Permalänk
Medlem

Kombinerad spel/jobb-laptop?

Hej! Jag jobbar som systemutvecklare och använder i dagsläget en Lenovo Thinkpad X1 med 32 GB RAM då jag bl a kör mycket containers vilket kräver en hel del minne.

Det vore kul att kunna spela lite också, så jag funderar på att byta till någon form av gaming laptop. Många av dem är ju stora och tunga dock så jag undrar om någon här har erfarenhet av någon form av "kompromiss-laptop" på kanske 2-3 kg som ändå är helt OK för spel? Jag reser en hel del så storlek/vikt är de viktigaste attributen, samt en inte allt för tung laddare.

Jag behöver inte det senaste och värsta då jag främst spelar gamla spel som t ex Skyrim och The Witcher 2/3.

Värme och oväsen kommer man väl inte ifrån när GPU:n jobbar, men det vore ju trevligt om datorn var tyst när man inte spelar i alla fall.

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gripir:

Hej! Jag jobbar som systemutvecklare och använder i dagsläget en Lenovo Thinkpad X1 med 32 GB RAM då jag bl a kör mycket containers vilket kräver en hel del minne.

Det vore kul att kunna spela lite också, så jag funderar på att byta till någon form av gaming laptop. Många av dem är ju stora och tunga dock så jag undrar om någon här har erfarenhet av någon form av "kompromiss-laptop" på kanske 2-3 kg som ändå är helt OK för spel? Jag reser en hel del så storlek/vikt är de viktigaste attributen, samt en inte allt för tung laddare.

Jag behöver inte det senaste och värsta då jag främst spelar gamla spel som t ex Skyrim och The Witcher 2/3.

Värme och oväsen kommer man väl inte ifrån när GPU:n jobbar, men det vore ju trevligt om datorn var tyst när man inte spelar i alla fall.

Tack!!

Har du någon speciell budget att hålla dig till?

Jag gillar Lenovo. Legion slim 5 kanske skulle vara något, tror den har 2560x1600? Eller om du vill ha lite mer yta med högre upplösning 3200x2000 så kanske Legion 7i, den är riktigt snygg i Glacier White formatet. Båda dessa kommer antingen med 4070 eller 4060 gpu. Som klarar alla spel!

Du får passa på nu vid Black Friday iaf. Finns många med bra erbjudanden!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Överväg om du kan nöja dig med att spela på den inbyggda grafiken, AMD's senaste är inte så dålig: https://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-890M-Benchmarks-and-...

Då slipper du släpa runt på en klumpigare dator och kanske får lite bättre batteritid mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Har du någon speciell budget att hålla dig till?

Jag gillar Lenovo. Legion slim 5 kanske skulle vara något, tror den har 2560x1600? Eller om du vill ha lite mer yta med högre upplösning 3200x2000 så kanske Legion 7i, den är riktigt snygg i Glacier White formatet. Båda dessa kommer antingen med 4070 eller 4060 gpu. Som klarar alla spel!

Du får passa på nu vid Black Friday iaf. Finns många med bra erbjudanden!

Tack för tipset, egentligen hade jag velat ha något annat än Lenovo då jag har haft en del problem med mina ThinkPads, men ska kolla lite recensioner på Legion.

Budget, inte över 20k helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gripir:

Tack för tipset, egentligen hade jag velat ha något annat än Lenovo då jag har haft en del problem med mina ThinkPads, men ska kolla lite recensioner på Legion.

Budget, inte över 20k helst.

Ah okej!

Men då kanske du klarar dig på denna:

https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/legion-laptops/legion-...

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är riktigt skönt på lenovo legion 5 pro, och uppåt dessa jag har testat så vet inte exakt vad de andra har så kan inte säga något. Fördelen här också på de ny 2024 är att du kan byta ut ram och uppgradera dessa till 64gb. Står att de stödjer 32gb men de klarar mer. Du kan även byta hårddiskar.

Skärmarna är även dessa bra oavsett vilken modell av dessa du väljer är dock färgen viktig så kan detta vara något att uppgradera.
Just nu har lenovo blackfriday month eller vad man vill kalla det ^^ så legion 5 pro uppgraderad modell kostar i runda slängar 20k.

Jag själv sitter i stadiet att antingen köra 5 pro 7 eller 7pro har svårt att bestämma hur mycket kraft jag behöver i grafikkortet.

Vi är många som använder dessa datorer i klassen och vi programmerar en hel del samt spelar lite extra på fritiden så för oss var tangentbordet av högsta vikt.

Lycka till med ditt köp

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakie:

Tangentbordet är riktigt skönt på lenovo legion 5 pro, och uppåt dessa jag har testat så vet inte exakt vad de andra har så kan inte säga något. Fördelen här också på de ny 2024 är att du kan byta ut ram och uppgradera dessa till 64gb. Står att de stödjer 32gb men de klarar mer. Du kan även byta hårddiskar.

Skärmarna är även dessa bra oavsett vilken modell av dessa du väljer är dock färgen viktig så kan detta vara något att uppgradera.
Just nu har lenovo blackfriday month eller vad man vill kalla det ^^ så legion 5 pro uppgraderad modell kostar i runda slängar 20k.

Jag själv sitter i stadiet att antingen köra 5 pro 7 eller 7pro har svårt att bestämma hur mycket kraft jag behöver i grafikkortet.

Vi är många som använder dessa datorer i klassen och vi programmerar en hel del samt spelar lite extra på fritiden så för oss var tangentbordet av högsta vikt.

Lycka till med ditt köp

Tack för din input. Det låter som att ni använder datorn på samma sätt som jag avser, dvs både för spel och programmering. Upplever du att datorn är hyfsat kall/tyst när ni inte spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gripir:

Tack för din input. Det låter som att ni använder datorn på samma sätt som jag avser, dvs både för spel och programmering. Upplever du att datorn är hyfsat kall/tyst när ni inte spelar?

detta är helt beroende på vilken processor du väljer sen hur bekväm du är med att undervolta. När jag fick första datorn jag testade så tyckte jag att den lät lite väl mycket. även med benchmarks så kan denna throttla utifrån vilket processer man kör, jag har testat 13700hx samt 14700hx och 14900hx alla dessa blir varma ganska fort och man får en sämre prestanda utifrån detta. Det är dock väldigt enkelt att undervolta dessa processorer eftersom att de är upplåsta. Testade mest på 13700hx gick från 16000 i cinebench och ett flygplan till 21000 och en betydligt tystare dator då värmen gick till 80grader istället för 99.

Vid spel kommer du höra att datorn låter eftersom att grafikkortet fortfarande blir varmt men den låter betydligt mindre efter undervoltning.

Vid vanlig användning så lät datorn inte alls så mycket men de kunde gå igång ibland beroende på vad man sysslade med dock även här ändrades de väldigt mycket efter undervoltning.

En nackdel med datorn är batteriet och tiden du får när datorn inte är kopplad till väggen eftersom att en spel dator använder mer ström tack vare grafikkortet så samt hz på skärmen finns möjlighet att ändra dessa vilket grafikkort du nyttjar samt att ändra hz från 165 eller 240 beroende på modell till 60hz när man kör batteri.

batteritiden utan att ändra ligger på ca 2 timmar och efter man har gjort förändringar från 5 timmar och uppåt beroende på processor.

Hoppas du hänger med i det jag skriver, varning för dyslektiker som går löst ^^.

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beroende på vilka spel du spelar kan en Macbook funka förvånansvärt bra. Jag har spelat genom Elden Ring DLCn och lite Cyberpunk på min MBP.
Jag tycker Macbook är trevlig för jobbet (jag grejjar också mycket med containers)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk

Dell Inspiron 16 Plus 7640 kanske skulle kunna vara något? Kraftig processor och 4060 grafikkort. Kostar 16500kr nu kring black friday, med 32GB minne. Review här: https://www.notebookcheck.net/Dell-Inspiron-16-Plus-7640-laptop-review-Small-but-important-changes-over-last-year-s-model.847358.0.html

Jag har inte använt den specifika modellen, men köpte för tre år sen föregångaren av modell 7610 med 11800H och 3060 grafikkort, med ungefär samma tanke som du. Den modellen hade ett känt problem med musplattan, där den inte hade bra kontakt med jord, vilket jag löste med en lödning och därefter har det funkat bra. Naturligtvis dåligt av Dell att inte ha något återkallelseprogram eller så dock.. Har iaf använt den datorn som primär arbetsdator under tre år, funkat väldigt bra, skönt tangentbord (dock tyvärr numeriskt, men det visste jag sen innan och fick vänja mig vid), och en bra, högupplöst skärm.

Dock ska sägas att processorn drar mycket ström och blir varm i en sådan lite tunnare dator och fläktarna går emellanåt mer än man skulle önska.

Jag köpte till Dells 3 åriga på-platsen garanti, och har fått nyttja den, då chassit lossnade i ena hörnet/mot ena gångjärnet efter 2,5 år och hårt användande upp och ner i väska osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Beroende på vilka spel du spelar kan en Macbook funka förvånansvärt bra. Jag har spelat genom Elden Ring DLCn och lite Cyberpunk på min MBP.
Jag tycker Macbook är trevlig för jobbet (jag grejjar också mycket med containers)

Intressant! Jag har inte så bra koll på hårdvara nu för tiden men du menar alltså att MBP:ns CPU är såpass bra att den klarar hyfsat nya spel trots avsaknad av GPU?

EDIT: Kör du spelen native i MacOS eller i Parallells eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gripir:

Intressant! Jag har inte så bra koll på hårdvara nu för tiden men du menar alltså att MBP:ns CPU är såpass bra att den klarar hyfsat nya spel trots avsaknad av GPU?

EDIT: Kör du spelen native i MacOS eller i Parallells eller liknande?

De nya Macbookarna har Apples egna SoC i sig. De är väldigt kapabla. Bl.a. Cyberpunk kommer få en native port snart: https://www.cyberpunk.net/en/news/50947/just-announced-cyberp...

Jag har spelat inne i macOS, via ett program som heter Whisky, vilket basically är en wrapper för Wine. Vissa spel fungerar väldigt bra, vissa spel fungerar väldigt dåligt. Online spel som använder någon form utav anti-cheat tenderar att inte fungera.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM