AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem

Sitter på 5800x3d/4070 ti super idag och jag funderar på att sälja av min 5800X3D och uppgradera till 9800X3D.. men har sett många kommentarer att det inte är speciellt värt i 1440p då ökningen inte är jättestor. Dock spelar jag Warzone/COD/CS2/Valorant som är rätt beroende av bra FPS och är cpu drivna spel.

Är rätt mycket pengar, är de bortkastat? Knappt sett några mätningar i dessa spel förutom CS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser aspekter ur flera synvinklar.

Den är långsammare än Intels Ultra 265K i produktivitetstester främst där flera trådar används. Den använder i snitt 20W mer i idle än Intels dito under idle, kostar mer. De använder mer eller mindre samma energiåtgång under full belastning. Det enda positiva är att den är snabbare än spel.

Varför är alla så lyriska? Vad är det folk här ser det jag inte ser?

Du väntar på att köpa en 9950X3D alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Med din logik hade de lika gärna kunnat göra testet i 320x200, eller varför inte headless som en dedikerad server för att verkligen utesluta GPU:n?

I princip, men förutom att det rent praktiskt kanske inte går att spela i så låg upplösning kan man inte helt ignorera att CPU-lasten per frame också har ett (svagt) upplösningsberoende. Syftet är som sagt att jämföra CPUer med varandra vid spel-laster. Antagandet är att om CPU-2 är snabbare än CPU-1 vid 720p, så gäller motsvarande förhållande också vid 2160p. Det behöver ju förstås inte vara helt sant, men att reda ut alla möjliga samband kräver för tidskrävande tester. Det räcker inte bara att testa 4k, du måste också göra det för alla spel och alla inställningar av intresse, eftersom det blir olika resultat beroende på.

Säg att du vill testa 10 olika CPUer mot varandra, i 720p, 1080p, 1440p, 2160p i låg-, medium-, hög- och ultra-kvalité för 20 olika spel med 10 olika grafikkort. Det blir 10x4x4x20x10 = 32000 olika kombinationer att testa. Om varje test tar 5 min blir det fyra månader av testning, dag och natt. Opraktiskt. Men, den precisionen är ganska överdriven. Inet har en enkelt höftad sammanställning som kan duga som tumregel men förstås inte ger hela sanningen.

Skrivet av Lorault:

Toppklass ska vara utan nackdelar. Borde vara en "utmärkt produkt" angående effektmättningen.

Klassificeringen är förstås trubbig, men som världens snabbaste spelprocessor tycker jag nog klassningen är ganska okontroversiell. Allt är ju en avvägning, om effekt är viktigast för dig kanske en celeron eller ARM-CPU är din toppklass. Fast här är det fråga om spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Går många näsdukar hos intel nu ... *snyft*, *fräs*

Inte bra.

Situationen gällande grafikkort, cpu:er, och pcspel-försäljare är inte bra för slutkunder. Det bästa är fungerande konkurrens, det har vi inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Lust att utveckla?

Med din logik hade de lika gärna kunnat göra testet i 320x200, eller varför inte headless som en dedikerad server för att verkligen utesluta GPU:n? Speltesterna blir också syntetiska – inte som i verkligheten för oss gamers — när det redan finns avsnitt gällande produktivitet och syntetiska tester.

Jag förstår att ett CPU-test kan ha nytta av att ha med ett moment med sänkt upplösning för att isolera CPU-prestanda. Men jag tycker inte att SweClockers sätt att redovisa resultaten, på i princip enbart detta sätt, ger oss läsare och konsumenter särskilt mycket användbar information. Det känns mer som en orgie i höga men i praktiken ganska tomma siffror.

Jag hade uppskattat om SweClockers kunde presentera en bredare bild istället för att enbart fokusera på idealiserade testscenarier.

Jag försöker ge konstruktiv feedback här, och jag tror att många av oss konsumenter skulle värdera testet högre om det tog fler olika situationer i beaktande.

Egentligen ingen dum ide med 320p faktist. Då jämnar man ut det med cache mellan Intel och AMD.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

I princip, men förutom att det rent praktiskt kanske inte går att spela i så låg upplösning kan man inte helt ignorera att CPU-lasten per frame också har ett (svagt) upplösningsberoende. Syftet är som sagt att jämföra CPUer med varandra vid spel-laster. Antagandet är att om CPU-2 är snabbare än CPU-1 vid 720p, så gäller motsvarande förhållande också vid 2160p. Det behöver ju förstås inte vara helt sant, men att reda ut alla möjliga samband kräver för tidskrävande tester. Det räcker inte bara att testa 4k, du måste också göra det för alla spel och alla inställningar av intresse, eftersom det blir olika resultat beroende på.

Säg att du vill testa 10 olika CPUer mot varandra, i 720p, 1080p, 1440p, 2160p i låg-, medium-, hög- och ultra-kvalité för 20 olika spel med 10 olika grafikkort. Det blir 10x4x4x20x10 = 32000 olika kombinationer att testa. Om varje test tar 5 min blir det fyra månader av testning, dag och natt. Opraktiskt. Men, den precisionen är ganska överdriven. Inet har en enkelt höftad sammanställning som kan duga som tumregel men förstås inte ger hela sanningen.

Klassificeringen är förstås trubbig, men som världens snabbaste spelprocessor tycker jag nog klassningen är ganska okontroversiell. Allt är ju en avvägning, om effekt är viktigast för dig kanske en celeron eller ARM-CPU är din toppklass. Fast här är det fråga om spelprestanda.

Jag förstår poängen i ditt exempel, ja, det skulle vara extremt tidskrävande. Samtidigt känns ett test utan fokus på verklighetsförankring … onödigt?

Jag skulle önska att SweClockers fokuserade på scenarier som faktiskt berör de flesta av oss. Det behöver inte vara heltäckande, men det skulle kunna ge en bild av hur olika processorer presterar i verkligheten, snarare än i enbart teoretiska testförhållanden.

Som konsument vill jag inte bara läsa om vilken CPU som är snabbast i syntetiska tester, utan om vilken som faktiskt ger mig mest värde och en märkbar förbättring i de scenarier jag möter i min vardag.

Angående räkneexemplet: Man testar ofta en CPU eller GPU i taget / per artikel. Upplösningarna 720p och 1080p är överflödiga då de flesta kör 1440p och vi rör oss mot 2160p. Medium + hög eller ultra räcker gott, och tre spel är dessutom tillräckligt för att få en bra överblick.

Man ska inte glömma att SweClockers inte är ensamma om att testa hårdvara. Sajter kan komplettera varandra istället för att upprepa samma tester. På så vis skulle vi konsumenter få mer intressant läsning och dessutom lära oss mer om produkterna.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag förstår poängen i ditt exempel, ja, det skulle vara extremt tidskrävande. Samtidigt känns ett test utan fokus på verklighetsförankring … onödigt?

Jag skulle önska att SweClockers fokuserade på scenarier som faktiskt berör de flesta av oss. Det behöver inte vara heltäckande, men det skulle kunna ge en bild av hur olika processorer presterar i verkligheten, snarare än i enbart teoretiska testförhållanden.

Som konsument vill jag inte bara läsa om vilken CPU som är snabbast i syntetiska tester, utan om vilken som faktiskt ger mig mest värde och en märkbar förbättring i de scenarier jag möter i min vardag.

Angående räkneexemplet: Man testar ofta en CPU eller GPU i taget / per artikel. Upplösningarna 720p och 1080p är överflödiga då de flesta kör 1440p och vi rör oss mot 2160p. Medium + hög eller ultra räcker gott, och tre spel är dessutom tillräckligt för att få en bra överblick.

Man ska inte glömma att SweClockers inte är ensamma om att testa hårdvara. Sajter kan komplettera varandra istället för att upprepa samma tester. På så vis skulle vi konsumenter få mer intressant läsning och dessutom lära oss mer om produkterna.

TPU har 4k test https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...
Om du lider av av låga fps i BG3 med ditt 4090 så är det dags att uppgradera till 9800x3d och överklocka så mycket du kan för att gå från 100 till 140 fps (5900x till 9800x3d)

Spelar du något annat i deras testsvit så kan det kvitta

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Börjar arbetet med att lägga till 5800X3D nu, så borde ha in de resultaten under morgondagen.

Äre klart snart? Äre klart snart!? 🤪

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Wh1spY:

Äre klart snart? Äre klart snart!? 🤪

Jag skrev tidigare i tråden att den är inlagd.
Om du inte ser den i diagrammen kan du pröva en CTRL+F5 för att forcera en refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Om du inte ser den i diagrammen kan du pröva en CTRL+F5 för att forcera en refresh.

Aj fan, får kika igen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Problemet är att gränsen beror på flera parametrar (GPU, spel, inställningar) och det blir för mycket att testa alla möjliga kombinationer.

Det tar knappast längre tid att göra detta för CPU-tester än för GPU-tester och då hinner man ju med tre upplösningar i regel. Ofta även olika detaljnivåer.

Så det är knappast därför - det är nog för att man vet att det inte blir en rolig graf eftersom det mesta av processorer presterar nästan identiskt lika bra. En massa jobb för ingen nytta.

Man förstår ju föralldel att författarna inte vill slösa tid på meningslösa tester - men att det inte blir någon synlig skillnad i graferna innebär också att det inte blir någon märkbar skillnad i spelen. De flesta läsarna har ingen 4090 heller, så processorn kommer begränsas av GPU ännu tidigare.

Det faktumet borde man berätta för den som väljer att läsa en artikel om en "spelprocessor" tycker jag.

Sen förstår jag också att man i dessa tider får koka hårdvaruhype på spik. Det skulle ju bli ett stort år med releaser från alla - men rann mestadels ut i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Sitter på 5800x3d/4070 ti super idag och jag funderar på att sälja av min 5800X3D och uppgradera till 9800X3D.. men har sett många kommentarer att det inte är speciellt värt i 1440p då ökningen inte är jättestor. Dock spelar jag Warzone/COD/CS2/Valorant som är rätt beroende av bra FPS och är cpu drivna spel.

Är rätt mycket pengar, är de bortkastat? Knappt sett några mätningar i dessa spel förutom CS.

Det är nog helt bortkastat ja, med ett 4090 hade du fått 2.5% mer FPS i CS2 om du uppgraderar en 5800X3D, med ett 4070ti får du knappast ens det.

Spara de 6000 och lägg dem i spargrisen tills RTX5000-serien lanseras om några månader så kommer de nog till bättre användning!

Permalänk
Medlem

Släpper de 9950X3D efter att Nvidia släppt kommande topp GPU Så kommer vi få se på prestanda som vi sällan ser med CPUer

Finns ingen anledning för amd att släppa topp cpun redan nu när de redan leder stort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Släpper de 9950X3D efter att Nvidia släppt kommande topp GPU Så kommer vi få se på prestanda som vi sällan ser med CPUer

Finns ingen anledning för amd att släppa topp cpun redan nu när de redan leder stort.

De leder väl inte? De är ju efter i många tester? Tycker det är jämnt skägg där båda har sina fördelar.

De ligger först i spel men de flesta cpuer är inte för spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Kommer byta ut min 9700K nu emot en sån här, spelar endast i 4K så lär väl inte se någon superhög prestandaökning, men ser ingen anledning att INTE ta denna processor med dessa resultat!

Helt onödigt om du endast spelar i 4k. Kommer att få 1-2 fps mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Har kollat lite mer tester nu, bra produkt med det finns solk i bägaren.

Och det är effektiviteten, man masar på en massa ström för egentligen ganska liten prestandahöjning, utom i extremfall som t.ex. Baldurs Gate 3 där 9800X3D drar ifrån bra. Att x86 har problem med effektiviteten är ju känt sedan länge och det är tråkigt att man bara visar att skeptiker till x86 har rätt här. Det är ju ingen fara för att köpa produkten, men det är ju också en quick-win man inte kan dra för många gånger för då är man uppe i hundratals watt fort.

<Uppladdad bildlänk>

Det enda folk bryr sig om i slutändan är prestandan och i andra hand ekonomin. Folk pratar om energieffektivitet, men när stora förbättringar görs på denna front i nya releaser men med låg eller ingen prestandaförbättring så handlar ingen. Se Intels nya proppar och AMD:s icke X3D.

Det är bara prestanda som spelar roll och det till nästan varje pris om så på bekostnad av energieffektivitet. Givetvis vill alla ha mer prestanda per watt varje generation, men viktigast är prestandan i slutändan.

Skrivet av Victor555:

Helt onödigt om du endast spelar i 4k. Kommer att få 1-2 fps mer..

I snitt ja, men det lär resultera i markant bättre 0.1% och 1% lows. Ju närmre man kommer till "perfektion" desto känsligare blir man för motsatsen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

"Spelprocessor" låter som att det är en processor med RGB-belysning

Permalänk

Sitter på en 5800x och ett 3080 kör 1440p så det får nog bli ett vassare grafikkort som ger mest för min del. Dock mycket dyrare😬😋 får se nästa år hur det ser ut med cpu och gpu alternativen🙂 kul med lite nytt på dator fronten iaf

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser aspekter ur flera synvinklar.

Den är långsammare än Intels Ultra 265K i produktivitetstester främst där flera trådar används. Den använder i snitt 20W mer i idle än Intels dito under idle, kostar mer. De använder mer eller mindre samma energiåtgång under full belastning. Det enda positiva är att den är snabbare än spel.

Varför är alla så lyriska? Vad är det folk här ser det jag inte ser?

Det råder något missförstånd att intels nya CPUer suger på allt. 245 hade de kunnat skippa. Sen är de sämre på spel men antagligen helt ok för det mesta och riktigt bra CPUer för många produktivitets ändamål.

Som jag redan gissade innan släpp var att man inte har nån jätteanledning att uppgradera om man sitter på en 7800 X3D.

Ett solklart val annars om man spelar och är beredd att lägga dessa pengar. Synd att den drar rätt mycket mer energi dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Varför har ni inte testat CPUerna "vid samma klockfrekvens"?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

TPU har 4k test https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...
Om du lider av av låga fps i BG3 med ditt 4090 så är det dags att uppgradera till 9800x3d och överklocka så mycket du kan för att gå från 100 till 140 fps (5900x till 9800x3d)

Spelar du något annat i deras testsvit så kan det kvitta

Tackar för den länken, @bagaget!

TechPowerUp’s UHD-test är precis den typ av information jag efterfrågade – verklighetsförankrad och mindre sensationell. Där ser jag att jag skulle få 98,1 FPS med min 13600K i UHD och 101,5 FPS om jag bytte till 9800X3D. Det ser alltså ut som att jag skulle få ett lyft på 3,4 FPS om jag spenderade i runda slängar 10 000 kr. Det sätter både 9800X3D och Intel i ett annat ljus, och ger en HELT annan bild än den SweClockers förmedlar.

Mycket intressant om du frågar mig. Är sanningen någonstans mitt emellan, eller ligger den närmare någon av dessa två redaktioners slutsatser?

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

TechPowerUp’s UHD-test är precis den typ av information jag efterfrågade – verklighetsförankrad och mindre sensationell. Där ser jag att jag skulle få 98,1 FPS med min 13600K i UHD och 101,5 FPS om jag bytte till 9800X3D. Det ser alltså ut som att jag skulle få ett lyft på 3,4 FPS om jag spenderade i runda slängar 10 000 kr. Det sätter både 9800X3D och Intel i ett annat ljus, och ger en HELT annan bild än den SweClockers förmedlar.

Mycket intressant om du frågar mig. Är sanningen någonstans mitt emellan, eller ligger den närmare någon av dessa två redaktioners slutsatser?

Denna processor är den bästa för spel som man kan köpa, men den är nog endast värd att köpa om du sitter med ett 4090

Annars ska du lägga de extra tusenlapparna på bättre GPU och möjligen skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Man måste ju också gå i sig själv och köpa efter vad för spel eller applikationer man skall ha den till. Finns en del titlar där även 4K är cpu-bundet med ett 4090. Men det är absolut inte normen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Du testar lättast själv om du behöver ny CPU eller GPU.
Om du får mer fps när du sänker upplösning så behöver du ny GPU.
Får du samma FPS när du sänker upplösning så behöver du ny CPU.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

Man kan vinna fps på fler sätt iofs, snabbare ram ger stor skillnad, testa med och utan xmp....
Samma med OC/pbo kan också ge en bra skjuts i prestanda. Förmodligen I samma % som skillnaden på 13600k vs 9800x3d

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Snabb ram på Intel brukade vara en grej i WOW har jag för mig. Är det samma ännu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Man skall inte stirra sig blind på snitt-FPS eller lägsta FPS. Men 1% lows är avsevärt avgörande för ens upplevelse vad gäller stutter eller "hack" och där kan det absolut vara en väsentlig skillnad mellan en 13600K och en 9800X3D även i 4K. Tyvärr testas detta väldigt sällan i recensioner, men jag hade gärna haft med det för dessa 1% lows i tungt CPU-belastade spel. Kanske en specifik slinga just för att testa detta istället för att köra spel som uppenbart är GPU-begränsade.

Men jag hade inte bytt från en 13600K till 9800X3D om jag spelade i 4K, inte ens i 1440P 16:9 om jag inte raidade i WoW eller körde väldigt långt gångna "rundor" i typ Factorio eller Satisfactory eller liknande som käkar CPU:s. Moderkorten kostar skjortan och sen vill man ha A-die minnen och vipps är det 15k för en uppgradering som ger lite bättre flyt i några enstaka spel.

Däremot kommer jag byta från min 5900X då den flaskar mitt 7900XTX i 3440X1440 i ett par spel jag gillar att spela. Sen är det även lite villhöver över det hela och som bonus får jag lite delar över som min vän genuint behöver.

La en order men är osäker om jag hann med, bekräftelsen säger i lager men den niten åkte jag på vid 7900 XTX släpp med och fick vänta några veckor.

Skrivet av bagaget:

Generellt ja, men viktigast i mitt tycke är stutters. 95 FPS med stutters eller 98 utan är en väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk

4K

Varför gjorde ni inga tester i 4K? Det är ju antagligen vad alla med motsvarande rigg skulle köra i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriggerHappy:

Varför gjorde ni inga tester i 4K? Det är ju antagligen vad alla med motsvarande rigg skulle köra i spel.

För att i 4K så är GPU:n flaskhalsen och då blir det ingen skillnad med en snabbare cpu, syns redan i 1080 i vissa spel i testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan vinna fps på fler sätt iofs, snabbare ram ger stor skillnad, testa med och utan xmp....
Samma med OC/pbo kan också ge en bra skjuts i prestanda. Förmodligen I samma % som skillnaden på 13600k vs 9800x3d

Utgår från att man optimerat den hårdvara man har på sweCLOCKERS 😉

Visa signatur