Nvidia inför tidsgräns på Geforce Now

Permalänk
Medlem

Använder inte själv tjänsten, men tycker 100h/mån kändes väldigt snålt tilltaget.

De kunde väl gjort så att bara de lägre abbonemangen hade tidsbegränsning för att pusha sina premium versioner, men t.o.m. deras ultimate ska alltså ha denna begränsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Tycker det låter väldigt sunt. Man ska inte spela datorspel mer än 100 timmar i månaden. Rör på er!

Jag älskar att bestämma åt andra.
Jag tycker vi sätter din månatliga skärmtid till 7 minuter och 32 sekunder.

Du kan gå ut och plocka svamp istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag älskar att bestämma åt andra.
Jag tycker vi sätter din månatliga skärmtid till 7 minuter och 32 sekunder.

Du kan gå ut och plocka svamp istället.

Då hade jag valt en annan leverantör av skärmtid

Permalänk
Medlem

Alltid dessa konstanta nedgraderingar av tjänster. Därför bör man försöka köpa spel själv så (kanske) man slipper sånt här.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Varför tolkar man det som någon sorts bestämmande om hur mycket man får spela?
Man kan använda tjänsten hur mycket man vill.
Det kostar pengar per timma att driva tjänsten. Mer last = mer energi/resurser krävs = mer kostnad.

De vill helt enkelt ta mer betalt tör tjänsten.
Jag tycker det är bra och rättvist att man ökar priset mot de som spelar mest och kostar bolaget mest istället för att alla får betala mer.

Sen i den bästa av världar skulle ingen prisökning alls behövas, men den känns väldigt avlägsen...

Permalänk
Medlem

Dessutom om man har tjänsten idag så kommer man inte drabbas av denna begränsning förrän i januari 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Strax över 3 timmar om dagen. Skulle säga att det är ganska mycket. Allt beror på perspektiv och om man arbetar eller inte.

3 timmar om dagen hela året? Nej, så mycket spelar jag absolut inte. Kanske kan bli 100 timmar i månaden ibland när det kommer något nytt bra mitt i vintern, åtminstone i spel där jag kan göra annat samtidigt (lyssna på pod och cykla på träningscykeln funkar bra i strategispel).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Använder inte själv tjänsten, men tycker 100h/mån kändes väldigt snålt tilltaget.

De kunde väl gjort så att bara de lägre abbonemangen hade tidsbegränsning för att pusha sina premium versioner, men t.o.m. deras ultimate ska alltså ha denna begränsning

Fast den dyraste tjänsten låser *mer* hårdvara när den används, så jag misstänker ju lite att om de stod inför "vi kommer behöva smälla upp mer hårdvara än vi hade planerat för i varje datacenter för att hantera storspelarna" så ökar det problemet om dessa användare byter upp sig till den ultra super deluxe premium.

Och frågan är ju om prissättningen reflekterar någon förväntan på att den nivån skulle användas mer eller bara att det går åt mer hårdvara när den används, och om den abonnemangsnivån isf skulle behöva bli betydligt dyrare om det uppstår en tydlig förväntan att den även kommer användas mer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Alltid dessa konstanta nedgraderingar av tjänster. Därför bör man försöka köpa spel själv så (kanske) man slipper sånt här.

Känns inte som att du har koll på vad Geforce Now är för något, du behöver fortfarande köpa spelen du vill spela. Tjänsten är kortfattat hyra av hårdvara, hela spelsessionen streamas till din enhet, du hyr inte spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Känns inte som att du har koll på vad Geforce Now är för något, du behöver fortfarande köpa spelen du vill spela. Tjänsten är kortfattat hyra av hårdvara, hela spelsessionen streamas till din enhet, du hyr inte spel.

Du har helt rätt. Jag hade inte koll på att man även var tvungen att köpa spelen i tjänsten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du har helt rätt. Jag hade inte koll på att man även var tvungen att köpa spelen i tjänsten.

Lätt hänt :). Hade man kunnat hyra spelen under själva spelsessionen så hade tjänsten dock varit betydligt mer attraktiv, lite som Game Pass ovanpå Geforce Now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du loggar in på ditt egna Steamkonto (eller andra tjänster) och spelar spelen som finns i ditt bibliotek redan.
Alla spel stöds dock inte, men många finns.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Någon som använder tjänsten? Hur upplevs det med lagg? Jämfört med att köpa grafikort själv är ju priset lite lockande. Att grafikkort inte kommer bli billigare framöver är inte heller en högoddsare direkt.

Permalänk
Medlem

Om ALLA ens spel funkat så hade jag haft detta. Men det faktum att om man inte har GOTY-edition och dylikt till vissa spel så kan man inte spela gör tjänsten värdelös. Att man dessutom hoppade ut och in ur olika lauchers, med ibland helt frånvaro för handkontrollsstöd... lösenord som måste skrivas in o.s.v. o.s.v. kändes bara amatörmässigt. Knepigt att en jätte som Nvidia inte kan göra ett bättre gränssnitt.

Jag hade det tre månader, lirade lite Cyberpunk, som för övrigt var ett helvete att starta varenda gång pga av två jävla launchers som skulle öppna, sen fick det vara. Man kände sig som en alpha-testare.

Kanske blivit bättre?

Well... nu har jag en GPU så kan spela lokalt. Pengarna gick ändå till Nvidia denna gång.

Edit: @Conqvistadoren Mina upplevelser är 1,5 - 2 år gamla så ta dom med en nypa salt. Men om det inte förändrats och du vill ha något enkelt... så köp en konsol eller en ny GPU istället. Apropå lagg så var det helt OK. Inte som att spela med 140 fps lokalt, men inte högt nog så man inte vänjer sig heller. När man väl fick igång spelen så var det OK. Det var upplevelsen runtom som var total katastrof. Sitter man med en mus och tangentbord och använder det som alternativ till en dator, och inte som alternativ till en konsol, så funkar gränssnittet bättre. Framför TVn var man tvungen att ha mus och tangentbord på sidan om för att handkontrollstödet var nästan obefintligt. Finns säkert lösningar på det... jag var inte intresserad av att hålla på och trixa. Köpte en GPU och såg aldrig tillbaka.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

https://www.dustinhome.se/product/5011371883/tuf-gaming-f15

RTX 4070 bärbar dator för 16 000:-. Sälj den efter tre år för 6000 kronor. Blir 3300:-/år. För en dator som inte kräver uppkoppling mot internet och som har bättre bildkvalitet än GeForce Now ger.

Fast, en bärbar har för liten skärm.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

100 timmarsgränsen hade varit lämpligare att införa på veckobasis så att man har 20 timmar över till sömn. Ponera att du en månad avser att nöta igenom nåt jrpg som kräver 120-180 timmar som du tänkt avverka 2-3 veckor, då är det helt omöjligt utan att uppgradera till något skitdyrt. När jag plöjde igenom south park rpg-spelen och Dragon Quest XI då lirade jag nog säkert 8-12 timmar om dagen. Jag hade kunnat tänka mig att slopa speldatorn och bara köra mac mini om den här sortens tjänster var mer förmånliga.

Det spelmönstret med 8-12 hr/dag är ett corner case, det representerar en försvinnande liten del av konsumentbasen. Det är inte efter sådan kundbas de designar sin tjänst.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det spelmönstret med 8-12 hr/dag är ett corner case, det representerar en försvinnande liten del av konsumentbasen. Det är inte efter sådan kundbas de designar sin tjänst.

Annars spelar jag i princip aldrig mer än e-sport. Lirar man ett spel som inte suger in en mer än att spela 3 timmar per session, så är det sannolikt inget spel som är tillräckligt beroendeframkallande för att man ska bemöda sig att fortsätta spela? Om det nu inte är typ e-sporttilar med snabba rundor eller liknande. Så är det för mig i alla fall. Lirar bara intensivt när jag har tid för det. Annars inte alls. Men vet inte hur andra gör riktigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Någon som använder tjänsten? Hur upplevs det med lagg? Jämfört med att köpa grafikort själv är ju priset lite lockande. Att grafikkort inte kommer bli billigare framöver är inte heller en högoddsare direkt.

Jag har haft tjänsten i 6 år och till en början när tjänsten var ny så kunde man uppleva perioder med lagg, dvs att det laggade allt från nån sekund till ett annat minuter.

Men med tiden har tjänsten blivit bättre och bättre upplever jag.
Visst det kan hända att det kan bli lagg ibland fortfarande men tycker att dom blir allt mer sällsynta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Fast, en bärbar har för liten skärm.

Är väl bara att koppla in en extern skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är väl bara att koppla in en extern skärm?

Klart det går, men hela poängen vilar i kostnad och måste du köpa en skärm så blir det dyrare och talar mindre för att köpa egen hårdvara.

För den delen, om man nu ska kolla på 4070, kan man även kolla på den lägre nivån premium för geforce now. Istället för 220, så kostar det ca 110/mån.

Det är väldigt svårt att argumentera för att det är bättre ur ett ekonomiskt perspektiv att köpa egen hårdvara. Detta eftersom man inte behöver lägga 15000-30000 direkt och kan nyttja pengarna på nån folklig aktie (Investor?) för avkastning. Det är tämligen uppenbart.

Visst kan man köpa begagnat osv, men det är inte representativt för hur gemene konsument agerar. Dessutom måste man i sådant fall ta med i beräkningen värdet av den tid man nyttjar när man letar delar osv. Sen tror jag även om man räknar bort den extra tidsåtgången att priset på begagnad hårdvara är tillräckligt hög för att det ändå inte är en fördelaktig ekonomisk kalkyl.

Det vågar jag nog påstå utan vidare belägg bara pga. hur dyr hårdvara som har bättre prestanda är i dagsläget. Men man ser ju att refurbished och återanvändning är en stigande trend, så vem vet, det kanske är andra förutsättningar om några år.

Däremot så kan det ju finnas andra anledningar att köpa egen hårdvara. Men att argumentera för att det är bättre ekonomiskt att köpa hårdvara är fel helt enkelt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem

Har man en egen dator så är det sjukt värt att titta på att sätta upp Sunshine och Moonlight för att kunna köra det själv, har det på en av mina datorer, och det fungerar faktiskt bra för mycket, även om det absolut finns märkbar delay mot att spela direkt på en dator.
Sen är det mycket beroende på din uppkoppling (både för datorn du streamar till, och den du streamar från)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är väldigt svårt att argumentera för att det är bättre ur ett ekonomiskt perspektiv att köpa egen hårdvara. Detta eftersom man inte behöver lägga 15000-30000 direkt.

Lägga ut några tusenlappar på hårdvara måste du ändå i vilket fall som helst. Så då talar vi alltså om förväntade värdeutvecklingen på kanske 10 000 kronor? Blir väl 600-700 kronor per år. Och hur mycket billigare hårdvara kan man köpa och ändå få likvärdig kvalitet som med strömmande video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag hade en monster-stationär innan med RTX 4090, i7, 32 gig RAM osv.
Men jag sålde den fuckern och skaffade en enklare bärbar som jag kör GFN på. Antingen kopplad till 65" OLED eller en vanlig 27".
Kommer nog aldrig gå tillbaks till att ha en fet stationär som drar ström, genererar värme osv.
Tjänsten är för bra och värd helt enkelt.
Detta gäller singleplayer spel och dylikt då.
Är man känslig för latens och vill lira competitive är det nog inget vidare.

Det är ren, svart magi hur bra det funkar faktiskt att streama spelen och kunna köra på högsta grafik.
Blev dock rosenrasande när jag läste att de ska införa en 100 timmars gräns i månaden, för ett företag som är det mest värderade på marknaden. Riktigt grisigt.
Får se om de backar med detta sen 2026 eller om man måste sluta med skiten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Lägga ut några tusenlappar på hårdvara måste du ändå i vilket fall som helst. Så då talar vi alltså om förväntade värdeutvecklingen på kanske 10 000 kronor? Blir väl 600-700 kronor per år. Och hur mycket billigare hårdvara kan man köpa och ändå få likvärdig kvalitet som med strömmande video?

Anledningen till att det inte går att argumentera mot att investera det överskjutande beloppet ur ett ekonomiskt perspektiv är ränta-på-ränta effekten.

Om vi drar det till sin spets:
10.000 i startkapital, med månadssparande om 165/mån, (10.000 utslaget över 5 år) och en avkastning på 7%.

Med en horisont på 20 år så har räntan-på-ränta tjänat dig 72.840 kr.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-...

Visst låter det inte som så mycket, men om man beaktar att man skulle lägga summan på ett annat befintligt sparande som redan är igång så blir effekten större.

Sen är det i slutändan vad man vill prioritera som avgör, men ur ett ekonomiskt perspektiv är det tämligen glasklart vilket alternativ som är bättre. Sen kan man ju argumentera för att inte spela alls, men diskussionen utgår från att vi ska kunna spela, så det argumentet faller bort.

När tillfälle ges ska jag testa detta och se om det är "good enough" för mig.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Anledningen till att det inte går att argumentera mot att investera det överskjutande beloppet ur ett ekonomiskt perspektiv är ränta-på-ränta effekten.

Om vi drar det till sin spets:
10.000 i startkapital, med månadssparande om 165/mån, (10.000 utslaget över 5 år) och en avkastning på 7%.

Med en horisont på 20 år så har räntan-på-ränta tjänat dig 72.840 kr.

Visst låter det inte som så mycket, men om man beaktar att man skulle lägga summan på ett annat befintligt sparande som redan är igång så blir effekten större.

Sen är det i slutändan vad man vill prioritera som avgör, men ur ett ekonomiskt perspektiv är det tämligen glasklart vilket alternativ som är bättre. Sen kan man ju argumentera för att inte spela alls, men diskussionen utgår från att vi ska kunna spela, så det argumentet faller bort.

När tillfälle ges ska jag testa detta och se om det är "good enough" för mig.

En sådan kalkyl gömmer en hel del!

7% stabil avkastning är inte alltid möjligt, verkligen inte på ett räntekonto i alla fall
Inflationen äter upp mycket av ökningen, mer än halva de senaste åren.

10000kr för 20 år sedan hade en köpkraft som motsvarar 15000kr idag. Det är alltså samma som 50000 skulle bli 75000kr. Alltså får du mindre total köpkraft med din ekvation!
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

10000 + 10000/5år -> 50000kr insatt på dessa 20år
Så den reella uppgången är ca 23000kr på 20 år, det låter mer så som du beskriver det

Det initiala sparade beloppet är den enskilt största faktorn i uträkningen, månadssparandet de sista åren tillför väldigt lite på effekten och ökningen

Du har inte fel i att det är bra att spara pengar, jag menar bara att det inte är helt gratis pengar från ingenstans och det är en komplicerad värld vi lever i

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du har inte fel i att det är bra att spara pengar, jag menar bara att det inte är helt gratis pengar från ingenstans och det är en komplicerad värld vi lever i

Dessutom har vi avtagande marginalnytta av pengarna. En ökad inkomst på 1000 kronor är mindre värd än en förlorad inkomst på 1000 kronor.

Vi kan tänka oss det som ett spel i samband med löneförhandlingen. Chefen erbjuder dig antingen 1 procent som standard eller ber dig singla slant där ena utfallet ger dig 0 procent och andra utfallet ger dig 2 procent. Medelvärdet förblir givetvis 1 procent. Majoriteten skulle/borde i en sådan situation välja säkra utfallet med 1 procents löneökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En sådan kalkyl gömmer en hel del!

7% stabil avkastning är inte alltid möjligt, verkligen inte på ett räntekonto i alla fall
Inflationen äter upp mycket av ökningen, mer än halva de senaste åren.

10000kr för 20 år sedan hade en köpkraft som motsvarar 15000kr idag. Det är alltså samma som 50000 skulle bli 75000kr. Alltså får du mindre total köpkraft med din ekvation!
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

10000 + 10000/5år -> 50000kr insatt på dessa 20år
Så den reella uppgången är ca 23000kr på 20 år, det låter mer så som du beskriver det

Det initiala sparade beloppet är den enskilt största faktorn i uträkningen, månadssparandet de sista åren tillför väldigt lite på effekten och ökningen

Till att börja med är 7% ett ganska lågt mål. Kolla på ett så enkelt sätt att spara som fondrobo, då ser man att det enkelt är runt 20% eller mer, även med långsiktigt mål. Och ska man utgå från räntekontot så kan man i princip låta bli att spara eftersom pengarna bara förlorar i värde ändå, "alltid nåt" är inte alltid värt något. Det kan man göra för buffert, men det är något helt annat.

Sen är det klart att pengarna över tid förlorar i värde, men med mitt exempel (vilket är en extrem och ett exempel på den sämsta förutsättningen som går att få) så påvisas trots allt en värdeökning. Man börjar liksom inte spara under sådana omständigheter.

Du kan inte jämföra två siffror vid två tidpunkter med 20 års mellanrum utan att beräkna pengarnas värdejustering över tid. Det är liksom det som är styrkan med ränta-på ränta. Om du slår inflationen (vilket är synnerligen enkelt över tid) så ökar pengarnas värde, denna värdeökning föder också sig självt över tid för att multiplicera effekten.

Sen kallas det ränta-på-ränta, men det mer korrekta kanske är avkastning-på-avkastning. Uttrycket är inte direkt kopplat mot just ränta.

Det är givetvis inte enkelt att ge ett fullständigt svar, eller att det är en enkel sak att förstå pengars värdeförändring över tid, det hör sakens natur till. Men en sak som är enkel är att spara pengar och få pengarna att växa.

Argumentationen står fortsatt att det är omöjligt att argumentera fördelen ur ett ekonomiskt perspektiv att köpa en spelburk kontra streamingtjänst då man kan investera pengarna för avkastning.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Till att börja med är 7% ett ganska lågt mål. Kolla på ett så enkelt sätt att spara som fondrobo, då ser man att det enkelt är runt 20% eller mer, även med långsiktigt mål.

Att det är enkelt att få 20% i avkastning varje år håller jag inte med om. Jag tar gärna mot tips var man kan få detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att det är enkelt att få 20% i avkastning varje år håller jag inte med om. Jag tar gärna mot tips var man kan få detta.

Så du förbiser hela mitt utlägg för att fokusera på en mindre del, som dessutom är sekundär i hela min argumentation. Där du dessutom inte utvecklar argumentationen vidare och svarar med en one-liner som även försöker föra diskussionen till något helt annat.

Men om du vill veta så finns det ett par populära fond-robotar jag har där båda producerat goda resultat. Inte 20%, sanningen är väl närmre 15%, men poängen som du kanske missade var är att det är lätt att slå 7%.

Faktum kvarstår att det ur ett ekonomiskt perspektiv är bättre att inte köpa dedikerad hårdvara.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skrivet av Thor:

Så du förbiser hela mitt utlägg för att fokusera på en mindre del, som dessutom är sekundär i hela min argumentation. Där du dessutom inte utvecklar argumentationen vidare och svarar med en one-liner som även försöker föra diskussionen till något helt annat.

Men om du vill veta så finns det ett par populära fond-robotar jag har där båda producerat goda resultat. Inte 20%, sanningen är väl närmre 15%, men poängen som du kanske missade var är att det är lätt att slå 7%.

Faktum kvarstår att det ur ett ekonomiskt perspektiv är bättre att inte köpa dedikerad hårdvara.

Kan vi försöka hålla oss till trådämnet tack,ekonomi diskussioner får ni ta i pm eller i andra forumdelar