Efter tusentals uppsägningar – Microsofts VD får löneökning

Permalänk
Melding Plague

Efter tusentals uppsägningar – Microsofts VD får löneökning

Satya Nadella bad om sänkning men fick en total lönehöjning i stället.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Det är han värd, det är kämpiga tider /s

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Måste man sparka folk för att gå runt så förtjänar man ingen bonus. Borde vara avdrag istället för varje person som fått avgå.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Det är han värd, det är kämpiga tider /s

Ja bra som sagt, dom har det tufft med att ens få mat på bordet där borta utan att behöver jobba dygnet runt så bra för han

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skulle behöva jobba runt 1200 år för att få ut hans årslön. Men men.

Permalänk
Medlem

Det här är en kuggfråga.

Han fick inte den bonusen han begärde och han får egentligen ingen löneökning de gav han aktier som där via han får en ¨högre lön¨ men går aktier/vinsten ner så går hans ¨lön¨ ner.

Men ändå saftig att nästan ha en årsinkomst på 1 miljard sek

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hade det varit bättre att bara anställa massa folk för att vara snäll och samtidigt köra ekonomin i botten? Han har gjort ett hästjobb och städat upp i en stor tung organisation. Det är ändå hans arbete som ska belönas, inte företagets resultat?

Bonus däremot brukar vara knutet till resultat och de drogs in tror jag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Måste man sparka folk för att gå runt så förtjänar man ingen bonus. Borde vara avdrag istället för varje person som fått avgå.

Även en trädgårdsmästare beskär buskar och träd. Det växer bättre om man gör det rätt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Finns fan ingen som är värd såna löner, alla i toppen klappar sig själva i ryggen och ger varandra bonusar och höga löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Även en trädgårdsmästare beskär buskar och träd. Det växer bättre om man gör det bra.

Inte om du som trädgårdsmästare har orsakat att trädet inte växer som det ska i första taget. Då är du en dålig trädgårdsmästare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

alla i toppen klappar sig själva i ryggen och ger varandra bonusar och höga löner.

Ja, verkligen, se till att hamna där då!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Det är inte roligt att behöva säga upp folk.

Annars tycker jag vi börjar komma i orolighetens tider. Vanligtvis finns det ett problem som man ser kan drabba ekonomin. Idag är vissa länder som stämningen var runt år 1912. Många har gjort tekniksatsningar som inte har fungerat så bra, t.ex. batterifabrik. Ai som både floppar blir en förlustaffär och samtidigt tar folks jobb.

Min poäng är att det finns många saker som kan leda till att arbetslösheten skenar iväg och det gäller att kämpa. Vissa företag utnyttjar detta, Amazon sa åt sina anställda 5 dagar i veckan på kontoret eller sök ett nytt jobb osv. Hade det varit i en superhögkonjektur skulle många utvecklare visat Amazon pekfingret och just gjort detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har väl egentligen inte så mycket emot att chefer kan få löneökning även i tider där de skär ner.
Det kan ju vara så att alla anställda i företaget har löneökningar - även om man drar ner på antal tjänster.

Vad man däremot undrar över generellt är varför chefslönerna är så otroligt höga. En årslön på nästan en miljard om året... Chefslönerna har ökat mycket snabbare än på golvet över tid på bred front.
Här någonstans ser det väl lite märkligare ut.
För jag tror ju inte cheferna är flera gånger bättre idag än för 3-4 årtioenden sedan.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Inte om du som trädgårdsmästare har orsakat att trädet inte växer som det ska i första taget. Då är du en dålig trädgårdsmästare.

Det är inte så träd och buskar funkar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

klart grabben ska ha mer pengar!

Permalänk
Medlem

Så hade han inte fått den ökningen utan behållit föregående års redan hutlösa ersättning kunde de kanske för de pengarna ha behållit typ 20-30% av utvecklarna. Bra jobbat Microsoft

Edit. Intel.. microsoft.. whatever. Haha. Fredag eftermiddag och trött i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Så hade han inte fått den ökningen utan behållit föregående års redan hutlösa ersättning kunde de kanske för de pengarna ha behållit typ 20-30% av utvecklarna. Bra jobbat Intel.

Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Även en trädgårdsmästare beskär buskar och träd. Det växer bättre om man gör det rätt.

Dom växer också bättre om man tillför gödsel så vad är din poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har väl egentligen inte så mycket emot att chefer kan få löneökning även i tider där de skär ner.
Det kan ju vara så att alla anställda i företaget har löneökningar - även om man drar ner på antal tjänster.

Vad man däremot undrar över generellt är varför chefslönerna är så otroligt höga. En årslön på nästan en miljard om året... Chefslönerna har ökat mycket snabbare än på golvet över tid på bred front.
Här någonstans ser det väl lite märkligare ut.
För jag tror ju inte cheferna är flera gånger bättre idag än för 3-4 årtioenden sedan.

Det blir en fråga om vilka potentiella ersättare det finns, riskerna med att sätta fel person vid rodret och hur svårt det är för en ersättare att ta över och styra företaget i rätt riktning.

Alltså, vilka finns det som kan ta över Satya Nadellas roll? Då menar jag inte som något teoretiskt tankeexperiment. Och sedan: Hur mycket vill de ha betalt?

Han sitter i ett rätt bra förhandlingsläge, kan man säga. Styrt ett av världens största bolag i 10 år och med goda resultat. Om Satya ruttnar kan han bara peka finger och skrika: "dina mamma var en hamster", medan han spatserar ut från bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ups hehe. Trött i huvudet så här en fredageftermiddag.
Det hade i och för sig lika gärna kunnat vara intel 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är inte roligt att behöva säga upp folk.

Det är inte precis så att han varit direkt inblandad i den processen, det finns ett antal chefer och annat mellan han och de som sagts upp.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbarligen en övermäktig uppgift för många (de flesta?) här att försöka förstå hur ledningars ersättning bestäms. VD dum, löneslavar får betala notan - eller? Det handlar alltså galet nog inte om att ledningsgruppen sätter sig i en bastu, dunkar rygg ett tag och sen kliver ut med högre lön. Det handlar inte heller om att all ersättning är i reda pengar på kontot.

- Ledningens ersättning sätts av ett styrelseutskott, inte av ledningen själva. Söker ni på "Microsoft compensation committee charter" så får ni upp själva dokumentet som styr detta.
- Ofta ersätts ledningar i 'vanlig' lön (pengar på kontot) men även aktier, optioner etc. Det är inte som när Leffe Svetsare får pengar på kontot den tjufemte.
- Omstruktureringar i verksamheten är inte kopplade till ledningens ersättning. "Vi måste sparka folk för att ha råd med vår VD" tror jag inte är ett scenario som särskilt ofta dyker upp.

Detta är inte för att försvara orimliga ledningsersättningar, men kunskapsläget här är...skakigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hade det varit bättre att bara anställa massa folk för att vara snäll och samtidigt köra ekonomin i botten? Han har gjort ett hästjobb och städat upp i en stor tung organisation. Det är ändå hans arbete som ska belönas, inte företagets resultat?

Bonus däremot brukar vara knutet till resultat och de drogs in tror jag.

Fortfarande snevredigt i mina öron när man sparkat 1000 tals folk att sen få över 50 % i löneökning själv.
Varför inte avstå löneökningar och bonusar när man sparkat hur många som helst, det hade ju sett bättre ut.
Det är ju inte så att han inte klarar sig utan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vinsten har ökat så knappast tal om "för att gå runt".
Sen är det oss aktieägare som han jobbar för.
Hans jobb är att leverera maximal avkastning nu och i framtiden för alla aktieägare.

Det borde istället bli avdrag på lönen för de chefer som anställt för många som visat sig vara överflödiga.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Det är uppenbarligen en övermäktig uppgift för många (de flesta?) här att försöka förstå hur ledningars ersättning bestäms. VD dum, löneslavar får betala notan - eller? Det handlar alltså galet nog inte om att ledningsgruppen sätter sig i en bastu, dunkar rygg ett tag och sen kliver ut med högre lön. Det handlar inte heller om att all ersättning är i reda pengar på kontot.

- Ledningens ersättning sätts av ett styrelseutskott, inte av ledningen själva. Söker ni på "Microsoft compensation committee charter" så får ni upp själva dokumentet som styr detta.
- Ofta ersätts ledningar i 'vanlig' lön (pengar på kontot) men även aktier, optioner etc. Det är inte som när Leffe Svetsare får pengar på kontot den tjufemte.
- Omstruktureringar i verksamheten är inte kopplade till ledningens ersättning. "Vi måste sparka folk för att ha råd med vår VD" tror jag inte är ett scenario som särskilt ofta dyker upp.

Detta är inte för att försvara orimliga ledningsersättningar, men kunskapsläget här är...skakigt.

Man kan fortfarande avstå oavsett vad ledningen bestämmer. Händer då & då.
Det skulle han gjort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Greed har inga gränser.

Verkar som att när man hamnar på en viss nivå kickar ett virus igång i kroppen som kallas för moooore moooore moooore.

Ett virus samt sjukdom dessa människor drabbas av. Verkar smitta många.

Eller så föds man med sjukdomen?
Undrar om det är ärftligt? Likt alkoholism

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Grattis i förstkott Satya! Man trodde 2024 skulle bli ett miserabelt år men så kom detta och man ska verkligen passa på när man får chansen! Vilka glädjande nyheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så på allvar likställer du beskärandet av växtlighet med att göra sig av med folk i företag - folk som kanske (inte i Microsofts fall förmodligen) har mer än ett jobb för att få mat på bordet. Tänk till lite. Vad händer med det som du skär av dina buskar och träd?

Den eviga tillväxten är en finansiell utopi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Dels det och dels en naivitet om att alla borde få behålla sina anställningar i alla lägen så länge ett företag visar vinst idag och att underskatta vad det faktiskt innebär att ha ansvaret för att ta bästa besluten för bolaget på lång sikt. Ska jag lägga ner avdelning A eller ska jag skära 50% på avdelning B och C eller ska jag...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem