Alternativ till MediaWiki och Wiki.js för lore/fanfiction-plattform på webben ?

Permalänk
Medlem

Alternativ till MediaWiki och Wiki.js för lore/fanfiction-plattform på webben ?

Jag är på jakt efter en plattform för att hantera lore och fanfiction-innehåll. Det är viktigt att den är enkel att anpassa, har aktiv utveckling och helst är kompatibel med Bootstrap (eller lätt att styla utan för mycket kodning). Jag har testat både MediaWiki och Wiki.js men stött på några problem, särskilt när det gäller:

• Styling: MediaWiki är svår att anpassa utan ingående kunskaper i PHP och CSS. Den har vissa stilar och teman tillgängliga men är svåra att implementera och inget verkar komma i närheten av det jag vill ens börja med. Wiki.js har inget stöd för teman eller styling alls för närvarande och det som finns är hårdkodat eller använder Vue som jag inte känner till och är som verkar svår anpassa.

• Kategorisering och struktur: MediaWiki saknar en effektiv, inbyggd funktion för kategorihantering när innehållet blir omfattande, det blir mycket manuell hantering, medan Wiki.js kategoriseringsmöjligheter är begränsade, vilket är ett problem för en lore-driven plattform med ganska invecklat innehåll och kategorisring.

• Mediawiki utvecklas ju, men dokumentatinen är både svårtolkad och omfattande med en lång rad knepigheter som inte ä lätta att förstå, Wiki.js varkar ha stagnerat i version 2 även om det sker viss utveckling mot en version 3 (Vega) verkar den vara både liten och sporadisk enlig Github.

Jag har även övervägt XWiki och DokuWiki men tycker att båda känns omoderna och saknar vissa funktioner som är standard i mer moderna lösningar. Är det någon här som har erfarenhet av dessa plattformar eller känner till andra alternativ som är aktivt utvecklade och har en stark community? Alla tips uppskattas!

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Har du testat Bookstack, alternativt Docmost?

https://www.bookstackapp.com/
https://docmost.com/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Har BookStack till annat och det är skitbra, dock något begränsat till ändamålet. Men har lagt upp en, av flera, testsiter med det för att se om det kan funka.

Visste inte om docmost, ser ok ut vid en snabb titt mitt i morgon kaffet, tål att granskas närmare

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!