AMD Ryzen 7 9800X3D – världens snabbaste spelprocessor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Slutsåld nu! 😅

Hahaha what

Det var ren tur från min sida, såg av en slump att klockan var 15 så tänkte gå in och kika, såg 50+ i lager så tänkte att det inte var någon stress men passade på ändå.

Nu fick man nästan dåligt samvete, jag köpte ju bara för att

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Haha, 50st försvan jävlat direkt på inet.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Vi satt och liveövervakade lagren och 15:04 var den slut hos Inet, Komplett och Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

9800X3D är mycket överprisad för 4K. 12400F och 5600X är inte långt bakom, och det är med ett 4090. Skillnaden blir något mindre med 7900 XT.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Vill du ha möjligheten att uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort duger ett enklare AM5-bygge med 7500F eller 7600 som CPU.

Det är mycket dålig information kring 4K och CPU prestanda i spel.

Nummer 1) Många spel idag är väldigt beroende utav hög prestanda på båda hårdvarorna, dvs både GPU & CPU. Bästa exempel just nu är Space Marines 2 som verkligen äter upp tex min 13600k i 4k upplösning. Ett annat exempel är hög mängd invånare i CS2(Cities skylines 2) där det lutar mer & mer mot CPU prestanda, även här i 4K upplösning. Med tillräckligt många invånare så blir kravet på CPU mycket mycket hög & dina förslag blir mer & mer fel eller ordagrannt värdelösa då dessa processorer du föreslår är *dåliga*.

Utöver ovan har vi World of Warcraft. Det behövs mycket addon & även tillägg i addons såkallat "Weakauras" som kräver en del CPU prestanda. Inte nog med det så blir det högre krav på CPU i just Raid instancer där man kan vara uppåt 30 personer på bossar. Många har haft problem i just senaste expansionen, min Sambo speciellt med ett 5600x eller 5800x(minns inte riktigt) + ett 3080 som borde, enligt många driva spelet bra i 1080p som hon spelar spelet. Men icke, Processorn räcker inte till i raid content. Många som klagar har tyvärr väldigt utdaterad hårdvara, där just processorn blir den äldsta komponenten hos många & som egentligen är den kritiska delen som många tänker att "min processor är ju inte belastad" när i själva verket 1 kärna kan vara helt maxad medan alla de andra inte jobbar särskilt hårt.

Som sagt, mycket mycket dålig information som flertalet här i tråden kläcker ur sig. Man tittar bara på tester där GPU/CPU är körda i benchmarks som bara säger hälften av det viktiga. Man glömmer att vissa eller många spel skiftar eller lägger mer krav på processorn ju längre in i spelet man kommer, eller beroende på vad i spelet man sysslar med.

Sammanfattat ovan: CPU spelar lika mycket roll i 720/1080p som i 4k. Det döljs dock(eller syns inte) för att GPU kraven är *Direkt* högre.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Precis så, och för att visa var den gränsen går måste man ju testa högre upplösningar och hög kvalitet också.

Gränsen går ju vid en kvalitetsnivå som de flesta gärna vill överstiga med en PC.

Och sanningen är ju att om man kör nya spel med högre inställningar än man får från en konsoll som kostar mindre än den här processorn så får man knappt märkbara skillnader mot 4 generationer gamla processorer. 3-4 fps i vissa titlar redan i 1440, och under 1 fps i extremfall:

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/images/cyberpunk-2077-rt-3840-2160.png

Jag tycker man bör vara tydlig med det i CPU-tester, så att nybörjare inte lockas lägga 6000 spänn på något som kan visa sig vara helt meningslöst för deras ändamål.

6000 spänn är ändå skillnaden mellan exempelvis ett 4070 och 4080, vilket ger en mycket större skillnad i spel.

Inte många som testar det, men i tex FC6 så får 9800X3D cirka 19 procent bättre fps i 1 % low än 7800X3D - och det i 1440p. Det märks garanterat.

Men ja, det beror så klart på vad man spelar. Jag skulle dock aldrig välja en åttakärnig CPU som typiskt är någon enstaka procent snabbare än en sextonkärnig i spel - men som alltid är påtagligt långsammare för alla andra uppgifter. Tur att vi får en 9950X3D!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Synd man inte kan se klockslag på när man lade ordern.

Mitt gick genom & enligt köpet kommer den imorgon. Tror mitt köp skedde 15.00 & ca 20 sekunder in

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av JonasT:

Vi satt och liveövervakade lagren och 15:04 var den slut hos Inet, Komplett och Webhallen.

Min order hos komplett gick igenom kl 14.58, lite sådan tjuvstart

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Slut redan!

Lika bra kanske, så blev det inget impulsköp...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Synd man inte kan se klockslag på när man lade ordern.

Mitt gick genom & enligt köpet kommer den imorgon. Tror mitt köp skedde 15.00 & ca 20 sekunder in

Lyckades också få tag på ett exemplar av 9800x3d från Inet ihop med ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI. som redan packas

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypalaswe:

50+ i lagret när beställning på inet lades https://i.imgur.com/cKH9oxD.pngotur.

edit: nvm https://i.imgur.com/CKNlvtq.png

Daniel på Inet berättade under streamen från deras nyöppningsevent i Stockholm att deras lagersaldo uppdateras en gång per minut. Så det kan svänga snabbt.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Precis så, och för att visa var den gränsen går måste man ju testa högre upplösningar och hög kvalitet också.

Problemet är att gränsen beror på flera parametrar (GPU, spel, inställningar) och det blir för mycket att testa alla möjliga kombinationer.

Skrivet av 0cool:

Jag tycker man bör vara tydlig med det i CPU-tester, så att nybörjare inte lockas lägga 6000 spänn på något som kan visa sig vara helt meningslöst för deras ändamål.

Tja, jo, så är det förstås, men lite eget ansvar kanske man kan avkräva läsarna. Det viktiga tycker jag är att testa prestandan för en ny CPU i relation till andra, sedan om prestandan är långt högre än vad många GPU/spel/inställnings-kombinationer kräver är det upp till användaren att bedöma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det är mycket dålig information kring 4K och CPU prestanda i spel.

Nummer 1) Många spel idag är väldigt beroende utav hög prestanda på båda hårdvarorna, dvs både GPU & CPU. Bästa exempel just nu är Space Marines 2 som verkligen äter upp tex min 13600k i 4k upplösning. Ett annat exempel är hög mängd invånare i CS2(Cities skylines 2) där det lutar mer & mer mot CPU prestanda, även här i 4K upplösning. Med tillräckligt många invånare så blir kravet på CPU mycket mycket hög & dina förslag blir mer & mer fel eller ordagrannt värdelösa då dessa processorer du föreslår är *dåliga*.

Utöver ovan har vi World of Warcraft. Det behövs mycket addon & även tillägg i addons såkallat "Weakauras" som kräver en del CPU prestanda. Inte nog med det så blir det högre krav på CPU i just Raid instancer där man kan vara uppåt 30 personer på bossar. Många har haft problem i just senaste expansionen, min Sambo speciellt med ett 5600x eller 5800x(minns inte riktigt) + ett 3080 som borde, enligt många driva spelet bra i 1080p som hon spelar spelet. Men icke, Processorn räcker inte till i raid content. Många som klagar har tyvärr väldigt utdaterad hårdvara, där just processorn blir den äldsta komponenten hos många & som egentligen är den kritiska delen som många tänker att "min processor är ju inte belastad" när i själva verket 1 kärna kan vara helt maxad medan alla de andra inte jobbar särskilt hårt.

Som sagt, mycket mycket dålig information som flertalet här i tråden kläcker ur sig. Man tittar bara på tester där GPU/CPU är körda i benchmarks som bara säger hälften av det viktiga. Man glömmer att vissa eller många spel skiftar eller lägger mer krav på processorn ju längre in i spelet man kommer, eller beroende på vad i spelet man sysslar med.

Sammanfattat ovan: CPU spelar lika mycket roll i 720/1080p som i 4k. Det döljs dock(eller syns inte) för att GPU kraven är *Direkt* högre.

Klart att det alltid finns undantag där CPU:n är mycket viktigare men man bör tänka till ordentligt innan man lägger ut ca 5 000 kr extra (jämfört med 7500F) på en CPU som i majoriteten av fallen ger en väldigt liten prestandaökning i 4K. Vet man med sig att man spelar spel som verkligen drar nytta av X3D-processorerna är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Klart att det alltid finns undantag där CPU:n är mycket viktigare men man bör tänka till ordentligt innan man lägger ut ca 5 000 kr extra (jämfört med 7500F) på en CPU som i majoriteten av fallen ger en väldigt liten prestandaökning i 4K. Vet man med sig att man spelar spel som verkligen drar nytta av X3D-processorerna är det en annan femma.

Tror snarare du ska tänka såhär:

Sitter du och spelar i 4k upplösning så har man antagligen ett ganska bra grafikkort. Även om grafikkortet är den viktigare delen för just 4K, så vill man inte heller bli bakbunden pga en dålig CPU.

Som sagt testas många spel inte längre än Benchmark test & dessa berättar bara halva historien.

Fler spel skulle haft test såsom Total War Warhammer(1,2,3) där Battle test med massor med pryttlar syns på skärmen, där det kommer vara mer CPU intensivt. Ute på kartan, inzoomat, så är det GPU intensivt. Så fort man zoomar ut på kartan så läggs mer krav på CPU igen.

Jag tycker personligen att det var ett misstag jag gjorde när jag köpte min 13600k. För jag gick också efter Prestandaindex för 4K & tänkte samma, "Det spelar ju ingen roll? Köper inte så dyr processor". Ack vad det bet mig i häcken.

Men nu är räddaren (9800X3D) på väg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Har nu lagt till Ryzen 7 5800X3D i diagrammen!

Ping @Jink och @Pepsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Jag kommer inte gå ifrån min 14700K för att 9800X3D är 20% bättre i vissa titlar i 720p.

Du behöver ju inte underdriva heller. I Hardware Unboxed testet är 9800X3D 27% snabbare i snitt (14 spel) jämfört med ett 14900K i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Sitter du och spelar i 4k upplösning så har man antagligen ett ganska bra grafikkort. Även om grafikkortet är den viktigare delen för just 4K, så vill man inte heller bli bakbunden pga en dålig CPU.

Som sagt testas många spel inte längre än Benchmark test & dessa berättar bara halva historien.

Fler spel skulle haft test såsom Total War Warhammer(1,2,3) där Battle test med massor med pryttlar syns på skärmen, där det kommer vara mer CPU intensivt. Ute på kartan, inzoomat, så är det GPU intensivt. Så fort man zoomar ut på kartan så läggs mer krav på CPU igen.

Jag tycker personligen att det var ett misstag jag gjorde när jag köpte min 13600k. För jag gick också efter Prestandaindex för 4K & tänkte samma, "Det spelar ju ingen roll? Köper inte så dyr processor". Ack vad det bet mig i häcken.

Jag har total warhammer 3 och tycker inte man får så låg fps där med min 12600k, nu kör jag iofs i 4k men så kass kan inte din 13600k vara? Jag har typ 120-140fps...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Finns på Netonnet

9800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

BG3 visar fördel i 4K, resten är GPU begränsade.
Så visst finns det undantag…

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har total warhammer 3 och tycker inte man får så låg fps där med min 12600k, nu kör jag iofs i 4k men så kass kan inte din 13600k vara? Jag har typ 120-140fps...

Just wh3 brukar jag köra begränsat till 60 eller 120 fps. Det är helt meningslöst att spela högre. Just i det spelet är 13600k godkänt, men även där finns dips I stora fighter när tex Skaven är inblandat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Du behöver ju inte underdriva heller. I Hardware Unboxed testet är 9800X3D 27% snabbare i snitt (14 spel) jämfört med ett 14900K i 1080p.

Hela vår diskussion har varit specifikt 4K så om den så är 50% bättre i 720p/1080p spelar det fortfarande ingen roll.

Förtydligande
Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Av ovanstående anledning så är simpla tester i 1440p och 4K (räcker med två spel) viktiga

Mvh

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Lust att utveckla?

Skrivet av pt96hni:

Detta är ju ett CPU test och och då behöver man ju köra lägre upplösning för att cpu:n ska bli flaskhalsen och man ska se skillnader. Ökar man upplösningen så blir till sist grafikkortet flaskhalsen och då får man samma resultat för alla cpu:er.

Det som skulle vara intressant att testa är ju hur stor skillnaden är om man kör i 4K med en äldre CPU, duger den man har eller ska man skaffa en 9800X3d eller kanske en 9600X för halva priset?

Med din logik hade de lika gärna kunnat göra testet i 320x200, eller varför inte headless som en dedikerad server för att verkligen utesluta GPU:n? Speltesterna blir också syntetiska – inte som i verkligheten för oss gamers — när det redan finns avsnitt gällande produktivitet och syntetiska tester.

Jag förstår att ett CPU-test kan ha nytta av att ha med ett moment med sänkt upplösning för att isolera CPU-prestanda. Men jag tycker inte att SweClockers sätt att redovisa resultaten, på i princip enbart detta sätt, ger oss läsare och konsumenter särskilt mycket användbar information. Det känns mer som en orgie i höga men i praktiken ganska tomma siffror.

Jag hade uppskattat om SweClockers kunde presentera en bredare bild istället för att enbart fokusera på idealiserade testscenarier.

Jag försöker ge konstruktiv feedback här, och jag tror att många av oss konsumenter skulle värdera testet högre om det tog fler olika situationer i beaktande.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem

Tror jag lyckades knipa en från mygelhallen, men den står inte som bokad, har de den statusen?

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Hur många sitter och spelar på 1080p nu för tiden? Personligen ser jag det som mer intressant att titta på 1440p och 4k och råkade kika på Linus Tech Tips och såg vilken liten ökning det faktiskt är, t om från 5800x3d. Det förvånade mig stort och visar väl egentligen på hur bra både 5800x3d och 7800x3d faktiskt är. Och skall man syssla med produktion är ju dess icke x3d variant bättre där även Intels senaste processorer verkar knäppa den på fingrarna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Lust att utveckla?

Med din logik hade de lika gärna kunnat göra testet i 320x200, eller varför inte headless som en dedikerad server för att verkligen utesluta GPU:n? Speltesterna blir också syntetiska – inte som i verkligheten för oss gamers — när det redan finns avsnitt gällande produktivitet och syntetiska tester.

Jag förstår att ett CPU-test kan ha nytta av att ha med ett moment med sänkt upplösning för att isolera CPU-prestanda. Men jag tycker inte att SweClockers sätt att redovisa resultaten, på i princip enbart detta sätt, ger oss läsare och konsumenter särskilt mycket användbar information. Det känns mer som en orgie i höga men i praktiken ganska tomma siffror.

Jag hade uppskattat om SweClockers kunde presentera en bredare bild istället för att enbart fokusera på idealiserade testscenarier.

Jag försöker ge konstruktiv feedback här, och jag tror att många av oss konsumenter skulle värdera testet högre om det tog fler olika situationer i beaktande.

Det som nog saknas i testerna är hur stor skillnaden är i praktiken och där kommer kanske 1440p och 4K scenariona in.
Det som finns i testen är hur stor skillnaden är i teorin och då behöver man köra lägre upplösningar för det är ju ett CPU test och inte ett GPU test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Hur många sitter och spelar på 1080p nu för tiden? Personligen ser jag det som mer intressant att titta på 1440p och 4k och råkade kika på Linus Tech Tips och såg vilken liten ökning det faktiskt är, t om från 5800x3d. Det förvånade mig stort och visar väl egentligen på hur bra både 5800x3d och 7800x3d faktiskt är. Och skall man syssla med produktion är ju dess icke x3d variant bättre där även Intels senaste processorer verkar knäppa den på fingrarna.

https://www.youtube.com/watch?v=y-ZfIxa6dhY

Men allt handlar inte bara om bottlenecks. 1%, 0.1% lows har enorm betydelse idag om man vill ha en mjuk upplevelse, och det påverkar även 4K osv. FPS < framepacing / stutter

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Hela vår diskussion har varit specifikt 4K så om den så är 50% bättre i 720p/1080p spelar det fortfarande ingen roll.

Det är bra att vara saklig oavsett.

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Finns på Netonnet

9800x3d

Tack för tipset hörrö! Lyckades knipa en 👍

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

https://www.youtube.com/watch?v=y-ZfIxa6dhY

Skrivet av klotim:

Men allt handlar inte bara om bottlenecks. 1%, 0.1% lows har enorm betydelse idag om man vill ha en mjuk upplevelse, och det påverkar även 4K osv. FPS < framespacing / stutter

Ja, absolut. Att bara stirra på "average fps" är ju inte någon sådär jättebra representation av upplevelsen.

Men vad gäller högre upplösningar, särskilt då 4k, så är ju grafikkortet i de allra flesta sammanhang den stora bromsklossen, egentligen oavsett grafikkort. Den flaskhalsen blir ju liksom elefanten i rummet som är svårrubblig med allt annat än mer GPU-prestanda...

Samtidigt har vi ju även möjligheten att använda olika varianter av skalning, DLSS och FSR och allt vad det nu är. Där får man ju ned renderingsupplösningen och då blir CPU-skillnaderna plötsligt relevanta igen, om man nu använder något sånt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Toppklass ska vara utan nackdelar.

Borde vara en "utmärkt produkt" angående effektmättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Men allt handlar inte bara om bottlenecks. 1%, 0.1% lows har enorm betydelse idag om man vill ha en mjuk upplevelse, och det påverkar även 4K osv. FPS < framepacing / stutter

Det säger jag inget emot, eller hur det kommer vara med en ev 5-serie från Nvidia etc... eller om man vill uppgradera till ett AM5 system Även om jag kanske inte skulle använda termen "enorm betydelse" då dessa 0.1% lows och dippar inte har en tendens att dyka upp så pass frekvent.

Men det blir samtidigt en ganska stor kostnad mot en relativt liten skillnad trots allt i både 1440p och 4k, för till produktivitet kikar man nog på andra varianter och ev även Intels senaste serie istället om man ser till prestandasiffrorna. Så rent "gamermässigt" är det ju absolut toppklass, vilken även Linus säger... men som så brukligt på Sweclockers ger en 7800x3d mer "bang for the buck" och står det mellan en nivå högre grafikkort man kan nå om man istället väljer en 7800x3d torde det vara ett "bättre" alternativ.

Men jag trodde ändå det skulle vara en STÖRRE och/eller markant skillnad i just 1440p/4k vilket det inte tycks vara i "average".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal