Permalänk
Medlem

Har en luftfuktare, det jag insett är viktigt är att den ska vara lätt att fylla på.
Den jag har behöver man ta lös och vända uppochner på tanken för att fylla, inkl skruva upp den, även om det väl inte direkt är svårt så är det ändå så pass besvärligt att behöva göra så frekvent som behövs.

Så gärna stor tank och lätt att fylla.
De flesta är nog hyfsat tysta, ger ett visst surr och ev bubblande ibland för en del.

Själv ev i behov av en ny då den jag har inte riktigt går att lita på längre, efter en viss modifikation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Kör ni vanligt kranvatten eller hur gör ni? Ska man köra destillerat kostar det ju skjortan märker jag, med tanke hur på ofta man måste fylla på luftfuktaren.

Vi kör vanligt kranvatten och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Har en luftfuktare, det jag insett är viktigt är att den ska vara lätt att fylla på.
Den jag har behöver man ta lös och vända uppochner på tanken för att fylla, inkl skruva upp den, även om det väl inte direkt är svårt så är det ändå så pass besvärligt att behöva göra så frekvent som behövs.

Så gärna stor tank och lätt att fylla.
De flesta är nog hyfsat tysta, ger ett visst surr och ev bubblande ibland för en del.

Själv ev i behov av en ny då den jag har inte riktigt går att lita på längre, efter en viss modifikation..

Jag hade samma problem med den första jag köpt. Det var ett elände att fylla den och inte heller enkelt att rengöra den.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Köpte en luftfuckare. Använde den några månader ment röttnade sedan.

Ett ständigt påfyllande av vatten och rengöring av filter varje månad.
Om inte dörren är stängd till rummet drar ventilationen ut all fukt och det märks knappt att man kör den. Stänger man dörren märks det men inte speciellt mycket heller.

Det var helt enket inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Om inte dörren är stängd till rummet drar ventilationen ut all fukt och det märks knappt att man kör den. Stänger man dörren märks det men inte speciellt mycket heller.

Låter inte som att det var luftfuktarens fel isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Haha, kanske kommer hamna i samma sits. Lessnade på att vakna med snustorra ögon och näsa så köpte hem en luftfuktare för att ha i sovrummet. Får se hur länge man orkar med den, eller hur stor skillnad den gör. Får sälja vidare den annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Problemet är att i svenska hem byts luften ut helt minst varannan timme via ventilationen, så man måste ha en ganska rejält överdimensionerad luftfuktare för att märka någon skillnad. Luftfuktaren hinner helt enkelt inte tillföra tillräckligt med fukt innan luften helt har bytts ut. Det blir som att försöka fylla ett badkar med vatten när man har proppen utdragen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Problemet är att i svenska hem byts luften ut helt minst varannan timme via ventilationen, så man måste ha en ganska rejält överdimensionerad luftfuktare för att märka någon skillnad. Luftfuktaren hinner helt enkelt inte tillföra tillräckligt med fukt innan luften helt har bytts ut. Det blir som att försöka fylla ett badkar med vatten när man har proppen utdragen.

Ökar från 28-40% Luftfuktighet i mitt 20kvm sovrum på 2 timmar, inga konstigheter. Philips 3000 series, visst kostar 2.5K men funkar

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej, ventilationen är för bra i min lägenhet. Det var ingen dålig luftfuktare.

Permalänk
Medlem

Hade min igång sedan igår eftermiddag och under natten med mål på 55% luftfuktighet, men den verkar ligga och puttra på runt 49-51% vilket är helt okej då jag upplevde en jäkla skillnad i morse när jag vaknade. Slapp snustorra och irriterande ögon och bihålor!

Hoppas den fortsätter leverera och att det inte är alltför jävligt att rengöra den. Var 72:e timme ska den rengöras enligt instruktion, då måste det vara enkelt och snabbt annars kommer man ju lessna ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Hade min igång sedan igår eftermiddag och under natten med mål på 55% luftfuktighet, men den verkar ligga och puttra på runt 49-51% vilket är helt okej då jag upplevde en jäkla skillnad i morse när jag vaknade. Slapp snustorra och irriterande ögon och bihålor!

Hoppas den fortsätter leverera och att det inte är alltför jävligt att rengöra den. Var 72:e timme ska den rengöras enligt instruktion, då måste det vara enkelt och snabbt annars kommer man ju lessna ur.

Äh det höll inte.
Förutom att luftfuktaren i sovrummet började störa ut luftrenaren i vardagsrummet, trots att jag försökte hålla dörren "nästan-stängd", så var luftfuktaren jäkligt dryg att rengöra. Märkte att det hade börjat bli kalk på vissa ställen som var otroligt svåra att nå. Sen gick den av och på lite för ofta, då blev ljudet med märkbart och man stördes mer utav det när man skulle sova.

Det var värt att testa, och den gjorde ju det den skulle, men det blev inte värt alla störande moment i slutändan.

Det var för övrigt en Wilfa Haze jag testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Har en Wilfa luftfuktare HUE6B som fungerar riktigt bra. Dock kostade den definitivt inte över 1000kr när jag köpte den + den är Vit.

Lätt att fylla på, rengöra också. Samt vattnet där jag bor är i princip kalkfritt samt rent så har inte behövt köra med filter.

Där ser man också ångan väldigt bra, och man känner efter en stund t.ex i sovrummet att den fått upp fuktigheten märkbart när jag kollat med t.ex en Aqara sensor i HomeAssistant.

Jag brukar också köra på kallvatten då det innehåller minst kalk. Och denna kan värma upp vattnet själv.

https://www.amazon.se/Wilfa-T%C3%85KE-luftfuktare-praktisk-fu...

Sen finns denna som jag hört talas bra om. En luftfuktare behöver inte kosta 2000kr+ för att fungera bra.
https://www.amazon.se/LEVOIT-luftfuktare-s%C3%B6mnhum%C3%B6r-...

+ brukar köra högsta inställningarna på allt, även vilken "nivå" man vill ha. Då jag tror ärligt talat dessa "automagiska sensorer" fungerar lika bra ungefär som ett par sommardäck på isbanan

Glömde tillägga, se till att den har minst 6L vattentank

Jag har samma modell.
Funderade precis på om jag skulle damma av den, stått där den står i ett antal år.
Borde nog väl bli lite billigare än att ha ett fristående olje-el-element för att känna att det är varmt i lägenheten i vinter.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Rekommenderar inte en ultrasonisk eftersom den sprider mineraler och bakterier i rummet om man använder vanligt kranvatten. Det blir även små partikar av de finfördelade mineralerna som man andas in vilket för lungorna blir ungefär som att bo vid en tungt trafikerad väg. Detta fina vita damm sätter sig också i textilier och elektronik.

En evaporativ är bättre, men då får man istället byta ut filtren då och då eftersom de blir mindre effektiva när det fastnar kalk och annat i dem. Det funkar även att lägga dem i blöt med t.ex. ättika och en droppe diskmedel, detta kan man göra några gånger innan de behöver bytas ut. Har en Stylies Orion som ska klara 50 m² och 8 liter per dygn enligt tillverkaren. Den fungerar bra i sovrummet på ca. 10 kvadrat, höjer luftfuktigheten vid sängen från ca. 20% till 35-40% när det är minusgrader ute om man stänger dörren eller har den på glänt. Men några 50 kvadrat kommer den inte i närheten av om man har fungerande ventilation som de flesta svenska hem har.

Vet du om Philips med Nano-cloud tekniken är evaporativ?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Vet du om Philips med Nano-cloud tekniken är evaporativ?

tack på förhand!

Saxat från Philips.se:

Citat:

"...NanoCloud-teknik där naturlig avdunstning används till att släppa ut ren vattenånga."

Alltså, ja den är evaporativ.

Permalänk
Skrivet av harmacy:

Saxat från Philips.se:
Alltså, ja den är evaporativ.

Okej tack för svaret! Försökte hitta något själv men var svårt att få det exakt på print så som det står på tex smartmi evaporative humidifier.

Fick svar från Philips som skrev följande:

Du bad i ditt meddelande om mer information om HU3916/10 Luftfuktare och dess funktioner.

Jag ska försöka hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Alla Philips luftfuktare inklusive HU3916/10 har NanoCloud-teknik som använder naturlig avdunstning, allmänt känd som en hygieniskt säker och effektiv metod för luftfuktning. Inga joner, kemikalier eller ozon används och inget vatten värms upp, så det finns ingen risk för brännskador.

NanoClouds ultrafina dimma är osynlig för ögat och extremt svår för bakterier och smuts att fästa på - den fuktar luften med upp till 99 % mindre bakterieutsläpp än konventionella ultraljudsluftfuktare.

NanoClouds osynliga dimma avger inte vitt damm eller lämnar våta fläckar i rummet. Större droppar från ultraljudsfuktare kan fukta omgivningen och föra med sig mineraler som lämnar vita rester på ytor i närheten. NanoCloud-partiklarna är för små för att transportera mineraler, vilket effektivt förhindrar rester och fläckar.

En 360-graders diffusor fördelar den befuktade luften jämnt i hela rummet. Ultrafin NanoCloud-dimma transporterar fukten och förhindrar övermättnad för effektiv luftfuktning, särskilt i större rum.