Retroöverklockning: Testlabbet vrider upp Pentium 4

Permalänk
Medlem

Min å brorsans Athlon XP överklockade inte nått vidare vill jag minnas. Var en av de snabbare av Palomino-kärnorna tror jag, så den var väl nära gränsen redan.

Grafikkortet däremot... ett GF4 Ti4200, det klockade som en dröm. Snabbare än ett Ti4600. Vill minnas att det var stabilt på 310MHz core och 690MHz minne. Har för mig att vi ett tag var Nr2 i världen för den hårdvaru-combon i 3DMarks online databas.

Bästa CPUn jag haft att överklocka var Athlon 64 3000+ S939, minns inte exakt frekvens, men det var strax under 50% på luftkylning.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min första egna dator var en IBM med p4 2,53 GHZ och 4600ti Var riktigt nöjd med den, men behövde byta GPU för att kunna starta BF2 när det kom var någon Shader version som saknades. Smällde nätagget i den burken för jag undrade vad 230/120 switchen där bak gjorde hahaha, men på något sätt ska man lära sig att inte vara en idiot.

Jag tycker det var starkt att erkänna ändå, knappast alla som skulle gjort

Permalänk
Medlem

Mina överklockningsexperiment peakade med en Core 2 Quad Q6600 som i stock gick i 2,4GHz och jag fick upp den i 3,6GHz på luftkylning, 24/7-stabilt, på ett Asus Commando. Efter det hade jag en Core i7 920 som i stock gick i 2,67GHz, fick upp den i 3,8GHz på luftkylning och någon av DFIs LANParty-brädor.

Efter det har jag inte haft någon vidare tur med mina chip samt att överklockningsmarginalerna har sjunkit rätt rejält jämfört med diverse boostalgoritmer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag köpte min första Celeron och de var verkligen klockvänliga, gick ifrån 300 till 450Mhz lätt! 500 med bättre kylning osv. Riktigt kul! 😁

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min första egna dator var en IBM med p4 2,53 GHZ och 4600ti Var riktigt nöjd med den, men behövde byta GPU för att kunna starta BF2 när det kom var någon Shader version som saknades. Smällde nätagget i den burken för jag undrade vad 230/120 switchen där bak gjorde hahaha, men på något sätt ska man lära sig att inte vara en idiot.

Skrivet av Triton242:

Ouch! Det hände min kusin också när han var nere på golvet bakom datorn och grävde bland sladdarna. En jävla smäll vart det när han råkade komma åt switchen och i stort sett alla komponenter strök med 😟

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Super kul mer såna här artiklar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

På tal om retro, tror jag en Fredagspanel med den dynamiska duon Jonas och Emil skulle uppskattas
Är det möjligt månntro?
Jag tyckte att det verkade som att programledarna uppskattde dem lika mycket som åskådarna

Jag saknar också Fredagspanelen, det var ryggraden på Sweclockers! Hade räckt med ca 30 min långa avsnitt.

Hade varit supekul med Emil som gäst i panelen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande min DFI NF4 SLI-DR med Opteron 165 och OCZ Gold VX DDR400 CL 2-2-2-8 tror jag det var samlandes damm i skrubben. Dock kastade jag bort alla mina gamla diskar här om dan så har ingen IDE disk kvar nu (iofs de tycktes stöda Sata 2 då redan) när jag samlade in mina Maxtor 300GB till elektronikinsamling i jobbet för att bli av med dem när de ändå legat och skräpat så länge. Tyvärr sålde jag tidigare oxå mitt OCZ PowerStream 520W nätagg till en arbetskollega i något skede annars hade man blivit sugen att boota upp för lite gammaldags överklockning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Min bästa klockningar är nog pentium 166--->300mhz
Opteron 170 2.0ghz--->2.8ghz
Core2 duo 3.0ghz--->3.8ghz
I2500 3.4ghz allcore--->4.8ghz allcore.
Ryzen 170 3.0ghz allcore--->3.95ghz allcore

Efter det har det inte känts så stor mening att klocka. Man pillar snabbt på pbo och sen är det klart.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

”Anonymt” på ett forum kan man erkänna sånt 18-20 år senare.

Skrivet av shugge:

Ouch! Det hände min kusin också när han var nere på golvet bakom datorn och grävde bland sladdarna. En jävla smäll vart det när han råkade komma åt switchen och i stort sett alla komponenter strök med 😟

Jag hade tur och behövde bara byta ut nätdelen. Men datorn var avstängd när ja ändrade så det hjälpte nog.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Satt med några stycken Abit NF7-S, vissade volt-moddade till helvetet och tillbaka, BH-5 minnen och klockat till max.

Skillnaden då var dock att man kunde få 30-40 fps mer med bara CPU-OC, idag gör det inte ett skit, inte ens GPU-överklockning ger så mycket att det ens är värt att prova.

I samma era körde jag flera CS-servrar på 2x XP-M 2800+ moddade till MP med silverfärg... Gick att göra mycket för lite pengar på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Min å brorsans Athlon XP överklockade inte nått vidare vill jag minnas. Var en av de snabbare av Palomino-kärnorna tror jag, så den var väl nära gränsen redan.

De lågt klockade var väl relativt lätta att skrämma upp ganska rejält dock?

AMD 64 3000+ t.ex var ruskigt enkel att få upp till 3500+ prestandan åtminstone. Med stockkylare t.om, förutsatt att du hade ett OK chassi då antar jag. Fanns ju en del riktigt dåliga chassin på den tiden.

Det trevliga med att överklocka AMD på den tiden var ju att det bara krävdes typ 200Mhz från att gå från en 3000+ till en 3500+ t.ex.

Blev ju lite tvärtom senare dock, där Core 2 överklockade bättre än AMD och första/andra generationen i5:or/i7:or var riktigt enkla att trycka upp rejält.

Permalänk

Riktigt kul video! Blir väldigt nostalgisk!

Ägde aldrig en Duron men väl en Athlon 600Mhz. Flight Simulator 2000, Quake 3, Unreal Tournament och Counterstrike gick som smör på AMDn! Nu får jag också flashbacks när jag körde Serious Sam beta demot som kom ut före den officiella releasen. Det var dåtidens Crysis.

Noterar att Jonas sa att de inte skilda något förutom frekvenserna nu kom jag inte ihåg hur det var med just Duron men Celeron hade väl mindre L1 och L2-cache? Har för mig att Celeron saknade L2-cache? Mitt minne sviker för mycket så någon för gärna fylla i mig här.

Kul att Maxtordisken låter så mycket som den gör. Förstod inte hur man kunde stå ut med det ljudet förr då man inte heller lika ofta satt med hörlurar, inte jag iallafall. Idag låter inte ens de billigare SATA anpassade Enterprisediskarna från WD eller Seagate i närheten av det ljudet som Maxtorn ger ut längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

”Anonymt” på ett forum kan man erkänna sånt 18-20 år senare.
Jag hade tur och behövde bara byta ut nätdelen. Men datorn var avstängd när ja ändrade så det hjälpte nog.

Jag kopplade på den tiden 230v gick via tryckknapp i chassit fel på fas o jord måste det varit vilket blev en säkring i kostnad och ett pang

Sedan dess har jag ALDRIG gjort något mer fel 😁

Permalänk
Medlem

Väl inte retro att överklcoka en P4.. Jag överklockade min 486SX25 till 40 Mhz. Atari ST överklockade jag till 16 Mhz ifrån 8 Mhz ( Fick byta processor dock och lite annat meck. )

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

För P4 delen hade jag själv en 2,4:a Northwood C
Den gick att klocka i mängder. Galet mycket mer man fick för pengarna på den tiden. 3,5 Ghz + permanent på ett Abit IC7-G

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Slotket! Hade nästan glömt att de fanns, jag hade aldrig någon själv.
Det känns som en galen grej i dagsläget att man kunde använda en adapter för att processorn inte passar på moderkortet.

Ang diskussionen om favoritprocessor så vet jag inte riktigt vilken min personliga är, men det faller väl på en av tre -- sannolikt den mittersta?

Den första var en Celeron 333 MHz, egentligen bara intressant för att det var överklockning av den som ledde mig till SweClockers, och överklockning i allmänhet.
Jag började med att dra upp den till 343 MHz med en bordsfläkt riktad in i chassit pga oro att något skulle hända...
Fick upp den till 415 MHz (FSB från 66 till 83 MHz) ett tag, sen blev datan på disken korrupt och jag fick formatera om, och blev av med allt jag hade. Där lärde jag mig att man inte vill överklocka PCI-bussen mer än till typ 37-38 MHz som mest, istället för min på 41.5 MHz. (Högst sannolikt var problemet att IDE-kontrollern inte gillade överklockningen, snarare än att processorn var ostabil, det lär jag ha testat ordentligt.)

Det här med 83MHz kommer jag ihåg! Undrar om det verkligen var nån som fick 83 i FSB att funka stabilt, de som lyckades med det måste varit lätträknade..

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Dfi, Abit, Ocz många fina minnen, har dom gått i graven?

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 7 5700X3D 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Noterar att Jonas sa att de inte skilda något förutom frekvenserna nu kom jag inte ihåg hur det var med just Duron men Celeron hade väl mindre L1 och L2-cache? Har för mig att Celeron saknade L2-cache? Mitt minne sviker för mycket så någon för gärna fylla i mig här.

Vissa Celeron saknade helt L2, men de modellerna blev ju också mycket långsammare och inte så populära bland de insatta. Modellerna efter, inkl "300A" hade L2 och är ju en av de riktiga klassikerna som verkade klara 50% OC till 450 MHz lika lätt som man slår på XMP idag.

Fick kolla upp lite för att komma ihåg mer detaljerat än så:

Citat:

The Mendocino Celeron, launched August 24, 1998, was the first retail CPU to use on-die L2 cache. Whereas Covington had no secondary cache at all, Mendocino included 128 KB of L2 cache running at full clock rate. The first Mendocino-core Celeron was clocked at a then-modest 300 MHz but offered almost twice the performance of the old cacheless Covington Celeron at the same clock rate. To distinguish it from the older Covington 300 MHz, Intel called the Mendocino core Celeron 300A. Although the other Mendocino Celerons (the 333 MHz part, for example) did not have an A appended, some people call all Mendocino processors Celeron-A regardless of clock rate.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

När jag var 12 köpte jag min första dator, när jag var 14 så tyckte jag och polaren att gpu'n var seg och att OC ger ju mer prestanda. Utan någon riktigt kunskap än lite googlande på sweclockers, så testade vi och det slutade med en stor ljusbåge och rök/bränddoft.

Fick ringa hem morsans polare som "kan data" och han lokalisera psu som totalt bränt.... Ny psu så hoppade den igång.
GPUn var en palit Radeon men modell kom jag inte ihåg

Ljusbåge av överklockning? 🙀 Låter snarare som någon pillat på 230/120V knappen på nätagget.. 🙈 Har erfarenhet, min bror gjorde det på min dator.. Rejält poff sa det 😎

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vissa Celeron saknade helt L2, men de modellerna blev ju också mycket långsammare och inte så populära bland de insatta. Modellerna efter, inkl "300A" hade L2 och är ju en av de riktiga klassikerna som verkade klara 50% OC till 450 MHz lika lätt som man slår på XMP idag.

Tilsammans med Abit BH6 med 440BX var det ren magi!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Man ska väl välja 3D när man överclockar med Coolbits i Windows XP eller kommer jag ihåg helt fel?

Tänkte samma sak, kommer jag inte ihåg helt fel så är det separata klockfrekvenser för när kortet körs i 2D och 3D.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem

Härlig nostalgitripp till bättre tider

Instämmer med att A7V-kortet förmodligen bara behöver en recap i och med att det i alla fall visar något slags livstecken. De där gamla kondingarnas värden är sannolikt väldigt långt från sin spec nu, och som ni är inne på kan de vara åt skogen utan att de har spruckit osv. Ett POST-kort för några tior skulle hjälpa till att spika detta ytterligare. I enkla termer bryts aluminiumoxidskiktet på folien inuti dem ned när de inte är spänningssatta, 20 år i någon låda är inte direkt någon skönhetssömn för dem.

Det går inte längre att köpa elytar med så låg ESR som den där applikationen optimalt vill ha, och utan att ha studerat marknaden tror jag det är svårt att hitta polymerkondingar i tillräcklig storlek för att det ska fungera som direkta ersättare, men till en dator man startar någon gång ibland räcker det bra med de låg-ESR-kondingar som finns idag. Panasonics FR-A- eller FS-A-serier skulle fungera, vilken av dem beror på hur mycket plats som finns.

Att byta dem är ingen raketforskning, men kräver lite (grundläggande) utrustning. Det kommer inte funka med någon 15-watts lödpenna från Biltema, man behöver betydligt mer effekt för att löda loss från sexlagers laminat eller vad det kan vara med stora jord- och spänningsplan som leder bort värmen. En vettig lödstation på 80 watt eller mer rekommenderas om man inte har specialgrejer för losslödning. Förvärmning hjälper. Var noga med att hålla koll på polariteten så de nya kondingarna inte monteras på fel håll.

Angående att låsa upp multiplier på Socket A-processorer, några pics på en Athlon XP 2400+ jag roade mig med att göra det på i våras. Lite pilligt men det går, spetsen på första bilden är en knappnål. Borsta bort lödmask - på med fluss och förtenna - dit med bryggan bestående av en kardel snodd från någon sladdstump - rengjort:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Dfi, Abit, Ocz många fina minnen, har dom gått i graven?

ABIT och OCZ har lagts ner, ABIT runt 2009 och OCZ runt 2016. DFI finns fortfarande men de pysslar enbart med industridatorer i dagsläget.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Ljusbåge av överklockning? 🙀 Låter snarare som någon pillat på 230/120V knappen på nätagget.. 🙈 Har erfarenhet, min bror gjorde det på min dator.. Rejält poff sa det 😎

Jag tror vi kom åt något inne i datorn när vi tittade in om jag skall vara helt ärlig. Vi OC och den stängde av sig och startade inte. Sen körde vi cmos och sen pang vid nästa försök 😂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Kommer ihåg att jag sålde moppen för att uppgradera morsans IBM PC Netvista M42 från 256mb till 768..
Den hade Pentium 4 Northwood 2,0Ghz
Var ett hyggligt val, ångrar inte

Körde Dungeon Siege på Geforce 4200Ti mest. Underbart spel

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Jag har ett Geforce 4 MX440 8x AGP, som blir något starkare än det Geforce 2 kortet xD
Jag har också ganska många gamla moderkort med gamla cpu:er, jag tror en av dom kan vara en 939 mobo med ett amd opteron 165.

Jag såg också att ni överclockade grafikkortets 2d prestanda och inte 3d prestanda, kanske därför det inte va någon stor skillnad.

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Minns inte exakt vilken core2duo jag hade. Men den processorn kunde man överklocka! Jisses vilken fart det blev.

Kördes ihop med 2 gtx460 i sli.

Senare hade jag en fx8350 som även den kunde klockas rätt så högt.

Min 4790k kunde köras stabilt i 4,8 men den blev varm.

Det var kul att få ut lite extra ur cpun. Saknar det.

Idag undervoltar jag min laptop istället för att den blir för varm. Va bättre förr.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

De lågt klockade var väl relativt lätta att skrämma upp ganska rejält dock?

AMD 64 3000+ t.ex var ruskigt enkel att få upp till 3500+ prestandan åtminstone. Med stockkylare t.om, förutsatt att du hade ett OK chassi då antar jag. Fanns ju en del riktigt dåliga chassin på den tiden.

När det gällde A XP så var Palomino den sämsta öveklockaren. De senare kärnorna, Thoroughbred och Barton, presterade bättre. Vår var även en 2000+. vilket var den näst snabbaste med Palomino-kärna. Jag minns inte exakta siffror men vi fick upp den med typ 100 - 150MHz eller nått därikring.

Men de långsammare T-bred skulle tydligen överklocka riktigt bra. Problemet är att du visste inte om du fick en Palomino eller T-bred om du beställde en 1700+ t.ex, eftersom många butiker inte specade det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Just det 300A den minns man ägde inte en själv men folk snackade om den lika mycket som de gör med 9800X3D idag om inte mer. Den var väldigt popoulär! De senare Celeronerna var de som hade saknas L2?

Hade en PIII 700Mhz eller vilken frekvens det nu var så var aldrig någon överklockare då eller idag, det var aldrig min grej. Men överklocka då gjorde skillnad det gör det väl inte idag riktigt förutom att underklocka och köra på lägre volt.