Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är så bra. De som inte ser vitsen med uppgradera behöver inte göra det och de som ser vitsen gör det.
Alla kommer kunna spela samma spel fast med olika prestanda.
Hade varit tråkigt om vissa spel inte gick att spela på base PS5 efter det att Pro släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

För att grafiken är i nivå med fidelity-läget fast med 60 fps istället för 30 fps. Det är därför du inte "ser" skillnad. Sen får man ta YT-bildkvalitet i åtanke. R&C är redan väldigt cleant och snyggt på PS5.

Hogwarts Legacy var det väldigt stor skillnad på fidelity och performance imo, spelade igenom på fidelity med 30fps och hade varit fett värt att få samma grafik och 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

För att grafiken är i nivå med fidelity-läget fast med 60 fps istället för 30 fps. Det är därför du inte "ser" skillnad. Sen får man ta YT-bildkvalitet i åtanke. R&C är redan väldigt cleant och snyggt på PS5.

Fast det är ju inte i nivå med fidelity-läget? Det ser mer ut som performance-läget med lite högre upplösning på Pro.

Permalänk
Medlem

Vi kan tolkade komprimerade youtube-klipp hur mycket väl vill. Eller så litar vi på dem som redan har spelat med PS5 Pro.

Vilka argument finns det för att DF inte är trovärdiga på den här punkten?

Jag uppfattar att frågan är avgjord. PS5 Pro kommer att bli en betygande uppgradering.

Permalänk
Medlem

Kan man inte kopiera ett offline kontos sparfiler till ett nytt ps5?
Jag har bytat från tjockps till slim.
Jag har ett konto som är mitt och ett offline konto till grabben.
Har säkerhetskopierat sparad data.
Men på nya konsolen finns hans sparning inte med när man öppnar spelet.
Han hade ju typ 20 robotar kvar att rädda bara,
säg inte är pappa precis sumpat bort allt hans slit 😩

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Kan man inte kopiera ett offline kontos sparfiler till ett nytt ps5?
Jag har bytat från tjockps till slim.
Jag har ett konto som är mitt och ett offline konto till grabben.
Har säkerhetskopierat sparad data.
Men på nya konsolen finns hans sparning inte med när man öppnar spelet.
Han hade ju typ 20 robotar kvar att rädda bara,
säg inte är pappa precis sumpat bort allt hans slit 😩

Flytta över från gamla på USB minne och sen kopiera över till Slim. Gjorde jag när jag uppgraderade från PS4 Pro till PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Flytta över från gamla på USB minne och sen kopiera över till Slim. Gjorde jag när jag uppgraderade från PS4 Pro till PS5.

Kan man verkligen spara speldata på usb? Jag tror inte att det går för PS5. Enklaste är ju att får någon månad eller två skaffa PS Plus och överföra filerna från molnet till den nya konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Kan man verkligen spara spelens sparfiler på usb? Jag tror inte att det går för PS5. Enklaste är ju att får någon månad eller två skaffa PS Plus och spara ner sparfilerna i molnet.

Använda det som ett ställe att spara på går inte men du kan flytta dina sparfiler till USB om du vill flytta dom till en annan konsol eller som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Använda det som ett ställe att spara på går inte men du kan flytta dina sparfiler till USB om du vill flytta dom till en annan konsol eller som backup.

Säker? Jag tolkar det som att sparade data bara kan lagras på konsolen och i molnet. Varken på usb, m2 eller utökad usb-lagringsenhet. https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps5-manage...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vi kan tolkade komprimerade youtube-klipp hur mycket väl vill. Eller så litar vi på dem som redan har spelat med PS5 Pro.

Vilka argument finns det för att DF inte är trovärdiga på den här punkten?

Jag uppfattar att frågan är avgjord. PS5 Pro kommer att bli en betygande uppgradering.

Fast Digital Foundry skriver ju i artikeln att PS5 Pro bl.a. har lägre bildkvalitet jämfört med PS5 Fidelity Mode i Ratchet & Clank. Den stora skillnaden är mellan Performance RT-läget och PS5 Pro.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-ratchet-and-cla...

Citat:

The PS5's fidelity mode is a sterner challenge, as it sports a sharp and detailed 4K image resolve, with ITGI working from a full (or nearly full) 4K internal resolution. That, and the lack of sharpening on PS5 Pro, lets the PS5 fidelity mode deliver a more detailed image. The lack of sharpening on Pro does give the image more temporal consistency by minimising local contrast, which helps decrease apparent aliasing. Still, overall image stability take a bit of a backseat to the fidelity mode in side-by-side comparisons.

Citat:

In other areas, the fidelity mode win is more straightforward. Foliage appears more detailed and more stable relative to Pro, for instance, and crowd density appears higher - perhaps a result of higher settings choices for the fidelity mode than the performance RT derived Pro mode. Fur still has a slightly hard-edged look, but is a bit more temporally stable and more detailed. The Pro does a better job than the performance RT mode in these areas, but the fidelity mode simply has a lot more pixels to play with.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Inte 100% men jag kanske tror att jag kopierat, vet jag sparade allt jag hade på USB men kanske inte va nö PS5 spel.

Då har jag helt fel och får be om ursäkt, konstigt att det skulle va skillnad på PS4 och PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Inte 100% men jag kanske tror att jag kopierat, vet jag sparade allt jag hade på USB men kanske inte va nö PS5 spel.

Då har jag helt fel och får be om ursäkt, konstigt att det skulle va skillnad på PS4 och PS5.

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/back-up-ps...

Som jag förstår går det om man gör en backup av hela konsolen? "Om du vill återställa sparade data till en annan konsol måste du logga in på det konto du använde när du säkerhetskopierade dem."

"Du kan säkerhetskopiera följande data:

Spel och appar
Sparade data
Skärmbilder och videoklipp
Inställninga
r"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast Digital Foundry skriver ju i artikeln att PS5 Pro bl.a. har lägre bildkvalitet jämfört med PS5 Fidelity Mode i Ratchet & Clank. Den stora skillnaden är mellan Performance RT-läget och PS5 Pro.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-ratchet-and-cla...

Så kan det säkert vara i enskilda spel. Men det tycks ju inte påverka deras generella omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Som jag förstår går det om man gör en backup av hela konsolen? Men osäker på att det sedan går att köra Restore på PS5 Slim och få över allt.

Blir skit för mig sen då med PS5 Pro, kommer aldrig skaffa PS Plus om det inte går på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blir skit för mig sen då med PS5 Pro, kommer aldrig skaffa PS Plus om det inte går på annat sätt.

Verkar som det kanske går: "Om du vill återställa sparade data till en annan konsol måste du logga in på det konto du använde när du säkerhetskopierade dem."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Som jag förstår går det om man gör en backup av hela konsolen? Men osäker på att det sedan går att köra Restore på PS5 Slim och få över allt.

"Du kan säkerhetskopiera följande data:

Spel och appar
Sparade data
Skärmbilder och videoklipp
Inställningar"

Jag tolkar det som att "sparade data" bara kan lagras på konsolen och i molnet. Tyvärr. Jag har väldigt svårt att förstå varför. Säkras är nog molnet trots allt. Men det kräver ju PS plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag tror att man tillfälligt kan köpa PS plus och från molnet ladda hem sparade data. Det skulle jag nog göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tolkar det som att "sparade data" bara kan lagras på konsolen och i molnet. Tyvärr. Jag har väldigt svårt att förstå varför. Säkras är nog molnet trots allt. Men det kräver ju PS plus.

Jag har ett USB-minne dit jag har gjort regelbunden backup av alla mina PS5-sparfiler under dom tre åren jag hade konsolen. Det är inga problem att göra.

Man kan dock inte välja vilka sparfiler man ska göra backup på så det är alla eller inga. Men jag vill ju självklart alltid spara alla sparfiler.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Finns väl endast 2 olika anledningar jag kan tänka mig, de vill tjäna mer pengar på PS Plus eller så vill de göra det svårare att modifiera sparfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Finns väl endast 2 olika anledningar jag kan tänka mig, de vill tjäna mer pengar på PS Plus eller så vill de göra det svårare att modifiera sparfiler.

Jag gissar att de vill sälja PS Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har ett USB-minne dit jag har gjort regelbunden backup av alla mina PS5-sparfiler under dom tre åren jag hade konsolen. Det är inga problem att göra.

Man kan dock inte välja vilka sparfiler man ska göra backup på så det är alla eller inga. Men jag vill ju självklart alltid spara alla sparfiler.

Det kan alltså överföras till den nya konsolen? Med spelens sparfiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det kan alltså överföras till den nya konsolen? Med spelens sparfiler?

Jag har ju ingen Pro så det kan jag ju inte bekräfta men det vore ju väldigt konstigt om det inte skulle gå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Konsolgrävare

Astro Bot får nya banor:

The release schedule is as follows:

• Oct 17: Building Speed

• Oct 24: Let it Slide

• Oct 31: Spring-loaded Run

• Nov 7: Helium Heights

• Nov 14: Rising Heat

Note: All Astro Bot updates from October 17 to November 14 will be available every Thursday at 15:00.

What's more, each of these new levels contains two brand-new Special Bots for you to rescue. That's 10 new beloved characters to add to your crew. We gave a sneak peek of

Eve from Stellar Blade and the Helldivers.

Dold text

However, as for who is next, well that's for you to find out. So, get busy rescuing.

Lastly, the best thing, it's all at no extra cost.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

The release schedule is as follows:

• Oct 17: Building Speed

• Oct 24: Let it Slide

• Oct 31: Spring-loaded Run

• Nov 7: Helium Heights

• Nov 14: Rising Heat

Note: All Astro Bot updates from October 17 to November 14 will be available every Thursday at 15:00.

What's more, each of these new levels contains two brand-new Special Bots for you to rescue. That's 10 new beloved characters to add to your crew. We gave a sneak peek of

Eve from Stellar Blade and the Helldivers.

Dold text

However, as for who is next, well that's for you to find out. So, get busy rescuing.

Lastly, the best thing, it's all at no extra cost.

Nice!
Då hinner hatar grabben kanske inte mig länge för att jag råkade kladda bort hans save

Visa signatur

"När jag inte har pengar, då kan jag inte dricka sockerdricka, och när jag har pengar, då får jag inte dricka sockerdricka, när i hundan ska jag då dricka sockerdricka?"

Permalänk
Medlem

Om någon här är intresserad av CoD har Elgiganten lanseringspris på CoD: Black Ops 6, 599 kr. 200 billigare än andra återförsäljare. Plus Steelbook! Finns för samma pris utan också ifall de tar slut.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/call-of-duty-bl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Om någon här är intresserad av CoD har Elgiganten lanseringspris på CoD: Black Ops 6, 599 kr. 200 billigare än andra återförsäljare. Plus Steelbook! Finns för samma pris utan också ifall de tar slut.

Är det lönt att köpa för endast campaign?
Gissar att alla pengar har gått till PvP även här..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan_3:

Är det lönt att köpa för endast campaign?
Gissar att alla pengar har gått till PvP även här..

Förmodligen inte, kommer själv invänta review då de senaste spelen var mycket mediokra.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om Insomniac inte kan få ut bättre kvalité än så här är det oroande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Annars så kan du passa på att få det digitalt😅

Skivläsare är nog ingen dålig ide.

https://www.playstation.com/sv-se/games/call-of-duty-black-op...

GTA6 lär hamna på över 1000 Kr digital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om Insomniac inte kan få ut bättre kvalité än så här är det oroande.

Oroande!?! 😂