Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer
Köpråd ny utvecklarlaptop - någon med erfarenhet av Arm-processor och Windows?
Andra förslag på processor? Kan tänka mig att gå ner något i cpu-prestanda om processorn är väsentligt energieffektivare.
Det är väl exakt den effekten du får om du ändrar energiinställningarna i Windows? Mindre prestanda och mer arbete per energienhet. Funkar antagligen med befintlig dator om du inte jobbar med rätt stora lösningar.
I praktiken brukar laptop-köp handla mest om att hitta en burk som har en adekvat kylarlösning för den processor som tillverkaren stoppat i. Vilket ju har varit svårt med Intel, i alla fall fram tills precis nu.
Det är väl exakt den effekten du får om du ändrar energiinställningarna i Windows? Mindre prestanda och mer arbete per energienhet. Funkar antagligen med befintlig dator om du inte jobbar med rätt stora lösningar.
I praktiken brukar laptop-köp handla mest om att hitta en burk som har en adekvat kylarlösning för den processor som tillverkaren stoppat i. Vilket ju har varit svårt med Intel, i alla fall fram tills precis nu.
Jo, det går absolut att påverka lite med energiinställningarna i Windows. Det blir dock ändå inte tillräckligt imho på en 11800h, och gissar jag, de flesta andra "h"-processorer/45-watt procesorer.
Även om den blir tystare/kallare, så ska det inte mycket till för att fläktarna går igång, lite tyngre webbsidor räcker gott. Och att sitta med den i knät funkar en stund, men inte några längre stunder innan det blir obehagligt varmt. Exakt samma fenomen på en HP Zbook 2023 (workstation) som jag också har provat under året, den har också en H-processor.
Därav önskan att kombinera stor skärm med låg-effekts processor.
Har hunnit fått en hel del erfarenhet av att köra .NET 8 på x64/Windows, ARM64/Windows och ARM64/MacOS.
Specifikt kör jag på en M3 Max MBP, kör ARM64/Windows via Parallel desktop. Använder VS Code + dotnet CLI på MacOS, det fungerar också på Windows men p.g.a. att jag aldrig kan bli kompis med PowerShell har jag främst använt Visual Studio under Windows.
Visual Studio, .NET och egentligen allt relaterat till programutveckling finns redan i ARM64 "native" form på Windows. Det var en rätt stor positiv överraskning och det gör att prestanda är lysande.
Det lite absurda är att likt Rosetta 2 på MacOS är Prism på Windows 11 riktigt effektivt, så pass att senaste generationen CPUer från Apple är snabbare att köra x64 kod än Intels/AMDs senaste laptop CPUer... Riktigt så snabb är inte Snapdragon X, men även den är väldigt stark just i kompilering (oavsett om man kompilerar till ARM64 eller x64).
Vad det gäller att köra x64 kod på ARM64/Windows så fungerar det väldigt bra om vi håller oss till .NET. Går även att debugga x64 program på en ARM64/Windows dator.
Har bara hittat en begränsning så här långt: Visual Studio har stöd för kombinerad "managed" och "native" debugging, d.v.s. man kan steppa från C# kod in i C/C++ kod och tillbaka. Det går inte att göra om man byggt för x64 och kör på ARM64/Windows, det fungerar bara om man bygger till ARM64.
Men går att debugga "managed" kod även om man tvingar .NET att bygga x64 binärer och går även att debugga "native" applikationer som är x64. Är just stödet att i samma session kunna växla mellan dessa som inte går. I "normal" .NET kod lär det vara ett icke-problem, jag stötte på det i form av att behöva debugga DirectX (som är C++) lager från en applikation som primärt är .NET 8.
Så tror den laptop du länkar ovan uppfyller dina krav riktigt bra. "Problemet" med att köra Windows på MBP är att dels är MBP dyrare, men sen tillkommer även kostnaden för att köpa Parallel-desktop och en Windows 11 license.
Har hunnit fått en hel del erfarenhet av att köra .NET 8 på x64/Windows, ARM64/Windows och ARM64/MacOS.
Specifikt kör jag på en M3 Max MBP, kör ARM64/Windows via Parallel desktop. Använder VS Code + dotnet CLI på MacOS, det fungerar också på Windows men p.g.a. att jag aldrig kan bli kompis med PowerShell har jag främst använt Visual Studio under Windows.
Ja, Powershell har jag aldrig blivit kompis med heller, det är riktigt stökigt som utvecklingsmiljö. Mitt tips är att köra någon av de mer unix-liknande/bash-liknande skal som finns, exv git bash eller (min favorit) cmder.
Det är väldigt skönt att ha normala keybindings (Ctrl-A, Ctrl-E, Ctrl-K osv), samt tillgång till de vanligaste unix-kommandona. Till och med enklare one-off bash script funkar bra direkt i skalet och något jag använder rätt ofta.
Visual Studio, .NET och egentligen allt relaterat till programutveckling finns redan i ARM64 "native" form på Windows. Det var en rätt stor positiv överraskning och det gör att prestanda är lysande.
Det lite absurda är att likt Rosetta 2 på MacOS är Prism på Windows 11 riktigt effektivt, så pass att senaste generationen CPUer från Apple är snabbare att köra x64 kod än Intels/AMDs senaste laptop CPUer... Riktigt så snabb är inte Snapdragon X, men även den är väldigt stark just i kompilering (oavsett om man kompilerar till ARM64 eller x64).
Tack för det uttömmande svaret. På hela taget låter det väldigt positivt.
Vad det gäller att köra x64 kod på ARM64/Windows så fungerar det väldigt bra om vi håller oss till .NET. Går även att debugga x64 program på en ARM64/Windows dator.
Har bara hittat en begränsning så här långt: Visual Studio har stöd för kombinerad "managed" och "native" debugging, d.v.s. man kan steppa från C# kod in i C/C++ kod och tillbaka. Det går inte att göra om man byggt för x64 och kör på ARM64/Windows, det fungerar bara om man bygger till ARM64.
Men går att debugga "managed" kod även om man tvingar .NET att bygga x64 binärer och går även att debugga "native" applikationer som är x64. Är just stödet att i samma session kunna växla mellan dessa som inte går. I "normal" .NET kod lär det vara ett icke-problem, jag stötte på det i form av att behöva debugga DirectX (som är C++) lager från en applikation som primärt är .NET 8.
Applikationen jag (emellanåt) underhåller är faktiskt inte ens x64, utan av olika skäl interfacear den med x86-only DLL'er och måste kompileras/köras med x86 som target. DLL'erna är skrivna i C++/CLI och targetar x86. Jag ändrar dock typ aldrig i dessa underliggande DLLer eller debuggar, utan använder de bara genom referens ifrån ett vanligt C#-projekt som då också måste kompileras med x86 som target. Så jag gissar att det borde funka på samma sätt som ren x64-applikation.
Så tror den laptop du länkar ovan uppfyller dina krav riktigt bra. "Problemet" med att köra Windows på MBP är att dels är MBP dyrare, men sen tillkommer även kostnaden för att köpa Parallel-desktop och en Windows 11 license.
Windows-licens tror jag att jag har någon liggande. Men parallells eller fusion blir ju en extra kostnad såklart.
Även om Macbook blir lite mer pengar i inköp är det ju riktigt hållbara datorer, så de måste ju inte vara dyrare över datorns livslängd. Min förra utvecklingsmaskin var en Macbook Pro 15 2015 med bootcamp, som fortfarande håller väldigt bra förutom just batteri. Sen att prestanda har sprungit ifrån den är ju en annan sak, det kan ju inte den hjälpa.
- Köpråd begagnad eller ny laptop4
- Rykte: Intel siktar på massor av L3 Cache med Nova Lake50
- Äntligen dags att gå tillbaka till PC Gaming -25kish budget3
- Bästa wifirouter med simkort upp till 1300 kr ?0
- Mobil hotspot funkar inte efter Windows Update12
- Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]5,7k
- Elbilar - Tråden för intresserade25k
- Senaste klarade spel?1,1k
- Vilka thermal pads är viktigast? Bör jag ersätta? (RTX 3090)11
- Uppgradera datorn2
- Köpes Iphone 13 el. 14
- Säljes Kraftfull gaming- och arbetsdator – i7-12700K / RX 6700 XT / 32 GB RAM / 1TB SSD
- Köpes söker MSI MPG X670E CARBON WIFI
- Säljes Noctua-NH-U12A
- Säljes 27 tum 4K QD MiniLED 160Hz - CM Tempest
- Köpes AM5 kit
- Säljes TCL NXTpaper 11” med fodral
- Säljes Samsung Watch Ultra titanium Silver
- Säljes Dator med setup
- Säljes Iiglo Luftkonditionering/AC
- AMD växer snabbt på servermarknaden7
- Kinesiskt grafikkort når RTX 5060‑nivå18
- Rykte: Intel siktar på massor av L3 Cache med Nova Lake50
- Quiz: Vad kan du om konsolhårdvara?59
- Github föreslår EU-fond för öppen källkod26
- Svenskars personuppgifter låg i oskyddad databas51
- Proton släpper konfidentiell AI-chattbot11
- DDR6-minne letar sig ut till konsumenter år 202746
- Battlefield 6 avtäcks imorgon122
- Veckans fråga: Vad gör du mest på datorn under sommaren?46
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Battlefield 6 har fått sin första trailer – och släppdatumet kan ha läckt idag
- FZ High Score – Tippa Tales of the Shire-mys och Ninja Gaiden-retro igår
- Diskutera – Vad spelar du när du är ledsen? igår
- Supermassive försenar Directive 8020 och gör uppsägningar igår
- Quiz – Känner du igen spelstaden? igår