AMD släpper Ryzen 9000X3D-serien den 7 november

Permalänk

jag väljer att ligga lågt ett halvår. då har alla testpiloter testat skiten och jag vet om det är dags att göra det stora nybygget. för den här gången så blir det till att dra på från knäna. och då vill jag slippa överaskningar.

sen en fundering, är jag helt förlorad med att köpa en AM5 före en 1851 sockel? finns det något viktigt på något av dom som jag bör tänka på?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"5.2 GHz, vilket innebär ett rejält lyft från 7800X3D som hade 5 GHz"

4%, är det ett rejält lyft?

Vanlig typ av formulering av OpenAI som inte gör någon faktiskt reflektion över det utan bara stoppar in dessa typer av ord för att det ska låta imponerande.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

"5.2 GHz, vilket innebär ett rejält lyft från 7800X3D som hade 5 GHz"

4%, är det ett rejält lyft?

Vet inte om det stämmer men 5.2ghz är allcore boost medan 5ghz var på en kärna för föregångaren. en core för denna nya kan vara 5.7ghz.
MEN allt detta är såklart rykten än sålänge.

När släpps tester?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Om jag skulle byta system idag så hade jag gärna satt in en 9950X för 7568 kr (Amazon) då den enligt mig har allt jag behöver, det finns enligt mig ingen bättre allround processor idag till vanligt desktop och den kommer bara att bli bättre med nya instruktioner. Sen får vi se vad den nya X3D varianten kommer att kosta och vad den levererar mot 9950X, sedan se om den prisskillnaden är värd ett sådant köp.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Förlåt. Men detta kan väl knappast kallas rea?🥺

<Uppladdad bildlänk>

Vem kallar det rea?

Jag köpte en 9950x förra veckan för några hundringar mer än vad den kostar på dom flesta butikerna idag.

INET t.ex sänkte priset med 901kr och den är nu bundlad med 2 spel, står inget om någon rea dock.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Vem kallar det rea?

Jag köpte en 9950x förra veckan för några hundringar mer än vad den kostar på dom flesta butikerna idag.

INET t.ex sänkte priset med 901kr och den är nu bundlad med 2 spel, står inget om någon rea dock.

AMD kallar det nog för rea för att skapa FOMO. Jag tror det rör sig om en permanent prissänkning för det är ju tydligt att Zen 5 inte kan ha sålt bra hittills. Även med dessa priser är det bara OK sålänge Zen 4 finns kvar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

AMD kallar det nog för rea för att skapa FOMO. Jag tror det rör sig om en permanent prissänkning för det är ju tydligt att Zen 5 inte kan ha sålt bra hittills. Även med dessa priser är det bara OK sålänge Zen 4 finns kvar.

Aha, AMD påstår att det är temporärt?

Har också svårt att se priserna höjas igen på dessa.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Aha, AMD påstår att det är temporärt?

Har också svårt att se priserna höjas igen på dessa.

"På tal om 9000-serien har AMD sänkt priserna på processorerna under en begränsad tid.", utifrån den här meningen antar jag att det är AMD själva som har gått ut med detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

"På tal om 9000-serien har AMD sänkt priserna på processorerna under en begränsad tid.", utifrån den här meningen antar jag att det är AMD själva som har gått ut med detta.

Återstår att se. Läste inte om nyheten här och såg ingen nämna varken REA eller temporär prissänkning så jag missade det.
Jag reagerade mer på att man klagar på en prissänkning, har lite svårt att förstå logiken i det förutom om man har svart bälte i Tarot och tror det är en bluff förstås.

Med det sagt så är det såklart lite fattigt att kalla den temporär om det är en permanent sänkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Återstår att se. Läste inte om nyheten här och såg ingen nämna varken REA eller temporär prissänkning så jag missade det.
Jag reagerade mer på att man klagar på en prissänkning, har lite svårt att förstå logiken i det förutom om man har svart bälte i Tarot och tror det är en bluff förstås.

Med det sagt så är det såklart lite fattigt att kalla den temporär om det är en permanent sänkning.

Hehe jo, att det klagas på storleken på prissänkningen kan jag förstå men det är ju definitivt positivt att det sänks något.

Får väl se hur temporärt det blir. Jag vill minnas att situationen såg likadan ut med Zen 4 (då var ju dock hela plattformen väldigt dyr och inte specifikt CPUerna) och utifrån det jag kan avläsa från Prisjakt steg aldrig priserna tillbaka till MSRP.

Edit: Här är en artikel från Swec relaterat till Zen 4 prissänkningen, sista stycket påvisar att det var lika oklart även då.

Mer info
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hehe jo, att det klagas på storleken på prissänkningen kan jag förstå men det är ju definitivt positivt att det sänks något.

Får väl se hur temporärt det blir. Jag vill minnas att situationen såg likadan ut med Zen 4 (då var ju dock hela plattformen väldigt dyr och inte specifikt CPUerna) och utifrån det jag kan avläsa från Prisjakt steg aldrig priserna tillbaka till MSRP.

Här är en artikel från Swec relaterat till Zen 4 prissänkningen, sista stycket påvisar att det var lika oklart även då.

Mm säljer dom dåligt nu så lär dom ju inte sälja bättre av en prishöjning igen längre fram.

haha, den artikeln känns ju mer eller mindre likadan, fattar man bli skeptisk om man har koll på hur det var då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

AMD själva kallar det för "Early Holiday Promotion" men är otydliga med om det är en temporär eller permanent sänkning. Det är som sagt inte första gången de gör så, så det är troligtvis en permanent sänkning som de inte riktigt vill erkänna är permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AMD själva kallar det för "Early Holiday Promotion" men är otydliga med om det är en temporär eller permanent sänkning. Det är som sagt inte första gången de gör så, så det är troligtvis en permanent sänkning som de inte riktigt vill erkänna är permanent.

Undrar vilken Holiday dom åsyftar

Mm blev rätt tydligt efter att ha läst artikeln om 7950x som länkades.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Var det ett komplett paket då? Har inget minne av att man faktiskt köpte separata komponenter på den tiden. Min första dator var en PII eller PIII för nästan 37 papp, men då ingick ju en 19"-skärm (tack Gateway). Vet inte hur mycket av det som var CPU'n, men det lär ju varit långt mindre än din ifall inte även din var ett paket.
Mobilerna var ju också dyrare med hästlängder, vilket är helt naturligt, och inte riktigt ett bra argument för att det som var dyrt förr ska sätta priset för det vi köper idag.

En annan grej är att spel har kostat lika mycket i 30 år. Jag köpte Super Mario 3 till NES för 500 spänn. Det kostar fortfarande 500 spänn (typ) att köpa ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Fun" fact. Om du köpt din CPU till dagens dollarkurs, justerat för inflation (28,71% sedan 2017) så hade du fått betala ca 6100kr för den.

Det finns en forumdel för det där: https://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-kopra...

Om dennes lön inte ökat motsvarande så hjälper det ju inte att allt blivit dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

En annan grej är att spel har kostat lika mycket i 30 år. Jag köpte Super Mario 3 till NES för 500 spänn. Det kostar fortfarande 500 spänn (typ) att köpa ett spel.

Och ändå gör de sjuka vinster. Glöm inte hur kundkretsen har ökat sedan dess.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag trodde NDA släppte 25:e oktober /sad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Var det ett komplett paket då? Har inget minne av att man faktiskt köpte separata komponenter på den tiden. Min första dator var en PII eller PIII för nästan 37 papp, men då ingick ju en 19"-skärm (tack Gateway). Vet inte hur mycket av det som var CPU'n, men det lär ju varit långt mindre än din ifall inte även din var ett paket.
Mobilerna var ju också dyrare med hästlängder, vilket är helt naturligt, och inte riktigt ett bra argument för att det som var dyrt förr ska sätta priset för det vi köper idag.

Man kunde komma undan rätt billigt om man köpte i delar förr i tiden. Dessutom var äldre datorer sällan bestyckade väl för att spela spel om man gillade det.
Min första jag byggde var en 386a eller fick bygga ihop den efter att grannen slagit till knappen på agget till 110 volt och sedan letat efter felet genom att plocka ned den, tröttnat och gav den till mig. Hittade en liknade komponent i en tv som pangat i agget och lödde dit den och den fungerade.
När klockning kom igång kunde man köpa billiga saker och klocka dom. Hade en p100mhz som lätt blev en p133mhz. En k6-2 300mhz som blev en 500mhz.
fanns en del riktiga klockmonster, tex celeron var väldigt populär men den missade jag då jag var inne på AMD då.
En av de bästa klockarna jag hade var nog I5 2500k med en basfrekvens på 3.4ghz över alla kärnor men efter lite trixning så var man uppe i 4.8ghz.
Cpuer innan det hade nästan alltid låst multipler så då fick man mecka upp FSB istället. Så "kunde man data" som många sa förr så kunde man komma undan rätt billigt och ändå få ett monster.

Idag är OCn rätt död eftersom cpuerna klockar sig själva dynamiskt bättre än jag kan göra själv.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Har en 7800X3D som jag lyckades klippa hem fortfarande i lådan i väntan på prissläppet på denna. Får vi prislista 25e Oktober och har det ryktas om någon prislapp än öht?

Visa signatur

Lian Li A3 - 7800X3D - 32GB DDR5 6000 CL30 - RTX 4080 Super - 2TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedb0at:

Har en 7800X3D som jag lyckades klippa hem fortfarande i lådan i väntan på prissläppet på denna. Får vi prislista 25e Oktober och har det ryktas om någon prislapp än öht?

Det enda jag sett är detta så ca 60 usd påslag. Men en nypa salt krävs.

https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/two-u-s-retai...