Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Vart fan låg dom då , inte på dörren iaf som en normal bil

De sitter väl i mitten, lite som de gjorde på äldre Volvo (typ 850, åtminstone fram, till S/V70 flyttade de till dörren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Någon som har tips på laddbox?

Blir med första elbilen inom kort, en Kia EV3 LR.

Jag kör en Zaptec Go tillsammans med Tibber och en Kia Niro EV. Är väldigt nöjd. Annars tror jag att många kör Easee också.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Jag kör en Zaptec Go tillsammans med Tibber och en Kia Niro EV. Är väldigt nöjd. Annars tror jag att många kör Easee också.

Kör Easee men med tanke på alla turer kring det bolaget skulle jag välja något annat idag.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De sitter väl i mitten, lite som de gjorde på äldre Volvo (typ 850, åtminstone fram, till S/V70 flyttade de till dörren).

Jepp sitter på armstödet i mitten, både fram och bak.

Permalänk
Medlem

Hur är MG ZS EV som elbil ? Finns några riktigt fina runt 200 000 . Nån som har erfarenhet ? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hur är MG ZS EV som elbil ? Finns några riktigt fina runt 200 000 . Nån som har erfarenhet ? Mvh

Jag har haft en 2023 i ca ett år, fungerar helt ok. Mjukvaran är lite buggig och det är inte den mest inspirerande bilen att köra men är inte det så viktigt så är det en bra bil.

Immar lätt igen när det är regnigt eller fuktigt ute så man får köra fläkten manuellt vilket är lite störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hyundai Kona är väldigt bra i den prisklassen, kanske får lägga till lite mer för det stora batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Har en 740 GLE från -89 och där sitter både fönsterhissar och speglarna i dörren och inget i mitten. Så volvo har nog kanske flyttat dom lite fram och tillbaka med åren.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Hej .
Första gången jag skriver här så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite /ge råd .

Frugan ska börja pendla på sitt nya jobb efter nyår och ska köra ca 50 km om dagen . Vi har redan 2 bilar , en bensin och en diesel mdn fundersr på att byta ut hennes mot en enklare elbil .

Den vi kollat på snabbt igår och som vi fick offert på är en nissan leaf 2023 som gått ca 2500 mi för ca 240 000 kr med nya vikterdäck. Det jag undrar är hur är dessa att äga , är folk nöjda med kvaliten /räckvidden och allt annat man vill ska funka ?

Vi bor i radhus och våran förening har precis installerat laddststioner , hur snabnt laddar en sån bil på riktig laddare ? Tacksam för svar , mvh

Vad är er nuvarande bil värd i inbyte? Kan det vara mer värt med leasing?

Leaf 2023 laddar mellan 7,5 till 11 timmar 0-100% (så du kan korta ner genom att tänka 10-80%) beroende på batteristorlek. Tror de flesta är nöjda med själva bilen och tror Nissan har bankat ut alla barnsjukdomar vid det här laget. Så det är mest upp till hur ni tycker bilen känns på väg och om utrymmet räcker till osv. Största problemet är ovanlig laddkontakt som är svår att hitta bland snabbladdare i Sverige.

För liknande pris kan man köpa en VW ID3 eller för 50 000 mer en MG4 Luxury som är lite mer moderna och roliga.

Vill man spara pengar och kan tänka sig äldre bilar som inte heter Zoe eller Leaf hade jag kollat på e-Golf 35kwh (150 000 kr), e-UP 35kwh (150 000 kr), Kia eNiro eller Kona, Mazda MX30 (bra garanti) eller den otroligt charmiga Honda E (200 000 kr).

Frågan är vilken räckvidd man kan nöja sig med? Man vill gärna kunna köra till jobbet och tillbaka även om man glömt ladda bilen natten innan. Eller kunna köra extra långt och snabbladda en dag när det krävs. Tänk på att man oftast kör på 70% av batteriet (10-80%) när ni beräknar räckvidd, och dra av 30% på det för räckvidd på vintern. Tyvärr får man ta till lite matematik så man inte står sen och ångrar sig.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Fick ett mail från VW idag där man kan leasa ID3/ID4 Pure Edition för rätt bra priser. Men med en ingångssumma på 30, respektive 40k.

https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_id_3_pure_pus...

https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_id_4_pure_edi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Fick ett mail från VW idag där man kan leasa ID3/ID4 Pure Edition för rätt bra priser. Men med en ingångssumma på 30, respektive 40k.

https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_id_3_pure_pus...

https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_id_4_pure_edi...

Lilla batteriet och absolut enklaste/snålaste "edition" modellen, lägger man på kostnaden för de extra 30-40000 man ska lösa kontant första månaden i kalkylen tycker jag nuvarande kampanjer på Renault Scenic eller Polestar 2 är långt bättre deals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Välbyggd bil som är säker och skön att köra. Bra innerutrymmen. Hyffsat pigg också, jämfört med ICE-bilar i samma prisklass är den en raket. För 200kkr med några tusen mil är den ett fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Lilla batteriet och absolut enklaste/snålaste "edition" modellen, lägger man på kostnaden för de extra 30-40000 man ska lösa kontant första månaden i kalkylen tycker jag nuvarande kampanjer på Renault Scenic eller Polestar 2 är långt bättre deals.

Satan! Är riktigt sugen på Scenic och 5500:-/mån (med lite tillval) så ser det ju sjukt bra ut, men har ett år kvar på Niro EV, får se vad det finns för erbjudanden nästa höst. Kanske ännu roligare, eller så är man körd.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Satan! Är riktigt sugen på Scenic och 5500:-/mån (med lite tillval) så ser det ju sjukt bra ut, men har ett år kvar på Niro EV, får se vad det finns för erbjudanden nästa höst. Kanske ännu roligare, eller så är man körd.

Kollade in Scenic på elbilsmässan förra året och var ganska imponerad, det var förstås top modellen med extra allt. Sen sett en del recensioner på YT, samma där, pressbilarna är toppmodellen med extra allt.

Men sen åker man in till bilhandlaren och har i huvudet en bil med ljus inredning och glastak, där står bara bilar utan glastak, svart inredning/innertak och mörkgrå stolar. Kändes instängt
Men man vänjer sig väl…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Beror väl på vad man är ute efter. ID3an landar väl nånstans runt 3700:-/månad om man slår ut 30k på 36 månader. Det känns ju som ett rätt bra pris om man behöver en enkel pendlarbil.

Permalänk
Medlem

Låter bilhandlare bli att lägga ut alla bilar på hemsidor för att det ska se bättre ut?

Cyklade förbi 12st Nissan Leaf hos lokala handlaren, men bara 3 finns online. Man blir ju nyfiken på hur det funkar också, vem tar kostnaden för bilar som står osålda länge? Man tycker de borde bli desperata att bli av med bilarna men nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ganska bra att utgå från 1% på privatleasing. ( 350.000kr bil, 3500kr privatleasing med 1000 mil, 0 kontant, inkl. service). Ju lägre under 1% desto bättre erbjudande är det. Över 1% det motsatta.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Finns det någon speciell anledning till att så många modeller har laddkontakten på vänster sida? Lite störigt när man laddar på gatan. Majoriteten har ju högertrafik.

(Förutom då om man byggt på en gammal plattform och satt laddkontakten under gamla tanklocket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Finns det någon speciell anledning till att så många modeller har laddkontakten på vänster sida? Lite störigt när man laddar på gatan. Majoriteten har ju högertrafik.

(Förutom då om man byggt på en gammal plattform och satt laddkontakten under gamla tanklocket)

Har ingen elbil men har undrat över varför inte alla har ladduttag både bak och fram i mitten på bilen, går att komma lika lätt åt oavsett vart laddsladden finns.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Har ingen elbil men har undrat över varför inte alla har ladduttag både bak och fram i mitten på bilen, går att komma lika lätt åt oavsett vart laddsladden finns.

Inte roligt på vintern kanske, eller när man kört efter en lastbil i regn och rusk efter en grusväg. Kia Niro har väl fram i mitten? Kanske någon här som har/haft en sådan som kan ge input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Inte roligt på vintern kanske, eller när man kört efter en lastbil i regn och rusk efter en grusväg. Kia Niro har väl fram i mitten? Kanske någon här som har/haft en sådan som kan ge input.

är väl bara att borsta bort slasket, man får ju anta att det är ett lock över laddhålet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Oftast bättre att ha kontakten på vänster sida. De flesta laddar på parkeringsplats eller uppfart med laddbox framför eller bakom bilen och då är det skönt att inte behöva gå runt bilen för att koppla in kabel. I trånga garage behöver du ändå plats att öppna förardörren och komma ut på vänster sida, så då kommer du också åt laddporten. Det är väldigt sällan man laddar på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Skrivet av adfactory:

är väl bara att borsta bort slasket, man får ju anta att det är ett lock över laddhålet.

Har en Niro EV och har inte haft ett enda problem med ladduttaget fram i mitten. Kan säga att ser den hellre där än vänster fram eller höger bak. Tesla Supercharger (som alltid har flest laddpunkter per station) är ju byggda för att bilen ska ladda vänster bak. Men tack vare uttaget i mitten fram, så kan jag ställa mig där utan att blockera två platser. Kör bara in med nosen först där en Tesla skulle stått med bakänden först (men jag håller mig inom rutan). VW och Audi måste ju alltid ta upp två platser där för att de laddar höger bak. Inget problem med slask heller, lucka över laddporten. Kan dock tänka mig att om man bor i Nikkaluokta eller annat köldhål att det kan bli problem med att luckan fryser fast, men det borde isf gälla alla luckor oavsett var de sitter på bilen.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av pre-dator:

Just laddning vid parkering längs gata är väl enda fallet där jag kan se en fördel med laddkontakt på höger sida

Vi har en Tesla Model 3 och en VW ID.4. Teslan har kontakt vänster bak, VW har den höger bak. Teslan är bekvämast i alla andra fall än de du beskriver. Då går man ut ur bilen, öppnar laddporten och stoppar i sladden på samma sida man redan befinner sig. Med VW måste jag istället gå runt bilen, i vårt trånga garage innebär det också att jag behöver stå "halvtrångt" på båda sidor om bilen - dels för att komma ut, dels för att kunna koppla i laddsladden. Med teslan kan jag ställa höger sida av bilen supernära väggen och få mer plats för både laddning och utgång ur bilen

Men som med så mycket annat så beror det väl på ens egna förutsättningar och användningsmönster. Hade jag till vardags laddat parkerat längs en gata så hade jag säkert föredragit VWs placering.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Japp, var bara dom grejerna jag kunde komma på som eventuell nackdel, om än liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Lite svårare att borsta bort is dock. Också något du kanske inte vill skada vid lättare påkörningar fram och bak?

Skrivet av Toody:

I trånga garage behöver du ändå plats att öppna förardörren och komma ut på vänster sida, så då kommer du också åt laddporten.

Skrivet av Xyborg:

i vårt trånga garage innebär det också att jag behöver stå "halvtrångt" på båda sidor om bilen - dels för att komma ut, dels för att kunna koppla i laddsladden. Med teslan kan jag ställa höger sida av bilen supernära väggen och få mer plats för både laddning och utgång ur bilen

Tack! Det var något jag inte hade tänkt på.

Skrivet av Toody:

då är det skönt att inte behöva gå runt bilen för att koppla in kabel.

Skrivet av Xyborg:

Då går man ut ur bilen, öppnar laddporten och stoppar i sladden på samma sida man redan befinner sig. Med VW måste jag istället gå runt bilen

Att behöva gå runt bilen ser jag personligen inte som något problem Om man bortser från trånghetsfaktorn ovan.

Skrivet av Toody:

Det är väldigt sällan man laddar på gatan.

Beror väl på hur man bor.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av pre-dator:

Att behöva gå runt bilen ser jag personligen inte som något problem Om man bortser från trånghetsfaktorn ovan.

Nej, alltså det är ju inget stort problem, men om jag får välja - efter våra förutsättningar- så är ändå laddkontakt på vänster sida smidigare. Men det är inte direkt som att jag lider av att ID.4:ans kontakt sitter på höger sida

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej, alltså det är ju inget stort problem, men om jag får välja - efter våra förutsättningar- så är ändå laddkontakt på vänster sida smidigare. Men det är inte direkt som att jag lider av att ID.4:ans kontakt sitter på höger sida

Ja, det ser man ju tydligt vid de längsgående gatuladdarna i Stockholm*... Jättebra med laddkontakten på vänster sida ut mot körbanan och kablar sträckta över biltaket o dyl. Att andra ska behöva utforma sina bilar efter att Tesla sätter tokkorta kablar på sina laddare är i mitt tycke en ganska korkad utgångspunkt. Vi lär inte övergå till vänstertrafik inom kort, men Tesla kan ha längre kablar.

*Det finns iofs undantag där det är parkering mot mittremsan som är en allé, men det är ju inte riktigt så de flesta gator ser ut. Majoriteten av laddarna vid alléerna är snedställda parkeringsplatser utanför själva gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, det ser man ju tydligt vid de längsgående gatuladdarna i Stockholm*... Jättebra med laddkontakten på vänster sida ut mot körbanan och kablar sträckta över biltaket o dyl. Att andra ska behöva utforma sina bilar efter att Tesla sätter tokkorta kablar på sina laddare är i mitt tycke en ganska korkad utgångspunkt. Vi lär inte övergå till vänstertrafik inom kort, men Tesla kan ha längre kablar.

*Det finns iofs undantag där det är parkering mot mittremsan som är en allé, men det är ju inte riktigt så de flesta gator ser ut. Majoriteten av laddarna vid alléerna är snedställda parkeringsplatser utanför själva gatan.

Jag skulle vilja hävda att Tesla-laddare är lite av en parentes i den här diskussionen. Teslas nya superchargers (V4) har längre laddkablar för att hantera fler typer av bilar. När man tog fram de tidigare generationerna så var ju det nätverket låst till den egna flottan, så det är ju ett övergående problem.

För gatuladdning är höger sida absolut att föredra, men sådana laddare är ju än så länge extremt ovanliga. Jag har aldrig någonsin ens sett en sådan i verkligheten.

Annars är det ju klart bättre på vänster-sidan, vilket är sidan som föraren sitter på. Dels för det är bekvämt, men framförallt i trånga utrymmen så är det ju som andra säger, att man inte behöver ha gott om plats på båda sidor bilen, utan det räcker med den kritiska, närmare bestämt förar-sidan.

De finare Audi-bilarna är väl föredöme här, som har AC-uttag på båda sidorna, varav den vänstra sidan också har DC.