Glorious tangentbord GMMK har trasig mjukvara!

Permalänk
Medlem

Glorious tangentbord GMMK har trasig mjukvara!

Hejsan,

Köpte för inte så länge sedan ett tagentbord direkt från Glorious, ett GMMK 3.

Varnar alla nu från att köpa tangentbord från de eller annan kringutrustning helt och hållet med bakgrund till att deras mjukvara inte fungerar överhuvudtaget.

Det går exempelvis inte att modifiera tangentbordet alls med deras Glorious Core mjukvara, det vill säga - det går inte att skapa macros, ändra ljuset på tangentbordet eller något annat för den delen. Det enda som fungerar är de inställningar som går att ändra via tangentbordets inbyggda FN knappar - vilket inte är mycket, förutom ljusets färg och effekt, själva ljusstyrkan sparas inte heller.

"Varning för" -rubrik justerad till något mer meningsfullt.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Hejsan,

Varnar alla nu från att köpa tangentbord från de eller annan kringutrustning helt och hållet med bakgrund till att deras mjukvara inte fungerar överhuvudtaget.

Det går exempelvis inte att modifiera tangentbordet alls med deras Glorious Core mjukvara, det vill säga - det går inte att skapa macros, ändra ljuset på tangentbordet eller något annat för den delen. Det enda som fungerar är de inställningar som går att ändra via tangentbordets inbyggda FN knappar - vilket inte är mycket, förutom ljusets färg och effekt, själva ljusstyrkan sparas inte heller.

Vad får dig att tro att detta inte är något som bara drabbar dig? Kanske nått med din dator/miljö/installation?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Som FX9 nämnde är det mest troligt fel hos dig.
Har en Glorious Model I 2 Wireless sen början av året och jag har då ej stött på några som helst problem.
Ljus/Macro/Binds fungerar utan problem för mig.

Visa signatur

Fractal North XL | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI | Kingston Fury Beast RGB 32GB / 6000MHz / DDR5 / CL30 | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ProArt LC 420 | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC 16GB | Kingston Fury Renegade M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

Det är flera som har samma problem och det går att läsa på deras forum och har även fått det bekräftat av de själva via mail där de säger att det är ett känt problem. Dem sa att det skulle komma ut en firmware-uppdatering till GMMK 3 i slutet av förra månaden, sedan sa de specifikt 31a October men det kom inget och dem erbjöd då att jag returnerade tangentbordet men måste själv så för frakten då, varpå jag bestämde mig för att bara leva med problemet. Om ni vill kan jag ladda upp bilder på konversationen...

EDIT: för er icketroende, här är en tråd från deras egna forum: https://gloriousforum.com/t/glorious-2-1-still-the-same-issue...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Det är flera som har samma problem och det går att läsa på deras forum och har även fått det bekräftat av de själva via mail där de säger att det är ett känt problem. Dem sa att det skulle komma ut en firmware-uppdatering till GMMK 3 i slutet av förra månaden, sedan sa de specifikt 31a October men det kom inget och dem erbjöd då att jag returnerade tangentbordet men måste själv så för frakten då, varpå jag bestämde mig för att bara leva med problemet. Om ni vill kan jag ladda upp bilder på konversationen...

EDIT: för er icketroende, här är en tråd från deras egna forum: https://gloriousforum.com/t/glorious-2-1-still-the-same-issue...

Jag tvivlade inte alls på att felet förekommer, men kanske inte att alla/många har problemet så till den grad att man måste varna för det

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tvivlade inte alls på att felet förekommer, men kanske inte att alla/många har problemet så till den grad att man måste varna för det

Tyvärr är det så att det är många som har problem med tangentbordet iallafall, en del har även problem med möss även. De har släppt en ny uppdatering 2.1.4 vilket inte har gjort något för att lösa problemen och det går inte att läsa i deras changelog vad som faktiskt har skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Hejsan,

Jag var tvungen att ge Glorious programvara admin rättigheter, testa att kör som administratör - ellervaddetnuheter och se om det hjälper. Hjälpte för mig, men bidrog till att jag i slutändan övergav Glorious tangentbord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Jag var tvungen att ge Glorious programvara admin rättigheter, testa att kör som administratör - ellervaddetnuheter och se om det hjälper. Hjälpte för mig, men bidrog till att jag i slutändan övergav Glorious tangentbord...

Nej det hjälpte inte tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PRKL:

Som FX9 nämnde är det mest troligt fel hos dig.
Har en Glorious Model I 2 Wireless sen början av året och jag har då ej stött på några som helst problem.
Ljus/Macro/Binds fungerar utan problem för mig.

Hur är batteriet i din I 2? Jag har haft min i 6 dagar och laddat den tre gånger, och då använt den bara 1-2 timmar per dag. Har rgb på 5% och satt standby efter 1 minut men det verkar inte göra någon skillnad. Känns som det måste vara något fel på mitt ex för så här kort batteritid ska det inte kunna vara!? Hade första generationen Model O för något år sedan och den höll batteri väldigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Nej det hjälpte inte tyvärr.

Såg att det kan vara en mer allvarlig bug denna gången och lite snabbt missade jag versionen. Jag hade detta problemet innan den versionen det gällde, sorry för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Såg att det kan vara en mer allvarlig bug denna gången och lite snabbt missade jag versionen. Jag hade detta problemet innan den versionen det gällde, sorry för det.

Ingen fara, jag provade iallafall och det skadade ju inte, är öppen för förslag då deras support har varit rakt av usel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Ingen fara, jag provade iallafall och det skadade ju inte, är öppen för förslag då deras support har varit rakt av usel.

Tyvärr min erfarenhet också, Reddit var där jag hittade hjälp sist.

Permalänk
Medlem

Har ett keychron det har funkat bra, vet inte om det är jämförbart men tycker iallafall det är ett trevligt tgb. De har även haft bra dialog, köpte min på drop

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Har ett keychron det har funkat bra, vet inte om det är jämförbart men tycker iallafall det är ett trevligt tgb. De har även haft bra dialog, köpte min på drop

Jag tänkte köpa ett keychrom först men det mesta verkar vara lågprofils tangentbord från vad jag kunde se, ångrar mig nu i efterhand men asså tangentbordet fungerar men man kan då inte modifiera det exakt som man vill. kommer nog lägga upp tangentbordet för försäljning då jag inte kommer ha någon använding när jag säljer datorn också, så får någon ett custom gmmk 3 lite billigare och jag blir av med allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Jag tänkte köpa ett keychrom först men det mesta verkar vara lågprofils tangentbord från vad jag kunde se, ångrar mig nu i efterhand men asså tangentbordet fungerar men man kan då inte modifiera det exakt som man vill. kommer nog lägga upp tangentbordet för försäljning då jag inte kommer ha någon använding när jag säljer datorn också, så får någon ett custom gmmk 3 lite billigare och jag blir av med allt

Du borde spana in keychron.com innan du säger så. 😉😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Hejsan,

Om qmk/via fungerar så kan du flasha om det till det och sköta allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du borde spana in keychron.com innan du säger så. 😉😉

Jag visste inte att de hade sin egna sida :/ aja, får stå mitt kast men nu vet jag tills nästa gång.

Skrivet av Swedishchef_90:

Om qmk/via fungerar så kan du flasha om det till det och sköta allt

QMK/VIA fungerar inte på GMMK3, kanske på pro varianten men inte på den vanliga så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Jag visste inte att de hade sin egna sida :/ aja, får stå mitt kast men nu vet jag tills nästa gång.

QMK/VIA fungerar inte på GMMK3, kanske på pro varianten men inte på den vanliga så vitt jag vet.

På gmmk2 kan man flasha men Det kräver lödning...

Edit gmmk3 utan HE FINNS MED QMK!

https://gitlab.com/glorious-public/qmk_firmware/-/branches

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

På gmmk2 kan man flasha men Det kräver lödning...

Edit gmmk3 utan HE FINNS MED QMK!

https://gitlab.com/glorious-public/qmk_firmware/-/branches

Kan man läsa lite om det någonstans innan man går och flashar? Är det en officiell release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Kan man läsa lite om det någonstans innan man går och flashar? Är det en officiell release?

Är ju bara flasha tillbaka annars, glorious stödjer inte qmk officiellt

Edit
Verkar vara officiell firmware

https://www.reddit.com/r/glorious/comments/1gu8oo9/gmmk_3_and...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ju bara flasha tillbaka annars, glorious stödjer inte qmk officiellt

Edit
Verkar vara officiell firmware

https://www.reddit.com/r/glorious/comments/1gu8oo9/gmmk_3_and...

Vad coolt, ska snacka med deras support och se om iso 100% stöds, för det står på länken du skickade innan att "add iso 100% support" så det verkar inte vara 100% stött ännu, får se vad deras support avdelning säger.