Userbenchmark gör magstark bedömning – dissar Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet med world of warcraft är många kör addons, inte samma sak händer varje run. (kanske world first attempts skulle fungera dock)

Det finns ju knappt någon vettig Youtube eller text som faktiskt testar prestandan, det mesta som presenteras är bro science eller trust me bro.

Där de vettigaste försök är halv tappra där en person säger 200 fps i huvudstaden under Prime time medan nästa har drops till 60fps med 4090 +7800x3d.

Jag tycker genuint att det vore intressant med ett vettigt test. Dock skulle alla i partyt ha olika komponenter men göra testet samtidigt...

Absolut är det svårt att göra mätningarna, det jag mest motsätter mig är att lägga den svepande kommentaren att "i 4k har du ingen nytta av en 9800X3D", vilket absolut inte är sant; det är extremt spelberoende, och givetvis också att du är gpu-bunden i spelet.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut är det svårt att göra mätningarna, det jag mest motsätter mig är att lägga den svepande kommentaren att "i 4k har du ingen nytta av en 9800X3D", vilket absolut inte är sant; det är extremt spelberoende, och givetvis också att du är gpu-bunden i spelet.

Jag tror många använder fel ord och ordvalet kanske skulle vara "i 4k har du mer nytta av en snabbare gpu i de flesta fall"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du har redan fått ett flertal exempel på titlar där det faktiskt spelar roll även i 4k hur din cpu presterar.
Jag spelar wow i 4k, och i stora raider dippar jag med min 5800X3D ner precis under 60-70 fps. Jag är övertygad om att en 9800X3D hade lyft det en bra bit, även med mitt lite äldre grafikkort.
Att dessa outliers inte testas, eller sväljs i statistiken för att andra spel blir gpu-bundna av dagens grafikkort är inte samma som att det inte spelar någon roll

Du har ej länkat några 4k-tester. Det är DLSS balanced som är 1253p som grafikkortet skalar upp till 4K.

Skrivet av Pepsin:

Fast med den logiken är 13600K/14600K också totalt onödiga köp och inget alls att rekommendera.
Gamla processorer som Ryzen 3700X och 11600K är mycket bättre köp eftersom de ger 90% av prestandan och troligen går att få nästan gratis. Det kommer aldrig någonsin komma nya spel som kräver mer av CPU:n. Det är en fysisk omöjligthet. Skillnaden mellan processorerna kommer alltid vara exakt sådär stor i 4K i alla spel i all evighet, så det är totalt onödigt att sänka upplösningen och testa för att se hur mycket det egentligen skiljer i prestanda mellan processorerna.

Ja fast nu kostar 13600k 3000kr och inte 6000 kr.
Det är det artikeln handlar om. Vad som är värt för gemene gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Du har ej länkat några 4k-tester. Det är DLSS balanced som är 1253p som grafikkortet skalar upp till 4K.

Ja fast nu kostar 13600k 3000kr och inte 6000 kr.
Det är det artikeln handlar om. Vad som är värt för gemene gamer.

Jag har inte länkat några tester alls faktiskt, men jag har spelat i 4k med både 5700X och 5800X3D med samma gpu, och jag kan lova dig att jag har spel där det gjort skillnad

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Skrämmande hur många i detta forum som inte fattar varför man ska testa presetanda på en CPU med låga grafikinställningar. Okej att du kanske kan spela en del spel som kommer vara låsta av grafikkortet (och vet du exakt vad du är ute efter så kanske du är nöjd med en billigare processor). Men saker som kommer vara bättre med en processor som presterar bättre i de låga upplösningarna (den faktiskt bättre processorn) är ganska många:

• Framtidssäker, om du i framtiden vill uppgradera grafikkortet så kommer du då märka skillnad även i högre upplösningar

• Framtidens spel kan mycket väl komma bli mer cpu intesiva, finns dessutom en del spel som redan är det trots högre upplösningar (främst äldre spel)

• Även om medelfps kan vara väldigt lika så finns det ibland sessioner i spel som är CPU bundna, därav kan det bli så att en bättre CPU upplevs som mindre stuttering etc

Är väl som allt annat.
Youtube/1click -generationen är här, det har ju swec anpassat sig efter sen flera år, video m.m, finns ju till och med en TLDR; rätt högt upp på första recensionssidan.
Har väl blivit mer år för år, kanske mest sista 10 åren dock. SweC är väl välkänt (störst datorforum?) så det drar till sig "noobs" som vill ha komplett lösning/automation istället för "intresserade" som grottat lite. Och SweC känns ju mer och mer som en sida som ska dra in pengar som högsta mål. (Har nog flesta märkt av på ett eller annat vis)

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror många använder fel ord och ordvalet kanske skulle vara "i 4k har du mer nytta av en snabbare gpu i de flesta fall"

Absolut, men då ska man kanske inte heller argumentera med de som visar/hävdar att det finns fall där det är skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Underliga resultat.

GPU ligger på 90-100% hela tiden, och CPU nästan knappt över 50-60%

Så hur kan den ena få mycket högre FPS?

Om du har t.ex 7-zip installerat, gå in under tools och starta dens benchmark samt ange max 1 kärna. Titta sedan på din CPU-belastning som borde vara 100% på en kärna men pga hur usel Windows schedulern är så sprids det istället ut som ca 13% per kärna på en 8-kärning cpu.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Så i 1440p (eller högre) med maxade detaljer...
Hur mycket mer menar Sweclockers att man får ut av ett 9800x3d kontra 13600K? Med samma grafikkort.

Du får nästintill aldrig ut sämre, men du får ofta ut bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Skrämmande hur många i detta forum som inte fattar varför man ska testa presetanda på en CPU med låga grafikinställningar. Okej att du kanske kan spela en del spel som kommer vara låsta av grafikkortet (och vet du exakt vad du är ute efter så kanske du är nöjd med en billigare processor). Men saker som kommer vara bättre med en processor som presterar bättre i de låga upplösningarna (den faktiskt bättre processorn) är ganska många:

• Framtidssäker, om du i framtiden vill uppgradera grafikkortet så kommer du då märka skillnad även i högre upplösningar

• Framtidens spel kan mycket väl komma bli mer cpu intesiva, finns dessutom en del spel som redan är det trots högre upplösningar (främst äldre spel)

• Även om medelfps kan vara väldigt lika så finns det ibland sessioner i spel som är CPU bundna, därav kan det bli så att en bättre CPU upplevs som mindre stuttering etc

Har detta framtidsargumentet någonsin haft någon betydelse?
Väntar du över 7 år så är processorn för gammal för att satsa på, uppgraderar du innan kommer du inte få någon ökning mer än ett fåtal % ä. Så jag anser inte att detta argumentet håller.

Faktum är att 12700k, 13700k är nog det mest prisvärda just nu för 4k gaming.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Verkar väl vara en rimlig bedömning. 9800x3D är ju en entusiastprodukt. Så för gemene man som inte behöver de extra bildrutorna så verkar det vara en rimlig bedömning. Hade själv rekommenderat en 13600 till något som var budgetmedveten.

13600K är i dagens pris väldigt prisvärd och absolut en av de bästa för en mellanklassbuild.
Nackdelen är dock att de är end of life så en väsentlig uppgradering gällande spelprestanda blir aldrig möjlig.
Är det kanske vettigare att köra på en 7800X3D/9800X3D och antingen köra dessa två generationer och med möjlighet att uppgradera längre fram, eller skall man spara dessa slantar vid det initiala köpet till ett bättre grafikkort?
Det förstnämnda ger förmodligen bättre prestanda på sikt medan det sistnämnda gör motsatsen.

Äpplen och päron. Jag har alltid föredragit en starkare CPU och bytt GPU oftare. Men det var under tiderna när det svängde snabbt.

To each their own.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larrxi:

Fortfarande 1080p och 4090 vilket båda ej är real world. Väldigt få kör 1080p. Väldigt få kör 4090.

Här har ni anledningen för userbenchmarks rekommendation. Vissa som kör cs2 med 720p har nytta av 9800x3d. De flesta med moderna skärmar gäller detta:

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/images/minimum-fps-3840-2160.png

Skönt att det skulle kosta mig.. 4096 kr per FPS att uppgradera till "det bästa".
Så värt, det ska kosta att ligga på topp.

Sen kan vi ignorera det faktum att jag inte ens har ett 4090, så jag skulle sannolikt få ut ännu mindre i verkligheten.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Underliga resultat.

dåligt trådat? CPU som ligger på 50% då är det antingen 50% belastning på alla 8 kärnor dvs inte en flaskhals, eller så är det 100% på 4 kärnor och är är en flaskhals. Eller som det är i dom flesta spel, en kanske två trådar som ligger på 100% medans resterande pendlar runt 20-70% beroende på hur krävande spelet är och hur pass optimerat det är att använda flera trådar.

Utan att se belastning per kärna/tråd så är det omöjligt att se om CPUn i sig är en flaskhals eller inte.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Fortfarande 1080p och 4090 vilket båda ej är real world. Väldigt få kör 1080p. Väldigt få kör 4090.

Här har ni anledningen för userbenchmarks rekommendation. Vissa som kör cs2 med 720p har nytta av 9800x3d. De flesta med moderna skärmar gäller detta:

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/images/minimum-fps-3840-2160.png

Menar du i kombination med 4090?
För 1080p är by far den mest populära upplösning av gamers fortfarande, och det kommer nog ta väldigt lång tid innan det ändras.
Hell, 1080p har tom ökat på senaste steam survey.

De som faktiskt kör 1080p och 4090 är väl competitive fps folk, och vissa fps streamers vilket ju är en väldig minoritet.

Permalänk

Domaren är mutad!

Är Ferrari eller Lamborghini snabbast när hastigheten är begränsad av vägskyltar?

Här ska man väl jämföra faciliteterna snarare än flest antal fps.
Jag skulle välja ett grafikkort med mervärde än bara fps.

Här är det intressant att se om vissa kombinationer känns mer rätt än andra. Om detta är en upplevelse eller vetenskapligt bevisat, ja behöver du bara fram och tillbaka mellan hem och jobbet så räcker en VW Golf också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

alltså det finns en poäng. 9800x3d är topp klass spelprocessor, får mycket mer värde av billigare. ex 5700x3d, r5 7500f.

Skrivet av OldComputer:

Domaren är mutad!

Är Ferrari eller Lamborghini snabbast när hastigheten är begränsad av vägskyltar?

Här ska man väl jämföra faciliteterna snarare än flest antal fps.
Jag skulle välja ett grafikkort med mervärde än bara fps.

Här är det intressant att se om vissa kombinationer känns mer rätt än andra. Om detta är en upplevelse eller vetenskapligt bevisat, ja behöver du bara fram och tillbaka mellan hem och jobbet så räcker en VW Golf också.

exakt, inte värt att köpa ferrari ifall man inte racear utan bara kör i stadstrafik

Skrivet av FX9:

Underliga resultat.

ja den kanalen är ingen pålitlig källa haha, äldre videor är ännu underligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har detta framtidsargumentet någonsin haft någon betydelse?
Väntar du över 7 år så är processorn för gammal för att satsa på, uppgraderar du innan kommer du inte få någon ökning mer än ett fåtal % ä. Så jag anser inte att detta argumentet håller.

Faktum är att 12700k, 13700k är nog det mest prisvärda just nu för 4k gaming.

Vet inte var du fick just 7 år ifrån då de flesta gamers uppgraderar sin rigg i intervallet 2-5 år och där är inom den horisonten man brukar använda begreppet framtidssäker (håller med om att själva ordet låter lite missvisande då inget är direkt framtidssäkert).

Fundera lite på vilken skillnad bara 2 år nyare spel och grafikkort kommer göra på processorbelastningen. Man kan naturligtvis köpa något som precis klarar det man spelar idag men jag tror många tänker att plattformen man köper idag ska hålla minst 2 år och kanske för flera grafikkortsuppgraderingar.

Sen är vad man har för krav på hur spel ska flyta, upplösning, grafikinställningar och vilka spel man spelar väldigt individuellt så det går naturligtvis inte hitta en rekommendation som passar alla. Därför körs processortesterna (oftast) i 1080p med det snabbaste grafikkortet för att illustrera skillnaderna och så får man själv fundera om det är värt att spendera för de sista procenten eller om det räcker med mellansegment för det man använder burken till.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Hade varit intressant med ett litet swec-test i 1440 & 4k, säg 3 processorer och grafikkort från respektive tillverkare i olika prisklasser.
En liten guide på när cpu eller gpu begränsar mest.

Tror knappast att jag får fler fps av att byta ut min 3700x så länge som jag har kvar mitt gamla grafikkort (1440p), men hur stor begränsning blir den med till exempel 7900xt/4070 super?
Åt andra hållet, när är det endast gpu-begränsat i högre upplösning, hur "dålig" cpu kan man komma undan med?

Din 3700X håller tillbaka ganska mycket även med ett RTX 4090 i 1440p.

Permalänk
Medlem

Ja, man kan tycka mycket om UserBenchmark... Men något som folk ofta glömmer när de diskuterar och försöker försvara UB är att de rekommenderar en i5 13600K framför en AMD-processor i samma prisklass. UB och flera i kommentarsfältet föreslår hellre att man investerar i en utdaterad plattform med i5 13600K än en AM5-processor i samma prisklass, vilket är allt annat än en död plattform och erbjuder goda uppgraderingsmöjligheter för framtiden. Och vi har inte ens nämnt att Intels 13
och 14 generation dessutom har en inbyggd "self-destruct"-funktion.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.85Ghz
Gpu: Acer Nitro Rx 7700 XT
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Corsair RM750e Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Din 3700X håller tillbaka ganska mycket även med ett RTX 4090 i 1440p.

Det tror jag också, men var går gränsen? 9800x3d, ram och mobo är ca 10k = skillnaden mellan 4080 super och 4090.

Kollar vi i rimligare budget är det 5700x3d + 4070/7900 gre ELLER behålla cpu och köpa 4070 super/7900 xt. Det som ligger närmast köpknappen är till och med billigare, 7800 xt...
Hoppas funderingen blir tydligare nu

(har sett de andra kommentarerna att det även skiljer från spel till spel)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Vet inte var du fick just 7 år ifrån då de flesta gamers uppgraderar sin rigg i intervallet 2-5 år och där är inom den horisonten man brukar använda begreppet framtidssäker (håller med om att själva ordet låter lite missvisande då inget är direkt framtidssäkert).

Fundera lite på vilken skillnad bara 2 år nyare spel och grafikkort kommer göra på processorbelastningen. Man kan naturligtvis köpa något som precis klarar det man spelar idag men jag tror många tänker att plattformen man köper idag ska hålla minst 2 år och kanske för flera grafikkortsuppgraderingar.

Sen är vad man har för krav på hur spel ska flyta, upplösning, grafikinställningar och vilka spel man spelar väldigt individuellt så det går naturligtvis inte hitta en rekommendation som passar alla. Därför körs processortesterna (oftast) i 1080p med det snabbaste grafikkortet för att illustrera skillnaderna och så får man själv fundera om det är värt att spendera för de sista procenten eller om det räcker med mellansegment för det man använder burken till.

Sitter man på 4080 och högre så hoppas jag man spelar i en vettig upplösning. Minst 1440p, dvs det ger dig inget att uppgradera CPU under den korta tiden.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Garanterat mindre än 3%, men av någon anledning är väldigt många PC-spelare fast i upplösningar som kom på 90-talet, när inte ens spelkonsollerna längre kör på så låga.
Kan det va för att folk inte byter upp sina gamla PC-skärmar lika ofta som man köper en ny TV-apparat kanske.

Hur många tester med sub 4K upplösning hade varit relevanta om folk körde sina spel via sin 4K TV?

Fast nej!
I 4k möjligtvis att i vissa spel och på höga inställningar så skiljer det inte mer än någon enstaka procent.
Dock så har höga inställningar en tendens att kräva mer av CPU'n också, beroende på spel och inställning.
Vissa spel som kräver en del av din CPU kommer man helt klart se stora upplyft även vid 4k.
Men framförallt så kommer det skilja i frame pacing och 1% low.

MEN nu var frågan till 1440p och där har vi helt klart kommit till en punkt där du inte bara ser skillnad på 1080p, utan även i 1440p.
I flertalet titlar så är skillnaderna rejält stora!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Sitter man på 4080 och högre så hoppas jag man spelar i en vettig upplösning. Minst 1440p, dvs det ger dig inget att uppgradera CPU under den korta tiden.

Vi tar det en gång till, för ni verkar ha svårt att ta in det: det är helt beroende på speltitel om du har nytta av en cpu-uppgradering under den perioden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Håller inte med, det ger definitivt något och det kan vara mer märkbart med ett kommande spel och/eller grafikkort som inte släppts än. Sen om det är värt att spendera pengarna för att få de extra procenten är upp till var och en att bedöma beroende på deras use case.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Haha jag vet inte hur ofta man fått höra om man pekar till userbenchmarks "de är AMD lovers / fans / viktade mot AMD" annars Men ja påminner ju om prestandatester är ju en form av statistic, och du kan ju med statistic bevisa nästan vad som helst,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Haha jag vet inte hur ofta man fått höra om man pekar till userbenchmarks "de är AMD lovers / fans / viktade mot AMD" annars Men ja påminner ju om prestandatester är ju en form av statistic, och du kan ju med statistic bevisa nästan vad som helst,

Det har du åtminstone inte hört på 5-6 år i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Det är sjukt mycket och då är inte ens ett 3090 det bästa du kan ha

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det har du åtminstone inte hört på 5-6 år i alla fall

Kanske inte här men jo de har man fått höra i nutid på olika discords tex, ofta om man gör en snabb VS sökning så dyker de ju upp först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför hoppas du det? Det är väl inget konstigt om man vill köra spel i 240fps+? Då använder man ju definitivt uppskalning eller lägre upplösningar och väldigt relevant att ha en riktigt bra CPU då?

Så många som bara ser svart och vitt när det gäller den här typen av diskussioner

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Det tror jag också, men var går gränsen? 9800x3d, ram och mobo är ca 10k = skillnaden mellan 4080 super och 4090.

Kollar vi i rimligare budget är det 5700x3d + 4070/7900 gre ELLER behålla cpu och köpa 4070 super/7900 xt. Det som ligger närmast köpknappen är till och med billigare, 7800 xt...
Hoppas funderingen blir tydligare nu

(har sett de andra kommentarerna att det även skiljer från spel till spel)

Hade jag varit du hade jag kört 7900 XT för 8500 kr och kört AMD 5700X3D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kanske inte här men jo de har man fått höra i nutid på olika discords tex, ofta om man gör en snabb VS sökning så dyker de ju upp först

Det är bara att gå in och läsa vad de skriver om vilken AMD-produkt som helst för att inse att UB definitivt inte gillar AMD. Det är alltid samma saker om att AMD inte alls presterar så bra som recensionerna visar och har problem med krascher, överhettning, o.s.v., och att konsumenterna bara köper AMD för att de blir lurade av sponsrade recensioner och köpta sociala medier.