Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det var ju riktigt bra!

Några speciella förutsättningar som ledde till att du fick en rabatt på 1,75 procentenheter?

Jag har räknat fel, vet i fan hur jag tänkte. Det ska vara 1,55% rabatt och 3,19% nettoränta. Men det är väl en ganska bra rabatt det med. Ganska stort lån, höga inkomster, förhållandevis låg belåningsgrad och en massa tjat. Trött på tjatet varje år så hoppas kunna byta till en annan aktör nästa år.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Flyttar bolånen från Ica Bank till Länsförsäkringar Bank (där vi redan har det mesta annat).

Villa värderad till ca 3 400 000 kr och lån på ca 1 980 000 kr. Rabatten landade på 1,46% och efter senaste sänkningen landar 3-mån räntan på 3,28% samt att de bjuder på en månads räntekostnad. Det får duga för den här gången.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hur fick du så mycket lägre ränta än deras räknare på hemsidan?

Hej, jag har farit mellan Swedbank och Länsförsäkringar och Danske Bank har legat med och lurat i bakgrunden.
Har pratat med en kontakt där som fått info om vad för erbjudande jag fått men inte kunnat möte det.
Ni gick det och vi valde att gå vidare med Danske Bank som kändes minst krångligast just nu.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Har tillträde på kåk nu i slutet av november. Kommer gå in med tre miljoner i lån och peta in 3,5 miljoner kontant. Kommer köra Skandia tre-månaders. Har två miljoner tjänstepension samt alla övriga banktjänster där så ska bli intressant att se vad jag får för ränta. Tror inte den blir så bra faktiskt, återkommer när den är bestämd. Planen är att renovera för ca 500 tkr och därefter göra en värdering i vår och då försöka förhandla ordentligt med Skandia alternativt flytta lånen då Skandia varit väldigt jobbiga i det här köpet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag har räknat fel, vet i fan hur jag tänkte. Det ska vara 1,55% rabatt och 3,19% nettoränta. Men det är väl en ganska bra rabatt det med. Ganska stort lån, höga inkomster, förhållandevis låg belåningsgrad och en massa tjat. Trött på tjatet varje år så hoppas kunna byta till en annan aktör nästa år.

Aha, det förklarar saken. Det är mer i linje med vad andra bra räntor jag sett är, men fortfarande väldigt bra.

Kanske värt att redigera ditt förra inlägg för att förhindra missförstånd?

Skrivet av Jumpcut:

Har tillträde på kåk nu i slutet av november. Kommer gå in med tre miljoner i lån och peta in 3,5 miljoner kontant. Kommer köra Skandia tre-månaders. Har två miljoner tjänstepension samt alla övriga banktjänster där så ska bli intressant att se vad jag får för ränta. Tror inte den blir så bra faktiskt, återkommer när den är bestämd. Planen är att renovera för ca 500 tkr och därefter göra en värdering i vår och då försöka förhandla ordentligt med Skandia alternativt flytta lånen då Skandia varit väldigt jobbiga i det här köpet.

Skandia kör väl inte med förhandling? Du kan se direkt i deras räntesnurra vad din rabatt från deras listränta blir.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skandia kör väl inte med förhandling? Du kan se direkt i deras räntesnurra vad din rabatt från deras listränta blir.

Skandia känns ruggigt trötta rent allmänt. Men hade inte tid/ork att krångla nu så det blir vad det blir. Får som sagt kanske byta till en annan bank i vår.

Kollade i skuldebrevet och där står angivet 1% avdrag mot listräntan.

Var hittar jag deras "räntesnurra"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Skandia känns ruggigt trötta rent allmänt. Men hade inte tid/ork att krångla nu så det blir vad det blir. Får som sagt kanske byta till en annan bank i vår.

Kollade i skuldebrevet och där står angivet 1% avdrag mot listräntan.

Var hittar jag deras "räntesnurra"?

https://www.skandia.se/lana/bolan/bolanerantor/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack!

3,32 just nu då isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser att Landshypotek har nu 3.3% för rörlig, är det något som slår det, var borde man titta då? har ca 75% belåning på ca 2.75M Lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Jag ser att Landshypotek har nu 3.3% för rörlig, är det något som slår det, var borde man titta då? har ca 75% belåning på ca 2.75M Lån.

Beror ju på en massa saker. Själv fick jag 3,28% på 3-mån från Länsförsäkringar plus att de bjuder på en månads ränteutgifter, i realiteten lite bättre än 3,28% alltså.

Landshypotek ger dig en bra ränta. En bättre deal kommer troligen kräva att du lägger lite jobb på att förhandla med lite olika banker.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Bor man i en bostadsrätt så ger de också ytterligare 0,10 procentenheter rabatt i 24 månader som inte syns i deras räknesnurra, dvs. 3,20% om siffran du angav ovan är från deras räknesnurra.

https://www.landshypotek.se/antligen/

EDIT: Ser att de ger 3,40% vid 75% belåningsgrad, så 3,30% är rimligen med rabatten inkluderad. Missade det.

Även om det praktiskt taget alltid går att få liknande från någon av storbankerna om man är en tillräckligt lönsam lågrisk-kund och man får tag i rätt handläggare, så är det nog ett begränsat antal som får 3,20% eller lägre. Det är med andra ord ett riktigt bra erbjudande baserat på vad jag sett.

3,30% eller liknande är nog mer görbart, men kan möjligen krävas lite lägre belåningsgrad (och också gärna lite högre lånesumma) för det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Ligger på precis samma ränterabatt på Swedbank. Har den fram till slutet av september nästa år.
Räknas om nu den 28/11 så jag hamnar på 3,19%.

Tittade runt men tyvärr är det nog bland de bättre man kan få för tillfället.
Säger tyvärr då jag inte alls gillar Swedbank då deras sätt att visa och "fakturera" lånet är så daterat.

Alltid tidigare har jag haft Avanza, skandia eller SEB och där har det varit möjligt att få en faktura som jag kan betala från valfri bank på mitt lånebelopp.
På denna faktura så är det specificerat med aktuell ränta, totalt lånebelopp, vilka datum som fakturan gäller osv.

Men hos Swedbank så finns det enbart fliken för lån på deras internetbank som skriver en totalsumma som faktureras och aktuell ränta.
Inget mer...
Som nu senast i månadsskiftet juli/augusti så ändrades min ränteperiod, jag utökade lånet och har bytt ränta på grund utav det och under denna period så gjorde jag även en amorteringsgrundande värdering där jag minskade från 3% amortering till 1% amortering.

Det innefattade att jag fick en summa som ska dras från mitt konto som innefattade allt ovanstående och det enda jag kan få fram är aktuell ränta i dagsläget och aktuell amorteringssumma.
Har testat ringa och bett om en specifikation vad som kostat vad. Men det vägrar de ge ut.

Säg att en vanlig månad nu kommer ligga på ca 13000kr med ränta + amortering.
Denna dragning var på 29000kr utan extra förklaring (nu vet jag ju vad som orsakade det, men hade varit bra att på ett lätt sätt kunna kontrollräkna..)

Så även om jag vill byta ifrån Swedbank så kommer det vara svårslaget med den rabatten jag har..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

... jag utökade lånet och har bytt ränta på grund utav det och under denna period så gjorde jag även en amorteringsgrundande värdering där jag minskade från 3% amortering till 1% amortering.

Det innefattade att jag fick en summa som ska dras från mitt konto som innefattade allt ovanstående och det enda jag kan få fram är aktuell ränta i dagsläget och aktuell amorteringssumma.
Har testat ringa och bett om en specifikation vad som kostat vad. Men det vägrar de ge ut.

Säg att en vanlig månad nu kommer ligga på ca 13000kr med ränta + amortering.
Denna dragning var på 29000kr utan extra förklaring (nu vet jag ju vad som orsakade det, men hade varit bra att på ett lätt sätt kunna kontrollräkna..)

Om du utökat lånet och det inte rymdes inom ramen för dina befintliga pantbrev så är det en avgift på 2% av beloppet på nya pantbrevet, vilket kan bli en del pengar. Utöver det brukar banken ta en egen administrativ avgift som för oss med SEB legat på ca 700 kr. Men håller med om att du bör kunna få det specificerat.

Permalänk
Medlem

Förhandlade om räntan nu, gick från 1,2 i rabatt till 1,52. Så räntan var 4,04 till 3,22 hos Swedbank. Har 68% belåning och lånar 6 miljoner. Älvjö/Stockholm

Nu till frågan, jag har 6 delar idag där jag vill ha färre delar som t.ex 4 delar. Swedbank hävdar att detta "Får jag fråga varför ni vill ha färre lånedelar? Jag ser ingen fördel med att "baka ihop" lånedelarna till färre delar utan tvärt om har man fler delar kan man ha olika alternativ på lånen. Det är en process att ändra detta man behöver då ta nya bolån och lösa in befintliga."

Stämmer det? Vilka fördelar och nackdelar är det att ha så många delar?
Anledningen till att jag körde med 6 delar är för att jag tidigare hade olika bindningstider då men idag har alla löpt ut och är rörliga.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Förhandlade om räntan nu, gick från 1,2 i rabatt till 1,52. Så räntan var 4,04 till 3,22 hos Swedbank. Har 68% belåning och lånar 6 miljoner. Älvjö/Stockholm

Nu till frågan, jag har 6 delar idag där jag vill ha färre delar som t.ex 4 delar. Swedbank hävdar att detta "Får jag fråga varför ni vill ha färre lånedelar? Jag ser ingen fördel med att "baka ihop" lånedelarna till färre delar utan tvärt om har man fler delar kan man ha olika alternativ på lånen. Det är en process att ändra detta man behöver då ta nya bolån och lösa in befintliga."

Stämmer det? Vilka fördelar och nackdelar är det att ha så många delar?
Anledningen till att jag körde med 6 delar är för att jag tidigare hade olika bindningstider då men idag har alla löpt ut och är rörliga.

Fördelen är att du kan "hedga" med olika bindningstider. Ex. Så skulle du kunna ha bunden ränta på 5 lån och rörlig på det 6:e. På så sätt kan du extra-amortera trots att du har det mesta på bunden ränta.

Nackdelen är att med olika bindningstider så skapas det en inlåsningseffekt vilket gör det krångligare/dyrare att byta bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Fördelen är att du kan "hedga" med olika bindningstider. Ex. Så skulle du kunna ha bunden ränta på 5 lån och rörlig på det 6:e. På så sätt kan du extra-amortera trots att du har det mesta på bunden ränta.

Nackdelen är att med olika bindningstider så skapas det en inlåsningseffekt vilket gör det krångligare/dyrare att byta bank.

Ah då förstår jag!
Tack!

Är det vanligt med att man har flera delar? Känns som att det är någonting som bankerna pucklar på en med.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Varje gång jag pratat med banken så vill dom dela upp lånet i flera delar.
Ser inget behov av det när vi lägger dom på samma bindningstid men banken vill alltid dela upp.
Känn som do mvill försöka binda delar av låner för att låsa oss till den banken och bli tvugna att acceptera en rörlig ränta på en del av lånet för att vi har det bundna kvar.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Varje gång jag pratat med banken så vill dom dela upp lånet i flera delar.
Ser inget behov av det när vi lägger dom på samma bindningstid men banken vill alltid dela upp.
Känn som do mvill försöka binda delar av låner för att låsa oss till den banken och bli tvugna att acceptera en rörlig ränta på en del av lånet för att vi har det bundna kvar.

Precis, min bank ifrågasätter alltid när jag vill slå ihop några. Får en att känna att man gör fel ifall man väljer att göra det haha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bytte till SBAB innan/under sommaren. De tyckte att jag lika gärna kunde slå ihop mina två lån till ett, så har nu ett lån på totalt 1 360 000.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har följt Landshypotek lite över tid och vet hur de legat till räntemässigt? Har fått olika svar där.

Tyvärr publicerar de inte historiska listräntor, bara snitträntor, vad jag kan se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är det någon som har följt Landshypotek lite över tid och vet hur de legat till räntemässigt? Har fått olika svar där.

Tyvärr publicerar de inte historiska listräntor, bara snitträntor, vad jag kan se.

De brukar väl ligga rätt bra till om man uppfyller deras krav på belåningsgrad

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Dags att leta rätt på glasögonen i så fall.

https://www.landshypotek.se/lana/bolanerantor/#anchor-4930

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dags att leta rätt på glasögonen i så fall.

https://www.landshypotek.se/lana/bolanerantor/#anchor-4930

Haha, det är nog du som får göra det.

Jag efterlyste historiska listräntor, inte snitträntor. Snitträntorna påverkas av fördelningen av deras kunders belåningsgrad vid varje tillfälle och när olika kundernas lån sätts om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Haha, det är nog du som får göra det.

Jag efterlyste historiska listräntor, inte snitträntor. Snitträntorna påverkas av fördelningen av deras kunders belåningsgrad vid varje tillfälle och när olika kundernas lån sätts om.

Du har rätt, men jag läste snabbt och var så dum att jag inbillade mig att faktiska räntor var mer intressanta än fantasiräntor. Vad man ska ha listräntorna till känns lite oklart när de inte speglar vad folk betalar*, även om man förstås både kan få lägre och högre ränta än snitträntan. Om du tycker att det är intressant så år det att ta fram kurvor hos t ex Compricer.

*Det var ju hela poängen med att tvinga bankerna att ange snitträntan, istället för bara listräntan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har rätt, men jag läste snabbt och var så dum att jag inbillade mig att faktiska räntor var mer intressanta än fantasiräntor. Vad man ska ha listräntorna till känns lite oklart när de inte speglar vad folk betalar*, även om man förstås både kan få lägre och högre ränta än snitträntan. Om du tycker att det är intressant så år det att ta fram kurvor hos t ex Compricer.

*Det var ju hela poängen med att tvinga bankerna att ange snitträntan, istället för bara listräntan...

Fast i Landshypoteks fall kan det vara intressant. Så vitt jag vet förhandlar du inte räntan med dem utan den sätts utifrån din belåningsgrad. Dvs hamnar du 0,1% under deras listränta nu så hade du troligen gjort det för ett år sedan också. Deras snittränta beror på mixen av olika belåningsgrader hos deras bolånetagare och inte på hur bra folk förhandlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har rörligt bolån och rabatt som gäller 1 år, som vi fick i augusti. Kan man redan nu ringa och få en bättre rabatt? Kan få cirka 0.15 lägre ränta hos annan bank om jag skulle byta idag. Vi har Swedbank.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Vi har rörligt bolån och rabatt som gäller 1 år, som vi fick i augusti. Kan man redan nu ringa och få en bättre rabatt? Kan få cirka 0.15 lägre ränta hos annan bank om jag skulle byta idag. Vi har Swedbank.

det är inget som hindrar att du ringer och försöker. Om du inte får bättre rabatt så byter du bank, inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fast snitträntorna är inte faktiska räntor. De är som mest någon slags lös fingervisning, inte tillräckligt för att göra en korrekt jämförelse baserat på ens egen situation. Med listräntan och den rabatt man själv skulle få kan man däremot se vad ens egen ränta hade varit istället för en godtycklig mix av kundernas olika belåningsgrader och låneomsättningsdatum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på tillvägagångssätt att byta bank? Ringa dit eller skicka meddelande?

Jag vill helst inte gå på några bankmöten förrens jag isf bestämmer mig för just den banken. Kan man diskutera det mesta på telefonen?

Är det lätt att få till en månad gratis bolåneränta?
Brukar dom matcha försäkringar?
Går det få 2 års ränterabatt?

Har 1,20% rabatt nu på bolånet men vill ha mer.

Edit: har begärt ut amorteringsunderlag

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som har tips på tillvägagångssätt att byta bank? Ringa dit eller skicka meddelande?

Jag vill helst inte gå på några bankmöten förrens jag isf bestämmer mig för just den banken. Kan man diskutera det mesta på telefonen?

Är det lätt att få till en månad gratis bolåneränta?
Brukar dom matcha försäkringar?
Går det få 2 års ränterabatt?

Har 1,20% rabatt nu på bolånet men vill ha mer.

Edit: har begärt ut amorteringsunderlag

Hade samtal med Handelsbanken via telefon kring räntor så det går självklart via telefon hos de flesta, slutade dock med Landshypotek där man slapp förhandla. 3.30%, det enda kommunikation jag hade var 3 mail med dom.