Nu är det dags för SweClockers nya mobildesign!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

För att matcha skärmar med hypermoderna 1280 x 720 (16:9) eller 1280 x 800 (16:10)

Ja eller som jag sade förra gången.
Anpassat för en CRT från 90 talet (1280x1024)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Sidorutorna med "nytt i forumet", "senaste privatannonserna" mm i desktopläget borde breddas så att man ser lika mycket text som innan.
Även antal textrader t.ex. annonserna hade 10 rader, nu ser man bara 5 =(
Desktopläget har mycket plats i bredd, utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nya färger, nya knappar och bredare bilder är bara några av nyheterna med SweClockers uppfräschade mobildesign!

För att få all feedback, tankar och buggrapport samlat på ett och samma ställe kan du använda denna tråd för att lämna dina åsikter. Om du inte vill skriva i tråden kan du använda dig av kontaktformulet. Synpunkter om designen kan du också skriva ner och dessa kommer vi sammanställa och gå igenom nästa år.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas att synpunkterna som upprepas om och om igen i tråden kan sammanställas och gås igenom lite tidigare än så?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag hoppas att synpunkterna som upprepas om och om igen i tråden kan sammanställas och gås igenom lite tidigare än så?

Lär nog ta tid att samanställa 302+ kommentarer till något nyttigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Alla är ju rörande överens, så det hoppas jag inte.

Permalänk
Medlem

meh, lite mycket kontrast med de mörka på datorn med vanligt light tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Alla är ju rörande överens, så det hoppas jag inte.

Jag tänkte mer i användbara tips, utöver "det ser skit ut, fixa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

1: ta tillbaks det förra, och sedan implementera detta först när det är fixat? om det nu tar sådan tid.
dont fix whats not broken, förändringar kan man alltid beta testa med en mindre andel användare först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag tycker iofs det finns ett rätt tydligt mönster med iaf några stycken väldigt konkreta grejer som upprepas om och om igen, som t.ex. att det nu inte längre får plats någonting i rutorna i högerkanten.

Kanske allra helst rulla tillbaka desktop-läget helt tillsvidare (om det går att göra skillnad på), ta en ny vända och kanske testa att fråga om feedback på förhand denna gång...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det logiska att göra när kritiken är så pass samstämmig och blytung är att skyndsamt inse att något har blivit väldigt fel.
Då får man svälja stoltheten och backa tillbaks bandet.
Sen sätta sig ner i lugn o ro, utreda och analysera. För att sen göra om o göra rätt.

Att bara låta det hela vara till efter nyår..... Ja, då har nog de flesta letat sig vidare redan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Det enda rätta nu är att ni skriver fler krönikor som plåster på såren, kanske "pinna" dessa högst upp för att driva engagemang. En "missa inte" banner är viktigt så att dom inte missas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det enda rätta nu är att ni skriver fler krönikor som plåster på såren, kanske "pinna" dessa högst upp för att driva engagemang. En "missa inte" banner är viktigt så att dom inte missas.

Det får inte plats. Bannern kommer bara stå "Missa in..."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kasken:

Det logiska att göra när kritiken är så pass samstämmig och blytung är att skyndsamt inse att något har blivit väldigt fel.
Då får man svälja stoltheten och backa tillbaks bandet.
Sen sätta sig ner i lugn o ro, utreda och analysera. För att sen göra om o göra rätt.

Att bara låta det hela vara till efter nyår..... Ja, då har nog de flesta letat sig vidare redan.

Ja, det blir intressant att se hur detta spelar ut sig.

Det har ju varit en del snack om att göra en prisjämförelsetjänst efter att Prisjakt blev sämre:

Det sistnämnda uppenbarligen skämtsamt, men vad gäller design så är det ju precis den här sortens ändringar så många på SweClockers absolut hatar med "nya" Prisjakt. Allt tar mer plats, trots att det är mindre innehåll.

Om dessa ändringar behålls med den osagda standardmotiveringen "det är bara en högljudd minoritet som klagar, det går över" så visar ju det bara att respekten för medlemmarnas önskningar inte finns kvar, vilket vore bra tragiskt.
Det lär isåfall bli sista strået för ganska många, inte minst de mest aktiva och kunniga medlemmarna; inte för att sidan är helt oanvändbar, utan pga bristen på lyhördhet och respekt.

Att däremot tydligt lyssna på kritiken och rulla tillbaka och jobba vidare tror jag skulle få stor respekt, framför allt om det blir tal om det inom något dygn. Om några månader är det på tok för sent.

SweClockers är ju ändå en sida för datornördar -- desktop-sidan måste vara designad för dem, inte för medelsvensson som inte märker någon skillnad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Glöm inte att genomföra lite fler marknadsundersökningar...jag menar "snabbkoll:ar".

Nä detta är nog det mest enade jag sett Sweclockers på... ja någonsin.
AMD, Intel eller Nvidia, vem bryr sig? Rollback nu! Rollback nu! Rollback nu!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på om desktop versionen kommer leda till ett mindre aktivt forum. Många, bland annat både jag själv och min kompis säger att vi går in på startsidan och kollar forumposterna i högerspalten. Ser vi inget intressant där blir det inga klick för forumet.

Så jag tänker eftersom dels att meningarna kapas tidigt och dels för att det nu bara visas hälften så många rader (5 istället för 10), så kanske aktiviteten faktiskt påverkas?

Eller så kanske både jag och min kompis inte gör som andra. Men skulle vara intressant att veta. Samma sak borde isf hända även för privatannonserna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag är lite nyfiken på om desktop versionen kommer leda till ett mindre aktivt forum. Många, bland annat både jag själv och min kompis säger att vi går in på startsidan och kollar forumposterna i högerspalten. Ser vi inget intressant där blir det inga klick för forumet.

Så jag tänker eftersom dels att meningarna kapas tidigt och dels för att det nu bara visas hälften så många rader (5 istället för 10), så kanske aktiviteten faktiskt påverkas?

Eller så kanske både jag och min kompis inte gör som andra. Men skulle vara intressant att veta. Samma sak borde isf hända även för privatannonserna.

Jag håller med 100%, väldigt konstigt beslut (så nu har du minst två kompisar som håller med hehe). Jag kollar alltid i högerspalten på startsidan för att se vad som pågår i forumet.

Ett alternativ kanske är att låta folk ställa in om man vill se 5 eller 10 trådar på sin profil?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Det är precis så jag brukar göra lite då och då med under dagen, Idag inte en gång för det går inte se vad det står.
Men det är lite humor (på ett dåligt sätt) att gissa nästa ord
"1Gbit/10Gbit - Bahnhof - Tvåpla..."neter stör mitt fiber
"Dagens fynd — Diskussionstrå..."kiga nyheter
"Nu är det dags för SweClocker..."s att ta pengarna och sticka?
"Webhallen säljer vissa returvar..."or med glass på?
"Snabbkoll: Har du betalat riktig..."t med pengar för en returvara med glass på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag håller med 100%, väldigt konstigt beslut (så nu har du minst två kompisar som håller med hehe). Jag kollar alltid i högerspalten på startsidan för att se vad som pågår i forumet.

Ett alternativ kanske är att låta folk ställa in om man vill se 5 eller 10 trådar på sin profil?

Enig, så använder jag också forumet.

Permalänk
Medlem

Drygt att "Kommentera" och "Gilla" ligger till vänster och inte höger.

Permalänk
Medlem

Har ögnat igenom siten lite mer nu och måste säga att det ser tamef*n bedrövligt ut.

Det enda jag tänker på när jag försöker läsa på forumet är hur svårläst den nya fonten är.
På mobilen upplevs den som ihoptryckt, vilket gör att texten framstår som otydlig.

På desktop upplever jag den som väldigt oskarp, och då har jag ändå något nedsatt syn.

Den hysteriska nojjan på färgen orange känns bara jobbig.
Aktivitetsloggen på sin profilsida ser fruktansvärd ut med konstig kontrast.

Och så har vi framsidan, som jag inte vill lägga många sekunder av ögontid på.
Den förra kändes mer genomtänkt, fick plats mer på skärmen + att det såg snyggt och rent ut.

Ursäkta, men vilken katastrof den nuvarande är.

Permalänk
Medlem

Desktopversionen kommer minst sagt ta en stund att vänja sig vid. Känns som en dramatisk försämring!

Permalänk

Ordlig-tråden har blivit ful, iaf på Firefox på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Desktopversionen kommer minst sagt ta en stund att vänja sig vid. Känns som en dramatisk försämring!

Håller med. Vad var det för fel på den gamla designen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Ja eller som jag sade förra gången.
Anpassat för en CRT från 90 talet (1280x1024)

Njä, det är väl en nidbild. Man kan inte gå endast på skärmupplösningen eller innehållsbredden.

På tiden då CRT var standard med upplösningar liknande den du nämner var det mycket vanligare att rendera webbinnehåll i knivskarpa bitmapfonter som krävde mycket färre pixlar för att vara tydliga. Man såg i många fall lika mycket innehåll på konceptuell nivå som på dagens webbsidor, om inte mer pga mindre generisk fördumning av UX och mindre design för porträttläge.

I princip varje ny generation av webbdesign eller för den delen applikationsmjukvara har gått mot att beröva en den ökade översikt man vunnit av högre upplösningar och istället gömma undan information och öka fontstorlek. Viktiga gränssnittsfunktioner pressas in i nån slags slask i form av ologiska hamburgermenyer och liknande.

Trams som att klippa rubriker efter två ord för att texten inte får plats förekom knappt förr. Denna typ av UX-design var förbehållen sådant som var specialgjort för personer med särskilda behov, som synskadade eller små barn.

Nu ser vi det flottiga pekskärmstänket förstöra UX för desktopanvändare världen över.

Sweclockers, skäm inte ut er utan gör om och gör rätt.

Permalänk
Medlem

Verkar funka bra hittills, så jag ger tummen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag är lite nyfiken på om desktop versionen kommer leda till ett mindre aktivt forum. Många, bland annat både jag själv och min kompis säger att vi går in på startsidan och kollar forumposterna i högerspalten.

Jag saknar den oreanga lådan längst ner med 4x5 forumtrådar uppdelade per karegori. Vissa karegorier är betydligt mer intressanta än de mest aktiva trådarna.

Den blev mindre användbar när hemsidan förlängdes för ett tag sedan, men det var ändå ganska ofta den jag tittade i.

Permalänk
Medlem

Har sovit på saken och blir verkligen inte klok på detta. Varför ger man grönt ljud till denna desktop version? Helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag kollar inte forumposterna i högerspalten, jag går alltid via forum och aktiva trådar så högerspalten påverkar inte mig. Däremot ser det väldigt fult ut med de vita "Gå till forumet" knapparna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tror att vi kan sammanfatta hela tråden med "mobile first" (läs iPhone). Firefox på Android har inte fått någon kärlek (se Ordlig-exemplet).

Lär inte heller öppna sidan på någon dator igen tills allt är återställt.

Edit: Ang. Ordlig-tråden, så är allt bara svart-vitt i Firefox på Android för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holo:

Vill dom månne lägga ner och få bort användarna från sidan på desktop helt?

Kombinerat med all clickbait som varit den senaste tiden, bristen på intresse för reaktionerna på det såväl som för reaktionerna på den här tondöva ändringen, så får man lätt intrycket att någon tycker det är dags att casha ut.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem