Vinn nätagg från Seasonic

San Francisco kastar ut disketterna från tågsystemen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vilket värdelöst inlägg med 0 bidrag till faktiska diskussionsämnet.

Att de har innovationer som poop-map SF, och inte lyckats uppdatera deras lokala tåg/spårvagnssytem är off topic?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mer troligt att det är en terminalemulator du sett. Dvs ingen koppling till DOS alls.

Vi har flera gamla stordatorsystem på jobbet som rullar fortfarande

om vi antar den console baserad och faktiskt är så gammal, så kan det ju vara ett program skrivet för DOS som kör i dosbox eller liknande...

vår nibbler CNC styrs via seriellt interface och programmet kör på windows, DOS terminal stil säkert från 90-talet. huvudprogrammet är 32bitar och kör "vanligt" men diagnosticverktyget var 16bitars och kör inte på 64bit OS som vi har efter uppgradering. så jag slängde in en portabel dosbox och gjorde en genväg som startade applikationen med serieporten bunden till fysiska..

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

om vi antar den console baserad och faktiskt är så gammal, så kan det ju vara ett program skrivet för DOS som kör i dosbox eller liknande...

vår nibbler CNC styrs via seriellt interface och programmet kör på windows, DOS terminal stil säkert från 90-talet. huvudprogrammet är 32bitar och kör "vanligt" men diagnosticverktyget var 16bitars och kör inte på 64bit OS som vi har efter uppgradering. så jag slängde in en portabel dosbox och gjorde en genväg som startade applikationen med serieporten bunden till fysiska..

"The Muni Metro's Automatic Train Control System (ATCS) has required 5¼-inch floppy disks since 1998, when it was installed at San Francisco's Market Street subway station. The system uses three floppy disks for loading DOS software that controls the system's central servers."

Källa: https://www.wired.com/story/san-francisco-floppy-disks-muni-u...

Så mycket mycket äldre...

Även disketterna är äldre än 14-år då det är 5¼" och inte 3½" som alla bilder indikerar, 5¼" disketten kom 1978 och då med 160 kB, det utökades till 360 kB och mot slutet så fanns det upp till 1200 kB .

Så det betyder att enbart lagringsmedia som användes redan hade 20-år på nacken.

Ju mer jag läser och hittar, ju mer så börjar jag tro att systemet använder Intel 8088 eller 8086...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har läst detsamma från andra siter. 2.88MB å vad MS skickade ut angånde Win95 å pluspack var "top of the line" på 3.5" formatet.

Läs på å lägg "rätt bild vet jag".

Hälsningar

Permalänk
Skrivet av walkir:

Mer troligt att det är en terminalemulator du sett. Dvs ingen koppling till DOS alls.

Vi har flera gamla stordatorsystem på jobbet som rullar fortfarande

Aha! Så kan det nog vara. Tack för upplysningen! Jag såg att det kördes i en programruta i Windows-miljö så jag antog - förmodligen då felaktigt - att det var DOS. Jag vill minnas att det programmet såg likadant ut även för 20 år sedan.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodot99:

Har läst detsamma från andra siter. 2.88MB å vad MS skickade ut angånde Win95 å pluspack var "top of the line" på 3.5" formatet.

Läs på å lägg "rätt bild vet jag".

Hälsningar

Du menar denna?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!