Specifikationerna för Ryzen 7 9800X3D har läckt

Permalänk
Medlem

Man borde väl ha hoppat på 7800X3D när den var ny. Verkligen ett bra köp för de som gjorde det.

Men själv sitter jag fortfarande på en trött gammal i7 7700k tillsammans med ett Radeon 7900 XTX. Jo, jag vet, den kombinationen är inte lysande, men grafikkortet gav mig ett rejält prestandalyft i spel vilket gjort att jag klarat mig från att uppgradera i väntan på 9800X3D.

En ökning av 5-15% i prestanda är ganska rimligt ändå med dagens mått mätt. Den innehåller väl lite andra diverse förbättringar också än bara ren CPU-prestanda. Så jag tycker ändå att det blir ett bra köp framförallt för oss som inte redan sitter på en AM5-plattform. Att vänta på en 10800X3D och köpa ett AM5-moderkort först då skulle inte kännas skitbra eftersom det kanske blir den sista eller näst sista generationen på AM5. Att köpa ett AM5-moderkort och en 9800X3D nu, och i framtiden uppgradera till den sista värstingprocessorn AMD kommer att släppa på den plattformen, verkar vettigt för mig.

AM6 med DDR6 kommer ju knappast bli billigare heller när det väl kommer, och nya plattformar riskerar ju att lida av "barndomssjukdomar" dessutom.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Det kommer du inte få med ARM, vi behöver ett helt teknikskifte för det. Jim Keller säger att ISA inte spelar någon större roll längre prestandamässigt, för det som skiljer arkitekturerna åt är en sån otroligt liten del av själva CPU'n nu för tiden. Så länge du kan hålla kärnorna matade så är det jämnt skägg.

Skillnaden mellan ARM och x86 är helt enkelt att ARM siktar på effektivitet och X86 siktar på prestanda.

https://chipsandcheese.com/p/arm-or-x86-isa-doesnt-matter

Har sett just den intervju som refereras i den artikeln ett par gånger. Dels tycker jag inte alls Keller säger "ISA är irrelevant" och i detta kontext tror jag det är rätt viktigt att ha med sig att (så vitt jag vet) har inte Keller jobbat på någon high-end ARM64-only design.

Det sista är väldigt relevant givet att det är just när man började se hur mycket bättre saker kunde prestera på samma CPU bara genom att köra ARM64 varianten jämfört med 32-bit Arm versionen.

Historiskt har vi aldrig haft en ISA som helt konsekvent är bättre än andra, Arm lyckades göra något ingen att gjort innan (och tyvärr verkar inte heller RISC-V ha lyckas med det): en nära nog "perfekt ISA" som är så mycket bättre på de kritiska punkterna att det faktiskt blir högst relevant.

En sak Keller nämner där är att en av de riktigt stora flaskhalsarna i moderna high-end CPUer är att förutsäga vad som kommer hända framåt.

En snilleblixt i just ARM64 är att göra det långt enklare för en CPU att "spekulera", man löser många fall som i andra ISA kräver hopp-instruktioner med att vissa instruktioner alltid körs men huruvida de faktiskt ger någon observerbar effekt eller ej bestäms dynamiskt. Så är alltid samma code-path, vilket gör det väsentligt enklare och effektivare att ha extremt bred mikroarkitektur.

Intel är ju inne på samma spår. Hela poängen med deras Advanced Performance Extensions (APX) är att göra förändringar av x86_64 ISA på ett sätt som

"adds various new features that improve general-purpose performance"

Om inte ISA spelade roll, hur förklarar man då detta?

7800X3D vs M4

7800X3D vs Oryon gen 2

Prestanda för kompilering brukar lyftas fram då, så här långt, har ingen lyckats bygga en CPU som enbart är bra på detta (många andra testfall i historiska SPECint/SPECfp har game:ats med speciella optimeringar). Kompilering är också helt uppgiftsparallellt, det saknar nästan helt dataparallellism så ingen har heller idag någon idé om hur en accelerator kan optimera detta (rendering, AI etc kan ju göras långt mer effektivt på CPU/NPU)

Oryon gen 2 (en icke Apple CPU för en mobil) formligen krossar 7800X3D i just kompilering

Endera kan ISA spela en högst signifikant roll, ingen hade innan ARM64 lyckats designat något som är så konsekvent mycket bättre än konkurrenterna.

Eller så är Intel/AMD numera bozos när det kommer till CPU-design, för de hänger inte alls med Apple, Qualcomm eller Arm (Cortex X925 presterar helt i nivå med Oryon gen 2 med lägre frekvens, den matchar nästan Apples M4 i "perf/MHz").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

8% tja då hoppas jag den inte kostar mer än $399 eller 4999SEK, visst kostar en 7800X3D mer just nu, men dess normalpris var ju runt 4500Kr.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Är det värt att byta från en 14700k, vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soundstream:

Är det värt att byta från en 14700k, vad tror ni?

Värt i vilken bemärkelse? Du kommer inte märka nån större förändring om du inte vill ha absolut max fps i CS i 800x600. Men det kan ju "vara värt det" om det är det man vill åt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Alltid kul med lite nytt 🙂 sen hade man ju hoppats på lite mer skillnad mot föregångaren..Men sitter själv på en 5800x och ett 3080. Så blir det uppgradering så får jag byta allt utom grafikkortet som får komma senare.Men får suga på den karamellen ett tag.kostar ju en slant även om det är kul att bygga🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Värt i vilken bemärkelse? Du kommer inte märka nån större förändring om du inte vill ha absolut max fps i CS i 800x600. Men det kan ju "vara värt det" om det är det man vill åt.

Kanske ha en tyst dator under belastning 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Man borde väl ha hoppat på 7800X3D när den var ny. Verkligen ett bra köp för de som gjorde det.

Men själv sitter jag fortfarande på en trött gammal i7 7700k tillsammans med ett Radeon 7900 XTX. Jo, jag vet, den kombinationen är inte lysande, men grafikkortet gav mig ett rejält prestandalyft i spel vilket gjort att jag klarat mig från att uppgradera i väntan på 9800X3D.

En ökning av 5-15% i prestanda är ganska rimligt ändå med dagens mått mätt. Den innehåller väl lite andra diverse förbättringar också än bara ren CPU-prestanda. Så jag tycker ändå att det blir ett bra köp framförallt för oss som inte redan sitter på en AM5-plattform. Att vänta på en 10800X3D och köpa ett AM5-moderkort först då skulle inte kännas skitbra eftersom det kanske blir den sista eller näst sista generationen på AM5. Att köpa ett AM5-moderkort och en 9800X3D nu, och i framtiden uppgradera till den sista värstingprocessorn AMD kommer att släppa på den plattformen, verkar vettigt för mig.

AM6 med DDR6 kommer ju knappast bli billigare heller när det väl kommer, och nya plattformar riskerar ju att lida av "barndomssjukdomar" dessutom.

Jag börjar själv ångra mig att jag inte köpte för 3990kr på rea. Alternativt att jag inte köpte en för 3500kr på Tradera eller ett 7950x för 4200. Tror vi blir kvar på denna prestanda & prisnivå ett bra tag.