Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man måste betala tullavgift om man beställer från herman miller hemsidan? Tänkte eftersom det står att den skickas från Storbritannien

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Någon som vet ifall man måste betala tullavgift om man beställer från herman miller hemsidan? Tänkte eftersom det står att den skickas från Storbritannien

Betalar du i kronor så borde det vara lugnt, många GB firmor har varit tvungna att skaffa special VAT konton pga försäljning sjönk för mycket.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Skrivet av Swedishchef_90:

Betalar du i kronor så borde det vara lugnt, många GB firmor har varit tvungna att skaffa special VAT konton pga försäljning sjönk för mycket.

från FAQ

"Finns det några extra kostnader jag måste vara medveten om?
Nej, det pris som visas i din varukorg är det pris du betalar. Det finns inga dolda kostnader förknippade med skatter eller importtullar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Köpte min Embody därifrån och kan bekräfta att det inte tillkommer någon extra kostnad. (Förutom för ett nackstöd om man nu vill ha det)

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av hopppasdefunkar:

Var mp600 mini av någon variant nedsatt för en som missade det? Såg att 2tb varianten är nedsatt nu.

Nej, inga SSD:er i går.
Men 1 499 kr är ett bra pris för Corsair Force MP600 Core Mini M.2 2230 2TB med tanke på att de flesta SSD-priser ser ut att ha höjts nyligen. Och disken ser ut att vara mer tillräckligt snabb för normalanvändning.
Om du kollar på Inets sortiment är det faktiskt bara någon enstaka 2 TB-disk i fullstorlek (2280) som är billigare just nu och eftersom 2230-diskarna tillverkas i betydligt mindre antal brukar de oftast vara dyrare.
Om man kollar på Prisjakt har den här disken dessutom aldrig sålts för mindre än 1 499 kr, vilket ser ut att ha varit ett tillfälligt extrapris under några kortare perioder. (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13077402#statistics)
Jag funderar på att beställa en och ha som backupdisk i en HP Elitebook som bara har en 2230-plats för en extradisk (platsen är nog främst tänkt för ett 5G-modem, men det ska även funka med en hårddisk där enligt servicehandboken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Storleken påverkar ju inte prestandan, det är exakt lika tungdrivet som 4K på 32"-skärm. Funkar rätt OK med RTX 3080, men aningen mer kraft skulle inte skada för de senaste spelen.

Edit: 7900XTX räcker ju alldeles utmärkt för den delen. (Såg din signatur först nu.)

Storleken påverkar ju prestendan i den mån att det kräver högre upplösning för att se ok ut.

Hade väl tydligen svarat innan, men faktum kvastår.

7900 XTX eller för den delen RTX 4090 når inte upp till mina önskemål i samtliga spel, i vissa är det långt åt andra hållet. Jag föredrar flyt om så krävs lägre inställningar.
Prestandatappet från 1440P till 1440P UW får räcka för ett tag.
Men man kan ju inte peka och säga att "det skall jag ha". Så man anpassar ju prestandan utefter det man har. Trevligast hade varit om man slapp.

En stark bonus är ju att det i princip aldrig kraschar jämfört med förr. Vare sig Nvidia eller AMD/Intel.

Jag skiter fullständigt i vilket märke det står på kortet. Men när jag köpte mitt 7900 XTX för 13k och såg 4080 för 17k så sved det rätt in i själen. Ska det behöva vara så här? Sen när blev datorer en "Borgarhobby"?

Edit: För att svara på frågan. Jo storleken hör ihop med upplösning och är väsentligt när man väljer en skärm.
Helst hade jag väntat 1-2 år till så man slipper köpa gamla paneler till överpris.
Jag får helt enkelt hålla ut med "äcklet" till VA man kör nu. Latensen är horribel och extremt horribel vit/svart.
Jag vill poängtera att önskemål, det är just önskemål och behöver inte vara cementerat i verklighetens begränsningar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nice! Kan du länka posten? Vill veta vilken exakt modell det var. Hoppas på en på BF :>

Nu kom den upp för 20k i alla fall, så några finns tydligen kvar

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Produkt: Lenovo ThinkPad T14s Gen 4 (Ryzen PRO 7840U, 32GB, 1TB) Ingen Win licens, 11999kr

Länken visar Standard konfigurationen 16b ram/512Mb disk, priset ändras dock inte om man uppgraderar!

Länk: https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/thinkpad/thinkpadt/thi...
Kategori: Datorer
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12909247
Pris: 11999kr

Processor : AMD Ryzen™ 7 PRO 7840U-processor (3,30 GHz upp till 5,10 GHz)
Operativsystem : Ej operativsystem (Linux Certifierad)
Totalt minne : 32 GB LPDDR5X - 6 400MHz (lött)
Första hårddisken : 1 TB SSD M.2 2280 PCIe Gen4 Performance TLC Opal
Bildskärm : 14" WUXGA (1 920 × 1 200), IPS, antireflex, ingen pekskärm, 100 % sRGB, 400 cd/m² (nit), 60 Hz, låg energiförbrukning
Fingerprint Reader: Ingen fingeravtrycksläsare
Tangentbord : Bakgrundsbelyst tangentbord

Ett riktigt bra erbjudande om man är ute efter en Thinkpad (eller laptop överlag). "Spara upp till 2200 kr" som det står på hemsidan matchar inte riktigt alla alternativ man kan välja, blir definitivt bättre än så (även om det i praktiken inte blir 48% som konfigurationen påstår, vet inte riktigt om jag tror på 19k som 'ordinarie pris' på datorn).

Edit: Erbjudandet att uppgradera komponenter verkar fungera på datorer som säljs som "MEGADEAL", så finns också "ThinkPad X1 Carbon Gen 11" (15999 kr) och "ThinkPad X13 Gen 4" (12499 kr) som man kan konfigurera upp.

Tar man bort operativsystemet på X1 Carbon kan man uppgradera den med bland annat OLED skärm:

Processor : Intel® Core™ i7-1355U-processor (E-kärnor upp till 3,70 GHz P-kärnor upp till 5,00 GHz)
Operativsystem : Ej operativsystem
Totalt minne : 32 GB LPDDR5 - 6 400MHz (lött)
Bildskärm : 14" 2,8K (2 880 × 1 800), OLED, antireflex/fläcktålig, ingen pekskärm, 100 % DCI-P3, 400 cd/m² (nit)
Kamera : 1 080p FHD RGB+IR med Computer Vision

Men som påpekats nedan kan man välja OLED även på T14 om man tar 512 GB SSD istället för 1 TB.

Permalänk
Skrivet av Blaskanal:

Produkt: Lenovo ThinkPad T14s Gen 4 (Ryzen PRO 7840U, 32GB, 1TB) Ingen Win licens, 11999kr

Länken visar Standard konfigurationen 16b ram/512Mb disk, priset ändras dock inte om man uppgraderar!

Bildskärm : 14" WUXGA (1 920 × 1 200), IPS, antireflex, ingen pekskärm, 100 % sRGB, 400 cd/m² (nit), 60 Hz, låg energiförbrukning

Väljer man 512gb hårddisk istället så kan man välja oled skärm & Fingeravtrycksläsare

Permalänk
Medlem

Verkar finnas flera Lenovo laptops där man kan uppgradera specs en massa för att få bättre pris.

Var någon annan AMD laptop med 32gb man kunde få får ca 9k men råkade klicka fel så tappade bort mig. Hemsidan lite smått rörig på mobilen och filter är sådär.

Var denna

IdeaPad Pro 5 Gen 9 (16" AMD)
83D5CTO1WWSE1

Ryzen 7 8845HS
32GB ddr5 6400mhz
120hz skärm, dock 350 nits
16" WQXGA (2 560 × 1 600), IPS, antireflex, ingen pekskärm, 100 % sRGB, 350 cd/m² (nit), 120 Hz, smal ram
Inget OS
512gb ssd

9629kr

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Verkar finnas flera Lenovo laptops där man kan uppgradera specs en massa för att få bättre pris.

Var någon annan AMD laptop med 32gb man kunde få får ca 9k men råkade klicka fel så tappade bort mig. Hemsidan lite smått rörig på mobilen och filter är sådär.

Verkar vara alla laptops med "megadeal" och alternativet "bygg din dator" här: https://www.lenovo.com/se/sv/d/sale/?visibleDatas=8002%3ABLAC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Jag kunde trycka bort 3 år "Premier Onsite Support" i andra steget och få ner priset till 11 205 kr. Med OLED och fingertryckläsare som tipsades ovanför. Men jag kan ändå inte motivera det, har en ok laptop och kör inga krävande program direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Verkar vara alla laptops med "megadeal" och alternativet "bygg din dator" här: https://www.lenovo.com/se/sv/d/sale/?visibleDatas=8002%3ABLAC...

Verkar som det funkar att justera priset på vissa utöver det.

83D5CTO1WWSE1

Ryzen 7 8845HS
32GB ddr5 6400mhz
16" WQXGA (2 560 × 1 600), IPS, antireflex, ingen pekskärm, 100 % sRGB, 350 cd/m² (nit), 120 Hz, smal ram
Inget OS
512gb ssd

9629kr

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Har också tittat lite på Lenovodatorerna och priserna åker berg- och dalbana beroende på vilka alternativ man väljer.
Lenovo ThinkPad T14s Gen 4 ser intressant ut, men jag gillar inte att RAM-minnet är integrerat och hade nog föredragit en 16-tumsskärm i stället.
Här finns en recension av en nästan identisk modell (det är bara processorn som är ”icke-Pro”):
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-ThinkPad-T14s-G4-review-...
Det intressanta är att man rekommenderar IPS-skärmen framför OLED-skärmen. OLED-skärmen verkar ha bättre bild, men fungera sämre utomhus, lida av PWM-flimmer och dra så mycket ström att den kortar batteritiden rejält.

Permalänk
Medlem

Har någon av Lenovo datorerna så man kan välja ett dedikerat grafikkort?

Min dotter är ute efter en 14" dator med bra skärm (färgåtergivning) för sin konst som första dator efter att tidigare haft en chromebook. Ett grafikkort skulle vara en bonus då hon även spelar lite Minecraft, Subnautica, Sea of Thieves samt The Hunter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Verkar som det funkar att justera priset på vissa utöver det.

83D5CTO1WWSE1

Ryzen 7 8845HS
32GB ddr5 6400mhz
Inget OS
512gb ssd

9629kr

Den ser intressant ut med hänsyn till priset, men även här är minnet integrerat/fastlött …
Men den verkar i alla fall, enligt den här videon (titta från 05:20), ha plats för två NVMe-diskar (ett stort plus i min värld)  – en i storlek 2242 och en i storlek 2280: https://www.youtube.com/watch?v=aaNkOi7GCFg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LANberg:

Den ser intressant ut med hänsyn till priset, men även här är minnet integrerat/fastlött …
Men den verkar i alla fall, enligt den här videon (titta från 05:20), ha plats för två NVMe-diskar (ett stort plus i min värld)  – en i storlek 2242 och en i storlek 2280: https://www.youtube.com/watch?v=aaNkOi7GCFg

Tröket är att det brukar vara 2280 som är populerad och 2242-diskar har generellt mycket sämre pris/GB.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta är värt?

https://www.webhallen.com/se/product/371053-Webhallen-Config-...-

Space gick i konkurs och Webhallen säljer 50 datorer. tycker configen ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ar95:

Space gick i konkurs och Webhallen säljer 50 datorer. tycker configen ser bra ut.

Skulle undvika Webhallen i dagsläget...

Edit: Med tanke på https://www.sweclockers.com/nyhet/39932-webhallen-saljer-viss... samt #20630709

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Skulle undvika Webhallen i dagsläget...

Edit: Med tanke på https://www.sweclockers.com/nyhet/39932-webhallen-saljer-viss... samt #20630709

haha jo men nu vet jag ju att jag köper en begagnad dator som har stått på 24/7 i ett spelcafe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ar95:

haha jo men nu vet jag ju att jag köper en begagnad dator som har stått på 24/7 i ett spelcafe.

Jo, självklart Kanske mer en principsak från min sida att inte vilja supporta det beteendet hos återförsäljare. Men absolut ett bra pris för komponenterrna annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ar95:

GamersNexus kallade 11000-serien för slöseri med sand och ett 3080 motsvarar ett 4070 i prestanda. Så på GPU-fronten skulle jag säga helt okej och på CPU-fronten så hade jag inte varit lika optimistisk. 11000-serien var i princip samma som 10000-serien och den är rätt gammal vid det här laget.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Funderar på samma sak här. Läser man recensionerna från folk som köpt denna tidigare verkar det vara topp kvalité. Två datorer till ett par pojkar i tio års åldern hade detta nog varit mer än perfekt till den pengen?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tröket är att det brukar vara 2280 som är populerad och 2242-diskar har generellt mycket sämre pris/GB.

Jo, det var just därför jag tipsade om detta. Jag hade själv aldrig köpt en laptop med endast en 2242-plats eftersom bland det första jag gör är att uppgradera hårddisken till en enhet med 2 eller (helst) 4 TB.

Men i den (kanadensiska?) video jag länkade till var faktiskt en 2242-disk installerad och 2280-platsen tom. Och när jag nu tittade på Lenovos webbutik igen [jag har redigerat det här inlägget] framgår det tydligt att den NVMe-disk som ingår är av 2242-storlek (se den bifogade bilden), vilket innebär att 2280-platsen är tom.
Då är det definitivt värt att lägga till 320 kronor för att få en 1 TB-disk i stället för en 512 GB-disk på 2242-platsen. Och det skulle förvåna mig något enormt om det inte går att använda en startdisk i 2280-platsen.

Redigerat sedan jag missat viss info i Lenovos webbutik …
Permalänk
Medlem
Skrivet av ar95:

Framförallt så är det ju faktiskt väldigt bra nätagg och kylare, så det är inget som snålats in på. Bra chassi (om än att D versionen är bättre, men mesh-fronten verkar gå att beställa separat för drygt 100 kr). Budgetdatorer brukar oftast ha snålat in på de komponenterna, blir svårt att bygga ihop något med snarlik prestanda, till ett snarlikt pris. Visst är det använda komponenter, men till det priset känns det ändå överkomligt. Bara ett 7700 XT grafikkort kostar ju ca 5000 kr.

Skrivet av Shiftypants:

GamersNexus kallade 11000-serien för slöseri med sand och ett 3080 motsvarar ett 4070 i prestanda. Så på GPU-fronten skulle jag säga helt okej och på CPU-fronten så hade jag inte varit lika optimistisk. 11000-serien var i princip samma som 10000-serien och den är rätt gammal vid det här laget.

Jämfört med 10 serien just då så var det en onödig generation. Men som budgetdator tror jag nog ändå den processorn borde vara tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Slog faktiskt till på två stycken. De får ligga packade i sina kartonger inför tomtens besök lagom till julafton för två pojkar som velat gå över till PC världen på senare tid. Blir en fin introduktion ✌️

Hittade en video på YouTube där de testar de flesta spel som ungarna lirar dessa dagar med likadan CPU och GPU. Man fick ändå bra med FPS i de flesta spel på MAX grafik. Dock med 1080p.

Oklart om man köper en sådan skärm eller en 1440p på en gång. Vad hade ni gjort i sisådär 24-27” (lutar åt 27”….)

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ar95:

Undvik webhallen. Usel kundservice och oseriöst bolag. Bara titta på alla trådar i forumet. Är det något fel på datorn så får du hålla tummarna på att det går att returnera utan massa strul.

Har själv haft problem med Webhallens kundtjänst vilket gjort att jag aldrig mer kommer handla därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Slog faktiskt till på två stycken. De får ligga packade i sina kartonger inför tomtens besök lagom till julafton för två pojkar som velat gå över till PC världen på senare tid. Blir en fin introduktion ✌️

Hittade en video på YouTube där de testar de flesta spel som ungarna lirar dessa dagar med likadan CPU och GPU. Man fick ändå bra med FPS i de flesta spel på MAX grafik. Dock med 1080p.

Oklart om man köper en sådan skärm eller en 1440p på en gång. Vad hade ni gjort i sisådär 24-27” (lutar åt 27”….)

Värt att tänka på att dessa datorer förmodligen körts 24/7 i 3 år. För 10k värt att chansa. Men som sagt det är ingen ny dator.

Gamingcentret Space stänger ner – efter tre år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Är väl iofs. en bra idé att packa upp, kontrollera att allting faktiskt fungerar när du fått dem. Är trots allt begagnade komponenter och saker kan skadas i frakten. Att låta vara nedpackade i 1,5 månad är kanske inte optimalt ur det hänseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Är väl iofs. en bra idé att packa upp, kontrollera att allting faktiskt fungerar när du fått dem. Är trots allt begagnade komponenter och saker kan skadas i frakten. Att låta vara nedpackade i 1,5 månad är kanske inte optimalt ur det hänseendet.

Sant… Blir väl att göra så. Man har ju ändå öppet köp som det ser ut i 60 dagar och 1 års garanti på grejerna. Men är väl värt att testa burkarna.

Kanske dyker upp något mer vettigt/prisvärt kommande veckor i denna prisklass - Men högst tveksam om inte Amazon gör bort sig igen med fel prissättning…

Visa signatur