den gröna men den var det 12-14 veckors leveranstid på så det fick bli en blå med 3-4 veckors leveranstid

Sedan valde jag 2000mil om året kostar ca 50:- extra i månaden för varje 500mil man lägger till men kan bara lägga till upp till 2000mil när man konfigurerar den men när du väl lagt en i korgen och går vidare för att köpa så kan du höja till mer än 2000 mil om året.

Försäkring och service ingår i priset det enda jag regera på gällande försäkringen var att självrisken för att byta glasruta är 2750:- har bara 1500:- på den bilen jag har nu men kan tänka mig att all glasförsäkringar blir dyrare då det blir fler och flerglasbyten på bilar.

Priset vart 510:- lägre än vad det blev när jag konfigurera bilen, vet inte om dom har några rabatter eller nåt inget jag såg.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Efter ha provkört både Smart 1# och 3# skillnaden är inte så stor mellan dom förutom att 3# är dyrare och lite snyggare.
Eftersom Jag har en E-208 som leasing går ut i november och tyckte att Smart 1# kändes helt okej för dom pengarna så Beställde jag en igår med leverans tid till 15 November.

Det blev Smart 1# Pro+ som har 62Kw(66kw) användbar istället för 47kw(49Kw)med större batteri snabbare AC laddning 3 fas 22kw istället för 1 fas 7.4kw.
Ville ha den gröna men den var det 12-14 veckors leveranstid på så det fick bli en blå med 3-4 veckors leveranstid

Sedan valde jag 2000mil om året kostar ca 50:- extra i månaden för varje 500mil man lägger till men kan bara lägga till upp till 2000mil när man konfigurerar den men när du väl lagt en i korgen och går vidare för att köpa så kan du höja till mer än 2000 mil om året.

Försäkring och service ingår i priset det enda jag regera på gällande försäkringen var att självrisken för att byta glasruta är 2750:- har bara 1500:- på den bilen jag har nu men kan tänka mig att all glasförsäkringar blir dyrare då det blir fler och flerglasbyten på bilar.

Priset vart 510:- lägre än vad det blev när jag konfigurera bilen, vet inte om dom har några rabatter eller nåt inget jag såg.

Totalkostnad?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Totalkostnad?

5564:-

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Kan säga i min ID7 att köra bilen på comfort vs sport är natt och dag för vibrationer och stötar i chassit.

Skulle aldrig rekommendera någon bilen utan DCC.

Ändrar dock aldrig mellan körlägen, men det är sjukt mycket bättre i bara komfort

Jo, det kan jag förstå. kör själv nästan alltid komfort läget.
men ibland vill man känna sig lite tuff och läger i sportläget.

Men det jag menar är: märker man skillnad mellan DCC i komfort jämfört med standard upphängning utan DCC?
Personligen har jag inte provat en Born utan DCC så jag vet inte om det var värt pengarna att välja till det (men då jag hade det i min Golf fick det bli i denna också).

Permalänk
Medlem

Har bara haft min M3 2024 en månad och borde kanske ha vetat detta sedan innan, men shortcuts via iphone tilsammans med complications på klockan är ett kanonverktyg till bilen. Gör ju allt med klockan nu.
Nu läste jag att detta skall bli bättre med en ny app som stödjer klockan rakt av är på gång, men tills dess duger detta fint.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Jo, det kan jag förstå. kör själv nästan alltid komfort läget.
men ibland vill man känna sig lite tuff och läger i sportläget.

Men det jag menar är: märker man skillnad mellan DCC i komfort jämfört med standard upphängning utan DCC?
Personligen har jag inte provat en Born utan DCC så jag vet inte om det var värt pengarna att välja till det (men då jag hade det i min Golf fick det bli i denna också).

Du märker stor skillnad, väldigt stor.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Inte på elbilar, på Tesla. Dyra att reparera och mycket skador får man anta. Vissa har ju även hög motoreffekt vilken kan trycka upp premien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Prova kör samma bil utan DCC så får du se vilken enorm skillnad det gör.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är ganska säker på att endast nya Passat och Tiguan har nya DCC Pro ID bilarna kör fortfarande på första generationen DCC sen så har det säkert blivit lite bättre med åren.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är ganska säker på att endast nya Passat och Tiguan har nya DCC Pro ID bilarna kör fortfarande på första generationen DCC sen så har det säkert blivit lite bättre med åren.

Kanske det. Finns en DCC+ eller nåt i den stilen också, nåt mellansteg. Ganska säker på att 2024-modellerna av ID4 och Enyaq har den varianten, kanske är samma som finns i ID7:an också isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kanske det. Finns en DCC+ eller nåt i den stilen också, nåt mellansteg. Ganska säker på att 2024-modellerna av ID4 och Enyaq har den varianten, kanske är samma som finns i ID7:an också isåfall.

Tror DCC+ är att man kan ställa dämpning i 15 olika lägen i när DCC först kom ut så kunde man bara välja mellan 2 lägen komfort eller sport nu kan man välja mellan lägen också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Apple CarPlay kom tydligen till EX30 för ett kort tag sedan medan Android Auto fortfarande saknas. När man läser runt på forum verkar det vara en vattendelare där vissa säger att Android Automotive funkar alldeles utmärkt bara man använder samma konto överallt medan andra säger att AAOS är alldeles för begränsat och att apparna är för låsta.

Någon som har EX30 och har en åsikt i frågan?

Jag har väl egentligen inga större krav än att kunna ha samma funktionalitet i Maps som på min telefon (senaste sökningar, skicka destination till bilen och eventuellt stjärnmärkta platser) och ha Spotify samt YT Music.

Har en EX30, tycker default Andoid Automotive fungerar perfekt! Inga klagomål alls!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalathegreat:

Har en EX30, tycker default Andoid Automotive fungerar perfekt! Inga klagomål alls!

Fick vår idag (SMER) och nu när jag fått testa den på riktigt så kan jag inte annat än hålla med dig. Alla mina tidigare destinationer var synkade och YT/YTM/Spotify fungerade perfekt.

Måste verkligen säga att jag är imponerad av bilen då körglädjen är fantastisk! Vilket kraftpaket men ändå snål när jag kör den normalt. Körde hem den från Volvo, ca 25km blandat 80-väg/stadskörning mitt i rusningstrafik och snittade på 16,5 kWh vilket känns väldigt bra.

Visst, det är en del att vänja sig vid gällande funktioner, huvudskärmen och allt det där samt att sätena är lite mindre och mindre bekväma än på vår V60 D4 (2019 års modell) men att den är så tyst och mysig är ett stort plus

Nu måste jag bara lösa problemet med att WiFi inte riktigt räcker ut till lastbalanseraren.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Kira e-Niro 64 kWh för drygt 200 kkr. Finns det några andra liknande elbilar jag också borde titta på? Är det något särskilt att se upp med eller något tillvalspaket som är ett "måste"?

Det jag känner till är att kylvätskan för batteriet måste bytas vartannat år och att det kan vara dyrt. Finns det något mer som talar emot den och några andra alternativt?

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Haft EX30 (SMER Plus) i ett par dagar nu och tänkte skriva ihop en liten mini-recension för den som är intresserad.

+ Körglädjen är fantastisk. Bilen är snabb, smidig och stadig
+ Byggkvalitén känns ändå helt okej för priset
+ Tycker den är riktigt snygg
+ Displayen är bra och bilen har bra integration med Google
+ Flera smarta lösningar (kopphållaren osv)

- Tyvärr en hel del mjukvaruproblem, tex: skärmen har inte startat en gång, musiken har inte slutat spela när man gått ifrån bilen, FOB fungerar sådär, appen får sällan kontakt med bilen osv
- Där bak är den lite väl trång
- Mycket dåligt bagageutrymme
- Frunken får knappt plats med laddkabel vilket gör den onödig

Sen har jag givetvis redan fått små stenskott bak, men det verkar vara på den delen som är i plast ("stötfångaren"?) så det kanske inte är något man måste laga imorgon?

Edit : Temperaturregleringen för ACn funkar inte heller (antingen för kallt eller för varmt) samt att fläktarna håller ojämn hastighet Men när jag ringde Volvo Car Retail så sa de att det är ett känt problem.

Edit2 : Tror inte räckvidden är kalibrerad än och när jag ringde Volvo Cars så antog de att bilen blir bättre på det när den känner av ens körmönster. Bilen uppskattar 366km på 90% laddning (inte testat 100% än).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Haft EX30 (SMER Plus) i ett par dagar nu och tänkte skriva ihop en liten mini-recension för den som är intresserad.

+ Körglädjen är fantastisk. Bilen är snabb, smidig och stadig
+ Byggkvalitén känns ändå helt okej för priset
+ Tycker den är riktigt snygg
+ Displayen är bra och bilen har bra integration med Google
+ Flera smarta lösningar (kopphållaren osv)

- Tyvärr en hel del mjukvaruproblem, tex: skärmen har inte startat en gång, musiken har inte slutat spela när man gått ifrån bilen, FOB fungerar sådär, appen får sällan kontakt med bilen osv
- Där bak är den lite väl trång
- Mycket dåligt bagageutrymme
- Frunken får knappt plats med laddkabel vilket gör den onödig

Sen har jag givetvis redan fått små stenskott bak, men det verkar vara på den delen som är i plast ("stötfångaren"?) så det kanske inte är något man måste laga imorgon?

Har du hunnit testa handsfree'n ännu? Kört två EX30 hyrbilar och i bägge var den katastrofal för stackarna i andra änden så att säga.. Antar att den plockar upp för mycket vindbrus/vibrationer när man kör motorväg. Vet dock inte hur hyrbilarna var utrustade. I övrigt en trevlig kompakt suv.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har du hunnit testa handsfree'n ännu? Kört två EX30 hyrbilar och i bägge var den katastrofal för stackarna i andra änden så att säga.. Antar att den plockar upp för mycket vindbrus/vibrationer när man kör motorväg. Vet dock inte hur hyrbilarna var utrustade. I övrigt en trevlig kompakt suv.

Jag har ringt två-tre korta samtal och tycker ljudet är exceptionellt klart i min ände (bättre än vår V60 -19), sen har jag inte frågat vad den jag pratar med tycker men de har heller inte klagat. Ska ringa ett testsamtal på lunchen och se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en generell fråga om hur man ska tänka med laddning och el-abonnemang. Märkte igår kväll när jag laddade bilen att spot priset var 0 öre och började fundera på det där med timpris. Blir det någon stor skillnad i längden? Vi kommer nog inte orka tvätta/diska/laga mat på natten så funderade på om det hade varit värt att skaffa timpris bara för att ladda bilen på natten? Vi bor i radhus och förbrukar normalt sett ca 5000kWh per år (elbil ej inräknad).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har en generell fråga om hur man ska tänka med laddning och el-abonnemang. Märkte igår kväll när jag laddade bilen att spot priset var 0 öre och började fundera på det där med timpris. Blir det någon stor skillnad i längden? Vi kommer nog inte orka tvätta/diska/laga mat på natten så funderade på om det hade varit värt att skaffa timpris bara för att ladda bilen på natten? Vi bor i radhus och förbrukar normalt sett ca 5000kWh per år (elbil ej inräknad).

Jag vet inte hur mycket du kommer att ladda men räknar man på 1500 mil och 2 kWh per mil så blir ju detta en ganska stor ökning av er nuvarande konsumtion och då tror jag absolut det finns att spara på timpris.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag vet inte hur mycket du kommer att ladda men räknar man på 1500 mil och 2 kWh per mil så blir ju detta en ganska stor ökning av er nuvarande konsumtion och då tror jag absolut det finns att spara på timpris.

Svårt att säga men räknar med 2-3 gånger i månaden så 100-150kWh i månaden vilket 1200-1800kWh per år. Tack för din input, ska fundera på saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Svårt att säga men räknar med 2-3 gånger i månaden så 100-150kWh i månaden vilket 1200-1800kWh per år. Tack för din input, ska fundera på saken.

Med timpris (istället för månadspris) så får du alltså lägre elkostnad på nätterna. Beakta dock att priset för el dagtid ofta är högre än vad du skulle haft med månadspris (vilket är ett slags snitt). Alltså, om stora delar av din övriga elförbrukning sker dagtid veckodagar så kommer kostnaden för den elen att gå upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av General Nord:

Med timpris (istället för månadspris) så får du alltså lägre elkostnad på nätterna. Beakta dock att priset för el dagtid ofta är högre än vad du skulle haft med månadspris (vilket är ett slags snitt). Alltså, om stora delar av din övriga elförbrukning sker dagtid veckodagar så kommer kostnaden för den elen att gå upp.

Vi har haft timpris nu i snart 2 år och jag tycker det varit väl värt det. Nu hade vi ett högre fast pris innan (90 öre om jag minns rätt) och när det skulle förlängas så var det mitt i värsta krisen med höga priser så då skulle det kosta runt 4 Kr/kWh men överlag tycker jag det varit värt det med timpris då det i snitt ändå hamnat under 90 öre med skatter etc inräknat. Många månader långt under. Snitt för oktober har t ex hittills varit 38 öre inkl skatter och avgifter. Förra december låg snittet på 1.15 kr vilket väl var det dyraste på hela året. Kollade Vattenfall och förutom rörligt/timpris så ligger vårt snitt mkt bra till mot de olika fasta alternativen.

Vi har Easee och tibber och det har varit lätt att ställa in så den bara laddar när det är billigt. Man kopplar in sladden och sen när den ser ett lågt pris så laddar den. Men visst så kan det vara värt att hålla lite koll på timpriset (vilket jag tycker tibber gör väldigt lätt). För oss har det oftast främst handlat om att se att "i morgon ser elen dyr ut, vi väntar med att tvätta eller vi tvättar idag" istället för att jaga enskilda timmar. Och vi har nog främst valt att sätta på diskmaskinen och tvättmaskinen utifrån timpriset, inget annat. Det skulle säkert gå att få ner användandet ännu mer, t ex genom att koppla bergvärmepumpen till Tibber men det får bli en annan gång.

Men just för bilen har det varit smidigt att ha timpris och ladda främst under nätterna.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com