Permalänk
Medlem

https://main.test-ipv6.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

https://main.test-ipv6.com
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Härligt!

Det som behövdes var bara att ställa in din router att begära ett /56-prefix, eller?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Härligt!

Det som behövdes var bara att ställa in din router att begära ett /56-prefix, eller?

Som jag skrev tidigare så gjorde jag inget alls utan har via min ISP tilldelats 2 st publika adresser i IPv4 och via stadsnätets ägare (Zitus) har jag tilldelats 4 st i i IPv6, inget jag begärt. Använder heller inte alla 4, så lite osäker på vad som pågår:) men i IPv6 kan ju en enskild person tilldelas sjukt många publika adresser.

DNS är dock inte från ISP, utan kör med 1.1.1.2/1.0.0.2

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du syftar förmodligen på SLAAC. Ja, SLAAC kräver /64 då tanken var att de 128 bitarna skulle vara uppdelade på en 64-bit nätverksadress och en 64-bit enhetsadress. Till skillnad från DHCP som folk är vana vid innebär SLAAC att enheterna själva väljer en adress (efter att ha dubbelkollat att den inte är upptagen, men sannolikheten för det är ju väldigt låg).

Det stämmer att Android medvetet inte stödjer att be om adresser via DHCPv6, enbart SLAAC. Det finns absolut en poäng med det, men samtidigt kan det ju ställa till lite problem på företagsnätverk där DHCPv6 möjligen kan förekomma.

Aha, så det är ett medvetet val med andra ord. Då förstår jag. Blev annars väldigt fundersam på vad det var för gamla prylar du hade, med tanke på att många OS har haft stöd i 20-25 år.

Riktigt intressant! Var kan man lära sig med om detta med subnät och sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Som jag skrev tidigare så gjorde jag inget alls utan har via min ISP tilldelats 2 st publika adresser i IPv4 och via stadsnätets ägare (Zitus) har jag tilldelats 4 st i i IPv6, inget jag begärt. Använder heller inte alla 4, så lite osäker på vad som pågår:) men i IPv6 kan ju en enskild person tilldelas sjukt många publika adresser.

DNS är dock inte från ISP, utan kör med 1.1.1.2/1.0.0.2

Enheter bakom din router kommer inte att generera egna adresser via SLAAC utan att din router skickar ut Router Advertisment (RA)-meddelanden innehållande ett /64-prefix, vilket den inte kommer kunna göra om den inte får åtminstone ett lika stort prefix routat till sig via din ISP (nästan garanterat genom att din router efterfrågar det via DHCPv6-PD). Om den kör DHCPv6 (ej PD) för att dela ut adresser på LAN:et så skulle den inte heller kunna göra det med enbart /128. Förmodligen är standardinställningen helt enkelt som jag beskrev.

Ja, ett /56 består av 256 st /64, dvs. 256 * 18 446 744 073 709 551 616 publika adresser. Tillräckligt för hemmabruk. Man bör dock se det mer som 256 st subnät (så du kan ha 256 st olika VLAN eller liknande som kräver olika subnät), där varje subnät har tillräckligt med adresser för att antalet enheter inte ska spela roll.

Om du kollar hur många IPv6-adresser du har på dina enheter så kan du enkelt lista ut om du kör SLAAC eller ej. Om du hör det har du förmodligen en link-local (har man alltid), en stabil global (för inkommande trafik) och en global temporär privacy-adress (används för utgående trafik genererad av enheten samt tillhörande svar och genereras om med ett visst intervall). Du kan på Windows kolla med "ipconfig /all" och på Linux med "ip a". Har du bara en link-local samt en global adress (dvs. ingen temporär privacy-adress) så är det troligen DHCPv6. Borde också gå att se i din router.

En DNS-server slår ju utan problem upp AAAA-records (dvs. IPv6-adresser) oavsett om du ansluter till den via IPv4 eller IPv6 så det är inget problem. Vill du ha redundans ifall IPv4 skulle krångla så tror jag att följande är motsvarande IPv6-adresser:

2606:4700:4700::1112
2606:4700:4700::1002

Slog upp one.one.one.one och justerade de sista siffrorna. Har inte bekräftat att de kör samma filter men testade att göra ett vanligt uppslag mot dem.

Skrivet av Dinkefing:

Här finns en hel del bra information och länkar:

https://www.reddit.com/r/ipv6/about/

Annars får du gärna vara lite mer specifik så kan jag förhoppningsvis ge dig något vettigt svar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om du vill labba lite med sånt så kan du köra Paket Tracer https://www.netacad.com/cisco-packet-tracer där du kan sätta upp nätverk och träna på subneting och annat skoj.