Helgsnack: Berätta om ditt första datorbygge

Permalänk
Medlem

Första datorbygget var nångång runt år 2000. Jag hade tryckt i ett ramminne åt fel håll, borde inte vara möjligt men jag lyckades med våld När jag startade datorn så brändes minnet och det var bara o beställa nytt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Första datorbygget var nångång runt år 2000. Jag hade tryckt i ett ramminne åt fel håll, borde inte vara möjligt men jag lyckades med våld När jag startade datorn så brändes minnet och det var bara o beställa nytt.

haha, så surt. bränt några minnen där jag liksom inte riktigt tryckte ner dem i slotten. Sen har jag pajat några duron/athlon cpuer när man råkade krossa ena hörnet på kislet, inte direkt utan de paja efter att man monterat på kylarna ett par gånger å då blev det bara större å större tills cpun bara dog.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Första riktiga datorn i hemmet var en spröjlans ny, modern och "värsting PC" med Pentium 75, 4Mb RAM, SB16 ljudkort och nåt 1Mb grafikkort jag inte kommer ihåg. Borde varit runt 1994-1995.
Den köptes "färdigbyggd" men strulade en massa och efter många om och men och lång tid i affären så fick vi tillbaka "den" men då var det istället en Pentium 100 och 8Mb RAM. Det var flera tusenlappar dyrare komponenter, så de två månaderna det dröjde kändes ändå värt det till slut!
Sommaren därefter jobbade jag nästan hela sommarlovet för att spara ihop till ett Voodoo2-kort. Jääääklar vad sweet grafiken blev med det!!
Det höll ett par år, sen var blev det nån HemPC som jag inte kommer ihåg vad det var exakt för hårdvara i.

När jag sen började plugga på högskolan 1999 så växte datorintresset extremt snabbt och det var mycket Sweclockers förtjänst! Det var här man samlade information och utbytte tips och idéer!
Precis där under 1999-2000 så kom det en ny lansering som vispade upp till strid på marknaden, AMD K7 "Athlon" med Slot A socket! Det var inget snack, en sån skulle man bara ha!

Så julklappsönskelistan innehöll 1999 endast "Pengar", födelsedag 2000 samma sak "Pengar". Sen under sommaren 2000 jobbades det febrilt för att få ihop sista slantarna till ett Athlon-bygge!
Till sist var beställningen lagd på sensommaren (på Datorbutiken.com har jag för mig). En Athlon 800, Abit KT7A bräda, 256 Mb RAM och ett Geforce2 GTS, och sen monsterlådan Addtronics 7896!
Hela datorn var ett monster på sin tid! Men jakten på Gigahertzen var ju grym! En Goldfinger införskaffades och ett par switchar senare så rockde den där CPUn på 1.05GHz!

Shit det var längesen nu! Men feelingen när man pillat dit den där GFDn och startade datorn och vips hade man "lurat till sig" 250Mhz extra!! Det var annat förr helt enkelt!

Ännu 25 år senare så hänger man kvar här på Swec, den konstanta bojen i internethavet! Intresset för IT-hårdvara och hemelektronik har varit högt konstant även om det fick prioriteras ner lite under småbarnsåren. Men nu är det lika högaktuellt som förr när barnen blivit större och det behöver förnyas datorhårdvara i hemmet likt en orm som ömsar skinn!

Permalänk
Medlem

Första bygget var en apple2 klon. Runt mitten av 80 talet nånstans. Hade fått tag på ett tomt moderkort och jobbade på elfa. Så personal pris på alla komponenter. Lånade en eprom brännare och kopierade rom från min köpta apple2. Preskriberat nu första pc jag byggde var nog en 286a med 5 1/4 floppy. Byggd från delar från skrotade datorer så ett himla hopkok. Blev några byggen längs vägen. Men sen p2 kom så har det bara blivit köpta grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Åh! Året var 2000, jag fyllde 15 och bygga min första dator. AMD hade precis kommit ut med thunderbird 1200 som då åkte med i varukorgen från datorbutiken.com tillsammans med 512(!) MB ram.

Landade på 20.000kr eller något sådant. (31k omräknat till dagens penningvärde)

Jag köpte även en fläskig kylare som datornbutiken varnade var väldigt högljudd. Nåja, tänker jag, här ska ju gejmas!

Väl hemma och installerat (minns ni att man var tvungen att använda en flatmejsel för att spänna ner bygeln över gamla AMD-kylare?) så startar jag datorn och... fan det är ju en orkan! Kylaren var en WBK-38 som hade en deltafläkt som snurrade i 6800rpm (alltså typ mer än många bilar varvar) och förde ett förjävulskt oväsen. Dåtidens chassin var ju inte dom moderna ljuddämpande fractal-skapelserna vi har idag heller.

Denna dator var en utmaning att bygga, med molex som satt som järnet, kabeldragning var omöjlig med dom breda pata-sladdarna som satt i dåtidens IDE-diskar...

Men vilken känsla att ha byggt den själv, helt klart svårslaget!

Vet inte om det var bilden jag fick av dig stå där och ignorera varningarna om oljudet från butikspersonalen eller om det var när datorn väl drog igång och du hade en orkan i rummet pga fläktarna, men garvade något fruktansvärt mycket. Tack ska du ha.

Permalänk

2007, var 15 och hade sommarjobbat, tyvärr fyller jag sent på året och tydligen betalade de ut mer lön om man var 16, 17 eller 18. Så jag fick minsta lön, på cirka 50kr/timma. Så blev en ynka 8000kr, men jag slapp att betala någon skatt åtminstone om jag inte minns rätt! Det blev en AMD Athlon 64 X2 Dual Core 6000+ med två 2GB DDR2 RAM sticks om jag minns rätt, vilket var helt gaaalet mycket, jag tror jag hade 256MB RAM innan det och typ en pentium 2. Till detta köpte jag en Geforce 8600 GT som dessutom var fläktläs, men hade istället en stor jäkla kylflängs som satt ovanför kortet. Det blev ju såklart otroligt varmt när jag spelade, så blev att jag la en vanlig 120mm chassifläkt ovanpå den.

Chassi hade jag ett bärbart redan (Den hade ett bärhandtag som gick längs med toppen) och den var faktiskt relativt snygg vill jag minnas, även om det inte var något sånt där gamingchassi som blev väldigt populärt de kommande åren. Att pyssla på den där, lägga dit CPUn med sina otaliga små tunna pinnar i moderkortet var lite pirrigt, men den ramlade i utan problem. Otroligt spännande och rewarding att bygga ihop den helt själv och med pengar man själv hade tjänat ihop. Den tjänade mig väl i ca fem år.

Den byttes ut med min nuvarande dator, som jag byggde för 15-16k år 2012 efter att jag hade tagit CSN lån. Den här datorn har tjänat mig något extremt bra, även om jag har önskat i efterhand att jag hade valt ett i7-3770K istället för i5-3570K. Enda som har bytts sen den inköptes är grafikkortet, som originellt var ett GTX680 4GB, men som tyvärr gick sönder efter att en vattenflaska ramlade omkull en morgon och vatten började runna nedför bordet, rätt på chassit som har öppna fläktslots i toppen, rakt ned på GPUn. Hade en GTX780 ett tag som jag köpte från en här på Sweclockers, men den brann upp. Minns exakt när det hände, för det var samma dag som den där gigantiska explosionen i Beirut, för jag satt och raidade UBRS i WoW Classic när någon skrev typ "har ni sett Beirut??" och det blev en paus i raiden för folk kollade på videos på explosionen, så medans jag kollade på en fick jag blåskärm helt plötsligt utan förvarning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,2GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Första kompletta självbygget var 1999 med K6-2 400 som bas
Första egen-specade datorn var 1995 från en snubbe som själv drev en liten datorfirma, Pentium 90 var det

Permalänk
Avstängd

Första försöken vara väl att bygga om en ZX81 med riktigt tangentbord. Sedan hade en 100 MB MFM i en gamla IBM PC Chassi med kontrollen till Atari SH205. ( SH205 kom bara med 20 MB HDD och jag fick en 100 MB hårddisk )

Första riktiga PC bygget var väl byggde en 486SX25 ihop skrapade kompotenter, som jag sedan körde i 40 mhz och OS/2

Hade ett tag en RED HAT burk med Dual P90 på Tyan Tomcat ii moderkort, det fick fungera som router åt bostream. ( På den här tiden fanns inga färdiga routra att köpa )

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Det var nån gång runt 2007. Var väldigt ung, hade inte mycket till ekonomi då jag bodde hemma, var arbetslös och fick aktivitetsersättning från arbetsförmedlingen. Tog flera månader för mig att ha råd att köpa alla delarna som jag behövde, med den budgeten.

Jag hade redan egen hårddisk som jag köpt år tidigare, till mammas dator, som vid den tiden var den enda datorn i huset. Hade även lyckats övertyga henne något år tidigare att låta mig köpa ett GeForce 7800GS till datorn, så dem kunde jag ta med mig. Jag fick tag på ett NZXT chassi och en Asrock 775Dual-VSTA moderkort, som var ett av få som hade stöd för AGP och en LGA 775 processor.

I det skicket blev datorn ståendes i några månader, tills jag hade råd med att köpa en Core 2 Duo E6600, 2GB DDR minne och ett Corsair TX650W nätagg.

Fick även ett gammalt tangentbord av farsan, köpte egen mus, men hade däremot riktigt flyt med bildskärmen. Mammas dator hade nämligen ursprungligen en legendarisk Dell P1130 Trinitron bildskärm, med hela stöd för hela 1600x1200 i 85hz skärmupplösning, som hade lagt av, några år tidigare. Den lyckades jag faktiskt få liv i igen och jag fick några års extra användning ur den.

Gud vad jag älskade den bildskärmen, bästa som jag någonsin haft i hela mitt liv!!!

Och ja, den kunde köra Crysis!!! Fick i alla fall spelbara 30+ FPS, med allt på högt och i 1280x1024 skärmupplösning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Året var 1999

Moderkort: Asus P2B
Cpu: P2 350 Mhz
Ram: 64 Mb Pc100
Grafik: Viper 550 16Mb Tv-Out
Ljud: Soundblaster Live Value
Hdd: Fujitsu 4,3 Gb 5400rpm 128 Kb buffer
Nätkort: 3Com 10 Mb/s ISA
Diskettdrive: Teac
Cd drive: Cyberdrive 40X
Psu: 350 W
Skärm Samsung 17 tum Crt

Win 98 SE

Permalänk
Medlem

Byggde min första dator 2009. Hade funderat lite fram och tillbaka, och uppgraderat några tidigare datorer med tex. en CD-ROM eller mer minne, men 2009 var det dags för mitt första bygge från grunden.

Basen i bygget var en i5-750 och ett Corsair Obsidian 800D. Älskade det chassit från ögonblicket då jag såg det första gången! Både processorn och chassit valdes utifrån testerna här på Sweclockers.

Som grafikkort valde jag en enklare variant, ett Zotac GT 240. Kombinationen av Obsidian 800D och ett GT 240 väckte en del munterhet här på forumet vill jag minnas.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Strax innan millenieskiftet så hade vår familj haft 3 generationer av pc's men ingen helt byggd själv bara uppgraderad. Så flytta hemifrån och snickra game-pc, Hmmm

Riktigt grov spec :
Appen hx08 chassi 300w nätagg. En del rundade kanter så inte allt för mycket blod förutom på kylflänsarna när sågade aluminium flänsar superlimmades fast på moderkort och grafikkort.
Voodoo 3 3000 då tv ut var "all the rage"
Asus moderkort med bx kretsar. Och pc133 minnen för överklocka bussen. Dock inte med helt rätt cpu skulle valt celeron 300-något. Celeron 433 MHz blev det och cdbrännare som gick het.
Någon Samsung 19" - brände sista kronorna i studentkassan.
Ett dxr2 mpeg2 dekoderkort med en nec dvd-spelare. Spelaren gick ändra region 5 ggr. Vilket gjorde att den börja som pal men efter 5 skivbyten låste sig fast som ntsc .... Dyr spelare när den blev obrukbar.
Uppgradera till sb live för att få eax-stöd och ljudfonter för midi-ljudet. Vart tog midi vägen
Stadiga 20 GB Seagate disk - tur jag duckade ibm death star aka desk star.

Permalänk
Medlem

Vår första familjedator var en begagnad gammal rackare. Kommer ihåg att det var tidigt 90-tal, kanske 1993-1994. Cpu låg på 33MHz och HDD låg på några MB, den hade ganska mycket ram för tiden, 8MB. Det kördes Windows 3.11 med svartvit tjock skärm, som också var trasig tydligen, kördes med inverterad gråskala. Disketterna 1,44MB var kung på den tiden. Det spelades mycket Wolfenstein 3D och Ski or Die 2 i svartvitt med summern på moderkortet som högtalare.

Nästa dator var en färdigt chassi/dator på Inet data som det hette på 90-talet och då låg det på Ringön i Göteborg, det gick i konkurs senare men startades upp igen och fick namnet Inet.
Den datorn var lite vassare med Pentium I 133MHz. Året är kanske 1997?
HDD 2.1GB, kommer inte ihåg hur mycket ram det var på den tiden.

Tidigt 2003 kanske? Nästa familjedator blev "kommunaldatorn" för oss som hade föräldrar som jobbade i kommun. Där kunde man välja lite bättre datorkomponenter som jag övertygade morsan i detta fallet att ta det dyraste grafikkortet och skärmen som jag vid senare tillfälle bytte ut från min egna första dator jag köpte och byggde själv.

Kommer ihåg att jag köpte AMD Athlon 64 X2 4200+ typ en vecka efter lansering i Sverige, så mitten av 2005? Hade jobbat nästan 1 år som elektriker och hade stålar att köpa själv.
Det är också lite grumligt där i minnet vad exakt det var man köpte och modellnamn, men det man minns mest är directx9 och Battlefield 2 som släpptes däromkring och det spelades på all ledig tid.
Tyckte det var kul att läsa om datorhårdvara och på den tiden tog det en stund att para ihop alla delar och kolla vendorlistor m.m. på produkternas manualer innan köp.
Hade den datorn i säkert 8år innan jag köpte nästa dator.

2013 Q3, hade jobbat i Norge i nästan 1år och skulle återigen satsa på det dyraste. Datorn jag köpte och byggde fungerar fortfarande, använder den fortfarande.
Dock har den uppgraderats med tiden men moderkort och cpu är från 2013.
Känner att det är dags nu att köpa nytt iom Intels nya arkitektur. Men ska man ha ett vrålåk idag så får man lägga det dubbla från 2013, då kostade det ca 30K sek för enthusiast komponenter. Idag får man lägga 55K-70K beronde på hur nördig man vill va.

Visa signatur

Ny på g: asus x870e crosshair hero \ amd 9950x3d \ asus rtx 5080 tuf oc \ corsair dominator titanium 6ghz cl30 \ samsung 9100 pro 2tb \ lian li hydroshift tl 360 \ lian li edge 1300w platinum \ lian li pc-o11 dynamic evo svart.
Old:i7 5930k@4.2ghz / arctic liquid freezer 2 280mm / 32gb corsair ddr4 / asus x99-delux / asus gtx rog strix 1080 ti / corsair hx1000i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappkossa5000:

Var 13 eller 14. Brorsan hade övertalat mig å farsan att man skulle bygga datorn själv. Vi letade upp bästa priser i olika affärer. Köpte en E6600 Core 2 Duo på PC... (vad hette det?) någonting som låg bredvid On-Off typ. Köpte ett 8800 GTS + Vista på Webhallen. Moderkort, minnen och chassi minns jag ingenting om men det var lite coolt iaf med lysande stora blå fläktar.

Tog oss flera timmar att få det att fungera, satt uppe till lite över midnatt och till slut bootade det som det skulle. Sen dess har jag varit inbiten PC-gamer. Första stora spelet blev väl Crysis med nya DX10. Minns att jag senare var lite missnöjd att jag hade valt 320 mb kortet och inte 512, gjorde nog rätt stor skillnad i spel.

Roligt att jag hade nästan exakt samma delar i min första självbyggda dator 😄 Hade också exakt samma problem med att jag tog 320MB versionen... Det enda som stack ut med mitt bygge var nog den kopparglänsande, LED-bestyckade cpu-kylaren från Zalman... som man såklart inte kunde se förrän man tog av sidoplåten.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Kom precis att tänka på första gången jag byggde en dator från grunden. Första gången jag skruvande runt i dator var precis när jag hittade hit, uppgraderade moderkort/CPU julen 99, men det var en uppgradering av en dator byggd i affär, så jag hade aldrig byggt ihop en dator.

Första gången jag faktiskt byggde från grunden var en dator till brorsan, med delar han köpt. Vi byggde tillsammans, men han hade inte heller erfarenhet av det. Det gick bra förutom en kritisk detalj som brukar påpekas som viktig... vi satte inte i några distanser i chassit, utan satte dit moderkortet rakt på chassiplåten.

Hur det gick med IO-plåten och sånt utan distanser vet jag inte, det känns i efterhand som om vi borde ha märkt att det inte passade ihop ordentligt. Hur som helst blev det kortslutning på moderkortets baksida, så datorn fungerade ju inte.
Vi insåg hur som helst att något var fel (om det var direkt eller inte vet jag inte, det har nog gått 24 år sedan den datorn byggdes!), och byggde om med distanserna på plats.

I slutändan blev det rätt bra ändå -- en PCI-port var trasig på moderkortet efter fadäsen, men vad jag kan minnas körde han vidare med moderkortet tills det var dags att uppgradera/byta ut datorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS