Snabbkoll: Har du betalat riktiga pengar i spel?

Permalänk

Sammanlagt under 300kr till flertalet olika saker.

Permalänk
Medlem

Många tusen på flygplan, stridsvagnar och skepp.
Sparar mig massor av timmars grind. Grindar nog på jobbet.
#Vuxen

Permalänk
Medlem

Beror på vad som menas, antar mikrotransaktioner i första hand som det handlar om så då blir det ett tvärt NEJ och hoppas aldrig jag kommer spendera på sånt.

DLC däremot men då handlar det ju mera än skins eller föremål, de spel jag har skaffat för åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Då league of legends är gratis och jag spelat det till och från i 15 år köper jag gärna lite skins då och då.

Permalänk
Medlem

Spenderade ca 25k på ett mobilspel som heter Age of Origins i somras. Jag hade ganska kul medans det varade så jag ångrar det inte så mycket även om jag vet att det var väldigt dumt.
Mina barn köper en del Robux och andra battle pass på ex Brawl Stars.
Även om microtransactions bara skulle kosta några enstaka kronor per betalning så är det ju grov överpris för vad man får men här betalar vi 100-lappar och 1000-lappar vilket är helt sjukt.

Permalänk
Medlem

Njaa... tror inte det faktiskt, ser inte poängen.

Dock har man ju åkt dit på att köpa Robux åt bonusdottern........

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Beror på vad som menas, antar mikrotransaktioner i första hand som det handlar om så då blir det ett tvärt NEJ och hoppas aldrig jag kommer spendera på sånt.

DLC däremot men då handlar det ju mera än skins eller föremål, de spel jag har skaffat för åtminstone.

DLC kan ju vara "skins" nu också, tyvärr.... flera spel som har DLC's i form av kosmetiska saker.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Ja, jag köpte pokebollar i pokemon go för 10 kr.

Jag har också köpt operation pass i cs:go i syfte att tjäna pengar på drops, vilket jag tjänade på första gången, men inte andra.

Permalänk
Medlem

Har bränt rätt mycket på mobilspel. La säkert 5k på Raid shadow legends, och säkert totalt 5k till på andra spel genom åren. Har slutat spela mobilspel nu. Det är så lätt att man tänker att man ska börja som f2p, sen kommer det nån oemotståndlig flash deal, och vipps så är man inne i det igen. Och när man väl har börjat spendera, är det svårare att sluta spela spelet för att man är "investerad". Ett riktigt gift, men det är kul dock 😵.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Ja, premium-vagnar i World of Tanks har det blivit.

Så är det. Man behöver ju dessa för att klara sig ekonomiskt i spelet. Tier-8 premium behövs i ditt stall för att du ska kunna spela tier-10 om du inte är toptier spelare som vinner 60% plus av dina games...

Lite pay to win över detta spel, vilket jag ogillar. Men det är ju så förbannat kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ja , tyvärr. Jag tror jag gick i fjärde klass eller så. TV4 hade på den tiden, på deras hemsida, ett antal spel som man körde direkt i webbläsaren. Ett av spelen var baserat på Robot Wars (tror jag det hette? Kanske ”Robotkampen” på svenska), ett oerhört häftigt TV-program där smarta britter(?) byggde robotar som sedan slogs mot varandra i en kamp på liv och död, med eldkastare, hydrauliska klor, flippbrädor med mera. Vill minnas att Micke Dubois a.k.a. Svullo var en av kommentatorerna i den Svenska ”dubbningen”. Hur som helst: I det spelet kunde man SMS:a in typ 10/20kr och få diverse häftiga vapen som man sedan bestyckade sin virtuella robot med. Sedan var det bara att ge sig ut på det stora internetet på en skakig ADSL-lina och slåss mot andra grundlurade tonårspojkar i de laggigaste, mest rubberbandiga fighterna man kan tänka sig. Fantastiska tider.

Haha. Det är ändå en oerhört kul grej att växa upp tillsammans med internet istället för vid ett redan relativt moget internet. Quake multiplayer på dial up, CS 0.4 i skolans datorsal, Napster, ICQ, tanka Mircwars grymma låtar, osv.

Må ändra en sak i ditt inlägg dock:

Skrivet av Infiniti:

... ett oerhört häftigt TV-program där smarta(?) britter byggde robotar ...

Permalänk
Medlem

Ja, betalade för att låsa upp alla vapen i Battlefield 3. Kostade nån hundring kanske?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ja , tyvärr. Jag tror jag gick i fjärde klass eller så. TV4 hade på den tiden, på deras hemsida, ett antal spel som man körde direkt i webbläsaren. Ett av spelen var baserat på Robot Wars (tror jag det hette? Kanske ”Robotkampen” på svenska), ett oerhört häftigt TV-program där smarta britter(?) byggde robotar som sedan slogs mot varandra i en kamp på liv och död, med eldkastare, hydrauliska klor, flippbrädor med mera. Vill minnas att Micke Dubois a.k.a. Svullo var en av kommentatorerna i den Svenska ”dubbningen”. Hur som helst: I det spelet kunde man SMS:a in typ 10/20kr och få diverse häftiga vapen som man sedan bestyckade sin virtuella robot med. Sedan var det bara att ge sig ut på det stora internetet på en skakig ADSL-lina och slåss mot andra grundlurade tonårspojkar i de laggigaste, mest rubberbandiga fighterna man kan tänka sig. Fantastiska tider.

Det kom en reboot på det Robot Wars för några år sen, de gjorde ett par tre säsonger till. Kan ju vara värt att kolla upp? Sen finns ju även BattleBots från USA som jag tycker är mycket bättre. Och så finns såklart NHRL som man kan hitta på youtube

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

1 Mount och pet i WoW vilket endast är kosmetiskt eller lite skojigt på rea. Dock helt emot att man kan köpa sig spelmässiga fördelar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lirar endast Hearthstone, Warcraft Rumble o lite Clash of Clans så absolut!

Hearthstone - Mega bundle 800:- och Tavern Pass 250:- var fjärde månad, och något mindre bundle.

Warcraft Rumble - Månadspass 70:- + event bundle. Ca 420:- var fjärde månad.

Clash - Inget numera. Mycket förr.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

När jag spelade PUBG som mest brukade jag köpa seasonpass som livade upp spelet lite med challenges, skins och lite annat. Kostade 10 eur per st och kom var 3e-4e månad eller nåt sånt. Spelar inte lika mycket nu så har inte köpt på senaste.

Annars är det nog bara i CS jag köpt lite begagnade skins. Kanske för totalt 50 kr, ville ha stat-trackers på mina bössor och brydde mig inte om hur dom såg ut så var rätt billiga

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Har lagt ett par tusenlappar på WoW genom åren. Har på senare tid blivit mycket snålare då jag inte spelar lika mycket.
Kommer inte lägga pengar på microtransactions i ett spel jag vet att jag inte kommer spela i flera år. Det senaste jag köpte var ett sånt där battle pass/season pass i Diablo 4, inte jättedyrt men det gav inte speciellt mycket heller. Tänker även att de flesta cosmetics i spelen tröttnar man på efter ett tag så blir de bara liggande.

Permalänk
Hedersmedlem

Så om jag köper något i ett spel, är det inte "riktiga" pengar jag använder? Frågan inte så bra ställd tycker jag.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Microsoft Flight Simulator är ett monetärt hål, men det mesta är värt det.

Permalänk
Medlem

Nej jag är för.gammal för att falla för sånt flosker. DLC har jag köpt, dvs expansioner t ex Witcher 3 Blood&Wine eller uppdrag till mass effect. Men skins eller liknande skulle jag ALDRIG pröjsa en krona för.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Hahahha detta minns jag. De coola i skolan kunde ju betala med sms. Så här i efterhand var det sjukt vilken pay to win det var alltså.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ja, för tabs i Path of Exile. Inte så konstigt när spelet är gratis och så bra som det är.

Permalänk
Medlem

Nej, har aldrig gjort det och kommer heller aldrig att göra det heller.

Permalänk

På MTG Arena när de bara hade 53 olika rares per release för 4 år sedan. Sedan dess har det ökat antalet rares per release, antalet releases per år, och format som påverkar varandra. För mycket för en casual som mig.