Begränsa effekt på 14600K, är det möjligt med t.ex. B760 chipset?

Permalänk
Medlem

Begränsa effekt på 14600K, är det möjligt med t.ex. B760 chipset?

Min kanske något tokiga fråga är om jag kan ställa ned max effekten för t.ex. en 14600K så att den motsvarar en 14600?

Tror att det kan bli lite på gränsen för min nuvarande PSU med en 14600K i full fart.

Förmodligen byter jag PSU senare men vill avvakta och se vad Battlemage och RTX 50XX kommer med för modeller, typ vilka strömkrav och kontakter de kräver. Kanske är så att de släpper någon strömsnål modell som räcker för mig och att jag inte ens behöver byta PSU.

Vill gärna komma igång med datorn nu, därav min kanske lite märkliga fråga.
Byter från Haswell så en tillfälligt lägre prestanda på en 14600K spelar inte mig någon roll, om det nu går att begränsa effekten.

Har beställt ett B760 moderkort ifall det har någon påverkan på möjlighet att begränsa max effekten?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vi börjar i andra änden. Vad har du för PSU och övriga komponenter, och varför tror du att din CPU kommer smälla denna gräns?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Min kanske något tokiga fråga är om jag kan ställa ned max effekten för t.ex. en 14600K så att den motsvarar en 14600?

Tror att det kan bli lite på gränsen för min nuvarande PSU med en 14600K i full fart.

Förmodligen byter jag PSU senare men vill avvakta och se vad Battlemage och RTX 50XX kommer med för modeller, typ vilka strömkrav och kontakter de kräver. Kanske är så att de släpper någon strömsnål modell som räcker för mig och att jag inte ens behöver byta PSU.

Vill gärna komma igång med datorn nu, därav min kanske lite märkliga fråga.
Byter från Haswell så en tillfälligt lägre prestanda på en 14600K spelar inte mig någon roll, om det nu går att begränsa effekten.

Har beställt ett B760 moderkort ifall det har någon påverkan på möjlighet att begränsa max effekten?

Ja du kan sätta tdp gränser i bios. Om du enbart spelar så lär du inte gå över 100W average.
Så har du inte ett 4090 så lär du inte komma över 400W vilket jag tror är det lägsta effekten man kan köpa hos en vanlig ÅF i standard sortimentet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vi börjar i andra änden. Vad har du för PSU och övriga komponenter, och varför tror du att din CPU kommer smälla denna gräns?

Det är ett Silverstone SFX 500-LG så 500W med Goldcertifiering.

Som idag driver:
4770K (oklockad)
GTX970
Ljudkort
2x SSD via SATA
1x120mm chassifläkt
2x92mm cpufläkt

Kikade på någon tillverkares PSU-kalkylator och tyckte jag hamnade ganska nära 500W men minns tyvärr inte vilken det var. Inte alla som listar så gammal hårdvara längre i sina kalkylatorer.

Kör ITX-storlek på nya moderkortet, till en början blir väl den nya datorn så här:
14600K
GTX970
2x32GB
1-2 SSD
1x120mm chassifläkt
2x92mm cpufläkt

Hade egentligen tänkt köpa långsammare CPU men med tanke på att K-suffix nog reas under Black Friday så kändes en sådan som ett bättre köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Som idag driver:
4770K (oklockad)
GTX970
Ljudkort
2x SSD via SATA
1x120mm chassifläkt
2x92mm cpufläkt

Kikade på någon tillverkares PSU-kalkylator och tyckte jag hamnade ganska nära 500W men minns tyvärr inte vilken det var. Inte alla som listar så gammal hårdvara längre i sina kalkylatorer.

Kör ITX-storlek på nya moderkortet, till en början blir väl den nya datorn så här:
14600K
GTX970
2x32GB
1-2 SSD
1x120mm chassifläkt
2x92mm cpufläkt

Hade egentligen tänkt köpa långsammare CPU men med tanke på att K-suffix nog reas under Black Friday så kändes en sådan som ett bättre köp.

Sweclockers testsystem med 14600K drog inte mer än 290W i full CPU load https://www.sweclockers.com/test/37338-test-intel-core-i9-149... ca 175W för enbart CPUn får man räkna med om den körs helt stock.

Men samtidigt så har Swec inte några extra diskar, fläktar och annat inkopplat (och det är ju även utan load på grafikkortet).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Reckie:

Som idag driver:
4770K (oklockad)
GTX970
Ljudkort
2x SSD via SATA
1x120mm chassifläkt
2x92mm cpufläkt

14600K
GTX970
2x32GB
1-2 SSD
1x120mm chassifläkt
2x92mm cpufläkt

En dator med 14600K drar runt 300W med en tung belastning på processorn, med ett 970 så landar datorn på ca 450W OM både processorn och grafikkortet belastas till 100% men det beror på vad man gör på datorn. Dock så hade varit en bra idé att skaffa ett nytt nättagg så du kan skaffa ett nyare grafikkort.
https://www.sweclockers.com/test/37338-test-intel-core-i9-149...

För att svara på din fråga, kolla i BIOS eller intel XTU så kan du begränsa hur mycket ström processorn får dra. Har en HP dator på jobbet med 14900K och där tillåter HP att endast ändra på effekten så förväntar mig inte att det ska vara några problem för dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Verkar ändå positivt att det kan fungera, åtminstone tillfälligt tills jag vet hur jag vill gå vidare med grafikkortet.

Inte konstigt att jag känner mig ganska efter i teknik och har en del att försöka läsa in mig på när jag suttit med samma dator i snart tio år. Guld värt att få tips av er.