Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem

Coolt! Jag använder också Overdrive eftersom jag bor i Gbg och där funkar Overdrive väldigt bra. Har även lånekort i Sthlm och ett annat bibliotek för att få lite bättre utbud. Det är väldigt olika kan man säga så bra att ha några att välja på. Men Göteborgs tycker jag nog är bäst av alla jag provat, förebild. Här är senaste lånet, väldigt spännande! (platta: Kobo Aura One)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Du måste väl bryta DRM skyddet i processen vilket är olagligt?

SÄPO har nog viktigare saker för sig

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Du måste väl bryta DRM skyddet i processen vilket är olagligt?

Well.
Risken för upptäckt är tämligen liten så länge böckerna stannar i ens egen läsare.
Man får dock se till att radera böckerna efter 30 dagar, så man inte bryter mot avtalet hos bibblan.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Tjena!

Läsplatta ska köpas (e-ink). Biblioteksstöd är ett måste. Givet där jag bor gäller att kunna köra Biblio. Jag vill också kunna köpa titlar på engelska via Kindle. Tänker därför en Android-platta (Biblio plus Kindle-app). Vill ha större skärm än sju tum, helst åtta-tio. Att kunna ta anteckningar är irrelevant. Det känns inte som att jag hittar en givet kandidat för inköp - tips på platta? Tack på förhand!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Tjena!

Läsplatta ska köpas (e-ink). Biblioteksstöd är ett måste. Givet där jag bor gäller att kunna köra Biblio. Jag vill också kunna köpa titlar på engelska via Kindle. Tänker därför en Android-platta (Biblio plus Kindle-app). Vill ha större skärm än sju tum, helst åtta-tio. Att kunna ta anteckningar är irrelevant. Det känns inte som att jag hittar en givet kandidat för inköp - tips på platta? Tack på förhand!

Större än 7” är väl inte helt vanligt och framförallt inte billigt, men kolla in Boox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Större än 7” är väl inte helt vanligt och framförallt inte billigt, men kolla in Boox.

Kollade upp Boox nu, finns flera lovande modeller. Men ingen variant som är avsedd primärt som just enbart läsplatta (och som är större än 7 tum). Det verkar det vara tablettmodellerna som gäller (vilket iofs hade kunnat fungera) om man, jag, vill över åtta tum.

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Kollade upp Boox nu, finns flera lovande modeller. Men ingen variant som är avsedd primärt som just enbart läsplatta (och som är större än 7 tum). Det verkar det vara tablettmodellerna som gäller (vilket iofs hade kunnat fungera) om man, jag, vill över åtta tum.

Nej jag tror det är svårt att hitta en renodlad läsare över 7", hade gärna med haft en runt 8 så man slapp så många sidbyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Nej jag tror det är svårt att hitta en renodlad läsare över 7", hade gärna med haft en runt 8 så man slapp så många sidbyten.

Precis så känner jag med!

En kanske mer korkad fråga... Jag har tidigare haft Kindle och enbart handlat böcker där, då på engelska. Nu vill jag ha en mer öppen plattform (som sagt). När man köper en E-bok från säg Bokus eller Adlibris, vilket format är de i? Säg att det är E-pub, är det då bara att läsa in den i t.ex. en valfri Boox-läsare? Är det kabel till dator som gäller då (usch)? Eller finns det motsvarande Stores (jämför med Kindle) där man kan handla en bok direkt (trådlöst) från läsplattan?

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Svenska böcker köper jag oftast från Bokon och skickar direkt därifrån till min Kindle, så har inget bra svar där.
Men har bestämt för mig att de har en Android-app man kan läsa i med. Säkert liknande för Bokus och Adlibris.

Permalänk
Medlem

Tack igen för svar Dhanjel! Uppskattas!

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Det verkar, som du är inne på Dhanjel, att man behöver en app för att läsa e-böcker köpta från Bokus. Det är ju illa ifall ens platta inte har Android som operativsystem (med det menar jag att man kan ladda ner appar via Google Play). Synd, hade velat kunna köpa t.ex. i epub-format och läsa den boken direkt i plattan, utan någon app.

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Det verkar, som du är inne på Dhanjel, att man behöver en app för att läsa e-böcker köpta från Bokus. Det är ju illa ifall ens platta inte har Android som operativsystem (med det menar jag att man kan ladda ner appar via Google Play). Synd, hade velat kunna köpa t.ex. i epub-format och läsa den boken direkt i plattan, utan någon app.

Kolla lite på Bokon, tror de flesta om inte alla kan laddas hem som epub. Jag kollade ett par köp jag hade där och de kunde jag ladda hem iaf, de brukar köra vattenmärken på böckerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kolla lite på Bokon, tror de flesta om inte alla kan laddas hem som epub. Jag kollade ett par köp jag hade där och de kunde jag ladda hem iaf, de brukar köra vattenmärken på böckerna.

Lovande, tack!

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RoedeOrm:

Det verkar, som du är inne på Dhanjel, att man behöver en app för att läsa e-böcker köpta från Bokus.

"E-böcker kan finnas i olika format och Bokus säljer boken i det format som är valt av förlaget"
https://help.bokus.com/support/solutions/articles/10100047421...

Kikade runt på några av deras böcker, filformatet och eventuellt vattenmärke står alltid angivet och det var epub på samtliga jag kollade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

"E-böcker kan finnas i olika format och Bokus säljer boken i det format som är valt av förlaget"

Kikade runt på några av deras böcker, filformatet och eventuellt vattenmärke står alltid angivet och det var epub på samtliga jag kollade.

Kanon, tack för att du kollade.

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Det blev en Boox Color Go 7, på flera sätt en kompromiss. Dock nöjd med Android (Google Play) och de möjligheter som det medför. Nöjd ffa med att kunna använda mitt Kindlekonto och tidigare inköp där. Mindre nöjd med själva skärmen för svartvitt bruk. Där är min sambos Kindle Paperwhite betydligt bättre. Filtret som Kaleido 3 tillämpar lägger som en grå hinna över skärmen. Dock, just i färgläge, kan jag uppskatta skärmen. I alla fall, inga konstigheter att låna böcker på bibliotek.

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Jahapp. Då har Örebro bibliotek tagit bort möjligheten att låna e-böcker då.
Eller ja, om man kör Biblio så kan man. Fast det går inte att lägga in Biblio i en e-bok-läsare, så.

"Låna via läsplatta

I dagsläget går det inte att ladda ner böcker i epub-format från Biblio.

Biblioteket har meddelat Biblios leverantör att lån via läsplatta är en viktig funktion för många av våra låntagare. Vi hoppas därför att funktion för detta kommer finnas på plats inom kort.

Som det ser ut nu kan Biblio användas på E Ink-läsplattor som kör Android version 5 eller senare, förutsatt att din Android-enhet tillåter nedladdning av appar från Google Play."

tillägg
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

epub-format (och andra format) kan konverteras för Kindle i Calibre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

epub-format (och andra format) kan konverteras för Kindle i Calibre.

epub har väl funkat i Kindle ganska länge nu? Jag tror allt jag läser är epub.

För att svara trådämnet lite är jag grymt sur över att mitt bibliotek har gått över till att använda endast Biblio. Jag tycker det är för jävligt rent ut sagt haha. Saknar, eller kommer att sakna, att kunna låna böcker på svenska enkelt.

Nu kommer det nog mest att bli böcker på engelska. Det funkar helt ok ändå. Ett tips (som i alla fall funkar på kindle) är att lägga in ett engelsk->svenskt lexikon som sin "dictionary", så får man översättningen direkt utan att behöva använda "translate". Ett extra plus att det funkar offline. Det svåra är att hitta ett lexikon som funkar, men hör av er om ni vill ha hjälp

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jahapp. Då har Örebro bibliotek tagit bort möjligheten att låna e-böcker då.
Eller ja, om man kör Biblio så kan man. Fast det går inte att lägga in Biblio i en e-bok-läsare, så.

Ja, mitt bibliotek gjorde precis samma. Jag är sjukt bitter

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Ja, mitt bibliotek gjorde precis samma. Jag är sjukt bitter

Malmö är kvar dock.
En bit att åka för att regga sig bara.
Om de inte har kvar möjligheten att göra det med BankID då. Max 1 bok/vecka där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Malmö är kvar dock.
Om de inte har kvar möjligheten att göra det med BankID då. Max 1 bok/vecka där.

Nice!

Det verkar funka bra med BankID. 1 bok vecka räcker 9 veckor av 10 för mig, lite segt på sommaren bara Men då finns ju andra alternativ. Göteborg (Overdrive) funkar, men kräver att man hämtar kortet där (de har dock ganska dåligt utbud).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Nice!

Det verkar funka bra med BankID. 1 bok vecka räcker 9 veckor av 10 för mig, lite segt på sommaren bara Men då finns ju andra alternativ. Göteborg (Overdrive) funkar, men kräver att man hämtar kortet där (de har dock ganska dåligt utbud).

Jo. Jag hade Overdrive i Skövde. Fast de ändrade policy efter ett par år, och nu måste man hämta ett fysiskt kort, och det gällde även retroaktivt.
Fast Overdrive hade lite egna böcker, som inte fanns i eLib märkte jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Malmö är kvar dock.

Har de tagit bort Overdrive i Malmö? Jag hittar inte det när jag söker i Overdrive. Jag kan bara ladda ned böcker från Malmö stadsbibliotek på elib.se men där måste jag föra över boken via datorn vilket jag helst sluppit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Har de tagit bort Overdrive i Malmö? Jag hittar inte det när jag söker i Overdrive. Jag kan bara ladda ned böcker från Malmö stadsbibliotek på elib.se men där måste jag föra över boken via datorn vilket jag helst sluppit.

För mig har Malmö allid varit elib. https://malmo.elib.se/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och då var det jag som upptäckte att jag inte längre kan ladda ner e-pub på mitt bibliotek . . .. Hade helst velat testa/använda Overdrive och bor nära Västra Skaraborg men inte på rätt sida kommungränsen Och när jag försökte registrera mig digitalt/med Bank-ID i Malmö så blev det stort fett rött nej på att jag inte var folkbokförd i kommunen. Vilka andra alternativ finns kvar? Jag är van med att behöva använda datorn och ladda ner e-pub, sladd till plattan och ladda över så det är inget problem egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eling11:

Och då var det jag som upptäckte att jag inte längre kan ladda ner e-pub på mitt bibliotek . . .. Hade helst velat testa/använda Overdrive och bor nära Västra Skaraborg men inte på rätt sida kommungränsen Och när jag försökte registrera mig digitalt/med Bank-ID i Malmö så blev det stort fett rött nej på att jag inte var folkbokförd i kommunen. Vilka andra alternativ finns kvar? Jag är van med att behöva använda datorn och ladda ner e-pub, sladd till plattan och ladda över så det är inget problem egentligen.

Ja det suger hårt

Mitt bästa tips är att skaffa lånekort i Göteborg, dit kanske du ändå åker någon gång per år i alla fall. Själv har jag numera både i Göteborg och Kungsbacka. Det känns ju dumt att behöva ta på sig sjörövarhatten, men om det fortsätter åt detta hållet känns det som fler och fler kommer gå över dit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Ja det suger hårt

Mitt bästa tips är att skaffa lånekort i Göteborg, dit kanske du ändå åker någon gång per år i alla fall. Själv har jag numera både i Göteborg och Kungsbacka. Det känns ju dumt att behöva ta på sig sjörövarhatten, men om det fortsätter åt detta hållet känns det som fler och fler kommer gå över dit.

Tja, jag har ju ändå bott i Göteborg när jag pluggade så jag är ju nästan kommuninvånare 😎 Well well, det är nog bästa alternativet ändå!

Permalänk
Medlem

Så sjukt dumt att många bibliotek nu bara erbjuder Biblio? Vem vill läsa eböcker på en telefon eller på webben? Känns helt värdelöst om man nu har en ebläcksläsplatta som inte är en med Android vilket de flesta inte är... Dum DRM.

Permalänk
Medlem

Mer information här: https://info.biblio.app/sv/news/ebocker-och-elasare

Uppenbarligen pga tillgänglighetsdirektivet men låter ju helt absurt att enda lösningen är mer stängda ekosystem. Enshittification slår till på alla fronter, helt befängt.