Open AI rullar ut internetsökning i Chat GPT

Permalänk
Melding Plague

Open AI rullar ut internetsökning i Chat GPT

Nu går det att söka som på Google direkt i Chat GPT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som under många år trodde att Google var oersättningsbart. Tji fick jag.

Permalänk
Medlem

Me: Ok Chat GPT! Tell me about "insert random word here"

Chat GPT: It's very simple question for me. You kan buy it att: "300 links with reklam"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Girigheten kommer bli deras fall i slutändan. Det blir svårare och svårare att hitta rätt information när man söker efter något.

Permalänk
Medlem

Vem behöver söka när man kan killgissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ända sedan man varit tvungen att scrolla en halv sida ner för att hitta riktiga sökresultat istället för reklamlänkar så har jag räknat med att det bara var en tidsfråga.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Sysop:

Haha underbart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Brave search för ett drygt år sen då jag också provade Brave browser (efter tidigare Firefox). Gillar deras inbyggda LLM (AI) som inblandad kickar in och sammanfattar sökresultaten överst. Det är faktiskt användbart. Gillar också att det märks att resultaten från Brave inte är personliga, även om det gör att man måste vara lite mer specifik i sina sökningar. Det känns också som att jag får se en annan del av internet än de sidor som Google alltid servat mig. Frågan är hur upplevelsen skulle bli via chat GPT?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Trevligt att se. Google började bli lite för kapitalistisk med deras sökmotor. Reklam halva sidan sen kanske den tar dig till det man sökte.

Vill inte ge några idéer men det kommer väl snart premium sök, alltså utan raklam och faktiskt relevanta länkar.

Permalänk
Medlem

Det man skulle vilja ha är en riktigt bra scraper - men alla jag testat som går att hitta som custom GPT har varit total skräp

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ibland gör jag misstaget att söka i Edge som jag inte orkat byta sökmotor i, ångrar det varje gång, 20+ länkar som är ren reklam.

Google har gjort något som skapat en term "googla", så bra måste man vara som sökmotor för att det ska fungera, AI kommer inte hjälpa så mycket det sammanhanget.

Skrivet av Micke2013-07-24:

Trevligt att se. Google började bli lite för kapitalistisk med deras sökmotor. Reklam halva sidan sen kanske den tar dig till det man sökte.

Vill inte ge några idéer men det kommer väl snart premium sök, alltså utan raklam och faktiskt relevanta länkar.

Får i princip aldrig reklam ( det är markerat om det är det ) i mina första 20 första resultat på google.

Du måste ha använt Edge/Bing.

Permalänk
Medlem

Jättebra, ser fram emot när vanliga användare kan använda det. ChatGPT har ersatt google för många grejer för mig.

Permalänk
Medlem

'ChatGPT:a' rullar inte lika bra över tungan som 'googla'. Får se vad Språkrådet säger.

Permalänk
Medlem

Det finns redan en uppsjö av sökmotorer. Varför baka in det där?
Snart kan man betala för att påverka sökresulteten och vips så är dem lika kassa som
Bing

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

'ChatGPT:a' rullar inte lika bra över tungan som 'googla'. Får se vad Språkrådet säger.

En tillbakagång till "Söka"?
Den underliggande sökmotorn lär bli allt mindre relevant. Till sist når vi en punkt där det kånns alldeles för krystat att referera till det vi gör när vi söker information som just att "googla".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det finns redan en uppsjö av sökmotorer. Varför baka in det där?
Snart kan man betala för att påverka sökresulteten och vips så är dem lika kassa som
Bing

Det är väl just Bing de använder för själva söket, med GPT för processning av resultaten?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

En tillbakagång till "Söka"?
Den underliggande sökmotorn lär bli allt mindre relevant. Till sist når vi en punkt där det kånns alldeles för krystat att referera till det vi gör när vi söker information som just att "googla".

Ok, boomer!

Skojar givetvis bara. Sökmotorer har väl haft sin storhetstid i Internets ungdom, när precis varenda kreti och pleti hade en egen hemsida. Nu är sökmotorerna mest skyltfönster för diverse konglomerat av informationköpare och informationssäljare, och givetvis företag som vill sälja oss någon typ av tjänst. De stora sökmotorerna, och kanske hela Internet, har förlorat sin charm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Killgissa med ChatGPT då?

Jag testade det här i min hemstad. Av topp 5 finns en inte längre kvar, en hallucinerade den fram en adress på, och en var inte en pizzeria (men har pizza på menyn).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Så från något som skulle uppnå medvetande och AGI och därmed skulle hota våran existens, vid det här laget (tiden går fort...) så blev det en ny sökfunktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ok, boomer!

Skojar givetvis bara. Sökmotorer har väl haft sin storhetstid i Internets ungdom, när precis varenda kreti och pleti hade en egen hemsida. Nu är sökmotorerna mest skyltfönster för diverse konglomerat av informationköpare och informationssäljare, och givetvis företag som vill sälja oss någon typ av tjänst. De stora sökmotorerna, och kanske hela Internet, har förlorat sin charm.

Ok boomer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vadå vill du inte ha bilder på unga flickor när du söker "immature bait"? (Fiske)
Kanske är det jag som står inför rätta efter dessa invasiva enheter som städar upp.

Nu är det bara mökar som fiskar live baits dock.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ok, boomer!

Mjah, till skillnad från dig verkar jag inte bli överöst med reklam när jag besöker en sida.

Edit: Lycklades visst med dubbelpost med :/

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, så nu kan inte LLM:er bara killgissa, utan även Googla också och uttala sig baserat på första sidan av Google-träffarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Använder DuckDuckGo sedan många år, skönt att slippa en halv sida med sponsrade länkar.

Spännande med en AI-sökmotor, men vad hindrar Google från att lägga till det bara...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag gillar att min kompis sökte på gtp och jag på google, fick olika svar och där gtp hade fel, eftersom det säkert var baserat på massa saker folk skrivit. Det handlade om en lag.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är ju mest för att Google jobbat aktivt med att förstöra search i flera år som en sån här produkt blir intressant

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10