Läsplatta och biblioteksstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Har börjat läsa en del i mobilen på sistone och lånar mina böcker på Stockholms Stadsbibliotek (epub). Finns det någon läsplatta som hanterar det helt och hållet i plattan, utan att blanda in en dator och Adobe Digital Editions? Eller är det bara Overdrive som gäller om man vill låna böcker via biblioteket?

Ja, titta på inlägg 3 ovan - Pocketbook har Adobe Digital Edition direkt på plattan.

Permalänk

Har tänkt på detta länge och funderat vilken som är bäst, då finns SC-sida här med massor av bra info. Tack!

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, titta på inlägg 3 ovan - Pocketbook har Adobe Digital Edition direkt på plattan.

Ah, vad slarvigt jag läser (pun intended). Det låter utmärkt.

PocketBooken känns dock något daterad i jämförelse med nya Kobo och Kindle. Hur tycker du att de jämför sig?

PocketBooken har inte Overdrive? Har den någon annan inbyggd bokbutik eller går hela läsaren ut på att man surfar (i sakta mak) till valfri bokbutik och köper boken där? Kan man köpa på Amazon då eller är Amazon helt nedlåst till Kindle?

Något annat jag bör tänka på när jag jämför dem?

Tack!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Nej, den är inte daterad - det är väldigt lite skillnad mellan Kindle, Kobo och Pocketbook.

Faktum är att det är e-ink skärmen som sätter begränsningen och alla tre är egentligen lika långsamma, men fortfarande överlägset bäst att läsa från (jämfört med mobil eller surfplatta)

Med det sagt är det segt att surfa till biblioteket eller bokaffären med Pocketbook och låna eller köpa böcker.

Pocketbook har en egen butik på sin läsplatta, men det finns bara titlar på engelska och typ tyska/franska där.

Lite oklart om man kan handla i Kindles butik med en Pocketbook - har aldrig testat.
Men Kindle:s läsplattor stödjer numera epub (!)

Du kan köpa en Kobo med overdrive och skaffa ett lånekort på Lidköpings bibliotek via nätet med Bank-ID och använda det istället för Stockholms bibliotek - går utmärkt fast du inte är skriven där.

https://vastraskaraborg.overdrive.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Nej, den är inte daterad - det är väldigt lite skillnad mellan Kindle, Kobo och Pocketbook.

Faktum är att det är e-ink skärmen som sätter begränsningen och alla tre är egentligen lika långsamma, men fortfarande överlägset bäst att läsa från (jämfört med mobil eller surfplatta)

Med det sagt är det segt att surfa till biblioteket eller bokaffären med Pocketbook och låna eller köpa böcker.

Pocketbook har en egen butik på sin läsplatta, men det finns bara titlar på engelska och typ tyska/franska där.

Lite oklart om man kan handla i Kindles butik med en Pocketbook - har aldrig testat.
Men Kindle:s läsplattor stödjer numera epub (!)

Du kan köpa en Kobo med overdrive och skaffa ett lånekort på Lidköpings bibliotek via nätet med Bank-ID och använda det istället för Stockholms bibliotek - går utmärkt fast du inte är skriven där.

https://vastraskaraborg.overdrive.com/

Tack för utförligt svar.

Epub på Kindle verkar vara lite klurigt, man måste maila böckerna på något vis. Fungerar det med Adobe DRM?

Med Kobo är det inga problem att låna böcker i Epub så länge man har tillgång till en dator med Adobe Digital Editions?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Epub på Kindle verkar vara lite klurigt, man måste maila böckerna på något vis. Fungerar det med Adobe DRM?

Nej, jag tror inte du kan få in lånade böcker på Kindle på något sätt (förutom att ta bort kopieringsskyddet)

Skrivet av wixia:

Med Kobo är det inga problem att låna böcker i Epub så länge man har tillgång till en dator med Adobe Digital Editions?

Precis, det går bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Du kan köpa en Kobo med overdrive och skaffa ett lånekort på Lidköpings bibliotek via nätet med Bank-ID och använda det istället för Stockholms bibliotek - går utmärkt fast du inte är skriven där.

https://vastraskaraborg.overdrive.com/

Har dock lite bekymmer att hitta detta. Sidan för registrering säger att fysisk registrering behövs.
Jag kör Malmö bibliotek, osäker på format, jag hämtar endast epub.
Anledningen är att jag inte ville ha ett konto där jag bor.
https://malmo.elib.se

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Har dock lite bekymmer att hitta detta. Sidan för registrering säger att fysisk registrering behövs.
Jag kör Malmö bibliotek, osäker på format, jag hämtar endast epub.
Anledningen är att jag inte ville ha ett konto där jag bor.
https://malmo.elib.se

Har du gjort här Länk ?

Gör först ett tillfälligt lånekort och bekräfta sedan med Bank-ID, fungerade för mig tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Har du gjort här Länk ?

Gör först ett tillfälligt lånekort och bekräfta sedan med Bank-ID, fungerade för mig tidigare.

Malmö var inget problem för mig, däremot Skara Bibliotek står mitt ärende som "(Lånekort fås vid biblioteksbesök)". Gissar att det är kört då? Har redan godkänt avtal med bank-id men ska få sms / email om pin-kod, och det har jag inte fått.

Edit: fungerade ju visst, hade redan satt pin-kod och att logga in på plattan fungerade, och låna funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Malmö var inget problem för mig, däremot Skara Bibliotek står mitt ärende som "(Lånekort fås vid biblioteksbesök)". Gissar att det är kört då? Har redan godkänt avtal med bank-id men ska få sms / email om pin-kod, och det har jag inte fått.

De menar antagligen om du vill ha ett fysiskt lånekort.

Skrivet av sandos:

Edit: fungerade ju visst, hade redan satt pin-kod och att logga in på plattan fungerade, och låna funkar!

Härligt

Permalänk
Medlem

Nu blev jag med sugen på att köpa en läsplatta men det verkar som h20 utgått.
Hur är Kobo Libra 2 ?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Nu blev jag med sugen på att köpa en läsplatta men det verkar som h20 utgått.
Hur är Kobo Libra 2 ?
Någon som vet?

Kobo Libra 2 är i princip en uppdaterad variant av H20 så jag tycker du ska köpa den om du vill ha en Kobo

Permalänk
Medlem

Är det inte lite märkligt att man kan registera sig på en annan kommuns bibliotek och låna där, eböcker är ju en fruktansvärt dyr kostnad för biblioteket så lite märkligt att en annan kommun ska ta den smällen.

Jag kör Kindle och köper böcker hos Amazon och svenska på bokon och skickar direkt därifrån till Kindle. Biblioteks-böcker tar jag (tyvärr) på iPaden pga allt krångel som är med läsplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Kobo Libra 2 är i princip en uppdaterad variant av H20 så jag tycker du ska köpa den om du vill ha en Kobo

Gôtt Mos!
Då blir det en sån... Börjar bli lat på gamla dar.. släpa böcker från bibblan sen ska dom lämnas tillbaks inom en viss tid... Som dom ja låna sist sagan om ringen trilogin.

Enda fysiska böcker jag orkar med nu är kokböcker och såklart min favoförfattare Dean Koontz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Är det inte lite märkligt att man kan registera sig på en annan kommuns bibliotek och låna där, eböcker är ju en fruktansvärt dyr kostnad för biblioteket så lite märkligt att en annan kommun ska ta den smällen..

Det är märkligt, framförallt så kan ju en individ "gå runt" spärrar med lån/vecka om man har flera kort så jag gissar att det är något som försvinner om för många utnyttjar möjligheten .

Permalänk

Jätte bra tråd!

Jag har länge velat ha en läsplatta och fastnat för kobon efter denna tråd, men 2000 kr? Någon som minns om den var nedsatt under black friday?
. Jag kommer främst ha den när jag ligger jänte dottern så ska gå att läsa i mörker utan att lysa upp rummet antar att läsplattor går bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allanlallan:

Jag har länge velat ha en läsplatta och fastnat för kobon efter denna tråd, men 2000 kr? Någon som minns om den var nedsatt under black friday?

Om du menar Libra 2 (H2O har utgått) så släpptes den precis innan BF förra året så var därmed inte nedsatt då. Flera återförsäljare sålde den för 1590:- i April. Det finns också en hel drös billigare plattor, exempelvis ryktas Kobo släppa uppföljaren till Clara under hösten.

Skrivet av Allanlallan:

Jag kommer främst ha den när jag ligger jänte dottern så ska gå att läsa i mörker utan att lysa upp rummet antar att läsplattor går bra?

Eftersom läsplattan behöver ett visst mått av ljus för att vara läsbar kommer den också lysa upp rummet något. Du reglerar själv ljusstyrkan beroende på din syn och komfort, och därmed varierar det också hur mycket den kommer lysa upp. Jämfört med en telefon, surfplatta eller fristående belysning lyser dock läsplattan upp betydligt mindre - förutsatt att du håller nere ljusstyrkan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om du menar Libra 2 (H2O har utgått) så släpptes den precis innan BF förra året så var därmed inte nedsatt då. Flera återförsäljare sålde den för 1590:- i April. Det finns också en hel drös billigare plattor, exempelvis ryktas Kobo släppa uppföljaren till Clara under hösten.

Eftersom läsplattan behöver ett visst mått av ljus för att vara läsbar kommer den också lysa upp rummet något. Du reglerar själv ljusstyrkan beroende på din syn och komfort, och därmed varierar det också hur mycket den kommer lysa upp. Jämfört med en telefon, surfplatta eller fristående belysning lyser dock läsplattan upp betydligt mindre - förutsatt att du håller nere ljusstyrkan.

Precis som ovan, men vill bara lägga till min erfarenhet: jag använder den bredvid min fru (som ligger topp tre i världen när det gäller att klaga på ljus när hon ska sova), och hon har aldrig klagat (på kobon).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av twit:

Om du menar Libra 2 (H2O har utgått) så släpptes den precis innan BF förra året så var därmed inte nedsatt då. Flera återförsäljare sålde den för 1590:- i April. Det finns också en hel drös billigare plattor, exempelvis ryktas Kobo släppa uppföljaren till Clara under hösten.

Eftersom läsplattan behöver ett visst mått av ljus för att vara läsbar kommer den också lysa upp rummet något. Du reglerar själv ljusstyrkan beroende på din syn och komfort, och därmed varierar det också hur mycket den kommer lysa upp. Jämfört med en telefon, surfplatta eller fristående belysning lyser dock läsplattan upp betydligt mindre - förutsatt att du håller nere ljusstyrkan.

Tack för svar, då ska jag hålla utkik efter clara då. Ska se om jag hittar skillnaden på clara och libra 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allanlallan:

Tack för svar, då ska jag hålla utkik efter clara då. Ska se om jag hittar skillnaden på clara och libra 🙂

Storleken bland annat
Clara är 6 tum och libra är 7 tum

Edit
Libra är vattentät med

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

Storleken bland annat
Clara är 6 tum och libra är 7 tum

Edit
Libra är vattentät med

Är det stor skillnad på 6 tum och 7 tum? Är 6 tum för litet, vill helst ha som en poketbok ungefär.

Permalänk
Medlem

Min mobil är på ca 6 inch och det är på tok för lite.. är sugen på kobo sage på 8 tum om det inte varit för prislappen
Så det får bli libra 2

Permalänk
Medlem

Hade velat ha 8-9”, men då verkar det av någon anledning alltid vara osymmetrisk design med en tjock kant på ena sidan att hålla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allanlallan:

Är det stor skillnad på 6 tum och 7 tum? Är 6 tum för litet, vill helst ha som en poketbok ungefär.

Jag har 2 plattor med 6" och tycker de är perfekta för böcker. Det enda jag skulle vilja ha en stor platta till är PDF, för det suger på liten skärm. Men det är inget jag gör med heller, och det kräver nog ännu mer än 8-9" tom.

Permalänk
Skrivet av sandos:

Jag har 2 plattor med 6" och tycker de är perfekta för böcker. Det enda jag skulle vilja ha en stor platta till är PDF, för det suger på liten skärm. Men det är inget jag gör med heller, och det kräver nog ännu mer än 8-9" tom.

Vad har du för plattor och är du!nöjd?

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att utbudet är begränsad för e-böcker på biblioteket, är lite i tankarna att införskaffa en läsplatta då jag läser mycket på senare tid men inser nu att jag kanske får fortsätta med fysiska böcker 🤔

Sen är ju läsplattor lite dyra kan jag tycka, eller går det att få något vettigt för ca 500?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Det är lite synd att utbudet är begränsad för e-böcker på biblioteket, är lite i tankarna att införskaffa en läsplatta då jag läser väldoft mycket på senare tid men inser nu att jag kanske får fortsätta med fysiska böcker 🤔

Sen är ju läsplattor lite dyra kan jag tycka, eller går det att få något vettigt för ca 500?

Well, e-böcker är nog kört, man har inte tagit fram sånt. Finns ett och annat, men….
Utbudet kan vara senare, gammalt är nog tyvärr lost i många fall. Jag tror att behovet inte har funnits, så…

Till frågan. Läsplattor. 500 låter som en deal i min värld…. Jag säger 1000-1500 för vettiga saker.
Kobo för kompatibilitet. Tar allt. Inklv pdf (även om det är svårläst i plattan).

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Får nog hålla mig till fysiska böcker sålänge 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

På tal om prisvärda läsplattor koierar jag in detta inlägg från facebook gruppen "Eböcker & Läsplattor:

Citat:

NY AMAZON KINDLE BASIC
Amazons enklaste Kindle kommer nu i 11:e generationen med rejäl uppdatering. Det kanske bästa är att skärmen är 300dpi precis som de flesta läsplattor idag (den gamla var 167 vilket märktes rejält).
Tillgänglig 12:e oktober och kostar 1169:- på svenska Amazon.
USB-C
16 GB (8 tidigare)
6" skärm, 300 dpi (167 tidigare)
158 gram
Nackdelar då? Den är inte vattentät om man tycker det är viktigt. Kanske största begränsningen är belysningen som enbart består av 4 LED (som gör det till en utmaning att få jämn belysning över hela skärmen) och inte har de "varmljus"-möjligheter man nästan tar för givet numera.
Men, man får väldigt mycket för pengarna! Och nu när Kindle Paperwhite har större skärm (6,8") finns ett skapligt alternativ för den som vill ha en 6" Kindle.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med kindle är att man inte kan låna böcker direkt från biblioteketen via overdrive väl? Utan då måste man gå den bökiga vägen, tyvärr

Visa signatur

if young metro don't trust you