Laptop till Automationsingenjör utbildning

Permalänk
Medlem

Laptop till Automationsingenjör utbildning

Hej!

Då var det dags att gå tillbaka till skolbänken efter årsskiftet. Och jag tänkte passa på nu på Black Friday att köpa en bärbar dator.

Såhär skriver de på utbildningens hemsida angående kraven.

"Vi kommer använda oss av beräkningstunga programvaror och därför krävs en kraftfull dator. Vi rekommenderar nedanstående:

• Windows 10/11 Professional/Enterprise med endast Windows defender securityaktiverat som säkerhetspaket (om man använder en Mac behöver man komplettera med Windows Pro/Ent)
• Ingen övrig brandvägg eller antivirusmjukvara
• Minst 256 GB hårddisk (det underlättar med en större), helst SSD
• Minst 8 GB internminne (helst 16 eller mer)
• Dedikerat grafikkort (ej Intel integrerat)
• Intern/extern webbkamera
• USB-A port samt nätverksport RJ45-Ethernet tillgängliga (USB till Ethernetport är ok)
• En laptop med kraven ovan är att föredra.
• Alternativt är en stationär dator med kraven ovan och enkel Windows Pro/Ent laptop* att ta med till fysiska träffar

Jag har en väldigt bra stationär dator hemma, men kommer köra en bra laptop ändå pga att jag vill kunna plugga på landställen osv.

Utöver deras krav på laptop har jag lite andra krav också då jag kommer spela på denna laptop också:
* 1TB SSD
* 24+ GB ram
* minst 1440p
* minst 144hz
* under 20k
(EDIT): * "Nummerplatta"

Ni som har gjort samma resa eller som jobbar inom detta. Vad ska man tänka på när det gäller Size? räcker 14"? eller vill man ha upp mot 16-17?

Tack på förhand!

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Jag är lite förespråkare för 16" och en 16" med en nummerplatta i tangentbordet också speciellt om om det blir mycket nummer som ska skrivas och räknas.

Med det sagt så är en 14" smidigare att bära och ta med. Men de blir oftast lite dyrare och uppgraderingsmöjligheter är oftast sämre än på 16", som ram till exempel men de finns de som löder fast ram även i 16" modeller med tyvärr

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag är lite förespråkare för 16" och en 16" med en nummerplatta i tangentbordet också speciellt om om det blir mycket nummer som ska skrivas och räknas.

Med det sagt så är en 14" smidigare att bära och ta med. Men de blir oftast lite dyrare och uppgraderingsmöjligheter är oftast sämre än på 16", som ram till exempel men de finns de som löder fast ram även i 16" modeller med tyvärr

Okej! Nummerplatta känns som ett måste faktiskt. Och det kanske inte finns på 14". Tror dock inte portabiliteten som man får med 14" kommer spela så stor roll för mig. Då jag oftast ändå kommer sitta hemma. Eller ta med den till landet i en bil. Det är dom få träffarna/termin vilket kommer vara 3st. Så kanske är en lite större variant jag ska leta efter.

Tackar!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

17" har jag på jobbet. Ett helvete att bära runt på, 3,5kg plus allt skrot i väskan. Men ruskigt skönt att att se vad man håller på med på skärmen. Inte så roligt att försöka göra nånting på den ute i verksamheten dock, det är stort och tungt att försöka balansera. Ett bord vill man gärna ha.
Till mer än 95% är den dock kopplad till externa skärmar... Så det är kanske inget större bekymmer.
Hade dock inget att välja på mellan mini-dator på 14" eller fullblods 17" CAD-dator med nVidia-grafik och massa RAM och HD, men jag klagar inte så mycket när Excel-filerna innehåller en kvarts miljon rader och mina fläktar inte ens har börjat fundera på att starta...
Hemma har jag dock en 15,6" med samma spec (förutom äldre CPU), och den klockar in på max 2kg. Och är nog vad jag helst skulle ha haft på jobbet också. Den "lilla" saknar dock numeriska tangenter...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Okej! Nummerplatta känns som ett måste faktiskt. Och det kanske inte finns på 14". Tror dock inte portabiliteten som man får med 14" kommer spela så stor roll för mig. Då jag oftast ändå kommer sitta hemma. Eller ta med den till landet i en bil. Det är dom få träffarna/termin vilket kommer vara 3st. Så kanske är en lite större variant jag ska leta efter.

Tackar!

Okej
Men kör på minst 16" då . Jag håller nu på med att lära mig änkel programering (Arduino att spela musik) på en 14" HP dator som jag fått genom skolan. Och det är lite irriterande att försöka få plats med mer en ett fönster uppe samtidigt på skärmen och vissa program tycker inte om att "skala" specielt bra eller änns vill sitta i kanter på skärmen.

Kolla också att tangentbordet (om du har möjlighet för det) har de tagenter du vill/behöver använda på de ställen du är van vid.
Den HP jag har har till exempel inte CTRL på höger sida och det är lite irriterande att lära om, när alla datorer jag tidigare använt har det och det är så jag lärt mig. 😫
Min syster köpte ny dator (också 14") och märkte att enter knappen hade de kortat ner, så det blev några fel tryck innan hon lärde sig det. 😅
Men det är ju en vanesak.

Och sist. Om du velar mellan 15.6" och 16" så är 16 att föredra då man får mer skärm på lodrätta ledet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Men kör på minst 16" då . Jag håller nu på med att lära mig änkel programering (Arduino att spela musik) på en 14" HP dator som jag fått genom skolan. Och det är lite irriterande att försöka få plats med mer en ett fönster uppe samtidigt på skärmen och vissa program tycker inte om att "skala" specielt bra eller änns vill sitta i kanter på skärmen.

Kolla också att tangentbordet (om du har möjlighet för det) har de tagenter du vill/behöver använda på de ställen du är van vid.
Den HP jag har har till exempel inte CTRL på höger sida och det är lite irriterande att lära om, när alla datorer jag tidigare använt har det och det är så jag lärt mig. 😫
Min syster köpte ny dator (också 14") och märkte att enter knappen hade de kortat ner, så det blev några fel tryck innan hon lärde sig det. 😅
Men det är ju en vanesak.

Och sist. Om du velar mellan 15.6" och 16" så är 16 att föredra då man får mer skärm på lodrätta ledet.

Okej! Tackar! 🙏

Är inne på denna :

https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/legion-laptops/legion-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Jag skulle personligen inte gå under den upplösningen 16" WQXGA (2 560 × 1 600). Jag kör samma upplösning på min Lenovo Legion 5 pro när jag studerade till automationstekniker och höll på med plc programmering och det va guld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jag skulle personligen inte gå under den upplösningen 16" WQXGA (2 560 × 1 600). Jag kör samma upplösning på min Lenovo Legion 5 pro när jag studerade till automationstekniker och höll på med plc programmering och det va guld!

Okej! Intressant, är det för att du får lite mer yta lodrätt?

Varför gick du på pro varianten och inte den vanliga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Okej! Intressant, är det för att du får lite mer yta lodrätt?

Varför gick du på pro varianten och inte den vanliga?

Precis, fick lite mer yta och möjligheten att kunna använda 2 program uppe samtidigt och det blev användbart kändes som en win win för mig personligen.

Enkelt, jag valde pro varianten utifrån den anledningen till att jag inte ville begränsa min hårdvara mot programmen vi använde oss utav under utbildningen och det kände jag va värt den extra pengen jag gav för pro varianten.
Numera så dammar min dator i garderoben och det känns lite sisådär måste jag erkänna men det är som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Precis, fick lite mer yta och möjligheten att kunna använda 2 program uppe samtidigt och det blev användbart kändes som en win win för mig personligen.

Enkelt, jag valde pro varianten utifrån den anledningen till att jag inte ville begränsa min hårdvara mot programmen vi använde oss utav under utbildningen och det kände jag va värt den extra pengen jag gav för pro varianten.
Numera så dammar min dator i garderoben och det känns lite sisådär måste jag erkänna men det är som det är.

Okej! Tack för hjälpen! Får se lite framöver hur Pro varianterna blir nedsatta i pris under Black friday. Är ju en mycket vassare CPU i dom!

Visa signatur