Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Sonos lanserar ny soundbar och subwoofer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

För vad exakt? Vilken kombination får du för under 20k som levererar bättre ljud än Arc Ultra + 2x Era300 + Sub Gen 4? Var exakt har du lyssnat på denna kombination (har ju precis släppts)?

Vill även påpeka att det finns extremt mycket finjustering du kan göra för ljudet i appen, inte minst Trueplay som också kommer variera beroende på vilken telefon du använt och hur du gått tillväga för att justera ljudet.

Själv alltid kört med Genelecs tidigare och är ändå väldigt nöjd med ljudet från nuvarande setup (Arc + 2x Era 300 + Sub Gen 3 och sen 2x Move 2 i andra rummet).

Just det där du nämner om finjustering är viktigt. Eftersom Sonos är trådlöst är det enklare att finjustera högtalarnas position i rummet. Det i kombination med att man enkelt kan göra justeringar i appen gör en stor skillnad för den upplevda ljudkvaliteten.

Att jämföra med de inbyggda högtalarna i TVn är bara fånigt.

Permalänk
Medlem

Typiskt Soundbar-skräp.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Går inte att kombinera

Det är skumt att de har ett val för "Antal" vid rabatten och så kan man bara välja en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag skrev att det är som en förlängning, aka snäppet bättre.
Och jag är hur allvarlig som helst, om du tycker jag svärtar ner mig själv då bjuder jag på det Helt Gratis
Det ändrar inte faktumet att det inte låter bra och direkt uselt mot vad man kan få för 20K

HAHAHA! Sluta trolla, det är ljusår bättre än vad någon tv kan leverera, inte "snäppet bättre". Du hittar inget för 20k som slår en Arc, sub och två era 300. Inte en chans.

Permalänk
Medlem

Har flera sonos högtalare sedan tidigare, deras senaste flopp med appen och deras hörlurar gör att man inte har samma förtroende. Är samtidigt inne i ekosystemet redan så skaffar troligvis en Arc Ultra till allrummet.

Väntar bara in reviews nu, hoppas att det stämmer att basen är mer kraftfull för då klarar jag mig utan att köpa en sub också, vilket kan motivera det dyrare priset för en Arc Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har flera sonos högtalare sedan tidigare, deras senaste flopp med appen och deras hörlurar gör att man inte har samma förtroende. Är samtidigt inne i ekosystemet redan så skaffar troligvis en Arc Ultra till allrummet.

Väntar bara in reviews nu, hoppas att det stämmer att basen är mer kraftfull för då klarar jag mig utan att köpa en sub också, vilket kan motivera det dyrare priset för en Arc Ultra.

Arc Ultra finns väl i demorum i vissa länder redan och de som hade haft möjlighet att jämföra har varit väldigt nöjda (enligt Reddit då (säkert Sonos anställda som försöker påverka oss)).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Arc Ultra finns väl i demorum i vissa länder redan och de som hade haft möjlighet att jämföra har varit väldigt nöjda (enligt Reddit då (säkert Sonos anställda som försöker påverka oss)).

Läste samma sak, vilket känns bra. Blir inget köp innan Black Friday iaf för mig så kan ligga lite lågt för att höra vad fler folk tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

HAHAHA! Sluta trolla, det är ljusår bättre än vad någon tv kan leverera, inte "snäppet bättre". Du hittar inget för 20k som slår en Arc, sub och två era 300. Inte en chans.

Kanske vidga vyerna lite ?

Dom trycker in en massa element och justerar fasen med dsp vilket gör att ljudet upplevs komma från alla håll o kanter.
Det första som händer är att frekvensgången kommer gå berg o dalbana, allt kommer låta luddigt och stort.
Sen har vi kostnaden som inte är speciellt hög, det ringer ingen klocka om att kvalitén kanske inte är den bästa ?
Max 90dB pekar absolut åt det hållet

Här är frekvensgången för Era 300 (se edit allra sist)

Och när det kommer till sub 4, jag hittar inte så mycket info om den då den är sprillans.
Men förra generation är mer bas än sub, 2st mindre baselement klarar inte spec mycket.

XTZ 1x12 som kostar ungefär samma peng åker åttor runt en Sonos sub.
Och innan någon säger "Sub 4 klarar ju 25hz" - enligt tillverkare Ja.
Svälj inte allt en tillverkare specar, var källkritiska och bättre på era kunskaper.

Jag är helt med att det kan låta imponerande, stort och bombastiskt.
Men det är inte bra eller ett försök till naturlig återgivning.

Du hittar inget för 20k som slår en Arc, sub och två era 300. Inte en chans.
Hur många ex vill du ha ?
Jag backar upp det med objektiva bevis att alla förutsättningar finns.

*edit*
Har bytat bild på 300:ans frekvensgång, litar mer på den här källan.
Och den är långt bättre än den förra, vet dock inget om gate eller utrymmet som användes.
Men jag misstänker att det är kort gate på den här - sidoelementen fångas inte uppt.

Och den förra var med lång gate, fasfelen som skapas fångades upp.
Det är i sig en mer verklig mätning om hur vi upplever återgivningen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Nu har ju dock rtings också gjort tester och fått helt andra resultat: https://www.rtings.com/speaker/reviews/sonos/era-300

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Sjukliga priser för ett kompromiss alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Klart det går att hitta bättre grejer för den summar, bara byta ut soundbaren mot ett par separata stereohögtalare och du är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Nu har ju dock rtings också gjort tester och fått helt andra resultat: https://www.rtings.com/speaker/reviews/sonos/era-300

Tillbaka till att vara källkritisk och att ha lite kunskap.

Deras mätning är i ett rum med en array av mikrofoner, sedan tar man ut ett genomsnitt.
Som du ser så är den ganska lik mätningen jag lade till.

Vill man ha ett ärligt resultat i fullregister ((ANSI/CTA-2034-A R-2020) ) kan det bara göras på 3 sätt, sen finns det 1 som bara mäter övre registren.
Dom 3 är Utomhus, anekoisk kammare (går sällan under 50hz) och en Klippel mätmaskin.
Spec Klippel kan ge dig hur många svar som helst.
Den sista är närfältsmätning med Gate, micken lyssnar bara i några få millisekunder.
Gate är ett måste för vi vill mäta högtalaren inte reflexer, det gör att man sällan får ett ärlig resultat under ~500hz - 800hz

Det är därför jag inte litar på min egen postade mätning eller rtings mätning.

Frekvensgång i all ära, det som ställer till det här är frekvens över bredd, hur är frekvensgången 20-30 grader ute på sidorna.
Ljud studsar i 90° vinkel, tappar en högtalare all diskant en bit ut på sidorna då är det det vi hör via reflexerna i rummet.
Vill vi som Sonos mfl skap ett stort ljud då görs det med fasfel, rikta element på alla möjliga kanter, lägg till fördröjning osv

För att det till bild - det här har inget med frekvens över tid att göra utan ljudvolym/frekvens över bredd !!
Det röda trattliknande är spridning i vinkel över frekvens, ju längre ner i frekvens ju mer spridning.
Exemplet är vad man kan förvänta sig från en bra 2:vägs högtalare - gjort på en Klippel.

Nästa är på en Bose ljudlimpa som försöker spela brett o ge effekter via dsp.
Resultatet blir att om du flyttar dig 20cm till sidan får du en helt annan frekvensgång.

Sista ex, Bose 901 gjord för att spela med rummet.
Ingen dsp utan 8 element spelandes bak och 1 fram - måste justeras med deras eq (mer om den senare)
Resultatet är att du får samma frekvensgång över en stoooor yta.

Men, du har element spelande i alla möjliga riktning och det ger fasfel.
Nedan är frekvensgången på Bose 901 med eq

Och utan.

Man får samma usla frekvensgång över hela rummet.

Vi kan jämföra frekvensgången med det första exemplet med...
Observera hur lik frekvensgången är när högtalaren vinklas, 30° åt sidan och det kommer låta likadant som rakt framför.
Och man kan sitta närma 50° innan man tappar för mycket av dom övre registren.

För att snöra ihop det.
Vi pratar om psykoakustik - hur upplever vi ljud.
Sonos, Bose mfl är ute efter att det ska låta stort och maffigt - ska låta Imponerande.
En normal lösning är byggd för att försöka återge det inspelade materialet på bästa sätt.

Var och en har rätt till sin åsikt men objektiv data kommer vi inte ifrån.
Att sedan säga att det finns Inget bättre än Sonos för 20k, jag ska hålla tyst nu.....

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Deras mätning är i ett rum med en array av mikrofoner, sedan tar man ut ett genomsnitt.
Som du ser så är den ganska lik mätningen jag lade till.

Vill man ha ett ärligt resultat i fullregister ((ANSI/CTA-2034-A R-2020) ) kan det bara göras på 3 sätt, sen finns det 1 som bara mäter övre registren.
Dom 3 är Utomhus, anekoisk kammare (går sällan under 50hz) och en Klippel mätmaskin.
Spec Klippel kan ge dig hur många svar som helst.
Den sista är närfältsmätning med Gate, micken lyssnar bara i några få millisekunder.
Gate är ett måste för vi vill mäta högtalaren inte reflexer, det gör att man sällan får ett ärlig resultat under ~500hz - 800hz

Det är därför jag inte litar på min egen postade mätning eller rtings mätning.

Frekvensgång i all ära, det som ställer till det här är frekvens över bredd, hur är frekvensgången 20-30 grader ute på sidorna.
Ljud studsar i 90° vinkel, tappar en högtalare all diskant en bit ut på sidorna då är det det vi hör via reflexerna i rummet.
Vill vi som Sonos mfl skap ett stort ljud då görs det med fasfel, rikta element på alla möjliga kanter, lägg till fördröjning osv

För att det till bild - det här har inget med frekvens över tid att göra utan ljudvolym/frekvens över bredd !!
Det röda trattliknande är spridning i vinkel över frekvens, ju längre ner i frekvens ju mer spridning.
Exemplet är vad man kan förvänta sig från en bra 2:vägs högtalare - gjort på en Klippel.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/0dvlsv543aa0wf9/JBL%20708P%20Beamwidth_Horizontal.png

Nästa är på en Bose ljudlimpa som försöker spela brett o ge effekter via dsp.
Resultatet blir att om du flyttar dig 20cm till sidan får du en helt annan frekvensgång.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/zxlawoy7dc7ty2p/Bose%20TV%20Speaker%20Soundbar%20Beamwidth_Horizontal.png

Sista ex, Bose 901 gjord för att spela med rummet.
Ingen dsp utan 8 element spelandes bak och 1 fram - måste justeras med deras eq (mer om den senare)
Resultatet är att du får samma frekvensgång över en stoooor yta.
https://www.erinsaudiocorner.com/images/Reviews/Loudspeakers/Bose_901/Bose%20901%20Series%20V%20(No%20EQ)/Bose%20901%20Series%20V%20(No%20EQ)_Horizontal_Spectrogram__Norm_Full.png

Men, du har element spelande i alla möjliga riktning och det ger fasfel.
Nedan är frekvensgången på Bose 901 med eq
https://www.erinsaudiocorner.com/images/Reviews/Loudspeakers/Bose_901/Bose%20901%20Series%20V%20(Bass%202%20-%20Treble%20Min,%20Midbass%20Flat)/Bose%20901%20Series%20V%20(Bass%202%20-%20Treble%20Min,%20Midbass%20Flat)%20FR_Linearity.png

Och utan.
https://www.erinsaudiocorner.com/images/Reviews/Loudspeakers/Bose_901/Bose%20901%20Series%20V%20(No%20EQ)/Bose%20901%20Series%20V%20(No%20EQ)%20FR_Linearity.png
Man får samma usla frekvensgång över hela rummet.

Vi kan jämföra frekvensgången med det första exemplet med...
Observera hur lik frekvensgången är när högtalaren vinklas, 30° åt sidan och det kommer låta likadant som rakt framför.
Och man kan sitta närma 50° innan man tappar för mycket av dom övre registren.
https://dl.dropboxusercontent.com/s/zg38z2hfl4zdc1i/SPL%20Horizontal.png

För att snöra ihop det.
Sonos, Bose mfl är ute efter att det ska låta stort och maffigt - ska låta Imponerande.
En normal lösning är byggd för att försöka återge det inspelade materialet på bästa sätt.

Att sedan säga att det finns Inget bättre än Sonos för 20k, jag ska hålla tyst nu.....

Förlåt om jag verkar okunnig, men vad är problemet med att det låter stort och maffigt?

I princip allt är ju en kompromiss av något slag, jag gick från ett 3.1 system med golvhögtalare till en Arc, sub och ones och visst det saknades lite i mellanregistret på Arcen jämfört med ’riktiga’ högtalare. Men i det stora hela är jag nöjd med ljudet och jag slipper förstärkare och en massa kablar och högtalare som står på golvet och tar plats.

Jag hoppas att Arc Ultra har det där som jag saknade i Arc så det blev en förhandsbeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

…..

För att snöra ihop det.

Vill man ha någorlunda rak frekvens ska man titta på studiohögtalare. Det mesta för konsumenthifi är kasst för naturlig återgivning. En viktig aspekt är också hur högtalare hanterar transienter, något som många konsumentsystem är dåliga på. Frekvensdiagram säger inte så mycket hur det låter egentligen, och ska man ha någorlunda transparent ljud krävs ett system för rumskorrigering (jag kör sonarworks/soundid i studion).

Det är med många högtalare är ju också en riktigt dålig idé som bäddar för fasproblem. Ett rum reflekterar ljudet tillbaka så det är nog svårt att få till det med två högtalare. Surround är helt omöjligt och högtalarna kommer släcka ut och förstärka varandra frekvenser om vartannat.

Sub är egentligen bara meningsfullt för film. Musik kommer bara låta som gyttja nere vid 25hz. Storleken handlar inte om effekten utan om frekvensområdet, men 25hz är ju knappt hörbart oavsett.

Sonos är helt ok och bättre än smäcket ifrån ex LG/Samsung mfl men håller med om att det är överprisat. Mina Adam studiemonitorer med lilla subben låter bättre än någon av mina sonosgrejer och kostar mindre. Det är väl egentligen mjukvaran som är grejen med Sonos.

För övrigt fattar jag inte grejen med deras app. Varför skulle jag ex välja deras app istället för Spotifys egen?
En showstopper för mig är arr Sonos inte stöder chromecast, vilket gör att det fungerar dåligt med Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Förlåt om jag verkar okunnig, men vad är problemet med att det låter stort och maffigt?

I princip allt är ju en kompromiss av något slag, jag gick från ett 3.1 system med golvhögtalare till en Arc, sub och ones och visst det saknades lite i mellanregistret på Arcen jämfört med ’riktiga’ högtalare. Men i det stora hela är jag nöjd med ljudet och jag slipper förstärkare och en massa kablar och högtalare som står på golvet och tar plats.

Jag hoppas att Arc Ultra har det där som jag saknade i Arc så det blev en förhandsbeställning.

Antingen vill man ha ett visst ljud, eller så vill man höra ljudet som det var tänkt att låta. Stort och maffigt tolkar jag som mycket bas och diskant, vilket kanske är kul när man kollar film men skulle helt förstöra musiklysnande för mig och bli tröttsamt i längden. Något många missar är hur ett system hanterar transfetter vilket är en av de viktigaste aspekterna för hur ljud upplevs. Sedan kommer ljudet studsa runt rummet och förstärka/släcka ut så vad som låter bra i ett rum kan låta skit i ett annat. Det enda sättet att lösa det är ett rum designat för akustisk respons (typ en studio) eller någon form av rumskorrigering. Din brist på mellanregister kan lika gärna beror på fasutsläckning. Alla system har olika respons i ett rum, och ju fler högtalare desto sämre förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

....

För att snöra ihop det.

Väldigt mycket text för att säga att du inte egentligen har några bevis för det du påstår. Däremot så är rtings betydligt bättre än random forumpost du själv länkade till i ditt tidigare inlägg (om du skulle ha läst tråden du själv tog grafen ifrån snackar de även om hur bra högtalarna är: källa).

"Wow, these in-room measurements put many "high end" audio systems to shame!"

Svar från personen som utförde mätningarna:
"I know! The key is that it’s SPL limited. @napilopez even showed how the battery powered Roam measures great on a full spinorama too."

Bra högtalare har inte alltid bara med ljudåtergivning att göra - just i detta fallet är det ju så många aspekter som väger in: t.ex. är det extremt svårt att få till bra atmos-ljud hemma med vanliga högtalare (om inte du har ett dedikerat rum då högtalarplacering extremt viktigt) och just helheten är det som avgör. Sonos erbjuder en extremt bra helhet - bra ljud för musik, bra ljud för filmer, enkla att installera (kan placeras nästan var som helst), enkel justering i appen/trueplay, trådlösa (förutom ström då), subjektivt snygga (lättare att inreda med och få godkänt av partner), etc.

Känns som om vissa inte kan se skogen för alla träd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Väldigt mycket text för att säga att du inte egentligen har några bevis för det du påstår. Däremot så är rtings betydligt bättre än random forumpost du själv länkade till i ditt tidigare inlägg (om du skulle ha läst tråden du själv tog grafen ifrån snackar de även om hur bra högtalarna är: källa).

"Wow, these in-room measurements put many "high end" audio systems to shame!"

Svar från personen som utförde mätningarna:
"I know! The key is that it’s SPL limited. @napilopez even showed how the battery powered Roam measures great on a full spinorama too."

Bra högtalare har inte alltid bara med ljudåtergivning att göra - just i detta fallet är det ju så många aspekter som väger in: t.ex. är det extremt svårt att få till bra atmos-ljud hemma med vanliga högtalare (om inte du har ett dedikerat rum då högtalarplacering extremt viktigt) och just helheten är det som avgör. Sonos erbjuder en extremt bra helhet - bra ljud för musik, bra ljud för filmer, enkla att installera (kan placeras nästan var som helst), enkel justering i appen/trueplay, trådlösa (förutom ström då), subjektivt snygga (lättare att inreda med och få godkänt av partner), etc.

Känns som om vissa inte kan se skogen för alla träd.

Jag har redan nämnt det flera ggr att jag inte har problem med andras behov eller smak.
Men när det plötsligt blir det bästa som finns för 20K då får vi bromsa.
Och som jag skriver, jag litar inte på någon av dom 2 mätningarna för jag vet inte hur dom är gjorda.
Rtings mätningsförfarande är något dom har kommit fram till själva.
Enkom frekvensmätning säger inget, och att få något dåligt att mäta bra är inget svårt alls.
Återigen, källkritik.

Subjektiva tester litar jag noll och inte, bara mina egna öron - det kan dock ge en fingervisning om hur det ev låter i mina öron.
Risken är stor att något blir lag bara för att någon annan höjer det till skyarna.

Mitt inlägg var inte för att bevisa något utan ett försök att förklara vad som sker och hur vi uppfattar återgivningen med olika lösningar.
Objektivt och enligt satt standard för ljudmätning.
Ämnet är inte helt enkelt för gemene man att förstå eller ens vilja förstå.

En enkel jämförelse.
1 person står och pratar med dig.

5 personer av olika kön pratar med dig riktade på olika håll.
Dom säger samma sak men med en liten fördröjning.
Vilket ex ger dig bäst möjlighet att uppfatta vad som sägs ?

En sak till, hur Era 300 är uppbyggd med linser på dom flesta elementen är Riktigt smart gjort.
Man kan styr spridningsmönstret / frekvensgång på ett lätt sätt.
I motsatt vad man kanske tror så kan en lins öka spridningen lika mycket som den kan minska.
Det är grundpelaren i Line Arrays som används vid konserter.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag har redan nämnt det flera ggr att jag inte har problem med andras behov eller smak.
Och som jag skriver, jag litar inte på någon av dom 2 mätningarna för jag vet inte hur dom är gjorda.
Enkom frekvensmätning säger inget, och att få något dåligt att mäta bra är inget svårt alls.
Återigen, källkritik.

Subjektiva tester litar jag noll och inte, bara mina egna öron - det kan dock ge en fingervisning om hur det ev låter i mina öron.
Risken är stor att något blir lag bara för att någon annan höjer det till skyarna.

Mitt inlägg var inte för att bevisa något utan ett försök att förklara vad som sker och hur vi uppfattar återgivningen med olika lösningar.

En enkel jämförelse.

En sak till, hur Era 300 är uppbyggd med linser på dom flesta elementen är Riktigt smart gjort.
I motsatt vad man kanske tror så kan en lins öka spridningen lika mycket som den kan minska.

Detta var dock dina argument: "Du hittar inget för 20k som slår en Arc, sub och två era 300. Inte en chans.
Jag backar upp det med objektiva bevis att alla förutsättningar finns."
och "Ljudmässigt ligger Sonos på nedre skalan när det kommer till återgivning (fast högt bland ljudlimporna)
Det är försvinnande litet, specialdesign så det är inte konstigt att det blir så.
Så det är klart att folk klagar på det.

I mina öron är det en extra utbyggnad av vad Tv:n klarar, men för pengar man kan få ett bra system för.

Imho...."

Det känns som om dina argument mot Sonos baseras mer på teoretiska resonemang än på konkreta bevis eller praktiska erfarenheter.

Du säger att Sonos Arc, Sub och två Era 300 endast är "snäppet bättre" än TV-ljud och att de inte låter bra jämfört med vad man kan få för 20 000 kr. Men du har inte specificerat vilka alternativ du menar eller presenterat några objektiva mätningar som stöder detta påstående.

Du ifrågasätter också mätningar från rtings och andra källor, men utan att erbjuda egna data eller källor som bekräftar dina synpunkter. Att vara källkritisk är viktigt, men då behöver man också kunna presentera alternativa bevis.

Jag håller med om att det finns många faktorer som påverkar ljudkvalitet och att subjektiva upplevelser kan variera, men Sonos erbjuder fortfarande en helhetslösning som många uppskattar för dess balans mellan ljudkvalitet, användarvänlighet, design och funktionalitet.

Om du har specifika exempel på system som är bättre än Sonos för samma budget, och kan backa upp det med konkreta bevis eller mätningar, skulle det bidra till en mer konstruktiv diskussion. Annars känns det som att dina argument mest bygger på personliga åsikter snarare än faktiska bevis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Detta var dock dina argument: "Du hittar inget för 20k som slår en Arc, sub och två era 300. Inte en chans.
och "Ljudmässigt ligger Sonos på nedre skalan när det kommer till återgivning (fast högt bland ljudlimporna)
Det är försvinnande litet, specialdesign så det är inte konstigt att det blir så.

I mina öron är det en extra utbyggnad av vad Tv:n klarar, men för pengar man kan få ett bra system för.

Imho...."

Det känns som om dina argument mot Sonos baseras mer på teoretiska resonemang än på konkreta bevis eller praktiska erfarenheter.

Du säger att Sonos Arc, Sub och två Era 300 endast är "snäppet bättre" än TV-ljud och att de inte låter bra jämfört med vad man kan få för 20 000 kr. Men du har inte specificerat vilka alternativ du menar eller presenterat några objektiva mätningar som stöder detta påstående.

Du ifrågasätter också mätningar från rtings och andra källor, men utan att erbjuda egna data eller källor som bekräftar dina synpunkter. Att vara källkritisk är viktigt, men då behöver man också kunna presentera alternativa bevis.

Jag håller med om att det finns många faktorer som påverkar ljudkvalitet och att subjektiva upplevelser kan variera, men Sonos erbjuder fortfarande en helhetslösning som många uppskattar för dess balans mellan ljudkvalitet, användarvänlighet, design och funktionalitet.

Om du har specifika exempel på system som är bättre än Sonos för samma budget, och kan backa upp det med konkreta bevis eller mätningar, skulle det bidra till en mer konstruktiv diskussion. Annars känns det som att dina argument mest bygger på personliga åsikter snarare än faktiska bevis.

Verkar som folk också tror alla bor i 250kvm+ hus med ett enormt vardagsrum med plats för golvhögtalare med 3-4 element, separat förstärkare m.m

Sonos är väldigt trevligt för oss som bor kompakt och inte vill dra kablar överallt och gömma dem.

Har Sonos Beam gen 2, Sub gen 2 och 2 Ikea symfonisk som rears, fungerar utmärkt som tv högtalare i en etta, suben placerad under sängen liggandes.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Återigen, källkritik.

En enkel jämförelse.

"Bästa" vet jag inte när du får Sony HT-A9 för 15k på elgiganten och Amazon just nu och skulle hävda att det är det "bästa" med tanke på att det är det minst känsliga systemet över hur exakt en placering av högtalarna behöver vara. Och det rör då enbart kategorin "soundbars", letar du efter ett dedikerat system med högtalare finns det en uppsjö för 20-25k som knäpper det på fingrarna - markant. Det soundbars saknar generellt är tyngden och djupet du får även på lägre volymer som större högtalare ger samt att det inte finns en soundbar i dagsläget som kan hantera stereo och stereo-separation på ett vettigt/bra sätt och i bästa fall är dugligt för musik.

Eller jo, det finns en sådan soundbar, men kostar multum och heter Nakamichi Dragon.

Edit:
Kan ha varit trött och läst det först som att du angav det som bästa... men var kanske riktigt fallet ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Verkar som folk också tror alla bor i 250kvm+ hus med ett enormt vardagsrum med plats för golvhögtalare med 3-4 element, separat förstärkare m.m

Sonos är väldigt trevligt för oss som bor kompakt och inte vill dra kablar överallt och gömma dem.

Har Sonos Beam gen 2, Sub gen 2 och 2 Ikea symfonisk som rears, fungerar utmärkt som tv högtalare i en etta, suben placerad under sängen liggandes.

Då skulle jag definitivt tipsa om Sony HT-A9 som jag nämnde ovan, bra mycket lättare att placera lite hur som haver och ändå få ut "rätt effekter".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Då skulle jag definitivt tipsa om Sony HT-A9 som jag nämnde ovan, bra mycket lättare att placera lite hur som haver och ändå få ut "rätt effekter".

Detta hade blivit mer än dubbelt så dyrt om man ska ha en sub också, än vad jag pröjsade för mitt system drygt 2 år sedan.

Samt jag är mer än nöjd med hur mitt presterar i film o musik.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Sony HT-A9 skulle jag hävda knäpper Sonos på fingrarna i kategorin "soundbars", vilket är minst känsliga för "perfekt placering" av högtalarna för att uppnå surround/atmos.

Och det finns en uppsjö av hemmabiosystem som slår vilken soundbar som helst med råge om vi pratar om 20-25k. Bara för att någon nämnde 23k med 30% rabatt är det ju inte där notan hamnar på för de flesta heller.

Går man på Sonos Hemsida slutar notan på 26 616 för en Arc Ultra, Sub och 2st Era 100, det är inga 20k.

Vill du ha ett specifikt paket så kan jag lista följande:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/atmos-paket/343540-polk-audio-monitor-xt-724-dolby-atmos-system/
Lägg till en receiver för 5-6k och du hamnar LITE över Sonos, men skulle rätt bestämt hävda att det systemet spelar skjortan av en Arc alla dagar i veckan...

Eller för all del även följande:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/atmos-paket/333470-triangle-borea-br08-atmos-hogtalarpaket/
Och det tog ca 10 sekunder att hitta det....

Kan även påstå att mina Klipsch RP-280F, RP-450C samt Dynavoice M65EX v.4 (surround) samt två äldre Sonab som höjdsurround levererar långt bättre än någon Soundbar. Ja, jag har testat men varenda soundbar har fått "åka tillbaka". Och då drivs det med en ganska "sketen" Yamaha receiver....

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Detta hade blivit mer än dubbelt så dyrt om man ska ha en sub också, än vad jag pröjsade för mitt system drygt 2 år sedan.

Samt jag är mer än nöjd med hur mitt presterar i film o musik.

Ah, jag läste Arc och inte Beam Jag skyller på mina trötta ögon ^^

Absolut inget fel i att både gilla och köpa Sonos, men när det tas upp att det skulle vara det "bästa" för 25k får det t om en gammal, sur gubbe som mig att hajja till

Men om du bor i en liten etta är det inte helt säkert att en Sub skulle vara nödvändig ens, men det är ju upp till var och en Men HT-A9 är det enda, vad jag vet, som lyckas skapa sin ljudbubbla (surround/atmos) utan att behöva vara perfekt placerade. Om lägenheten är av det mindre slaget skulle du t om kunna skapa en ljudbubbla som rymmer hela lägenheten ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Sonos är inte direkt något jag associerar med kvalitet. Men det passar säkert bra för folk som inte "hört bättre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Imho...."

Jag var kanske lite hård i Tv jämförelsen
Poängen är att stora ljudbubblor går helt bort för mig, hellre en Tv:s H/V högtalare med normalt spridningsmönster.

Klart jag ifrågarsätter Rtings mätning när jag såg bilden på deras array !
Jag misstänker att dom vill kunna ta flerpunktsmätning utan att behöva flytta stativet för hand.
Och jag har redan förklarat vad som händer och därför blir mätningen ej tillförlitlig.
Jag nämner också att frekvensmätning är bara en del av sanningen.

För andra gången, jag är inte ute för att bevisa något, försökte visa vad som sker.
Dessa ex är från i dagsläget den bästa mätutrustningen som finns - är det inte gott nog ?
Du kan inte få bättre källa än det men mig veterligen har ingen mätt en Sonos Era på en Klippel.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag glömde ex

2.1 system - alla högtalare är aktiva och man måste ha förstärkare/försteg med linje/subutgång.
Alternativ ett aktivt DBX filter för ett par tusenlappar
Totalt pris 15K
Har man flerkanalsreceiver med pre out i alla kanalerna får du ett Mycket bra 5.1 för 20K
Det här systemet klarar party nivåer i ett +30m2 rum utan att blinka.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/thomann_swisson...
Klippelmätning
Storebror till dessa kostar 1620:- st men jag har ingen mätning att visa på dom.
Samma lösning men större bas så basen är antagligen bättre men resten är samma.

Sub XTZ 1x12 10990:-
https://www.fyndborsen.se/store/XTZ-Cinema-SUB-1X12-Edge-p314...
Innan någon klagar på submätningen, den är gjord utomhus.
Lägg på minst 6dB i rumsstöd

Med/utan basreflexplugg

Supermega billigt
Polk Audio Monitor XT20 2790:- paret
Intressant är att Polk har flera golvare som hade platsat inom budget med samma komp/dist mer mer Umpf i basen.
Klippel mätning
https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/polk_xt20/
Börjar komprimera över 96dB men dist är fort farande låg.

HECO Aurora 300 5000:- paret
Utomhusmätning - ingen dist/komp mätning
https://www.audioholics.com/bookshelf-speaker-reviews/heco-au...

osv osv

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

En sak som slår mig med priserna.

I USA kostar det enligt följande:

Arc Ultra 999 dollar
Sub 4 799 dollar

I Sverige

Arc Ultra 10495 kr
Sub 4 9995 kr

Är det pga kemikalieskatten eller något? Arcen borde kosta mer och basen mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Arc Ultra 999 dollar
Sub 4 799 dollar

I Sverige

Arc Ultra 10495 kr
Sub 4 9995 kr

Är det pga kemikalieskatten eller något? Arcen borde kosta mer och basen mindre.

Finns flera faktorer som kan påverka, valutakursen är en men priserna i USA visas oftast utan deras "Sales Tax".
Men som du påpekar, skillnaden borde vara större på Arc Ultra mellan $-pris och SEK, ser mer normalt ut på Suben.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av esafesa:

Arc Ultra 999 dollar
Sub 4 799 dollar

I Sverige

Arc Ultra 10495 kr
Sub 4 9995 kr

En gissning är kanske att fraktkostnaden kan påverka, högtalare är bland det dyrare som finns att frakta i förhållande till produktvärdet och det finns få tyngre/skrymmande billiga högtalare som byter världsdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.