Permalänk
Medlem

Prisvärdaste 55" ?

Hej!
Ska hjälpa en kompis hitta en tv 55" .. Budget är 5-6k så den är väldigt begränsad.

kollade på TCL 55" som elgiganten hade i förra veckan på kampanj men den sålde slut och skulle komma in slutet November

Nu kikar vi på Andersson 55" NetonNet .. studerar man design på dosan och tv verkar det vara en Toshiba.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/andersson-qled5550uhd...

Har då själv en Toshiba som funkar helt okej, fin bild så kanske är ok?

Tacksam för hjälp! Personen har inga stora krav så, sonen spelar lite switch ibland men annars inget.

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/luxor-lx5540uhd/10347...

Fanns ju även denna billiga Luxor.. men vet inte om Luxor är något att ha.. känns bättre med Toshiba tror jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skojar bara, Andersson är ju 100% identisk med Luxors tv.. dock 10års garanti på Andersson 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Halvtight budget och dessvärre halvdålig timing då vi har Black Friday med alla dess (förmodade) deals runt 1 månad bort. Kan personen vänta eller måste köpet ske nu nu? Inte säkert att det kommer något bättre för pengarna då men sannolikheten lär öka!

Oavsett så rör ni er i basklassen av TVs och då är bildkvaliten mellan de olika märkena ganska likvärdig och standard. Då bör man i stället titta på övrig önskad funktionalitet såsom TV:ns inbyggda OS och då väljer man med fördel något som är välkänt, har god support och är utbrett så att man kan få tillgång till alla standardappar som finns.

Mer info om TV-utbudet hittas i TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Android OS och LGs webOS är bland de vanligaste så skulle satsa på en sådan TV och vad jag kan se så stödjer båda apparaterna du länkat Android OS.

Är LG med webOS mest intressant så finns UR8000 55" för precis på budget och 6k (5990kr) här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11253757

Värt att nämna kring webOS är att LG inte garanterar att deras billigaste modeller får uppgraderingar av webOS-versionen kommande år utan man får nog räkna på att den ligger kvar på versionen som TVn levereras med.

Med det sagt tror jag inte heller man kan räkna med några större uppgraderingar av basmodellerna som levereras med Andorid OS heller så helt enkelt smaksak vad man väljer.

Givetvis går det fint att koppla in vilket OS man så önskar (och vara mer framtidssäker) med extern box såsom Apple TV eller Google TV Streamer (f.d. Chromecast).

Lycka till med valet!

Permalänk
Rekordmedlem

Vänta lite... Lär ju dyka upp mer prisvärda prylar den 29 november.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Halvtight budget och dessvärre halvdålig timing då vi har Black Friday med alla dess (förmodade) deals runt 1 månad bort. Kan personen vänta eller måste köpet ske nu nu? Inte säkert att det kommer något bättre för pengarna då men sannolikheten lär öka!

Oavsett så rör ni er i basklassen av TVs och då är bildkvaliten mellan de olika märkena ganska likvärdig och standard. Då bör man i stället titta på övrig önskad funktionalitet såsom TV:ns inbyggda OS och då väljer man med fördel något som är välkänt, har god support och är utbrett så att man kan få tillgång till alla standardappar som finns.

Mer info om TV-utbudet hittas i TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Android OS och LGs webOS är bland de vanligaste så skulle satsa på en sådan TV och vad jag kan se så stödjer båda apparaterna du länkat Android OS.

Är LG med webOS mest intressant så finns UR8000 55" för precis på budget och 6k (5990kr) här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11253757

Värt att nämna kring webOS är att LG inte garanterar att deras billigaste modeller får uppgraderingar av webOS-versionen kommande år utan man får nog räkna på att den ligger kvar på versionen som TVn levereras med.

Med det sagt tror jag inte heller man kan räkna med några större uppgraderingar av basmodellerna som levereras med Andorid OS heller så helt enkelt smaksak vad man väljer.

Givetvis går det fint att koppla in vilket OS man så önskar (och vara mer framtidssäker) med extern box såsom Apple TV eller Google TV Streamer (f.d. Chromecast).

Lycka till med valet!

Stort tack för svaret, är väl lite det som lutar åt en Android tv istället då den bör överleva längre 🤔

Kanske, har en gammal LG själv med superfin bild, dock även den slutat få uppdateringar sen länge så det är en chromecast där nu..

Svår fråga 🤔

Skrivet av mrqaffe:

Vänta lite... Lär ju dyka upp mer prisvärda prylar den 29 november.

Tack hade gärna väntat men det är en present som ska köpas till en som fyller år början november så 🙈

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan denna Samsung vara nåt vettigt? 🤔 Bra betyg iaf

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Kan denna Samsung vara nåt vettigt? 🤔 Bra betyg iaf

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Ska vi göra all research åt dig? Läs som sagt gärna TV-guiden först och kolla runt kring tester.

När du gjort så ser du att Samsungs DU/CU-serie tillhör deras basmodeller, dvs samma skrot och korn du ungefär kommer att få hos de andra märkena som redan länkats.

Nu är förvisso DU-serien 2024 modeller men jag tvivlar starkt att det är några skillnader alls vs. CU som är 2023. Samsung kör sitt eget OS som heter Tizen så det kan vara bra att känna till.

"Bra betyg" på en återförsäljares hemsida säger oftast ingenting. Kan också vara ett ihopslaget betyg för samma modell av olika storlekar och det är inte alltid de har samma specs eller egenskaper heller.

Permalänk
Bildexpert 📺

I den kategori du får för 5–6 kkr är det alltså i stort sett sak samma vad du väljer och så har det varit i många år. Ingen modell kommer vara särskilt mycket bättre än någon annan. Man kan inte välja produkt utifrån några särskild kompetens eller egenskap. Ingen modell kommer till exempel vara märkbart "bättre för film" än någon annan modell i den här basklassen.

Priset i sin tur varierar med när du köper TV:n och om den är på en rea eller kampanjpris för stunden eller inte.

Därför flyttar man fokus på valet till andra faktorer än "bäst" eller "mest prisvärd". En del lockas av tidigare nämnda 10 år långa garanti på Anderssons TV vilket blir något som särskiljer mot Toshiba och Luxor där alla tre modeller är byggda av turiska Vestel. En annan kan uppskatta ett inbyggt GoogleTV mer än någon annat medan en tredje redan äger en AppleTV eller och vill ha så lite operativsystem som möjligt. En fjärde får fjong över att fjärrkontrollen har belysta knappar. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ska vi göra all research åt dig? Läs som sagt gärna TV-guiden först och kolla runt kring tester.

När du gjort så ser du att Samsungs DU/CU-serie tillhör deras basmodeller, dvs samma skrot och korn du ungefär kommer att få hos de andra märkena som redan länkats.

Nu är förvisso DU-serien 2024 modeller men jag tvivlar starkt att det är några skillnader alls vs. CU som är 2023. Samsung kör sitt eget OS som heter Tizen så det kan vara bra att känna till.

"Bra betyg" på en återförsäljares hemsida säger oftast ingenting. Kan också vara ett ihopslaget betyg för samma modell av olika storlekar och det är inte alltid de har samma specs eller egenskaper heller.

Nej inte så men tänkte har jag tur så har kanske nån på forumet köpt en tv i samma prisklass
Tack för input.

Skrivet av Laxpudding:

I den kategori du får för 5–6 kkr är det alltså i stort sett sak samma vad du väljer och så har det varit i många år. Ingen modell kommer vara särskilt mycket bättre än någon annan. Man kan inte välja produkt utifrån några särskild kompetens eller egenskap. Ingen modell kommer till exempel vara märkbart "bättre för film" än någon annan modell i den här basklassen.

Priset i sin tur varierar med när du köper TV:n och om den är på en rea eller kampanjpris för stunden eller inte.

Därför flyttar man fokus på valet till andra faktorer än "bäst" eller "mest prisvärd". En del lockas av tidigare nämnda 10 år långa garanti på Anderssons TV vilket blir något som särskiljer mot Toshiba och Luxor där alla tre modeller är byggda av turiska Vestel. En annan kan uppskatta ett inbyggt GoogleTV mer än någon annat medan en tredje redan äger en AppleTV eller och vill ha så lite operativsystem som möjligt. En fjärde får fjong över att fjärrkontrollen har belysta knappar. Och så vidare.

Förstår det är väldigt subjektivt.. jag får väl ta en chans helt enkelt..

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MasteraCe:

Förstår det är väldigt subjektivt.. jag får väl ta en chans helt enkelt..

Subjektivt är nog inte rätt ord skulle jag säga. Chansning däremot, det kan stämma

Du har inte ens lyxen att kunna vara subjektiv i basklassen. Man får det man får. Sällan det framgår exakt vad det är för komponenter och egenskaper inuti en TV i basklassen men vi vet att det aldrig är det bättre eller de bästa komponenterna eftersom då hade TV:n inte längre varit en basmodell.

Med alla varumärken inkluderade flera hundra modeller. Prisjakt listar 156 olika 55-tummare när jag kollar och det finns ingen som exakt kan berätta hur var och en av dessa 156 st. modeller är olika, annat än att jämföra med exempelvis TV-guiden och extrapolera.

Däremot ju högre i pris man går, desto fler modeller dyker upp där det är känt vilket innehåll och kvalitetsnivå det är. Då har man lyxen att bli just subjektiv och börja kunna välja TV utifrån vad den är lite bättre på.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera lite, det blev en samsung https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/samsung-tq55q64dauxxc...

Har en bekant på Elon ljud så fick den för 6990 iallafall, tvn var då kanon och blev supernöjd Rapp i menyer och sånt så var nog värt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Kan uppdatera lite, det blev en samsung https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/samsung-tq55q64dauxxc...

Har en bekant på Elon ljud så fick den för 6990 iallafall, tvn var då kanon och blev supernöjd Rapp i menyer och sånt så var nog värt!

Den ser ut att bruka kosta mellan ca 5300kr och 6500kr normalt sett enligt Prisjakt, så något rejält kompispris var det ju inte direkt. Men bra att du är nöjd...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13445406

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den ser ut att bruka kosta mellan ca 5300kr och 6500kr normalt sett enligt Prisjakt, så något rejält kompispris var det ju inte direkt. Men bra att du är nöjd...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13445406

Du hänvisar ju till en helt annan modell TQ55Q60 Den jag köpt heter TQ55Q64

Men mottagaren blev väldigt nöjd tack

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MasteraCe:

Du hänvisar ju till en helt annan modell TQ55Q60 Den jag köpt heter TQ55Q64

Men mottagaren blev väldigt nöjd tack

Det är alltså exakt samma modell och den kallas Q60 när den lanseras. .

Tillverkarna ger dem olika beteckningar Q63, Q64, Q65 etc. i syftet att göra det svårt att jämföra priser. De kan ändra detaljer likt exakt nyans och exakt form på stativet. Ibland kan de skarva i specen likt att högtalaren är anges till 20W istället för 15W och liknande. Man kan också ändra hittepåsiffror likt att det är något olika "Picture Quality Index, PQI" så ger man intrycket av att det är olika hårdvara.

Några kedjor är ensamma om sin modell, dvs de köper tillräcklig många, för att få ensamrätt på en beteckning. Då kan de hitta på sitt eget originalpris som då ofta är högre än ursprungsmodellens originalpris. Då kan de dels hävda en högre rabatt till dig som kund. Dels kan de hävda att deras modell är annorlunda eller bättre när du frågar. "Näää, vi har en bättre modell". Dels kan de peka på sin prisgaranti och hävda att de säljer Q64 och inte Q60 fast det i grunden är samma TV.

Eftersom så många köper TV utifrån den säljprocessen, likt att man vill känna att man gör ett fynd och får en generös rabatt etc., är detta tydligen ett väldigt framgångsrikt koncept. Butikerna kan få ut högre marginaler på att ha "egna modeller". Senaste åren har det ökat med olika beteckningar på vad som i grunden är exakt samma TV.

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits som TS då jag tänkt hjälpa sonen att införskaffa en ny TV nu när BF är runt hörnet.
Sitter o tittar på (f)Elgigantens utbud då de redan släppt infon.
Det som ställer till det är ju att alla el-lador kör sin egen benämning på de olika tv-modellerna så det blir ju skitsvårt för den oinitierade (läs undertecknad!) att jämföra prishistoriken på Prisjakt/Pricerunner eller liknande.
Kikar på 55-65" och försöker att hamna på rätt sida 7 tusen men det är fan inte lätt med alla egna modellbeteckningar.
Har med @Laxpudding eminenta guide försökt rangordna utbudet och hoppas på att kunna nå åtminstone mellanklassen till junior...

Permalänk
Medlem

tänk även på att prisvärd betyder inte billigaste man kan hitta.

Permalänk
Medlem

Tycker man ska försöka komma bort från termen "Prisvärd" då det kan likställas med frågan
"Hur långt är ett långt snöre?"

Fråga 10 olika personer och du får 10 olika svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@elp: finns en viss logik, men också en tydlig ologik.

Till exempel med Samsung är Q6-modeller i grunden samma, så Q60, Q63, Q64, Q65, Q67 etc är samma. Så även Q7-serien och Q8-serien även om det varierar vilka år de splittras på det sättet och inte. Däremot är QN95 och QN90–94 inte likvärdiga. Så även Samsungs QD-OLED-modeller S90-S94 som skiljer sig från den bättre S95. Fast det är lite enklare att lära sig toppsegmentet då det är lite mer olika karaktär på de modellerna.

Tyvärr gör inte prisjakt med flera samma åtskillnad utan listar dem olika. Därmed uppnås syftet att kunna hålla olika priser på vad som i slutändan är identiska produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är alltså exakt samma modell och den kallas Q60 när den lanseras. .

Tillverkarna ger dem olika beteckningar Q63, Q64, Q65 etc. i syftet att göra det svårt att jämföra priser. De kan ändra detaljer likt exakt nyans och exakt form på stativet. Ibland kan de skarva i specen likt att högtalaren är anges till 20W istället för 15W och liknande. Man kan också ändra hittepåsiffror likt att det är något olika "Picture Quality Index, PQI" så ger man intrycket av att det är olika hårdvara.

Några kedjor är ensamma om sin modell, dvs de köper tillräcklig många, för att få ensamrätt på en beteckning. Då kan de hitta på sitt eget originalpris som då ofta är högre än ursprungsmodellens originalpris. Då kan de dels hävda en högre rabatt till dig som kund. Dels kan de hävda att deras modell är annorlunda eller bättre när du frågar. "Näää, vi har en bättre modell". Dels kan de peka på sin prisgaranti och hävda att de säljer Q64 och inte Q60 fast det i grunden är samma TV.

Eftersom så många köper TV utifrån den säljprocessen, likt att man vill känna att man gör ett fynd och får en generös rabatt etc., är detta tydligen ett väldigt framgångsrikt koncept. Butikerna kan få ut högre marginaler på att ha "egna modeller". Senaste åren har det ökat med olika beteckningar på vad som i grunden är exakt samma TV.

Så kan det mycket väl vara.. dock kan man ju inte säga som dig att den "normalt kostar 5300-6300" Då den varit nere på 5300 1 dag på ett år, annars legat 6800-7900 resten av tiden i stort så.. Lät på dig som jag blev lurad 😂😂 Snittpris enl prisjakt 7468

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Så kan det mycket väl vara.. dock kan man ju inte säga som dig att den "normalt kostar 5300-6300" Då den varit nere på 5300 1 dag på ett år, annars legat 6800-7900 resten av tiden i stort så.. Lät på dig som jag blev lurad 😂😂 Snittpris enl prisjakt 7468

Det var jag som skrev att den normalt kostar mindre än 6990kr. Vi är flera som skriver på forumet så det kanske blir lite förvirrande.

Och jo, priset låg runt mitt sagda pris nästan hela senaste tre månaderna ända tills för två veckor sedan. Vad en TV kostade för ett år sedan är ju ändå ganska irrelevant, eller hur?

Edit: När jag skrev mitt inlägg så fanns priser från Compu-mail.se med hos Prisjakt. Dom verkar vara borta för den modellen och därför ser prishistoriken annorlunda ut nu.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MasteraCe:

Det var inte jag som gav dig priser eftersom jag undviker priser för att istället fokusera på användningen och nyttan av TV:n. TV:ns funktion är densamma oavsett vad man betalar för den. Fel TV för rätt pris är fortfarande fel TV även om man kortsiktigt går hem känslan av att ha gjort "ett fynd".

Ifall du betalade kännbart mer för en Q64 än en vad en Q60 kostar blev du till en viss nivå kanske inte direkt lurad men åtminstone saltad. Detta eftersom det är samma TV-apparater där syftet med att kalla en av dem för Q64 är just att kunna ta mer betalt. Och jag förstår den synvinkeln också då det kostar sköna slantar att hålla personal och besökbara butikslokaler. Butiken gav uppenbarligen bra service, bra bemötande och lyckades skänka känslan av en "bra deal". De som säljer den identiska Q60 som billigast är oftast en anonym nätförsäljning och är bara ute efter transaktionen. En del köpare vill ha interaktionen också.

Permalänk
Medlem

Nu har jag förstått att termen "prisvärd" inte är den bästa termologin att använda när vi pratar TV-apparater då användningsområden, förutsättningar etc etc har inverkan men om jag formulerar frågan så här - är det någon som kan tipsa om en TV nu när samtliga aktörer gått in i BF-läge som uppfyller följande kriterier:

* Minst 55"
* Max 7 kkr
* Minst "mellanklass- segmentet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Nu har jag förstått att termen "prisvärd" inte är den bästa termologin att använda när vi pratar TV-apparater då användningsområden, förutsättningar etc etc har inverkan men om jag formulerar frågan så här - är det någon som kan tipsa om en TV nu när samtliga aktörer gått in i BF-läge som uppfyller följande kriterier:

* Minst 55"
* Max 7 kkr

Det är väl bara att jämföra TV-guiden med priserna hos Prisjakt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elp:

* Minst 55"
* Max 7 kkr

För att kunna tipsa om priset måste man hålla i huvudet vad varje TV kostar just nu. Det finns ca 1500 TV-modeller som alla kostar lite olika i olika butiker där priserna ibland varierar från dag till dag med så mycket som 50 procent. Finns ingen som har den allestädes närvaron.

Däremot finns det sajter som har detta. Prisjakt, pricerunner etc.

Därför kan enklast svara på din egen fråga genom söka efter 55:or max 7000 kr och sortera på pris och se vilka intressanta modeller som dyker inom den budget man har. Du får en lista idag och en annan lista nästa vecka.

Vad pricerunner etc. saknar är kvalitetsnivå, TV:ns lämplighetsgrad om vad den är bättre eller mindre bättre på. Detta är vad TV-guiden försöker tillföra. TV:ns funktioner och kvalitet är densamma under hela dess försäljningscykel. Egenskaperna varierar inte. Mycket enklare att hålla reda på.

För att veta vilka TV-modeller som ger just dig det värde du eftertraktar, det vill säga har de egenskaper du eftersöker, likt säg 4K/120 för spel eller hög ljusstyrka, bra reflexfilter etc. behöver du lista ut det via exempelvis TV-guiden och där lära dig en handfull modeller vilka ger just det värde du eftertraktar. För ingen kan berätta för dig vilken TV du behöver eller som är lämpligast för din situation.

Nu kommer 7kkr för en 55:a vara en budget i underkant. Det lär inte vara allt för många TV-modeller som har något särskilt att erbjuda. Du är inne på basmodellerna där alla är ungefär samma lika, ofta är det bokstavligen exakt samma TV med olika beteckningar. På sätt och vis är det enklare eftersom det blir lite sak samma vad man köper i fråga om den generella kvaliteten.

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Skojar bara, Andersson är ju 100% identisk med Luxors tv.. dock 10års garanti på Andersson 😅

Ville uppgradera mjukvaran på en Andersson tv för ett par år sedan. Gick inte att göra online och supporten sa att jag var tvungen att komma in med den eller att de skickade hem en reparatör, så det blev ingen uppgradering.

vet inte om det är så längre dock. Men det borde ju ingå i garantin även om den är på hela 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu kommer 7kkr för en 55:a vara en budget i underkant. Det lär inte vara allt för många TV-modeller som har något särskilt att erbjuda. Du är inne på basmodellerna där alla är ungefär samma lika, ofta är det bokstavligen exakt samma TV med olika beteckningar. På sätt och vis är det enklare eftersom det blir lite sak samma vad man köper i fråga om den generella kvaliteten.

Tack för klargörandet och informationen, mycket uppskattat!
Om jag gjort min hemläxa ordentligt och läst din utmärkta guide korrekt så har jag åtminstone lyckats vaska fram 2 st TV som klickar in på mina boxar dvs de är 55", ligger under 7 kkr och kvalar in i mellanklass- segmentet.
Återstår och se vilken av kandidaterna som lämpar sig bäst för sonens vidkommande, där får jag väl göra lite mer research.

Alt 1 - https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55t8b/1034379.911...
Alt 2 - https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-55-4k-qled-tv-tq5... (ska kosta strax under 7kkr under BF)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elp:

Tack för klargörandet och informationen, mycket uppskattat!
Om jag gjort min hemläxa ordentligt och läst din utmärkta guide korrekt så har jag åtminstone lyckats vaska fram 2 st TV som klickar in på mina boxar dvs de är 55", ligger under 7 kkr och kvalar in i mellanklass- segmentet.
Återstår och se vilken av kandidaterna som lämpar sig bäst för sonens vidkommande, där får jag väl göra lite mer research.

Alt 1 - https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55t8b/1034379.911...
Alt 2 - https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-55-4k-qled-tv-tq5... (ska kosta strax under 7kkr under BF)

T8B och Q60D är troligtvis samma eller ekvivalent hårdvara. Det har visat sig att T8B har 120 Hz-paneler och därför kan ge mer för spelandet i första hand.