Hur mycket tid lägger ni andra kontorsnissar på träning i veckan?

Permalänk
Medlem

Riktigt illa nu. Har suttit still sen pandemin. Innan körde jag 3-5 pass i veckan, men det var då jag jobbade på kontoret 100%, då kunde man dra iväg på 2 timmars lunchträning

Numera jobbar jag runt 90% hemifrån och har långt till närmsta gym, så sitter bara still. Riktigt ovärt, måste försöka tagga till. Men med livet, familj, etc, så blir det att egen träning hamnar sist på priolistan tyvärr.

Permalänk
Skrivet av tombman:

Gammal gubbe, tävlar inte . Jag kör gubbsporten Randonneur .
En serie på 20, 30, 40 och 60 mil. Och 100mi
Men de 4 förstnämnda gör en till SuperRandonneur och det har jag sedan 2012 varje år. Och några Paris -Brest - Paris 1230km har det blivit .

Den där berömda pölen rundade jag en gång på 7.35 med gamla bansträckningen

Det där är häftiga siffror! Måste vara härliga resor!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Riktigt illa nu. Har suttit still sen pandemin. Innan körde jag 3-5 pass i veckan, men det var då jag jobbade på kontoret 100%, då kunde man dra iväg på 2 timmars lunchträning

Numera jobbar jag runt 90% hemifrån och har långt till närmsta gym, så sitter bara still. Riktigt ovärt, måste försöka tagga till. Men med livet, familj, etc, så blir det att egen träning hamnar sist på priolistan tyvärr.

Det är så lätt hänt, jag känner igen mig väldigt mycket och har samma problem periodvis..
Man har mycket att skylla på i vuxenlivet men man behöver verkligen prioritera upp egna hälsan!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Det är ju bra! Har du koll på snittstegen?
Pratade med en på lagret under lunchen och han hade snittat 15 000 steg senaste veckan (han är i mitt lag i tävlingen)

Snittar väl runt 7-8k på en arbetsdag, helgerna blir det lite mer äventyrligt och kan gå upp till 15-20k

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Spelar innebandy en gång i veckan samt kör löpning 4-5 gånger i veckan. Är det tajt med tid en dag planeras löpningen in på lunchrasten på jobbet.
Siktar på 1:45 på Göteborgsvarvet 2025, så det är där fokus ligger. Men om ett par veckor är det en 6-timmars som skall genomföras. Har inte sprungit mer än 2,5 timmar tidigare, så det blir en intressant utmaning. Antagligen mentalt och för knäna. 😅

Att gymma har jag testat i omgångar. Tycker inte alls om det, så därför rinner det alltid ut i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Häftigt! Jag har aldrig varit bra på att springa men började löpa lite i somras, sprang min första 5km för ungefär en månad sen, bara det kändes stort

Började inte springa innan 2021 och då var 3 km jobbigt. Aldrig för sent att börja. Hitta gärna någon förening / grupp att träna med.

Permalänk
Medlem

Försöker gymma 5-6 gånger i veckan, men snittet blir väl ca 3.5 gånger per vecka över ett år även om jag brukar lyckas hålla 5 iaf när jag är hemma.

Permalänk
Medlem

Mja för sådär 2år sen var det gym och cykling i skogen 4-6ggr/veckan. Snittade kanske runt 13h/veckan.
Sen blev det villa och barn så nu är jag på stadiga 0h/veckan 😅

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Nu hann jag inte gå till gymmet i Tordags, så vad kan det vara 6-7 år sedan sist?

Skämt åsido så tränar jag karate. Det är 3 gånger i veckan á 1½ timme och jag kan väl vara med på hälften eller så.
Jag har sagt till mig själv att jag ska börja jogga utomhus också, men det har inte blivit av ännu.

Permalänk
Medlem

Jag tränar för saken av viktminskning, så inte ur intresse men ur nödvändighet. Tränar 2 ggr i veckan, men efter ha blivit lite besviken på att ha stannat i viktnedgången så tränar jag mindre och går mer (cardio) i längre perioder.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Snusfri

Iomed att jag har ett väldigt fysiskt jobb så blir det i snitt 6-8h träning varje dag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

(jobbar inte)
Gillar att lyfta tungt. Men har stora problem att vara runt människor(social fobi/agorafobi) Har inte råd med varken hus eller hemgym.
Så det blir promenader ett par gånger i veckan(helst nattetid när man slipper träffa människor. visst finns det lite löpare ute även på natten men ofta slipper man stöta på människor)

Permalänk
Medlem

5 pass i veckan på gymmet, försöker hålla det runt 1h per gång eller strax över.
Och med gymmet menar jag lyfta skrot

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kör pingis 4h i veckan, riktigt roligt och man blir helt slut!

Permalänk
Medlem

Gymmet måndag, tisdag, torsdag, lördag.
Mer än så tröttar man bara ut sig i längden och slutar.
47år tränat sedan 22.

Målet är till jag trillar av pinnen.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Det varierar väl lite, men jag försöker springa någonstans 50-90km i veckan. Ett normalt lunchpass ligger på 12km och uppåt, även om intervallpass i regel är kortare.

Permalänk
Medlem

Tränar styrkelyft och strongman på gym runt 6 pass i veckan. Ett pass brukar ta mellan 1.5-2.5h. Började med detta förra året, innan det var jag helt inaktiv och snittade 2k steg om dagen.

Är också i 30 års åldern och har också två småbarn hemma. Men är egenföretagare, så har möjligheten att välja hälsan framför lite extra inkomst och kör passen på arbetstid.

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

1 timme styrketräning i garaget 3 gånger i veckan. Sen har jag även 2 hundar som jag går ut med ett par gånger om dagen. Gör det mest för hälsan och att bibehålla lite styrka, och inte så mycket för utseendet.

Permalänk
Medlem

Tre styrketräningspass i veckan snittar jag.
Skulle väl räkna på 1h20m per tillfälle om man räknar med tiden det tar att gå till gymmet och tillbaks också.
Så ca 60min styrka och 20min gång.

Trivs rätt bra med det. Brukade gå till gymmet fem till sex gånger i veckan förut men det blev för mycket och nu när man börjar närma sig 40 behöver kroppen mer återhämtningstid.

Tanken är att fortsätta så länge kroppen orkar.
Ibland när jag går och handlar övar jag på att göra fler chin dips på ett utegym jag går förbi också.
Uppe i tio utan att dö nu så blir nog fler snart.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Räknas cykling som träning? Mountain bike. Då blir det 6-8 tim vecka.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Jag har alltid älskat att träna, men är på väg tillbaka från en smärre smäll i väggen. Inget som ledde till längre sjukskrivning, men med facit i hand definitivt borde ha varit det; under förra året och året därinnan var man fan långt nere..
Traskade upp i vikt rätt rejält för att man ville ha något i belöningsväg (dvs mat, godis), och orken för träning fanns inte. Eller jo kanske. Men inte orken att ta sig iväg. Ni som varit där förstår.

Kraftig situationsförändring till det positiva sedan ett år tillbaka har fått upp orken hjälpligt igen och ner vikten något. Ligger nu på 88-90kg på 170cm; ner från 97 när det var som värst.

Körde i våras igång med löpträning med ett gäng på jobbet: onsdagar efter jobbet kör vi "kom och spring så anpassar vi oss efter den långsammastes önskan" (av någon anledning är det oftast min önskan? ). Väldigt avslappnat och opretentiöst och jättekul. Sprungit mellan 3 och 12 km på onsdagslöpningarna och varit mellan 2 och 10 personer.

Efter mjukåterstarten körde jag igång med Garmins löpcoacher tillsammans med min Garmin forerunner 245.
Planen var - enligt Garmin - 4 löppass i veckan i 17 veckor med avslutande tidsförsök på 10km (mål 55 min).
Enligt strava har det blivit omkring 70 registrerade löppass på 25 veckor. Milen avverkades på 56 minuter för ett par veckor sedan, något som jag är rätt nöjd med sett till förutsättningarna.

Måndagar på lunchen har ett annat gäng på jobbet under en tid kört riktigt grisiga fyspass av olika sort (ett annat gäng än löpargänget). Otroligt roligt.

För att vara en lönnfet 44-åring så är jag nu åter i ganska bra (men fortfarande något rund) form och tränar just nu kanske 5-6 timmar i veckan i snitt.

I rollen av mångårig ungdomsledare i innebandy har gubben fortfarande inte några problem att knäcka många 16-18-åringar i både intervallträning eller smidighet och styrka. Ligga på halvkorta löpningar typ 3-5km är dock fortfarande värdelöst för mig, eftersom gubben behöver så lång uppvärmning och inte har något löpsteg. Men det tränar man ju inte heller på i innebandyfys, så det är lugnt...

Att pallra sig ut och springa en mil utan tempokrav samtidigt som man lyssnar på en god bok är grymt härligt, och det är skönt att ha lyckats nå den nivån på ork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Räknas cykling som träning? Mountain bike. Då blir det 6-8 tim vecka.

Klart det gör. Även promenad är träning, även om den inte särskilt intensiv.

Permalänk
Medlem

Fysisk träning hinner man bara då man studerar...
Men mental träning av att låta sig nya saker gör man dagligen i alla fall.
Bara byta till en robot kropp om 20 år så är allt lungt.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte jag riktigt kontorsnisse utan har ett arbete som belastar kroppen ganska (mycket) hårt. Så 0-2h bidrar jag med till röstningen.

För er som undrar är jag Servicetekniker inom CNC och Fler OP

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

samma, kontorsjobb och två små barn. spelar fotboll en kväll i veckan. är jag inne på kontoret använder jag gymmet ibland. tränade 3-4 dagar i veckan innan covid men sedan man började jobba hemma har det tyvärr blivit betydligt mindre. ett av mina stora intressen är matlagning och bakning vilket inte är värst positivt för vikten. just nu 115kg på vågen 185cm. slutade snusa i juni så jag har varit ganska snäll mot mig själv i somras och gick då upp ca 5kg. siktar på att komma ner under 100kg igen under nästa år

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Haft lite slump på träningen pga skada och bott på dåligt ställe men får ihop kring 6-10h i veckan atm men kommer nog upp i 10-20h igen snart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Går upp ur sängen varje dag, blir intervallträning mellan datorn och kylskåpet när dricka behövs. Minst varannan dag blir det maraton promenad till affärn 400meter dit o på tillbaka vägen blir det kombinerat med greppträning på några kg matkassar.

Permalänk

styrketräning

mån-fre : brukar komma till gymmet runt 11:30 och brukar oftast gå hem runt 16:30-17:00, onsdagar kan bli nån timme tidigare då jag bara tränar 1 muskelgrupp då

helgerna är totalt tränings fria

anledning till dessa långa pass är att jag coachar en hel del folk samt att jag helt enkelt bara gillar att surra med folk mellan seten, men sammanlagt blir det träning 4-5 timmar varje pass.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

3-5 timmar. Fördelat på 5 pass i veckan. Oftast lunchträning.

Har två gymkort och även hemmagym med bland annat SL-stång och egenbyggd bur.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Springer ultramaraton på hobbynivå. De mest voluminösa träningsveckorna brukar se ut ungefär så här:

• +10 timmar löpning, varav en helgdag tar cirka 3-4 av dessa i form av ett långlöp.

• 3-4 timmar styrketräning och prehab

• 6-8 timmar promenad och vandring, om vi nu räknar in det

Betydligt mindre under vinterhalvåret, men desto högre intensitet i löpspåret.

Man får i alla fall äta mycket.