Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Tror pandemin och den långsamma starten på PS5 tillsammans med PS5 Pro kommer förlänga konsolgenerationen till 2029-2030 för PS6.

Det har nog ingen inverkan alls eftersom Sony redan påbörjat utvecklingsarbetet.
Det skulle vara om Kina invaderar Taiwan eller liknande.

Permalänk
Medlem

Eftersom tillgången är så god och köpkraften något nere så tror jag att vi inom en inte så lång framtid kommer se att priset går ned.

För PS5 gick ju inte priset ned överhuvudtaget under typ de tre första åren, tvärtom, priset ökade istället. Jag är övertygad om att det är annorlunda nu för ps5 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Eftersom tillgången är så god och köpkraften något nere så tror jag att vi inom en inte så lång framtid kommer se att priset går ned.

För PS5 gick ju inte priset ned överhuvudtaget under typ de tre första åren, tvärtom, priset ökade istället. Jag är övertygad om att det är annorlunda nu för ps5 pro.

Dollarn är uppe på rekordnivå igen, så skulle nog inte förvänta mig kraftiga prissänkningar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Dollarn är uppe på rekordnivå igen, så skulle nog inte förvänta mig kraftiga prissänkningar i Sverige.

Vi får se helt enkelt. Jag tänker mig att det inom 1 år gått ner minst 10%.

Permalänk
Konsolgrävare

Sen 13:00 har min konsol tagit det lugnt på Coop. Denna arbetsdag får fan ta slut snart! 😅

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ja den ser inte ut att ha lika högt tryck som ps5 pro Anniversary även om Sverige kanske bara fick typ 25 ex. Borde komma med någon bundlingen där ett gratis spel ingår och efter det en prissänkning. Egentligen ska konsolen kosta 8000 kr om vi går efter den gamla valutakursen som nu är tokdopad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Såg att på base PS5 var det riktigt knackigt, hade hoppats PRO skulle avhjälpa lite.

Tyvärr verkar inte bättre hårdvara hjälpa😳 Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Ja den ser inte ut att ha lika högt tryck som ps5 pro Anniversary även om Sverige kanske bara fick typ 25 ex. Borde komma med någon bundlingen där ett gratis spel ingår och efter det en prissänkning. Egentligen ska konsolen kosta 8000 kr om vi går efter den gamla valutakursen som nu är tokdopad.

Priset på PS5 Pro är resultatet av en perfekt negativ storm. Svag krona + inflation + Sonys vinstkrav.

Tråkigt. Samtidigt lägger somliga 15k vartannat år på telefoner som är marginellt bättre än föregångaren.

Men jag ska vara ärlig med att jag tycker att PS5 Pro är för dyr. Minst 3000-4000 sek för dyr om vi räknar med skivspelaren.

Permalänk
Medlem

Min pro väntar på ICA. Hämta ut den ikväll.
Pron verkar ha 10% bättre cpuprestanda än vanliga och ca 20-30% bättre gpukraft om man ser DFs speltester. Jämför man detta med pc tex ett 4070 med ett 4080 super så skiljer det lika mycket i pris och prestandaboosten är likvärdig så egentligen är det ”inget nytt”, förutom att nu är det en konsol.
Jag spelar det mesta på PC idag men tycker det är trevligt att ha det bästa även på konsol när man sätter sig i soffan. Fick dessutom orimligt mycket pengar för min release PS5 disc.

Kanske blir trevligt till GTA6. O_o

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Vi får se helt enkelt. Jag tänker mig att det inom 1 år gått ner minst 10%.

Det ska nog inte uteslutas att det om typ 1 år släpps en 1TB version för $599 (ijmf med 2TB som kostar $699).

Men tills dess har väl kronan tappat minst 15% till så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Här är verdict och den är inte alls speciellt positiv för gemeneman utan kanske enbart för de hängivna fanatikerna. Läser man dessutom om PSSR så förstår man att de inte är mer positiva.

Orginal artikel :https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-sony-playstation-5-pro-review-across-the-board-improvements-but-is-it-really-worth-the-money

"PlayStation 5 Pro: the Digital Foundry verdict

Sony has delivered a new version of the PlayStation 5 that is quantifiably better than the standard model across multiple dimensions - the outlier being CPU performance, which only receives a modest 10 percent boost that is optional for developers. I've already discussed how Cyberpunk 2077 running with Game Boost has only limited gains in CPU-limited scenarios, but looking at an actual Pro upgrade - Baldur's Gate 3 - there's the same limitation. Our demanding run through the city of Baldur's Gate itself continues to fluctuate wildly with only single digit performance increases over the standard model.

In every other way, the Pro offers a lot of extra features while at the same time hinting at the make-up of future console architectures. The idea of using more silicon for more GPU performance will never go away, but the rough doubling of GPU power moving from PS4 to PS4 Pro to PS5 simply isn't an option for console manufacturers any more. Instead, expect to see machine learning make up the difference, working in tandem with fixed function hardware - improved RT support, for example. Based on the titles we've played so far with Pro support, that combination works well, and thus far, I do think that PS5 Pro does a much better job in enhancing current generation games than PS4 Pro did back in 2016.

But with that said, the price point is very high - that cannot be ignored. And the question is really whether the upgrade is right for you. In its marketing, Sony has laid out how the new console can improve existing games, but it's also gone out of its way not to say that there's actually anything wrong with the standard model. Quite right too. The truth is, the standard PS5 is still the best choice for most people - but for the core enthusiast looking for the best possible experience, the Pro option is there for you, albeit with a substantial premium. "

Det där ser bra ut i mina ögon. De har en klart positiv syn på produkten överlag och den största nackdelen är att priset är högre, vilket påverkar olika mycket beroende på ekonomi. Det verkar ligga rätt bra till för just ett premiumalternativ där man inte ämnar ersätta originalet. Speciellt som scalpers visade att PS5:an egentligen hade för lågt pris vid lansering.

Har de satt priset för högt så de inte säljer tillräckligt så får de ändra på det senare.

Permalänk
Medlem

Köpte läsaren till slut, men ful blir Pro med den monterad!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Sen 13:00 har min konsol tagit det lugnt på Coop. Denna arbetsdag får fan ta slut snart! 😅

09.30 fick jag avisering att hämta paketet.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Ser ut att sälja bra? : )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

De som ville ha den idag har (som mig) bokat skulle jag tro, men absolut ingen bristvara och det trodde jag heller aldrig att det skulle bli. Lite förvånad över att skivläsaren blev bristvara.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Fick meddelande imorse om att jag kan hämta ut min PRO på Elgiganten, tyvärr hinner jag inte efter jobbet utan det får bli imorgon istället.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Återigen möjligt att köpa på Amazon för 9828kr, leverans imorgon.
https://www.amazon.se/dp/B0DJRKKW1M

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De som ville ha den idag har (som mig) bokat skulle jag tro, men absolut ingen bristvara och det trodde jag heller aldrig att det skulle bli. Lite förvånad över att skivläsaren blev bristvara.

Skulle tro att det fanns väldigt väldigt liten ruljans på skivläsarna innan. De som köpte DE ville sällan köpa någon till och så finns det en med. Onödig produkt innan Pro.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Återigen möjligt att köpa på Amazon för 9828kr, leverans imorgon.
https://www.amazon.se/dp/B0DJRKKW1M

Låter min från inet gå i retur då.

Kan lika gärna vänta en dag extra och spara in 700kr.

Har Prime och Amazon brukar vara väldigt rappa med hemleveransen via Airmee.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

<Uppladdad bildlänk>

Hur ska man bedöma det utifrån den skärmdumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Det är ju lockande. Men tyvärr att tvingas jag i så fall ligga ute med 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Snyggt. Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att hålla sig till etiketten ibland, speciellt när ämnet engagerar.

Så är det. Jag menade illa. Men jag förstår som sagt att det såg illa ut. Ska tänka mig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det är ju lockande. Men tyvärr att tvingas jag i så fall ligga ute med 10k.

Köper med ’Qliro’ så ligger man inte ute med pengar innan man betalat.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Köper med ’Qliro’ så ligger man inte ute med pengar innan man betalat.

Hade jag inte legat ute med pengar hade jag nog också köpt från amazon. Nu får det bli det jag har beställt.

Permalänk
Medlem

Min kom aldrig fram till mitt ombud idag 😢
Tycker power skickade ut den så sent, skulle gått iväg redan igår innan lunch för hinna till Sundsvall.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Plockade upp min från Elgiganten nyss !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

De är snabba även utan Prime. Postnord hämtade mitt paket efter kl 23 igår och det levererades idag strax efter kl 10. Jag hade dock betydligt senare förväntade leveransdatum fram till Postnord faktiskt hämtade paketet, men jag antar att de försöker locka en att använda Prime.

Permalänk
Konsolgrävare

Lets go!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

För 4 år sedan när PS5 släpptes så fick jag min konsoll i en yttre kartong, så tror och hoppas att dom fortfarande kör på samma koncept.

Okej låter bra, hoppas att det blir så denna gången med
Brukar inte bry mig i vanliga fall men denna kartongen vill man ju spara.

Skrivet av tyvar1:

<Uppladdad bildlänk>

Det var ju riktigt snyggt Mycket nöje!