Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tror ni Beganovich får förtroende nästa år?
Verkar ha svårt att utvecklas och varit sämre detta året än förra.

Beror helt på hur nästa säsong går i F2. Nya regeln att alla team måste köra med rookies i minst 4 FP1 träningar är positivitet för hans del eftersom att det är betydligt större chans att få visa vad han göra i F1 bil.

Sen skulle jag inte säga var sämre i år en förra året han har ju haft galet med otur i år i Bahrain när han starta från pole så fastande bilen i första växeln so han tappa till sista plats. Tog körde dock upp sig till P13 och var klart snabbast på banan det racet. Så han tappade i princip 25p bara dessa poängen skulle placera honom 2a i totalen.

Dessutom i Monaco kvalet så blev det röd flagg precis innan han skulle ta pole i sin grupp så där tappade han yttligare 10 poäng.

Sen så har inte Prema var inte alls lika starka i år prestanda mässigt som förra året heller.

Med detta sagt så rekommendera jag dig att lyssna på denna podden med Dino när han går igenom vad som gick fel undrr årets säsong. https://open.spotify.com/episode/3WPZ1k01TNviX8jJ4AvUXX?si=l-...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är ganska säker på denna regeln infördes 2023 har ju varit en del problem med det i F3 och F2 också.

2022 kom de senaste ”driving guidelines”

Nya är på gång 2025.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror att resten av säsongen kommer bli såhär:
McLaren, Merca och även Ferrari kommer tillsynes att hämta in mer och mer mot RB'n, för att i slutet av säsongen sinsemellan kivas om några vinster.
Men RB vinner både förar och konstruktörsmästerskapen med 3-5 race kvar.
För såklart har RB kallt räknat med att sluta utveckla årets bil rätt tidigt och helt satsa på nästa år.

Just nu verkar det som jag spådde ganska bra.
RB tappar constructors iofs, men det skall ju mycket till för att Max inte skall plocka hem drivers.

Men just nu är det ju racet om constructors som är lite spännande, kan Ferrari hämta in 50 poäng vs McLaren?

Permalänk
Medlem

Båda är utanför.
Tycker inte inte att Lando borde fått 5sek

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

https://i.imgur.com/FMgNUTV.jpeg
Båda är utanför.
Tycker inte inte att Lando borde fått 5sek

Det hade han inte heller fått om han lämnat tillbaka platsen han tjänade på att gena.
Det här är ytterligare ett exempel på hur reglerna bara ifrågasätts när dom appliceras åt "fel" håll.
Se bara på hur fastest lap hamnade i fokus efter Singapore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det hade han inte heller fått om han lämnat tillbaka platsen han tjänade på att gena.
Det här är ytterligare ett exempel på hur reglerna bara ifrågasätts när dom appliceras åt "fel" håll.
Se bara på hur fastest lap hamnade i fokus efter Singapore.

Fast att ge fan i att bromsa för att vara före vid apex och sen göra så båda åker av banan, borde vara inget straff åt någon eller samma straff till båda.
Verstappen som trycker norris av banan och norris som kör om utanför banmarkeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Fast att ge fan i att bromsa för att vara före vid apex och sen göra så båda åker av banan, borde vara inget straff åt någon eller samma straff till båda.
Verstappen som trycker norris av banan och norris som kör om utanför banmarkeringen.

Så är reglerna.
Dramat är nästan enbart för att dom inte dömde till britternas fördel den här gången.
Nästa race kanske vi får se en omvänd situation, vi får se hur diskussionen blir då.

Men faktum är att Norris fumlade och chansade på ett 5s straff och att han skulle hinna dra iväg +5s.
Hade han lämnat tillbaka platsesn är chansen stor att han lyckats köra om på ett korrekt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

https://i.imgur.com/FMgNUTV.jpeg
Båda är utanför.
Tycker inte inte att Lando borde fått 5sek

De kunde gett båda ett straff på 5 sek där. Verstappen lämnade inget utrymma trots att bilarna låg bredvid varann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De kunde gett båda ett straff på 5 sek där. Verstappen lämnade inget utrymma trots att bilarna låg bredvid varann.

ja helt riktigt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De kunde gett båda ett straff på 5 sek där. Verstappen lämnade inget utrymma trots att bilarna låg bredvid varann.

Det vore väl märkligt? Om du har rätt att inte lämna utrymme så ska den andra bilen som inte har rätt till utrymmet kunna ta en vidare sväng utanför banan och få göra omkörningen pga försvarande inte heller håller sig på banan?

De har inget stöd i reglerna för att ge Ver straff i den situationen. Han kan få en varning för track limits. Eftersom reglerna ser ut som de gör med apex så har han rätt till racinglinjen, Norris har det inte. Sen kan man diskutera regeln i sig och skulle inte bli förvånad om nya direktiv kommer 2025.
FIA har varit rätt hårda på att man inte får köra om utanför banan (bortsett kurva 1 varv 1 då de brukar ha överseende).

Jag har inget problem med bedömningen utifrån direktiven, däremot kan man ifrågasätta att apex verkligen ska vara avgörande för vem som har rätt till racinglinjen. Det inbjuder till divebombs och att släppa upp bromsen mer än normalt. Samtidigt är det inte så många kurvor som nr 12 på Cota så kanske det bästa vore att anlägga grus i sådana kurvor istället så slipper man problemet.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Kan tycka det är märkligt att man ska få köra utanför banan för att försvara och att köra utanför banan kan anses att använda racinglinjen men man får inte köra utanför banan för att anfalla. Men det är ju konsekvent vi minns ju alla hur max körde 5 meter brett utanför banan för att tvinga lewis köra 20 meter brett. Fick inget straff då heller

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Lösningen på eran diskussion är att göra som i indycar. Ingen domare som agerar öht, då behöver bilarna bli mer tåliga.

Permalänk
Medlem

Hade ju även varit effektivt med en sandfålla där. Men då hade vi gått miste om 50% av omkörningarna i racet.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kan tycka det är märkligt att man ska få köra utanför banan för att försvara och att köra utanför banan kan anses att använda racinglinjen men man får inte köra utanför banan för att anfalla. Men det är ju konsekvent vi minns ju alla hur max körde 5 meter brett utanför banan för att tvinga lewis köra 20 meter brett. Fick inget straff då heller

Är man inte först vid apex så har man inte rätt till kurvan och då behöver motståndaren inte lämna plats på utsidan. Det är tydligt att Lando inte var först vid apex, det är (nästan) alla överens om. Att köra utanför banan är ett regelbrott, som straffas när man gjort det fyra gånger. Det hade Max inte gjort.

Det är ett regelbrott att lämna banan och få en tidsfördel. Det gjorde Max inte eftersom han släppte av (varvtiden blev längre), men han hade ingen skyldighet att släppa förbi Lando på grund av ovan stycke.

Reglerna kan inte vara mer klara.

Fall inte för populismen i att klaga på alla domslut. Detta var korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Reglerna kan inte vara mer klara.

Fall inte för populismen i att klaga på alla domslut. Detta var korrekt.

Reglerna kan absolut bli mer klara och förbättras. De ändras löpande vilket tyder på evolution med tanke på hur sporten utvecklas.

Falla för populism, är du någon slags F1/FiA regelbokens förkämpe? Det är klart att folk får tycka det var fel och klaga på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Reglerna kan absolut bli mer klara och förbättras. De ändras löpande vilket tyder på evolution med tanke på hur sporten utvecklas.

Falla för populism, är du någon slags F1/FiA regelbokens förkämpe? Det är klart att folk får tycka det var fel och klaga på detta.

Grejen är dom allra flesta som följer F1 aldrig har har läst regelboken och därmed bara spekulerar. Det viktigaste är att FIA följer deras egna regler.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är man inte först vid apex så har man inte rätt till kurvan och då behöver motståndaren inte lämna plats på utsidan. Det är tydligt att Lando inte var först vid apex, det är (nästan) alla överens om. Att köra utanför banan är ett regelbrott, som straffas när man gjort det fyra gånger. Det hade Max inte gjort.

Det är ett regelbrott att lämna banan och få en tidsfördel. Det gjorde Max inte eftersom han släppte av (varvtiden blev längre), men han hade ingen skyldighet att släppa förbi Lando på grund av ovan stycke.

Reglerna kan inte vara mer klara.

Fall inte för populismen i att klaga på alla domslut. Detta var korrekt.

Detta leder till att förare helt enkelt skiter i att bromsa utan bara släpper på och missar apex med 5 meter då de som sagt enligt regelboken får ignorera banans gränser om de har en bil utanför sig. Medan om de gjort detsamma utan förare utanför sig hade blivit bestraffade om de konsekvent gjorde detta. Även om denna var före vid den apex om de kört för att faktiskt hålla sig på banan.

Men det är helt enligt regelboken absolut så det är konsekvent men det går ju täcka detta loophole i regelverket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Detta leder till att förare helt enkelt skiter i att bromsa utan bara släpper på och missar apex med 5 meter då de som sagt enligt regelboken får ignorera banans gränser om de har en bil utanför sig. Medan om de gjort detsamma utan förare utanför sig hade blivit bestraffade om de konsekvent gjorde detta. Även om denna var före vid den apex om de kört för att faktiskt hålla sig på banan.

Men det är helt enligt regelboken absolut så det är konsekvent men det går ju täcka detta loophole i regelverket.

Jag är inte övertygad om att ingenting händer för att man kör utanför banan upprepade ggr i det läget, men kanske inte mer än den vanliga "4 ggr så får du ett straff"-grejen?

Det är liksom flera olika förseelser eller potentiella förseelser inblandade:

  1. Verstappen körde utanför banan

  2. Norris körde utanför banan

  3. Verstappen tvingade Norris utanför banan

  4. Norris körde om utanför banan

4 är det som ledde till en bestraffning
2 och 3 kvittades så att detta inte räknades som Norris fjärde pinne på räknandet av turer utanför banan
3 är inte ett formellt fel om man är före vid apex

1... helt enkelt inte fjärde gången?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är inte övertygad om att ingenting händer för att man kör utanför banan upprepade ggr i det läget, men kanske inte mer än den vanliga "4 ggr så får du ett straff"-grejen?

Sen är inte attackerande bil tvungen att genomföra en omkörning. Ifall en en försvarade bil släpper upp bromsen tidigare och därmed går djupt brukar bilen bakom kunna köra om. Just den kurvan är lite problematisk då den inte straffar en bil som går djupt särskilt hårt.
Så lite överdrivet att det ska vara ett jätteproblem i allmänhet. Däremot skulle nog den kurvan må bra av en grusfålla.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

eeeh jo om bilen ligger bakom vill komma före måste denna göra en omkörning

Citat från Max Speaking on his team radio after the incident, Verstappen said: “My god, that was a hard race. I tried everything with the defending. That was fun.

“It's just a bit weird that you can overtake outside the track.”

Tycker väl han borde tillägga it´s even weirder you can defend by going outside the track to defend.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

eeeh jo om bilen ligger bakom vill komma före måste denna göra en omkörning

Om du inte har rätt till racinglinjen så verkar det dumt att fullfölja om du har en bil före som går djupt. Ett sätt att köra om är att tvinga försvarande bil att ta en sämre linje och få en sämre utgång. Nu är just den kurvan förlåtande mot att gå djupt, och den optimala linjen är ju att gå rätt nära curben på insida och sen använda så mycket av vägen som möjligt i utgången. Plus att nästa kurva är en högersväng.

Den här hetsen mot Max är lika tröttsam att lyssna på som det var när Ham eller Schumi dominerade.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Racinglinjen är ju inte utanför banan?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Racinglinjen är ju inte utanför banan?

Nej vad jag menar är att om du inte har rätt till racinglinjen så är det ju riskabelt att göra ett försök på utsidan. De allra flesta av de bättre förarna så som Ver, Ham osv är ju experter på att stänga utsidan när de försvarar. Nu gick Ver utanför banan vilket han såklart ska ha en varning för.
Men att säga att det bara är för en förare att ta apex och sen inte ta kurvan är inte så nyanserat tycker jag. De allra flesta kurvorna behöver du kompromissa din utgång om du kör som Ver gjorde där. Vilket öppnar upp för en omköring.

Ett typexempel är hur Ham fick Ver att kompromissa sin linje i kurva 1 i Brasilien 2021.

Jag ser inte detta som ett jätteproblem utom i några kurvor, ex nr 12 på Cota. Bygg en sandfålla där så har man löst problemet

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Dino Beganovic kommer köra Macau i år dock så har dom går ner från F3 bilar till FR bilar i år kanske är fördel för Dino han van ju Freca 2022 dock så har han kört den bilen på 2 år.

https://dinoracing.se/dino-beganovic-atervander-till-macau-gr...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nej vad jag menar är att om du inte har rätt till racinglinjen så är det ju riskabelt att göra ett försök på utsidan. De allra flesta av de bättre förarna så som Ver, Ham osv är ju experter på att stänga utsidan när de försvarar. Nu gick Ver utanför banan vilket han såklart ska ha en varning för.
Men att säga att det bara är för en förare att ta apex och sen inte ta kurvan är inte så nyanserat tycker jag. De allra flesta kurvorna behöver du kompromissa din utgång om du kör som Ver gjorde där. Vilket öppnar upp för en omköring.

Ett typexempel är hur Ham fick Ver att kompromissa sin linje i kurva 1 i Brasilien 2021.

Jag ser inte detta som ett jätteproblem utom i några kurvor, ex nr 12 på Cota. Bygg en sandfålla där så har man löst problemet

En sandfålla fångar ju fortfarande bilen på yttern om bilen på innern ger alternativet kollision eller åk av banan så det är ingen lösning på vad Max och flera andra utnyttjar till max. Släpp på gasen och skapa en sen apex så det ser ut som du är före. Egentligen svårbegripligt hur domarna faller för detta när det inte ens behövs telemetri för att se vad det är som pågår.

Nu hade Lando inte väjt utan hållt sitt spår som han har rätt till hade max nog fått sin bestraffning för causing a collision men tror han skrattar hela vägen till banken om Lando också tvingats bryta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

En sandfålla fångar ju fortfarande bilen på yttern om bilen på innern ger alternativet kollision eller åk av banan så det är ingen lösning på vad Max och flera andra utnyttjar till max. Släpp på gasen och skapa en sen apex så det ser ut som du är före. Egentligen svårbegripligt hur domarna faller för detta när det inte ens behövs telemetri för att se vad det är som pågår.

Nu hade Lando inte väjt utan hållt sitt spår som han har rätt till hade max nog fått sin bestraffning för causing a collision men tror han skrattar hela vägen till banken om Lando också tvingats bryta.

Sjuk tanke här men domarna kanske vet bättre än random folk nätet? 🤯

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

En sandfålla fångar ju fortfarande bilen på yttern om bilen på innern ger alternativet kollision eller åk av banan så det är ingen lösning på vad Max och flera andra utnyttjar till max. Släpp på gasen och skapa en sen apex så det ser ut som du är före. Egentligen svårbegripligt hur domarna faller för detta när det inte ens behövs telemetri för att se vad det är som pågår.

Nu hade Lando inte väjt utan hållt sitt spår som han har rätt till hade max nog fått sin bestraffning för causing a collision men tror han skrattar hela vägen till banken om Lando också tvingats bryta.

Men är det som pågår regelvidrigt, det är väl själva kärnan i det hela?

För om det bara upplevs som "icke önskvärt" men inte i sig bryter mot reglerna så behöver man ju hantera det istället för att klaga på domarna... antingen genom att justera reglerna (så att förutsättningen är annorlunda för domarna) eller genom att justera något med de banor där detta blir en faktisk fråga (så att förutsättningarna är annorlunda för förarna och detta beteende inte blir intressant).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Grejen är dom allra flesta som följer F1 aldrig har har läst regelboken och därmed bara spekulerar. Det viktigaste är att FIA följer deras egna regler.

Nej, det viktiga är att det är regler som är rättvisa och gör det enkelt att förstå för de som följer F1. Reglerna har ändrats många gånger för att undikva sitionationer som uppstått tidigare på grund av oklara regler. Du säger att andra spekulerar, men kan garantera dig att ingen här har läst reglerna heller och hoppar på tåget för att framstå smarta efter att ha läst en artikel om att reglerna efterföljdes.

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte sitta och lusläsa reglerna, men ta t.ex. första varvet. Står det i reglerna att det ska göras undantag från dem under första varvet? Om det inte gör det så följer de inte reglerna, utan tänjer på dem för att få till en bra show. Med andra ord är reglerna efter bedömning och därmed subjektiva från domarteamet under det loppet.

Permalänk
Medlem

En på reddit gjorde en sammanställning av regler som skapats eller ändrats, möjligen kopplat till saker Verstappen varit inblandad i.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/1g9dt5h/with_calls...