Hur tar man lättast bort grön korrosion på vatten block

Permalänk
Medlem

Hur tar man lättast bort grön korrosion på vatten block

Hur tar jag snabbast bort grön korrosion på grafikkortet kör med två grafikkort ena är ärgad se bild

andra grafikkortet helt ok

tacksamt för tips.
Kan tillägga att det är ett Gigabyte 3080 oc grafikkort som har grön korrosion andra sitter efter i loopen och har inget korrosion i sig lite mysko.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Du skruvar isär och rengör med tandborste och diskmedel (alternativt rengöringsmedel speciellt avsett för vattenkylning). Sedan sköljer du med destillerat/avjoniserad vatten. Du kan passa på att byta alla packningar också. Tänk på att inte skruva för hårt när du sätter ihop bara, lätt att det spricker, en moment-skruvmejsel är att föredraga.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jygge:

Hur tar jag snabbast bort grön korrosion på grafikkortet kör med två grafikkort ena är ärgad se bild
<Uppladdad bildlänk> andra grafikkortet helt ok <Uppladdad bildlänk> tacksamt för tips.

Det är vanlig oxidation så en syra räcker långt.
Ättika/vinäger, citronsyra eller väteperoxid gör det bra.

Ett husmorsknep är salt + vinäger som skrubbas mot oxidationen.
(Självklart måste du demontera för att göra detta, att hälla syra i loopen är som dömt att gå fel!)

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är vanlig oxidation så en syra räcker långt.
Ättika/vinäger, citronsyra eller väteperoxid gör det bra.

Ett husmorsknep är salt + vinäger som skrubbas mot oxidationen.
(Självklart måste du demontera för att göra detta, att hälla syra i loopen är som dömt att gå fel!)

Tack för tipset
Att jag måste demontera kylblocket var inte oväntat .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jygge:

Tack för tipset
Att jag måste demontera kylblocket var inte oväntat .

Nej, misstänkte att du hade koll på demontage, men antaganden leder ofta till missförstånd. I textformat försvinner även betoningar så jag väljer att vara extra tydlig!

Sedan kan det säkert komma in någon med liknande problem utan att interagera i forumet och då väljer att pytsa ner något elakt i loopen. Något jag helst slipper på samvetet!

Återkoppla gärna med resultat!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera att det ser inte bra ut med kylplattan framsidan

Baksidan

Den har tagit stryka som attan har skaffat mässing borstar så jag kan ta bort mer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Kan uppdatera att det ser inte bra ut med kylplattan framsidan
<Uppladdad bildlänk>
Baksidan
<Uppladdad bildlänk>
Den har tagit stryka som attan har skaffat mässing borstar så jag kan ta bort mer

har du kört flytande metall på gpu?

för annars inte normalt att pläteringen typ "löser upp sig" och det ser ut sådär på kontaktytan mot gpu...
gissar att det är nickelpläterad aluminium?

ser iaf ut som att kylplattan börjat korrodera/lösas upp som om man använt flytande metall på aluminium/nickel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har du kört flytande metall på gpu?

för annars inte normalt att pläteringen typ "löser upp sig" och det ser ut sådär på kontaktytan mot gpu...
gissar att det är nickelpläterad aluminium?

ser iaf ut som att kylplattan börjat korrodera/lösas upp som om man använt flytande metall på aluminium/nickel.

Nix det är orginal kylpasta från tillverkaren. Det är de som gör mig brydd . Kan tillägga att pastan var nästan som sement.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

isopropylalkohol

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Nix det är orginal kylpasta från tillverkaren. Det är de som gör mig brydd . Kan tillägga att pastan var nästan som sement.

Vänta nu...

EK vattenblock på ett grafikkort från gigabyte?

Får inte ihop att det kan vara orginalkylpastan...

Eller är det 2 olika kylare du på olika kort du tagit bilden?

Visste inte äns att gigabyte sålde en vattenkyld variant iaf.

Men men hur som hälst gammal kylpasta brukar inte va nått problem att lösa upp med någon form av alcohol.

Korrosionen i blocket kan mycket väl vara för att du ev har blandat olika material.
Troligen är det blocket den oädlaste metallen så det är vad som äts av den galvaniska korrotionen i första hand.

Eftersom korrotionen är åt det gröna hållet skulle jag tippa på att det har kopparblock eller iaf en kopparplätering under nickelpläteringen som börjat ätas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta nu...

EK vattenblock på ett grafikkort från gigabyte?

Får inte ihop att det kan vara orginalkylpastan...

Eller är det 2 olika kylare du på olika kort du tagit bilden?

Visste inte äns att gigabyte sålde en vattenkyld variant iaf.

Men men hur som hälst gammal kylpasta brukar inte va nått problem att lösa upp med någon form av alcohol.

Korrosionen i blocket kan mycket väl vara för att du ev har blandat olika material.
Troligen är det blocket den oädlaste metallen så det är vad som äts av den galvaniska korrotionen i första hand.

Eftersom korrotionen är åt det gröna hållet skulle jag tippa på att det har kopparblock eller iaf en kopparplätering under nickelpläteringen som börjat ätas.

Det är ett Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB bilderna är framsidan och baksidan som har slaggat igen hela systemet är i koppar och mässing har ett till grafikkort efter rtx3080 som är med koppar platta den har ingen ärgning i sig gtx1070 för Discord mm .

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Det är ett Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB som har slaggat igen hela systemet är i koppar och mässing har ett till grafikkort efter rtx3080 som är med koppar platta den har ingen ärgning i sig gtx1070 för Discord mm .

Googlade lite och verkar vara ett vanligt problem med de där korten att blocket ärgar igen.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&sca_esv=0ba5...

Fick fram att blocket tydligen är aluminium som har koppar och nickel pläterats enligt en av reddit trådarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Googlade lite och verkar vara ett vanligt problem med de där korten att blocket ärgar igen.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&sca_esv=0ba5...

Fick fram att blocket tydligen är aluminium som har koppar och nickel pläterats enligt en av reddit trådarna.

Ana att det var något tok med kortet tack för hjälpen .
Hm undra om den har standard mått så man kan köpa ett RTX3080 vatten block som är i koppar/mässing ska kolla de.

Visa signatur