Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vad är det du vill uppnå med en ny skärm?

Om jag ska vara helt ärlig, tror det är Fomo.
Verkar inte vara en sån stor uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Frågan är nu, ska man byta ut sin c3 42 tum till en c4 42 tum?
Eller slösar man bara pengar. Använder sen som datorskärm

Använder för tillfället en C2 som skärm och det lockar verkligen inte att uppgradera. Kan tänka mig att uppgradera när 42" Oled erbjuder 240Hz eller högre i framtiden. Det hade gjort en enorm skillnad på skrivbordet för mig. Tror inte att C4 ger någon märkbar skillnad gentemot C2 alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Nä är det FOMO som spökar är det sällan ett bra köp på gång. Jag tycker du bör avstå från att byta upp dig, skillnaden är för liten för att ge någon bestående känsla av uppgradering.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Grattis till ett grymt köp! Tänk på att ingen fot / stativ ingår till denna modell.

Avbeställde "min" G3, när jag insåg att min tv-bänk / förstärkare skulle tvinga TVn högre upp än vad jag önskar. Därför blev första delmålet en tv-bänk som kunde gömma förstärkaren. Skaffade en begagnad Bolia Opus 2. Och idag när G4 "77 kom ned till 32 990 hos Dustin beställde jag en sådan. Min enda bekymring är att nya TVn är 10cm bredare än tv-bänken, estetisk ser ju "55 mycket finare ut, tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Avbeställde "min" G3, när jag insåg att min tv-bänk / förstärkare skulle tvinga TVn högre upp än vad jag önskar. Därför blev första delmålet en tv-bänk som kunde gömma förstärkaren. Skaffade en begagnad Bolia Opus 2. Och idag när G4 "77 kom ned till 32 990 hos Dustin beställde jag en sådan. Min enda bekymring är att nya TVn är 10cm bredare än tv-bänken, estetisk ser ju "55 mycket finare ut, tror jag

Utmärkt val! Estetiken tror jag du glömmer bort så fort du slagit igång TV:n och börjar njuta av bilden 🥳

Permalänk
Medlem

Går inte lg oled c serien 55 tum för 12-13k på BF längre? Kanske jag som inte hängt med i inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Går inte lg oled c serien 55 tum för 12-13k på BF längre? Kanske jag som inte hängt med i inflationen.

Den kostar 14k så det är aningen dyrare men fortfarande mycket TV för pengarna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det är väl inte BF/Black Week riktigt än eller hur menar du?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Kommer man kunna använda välkomstbonus på 5 % när lg börjar sin rea på lg oled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Vänta några generationer till. Kanske det kommer MLA till de små skärmarna till slut?

Ett års skillnad kommer inte märkas alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Den kostar 14k så det är aningen dyrare men fortfarande mycket TV för pengarna.

Såg fel, kollade på 65, tack. Ändå rätt stort hopp i pris till 65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är väl inte BF/Black Week riktigt än eller hur menar du?

Inet och Power har redan outat BF-priserna på LG C4/G4. De såldes tillfälligt till dessa priser av misstag men det verkar som att de kommer att finnas tillgängliga hos alla ÅF till priserna nedan fr.o.m. torsdag/fredag denna vecka.

C4
42 9.490kr
48 11.990kr
55 13.990kr
65 18.990kr
77 24.990kr
83 39.990k

G4

55 18.990kr
65 22.990kr
77 32.990kr
83 47.990kr

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Såg fel, kollade på 65, tack. Ändå rätt stort hopp i pris till 65.

Jag gav 12792 kr för min 65 B3 i juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Inet och Power har redan outat BF-priserna på LG C4/G4. De såldes tillfälligt till dessa priser av misstag men det verkar som att de kommer att finnas tillgängliga hos alla ÅF till priserna nedan fr.o.m. torsdag/fredag denna vecka.

C4
42 9.490kr
48 11.990kr
55 13.990kr
65 18.990kr
77 24.990kr
83 39.990k

G4

55 18.990kr
65 22.990kr
77 32.990kr
83 47.990kr

Snyggt fångat. Tackar!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tja, Vet inte om det är okej jag frågar i denna tråd, istället för o skapa en ny.

Jag har idag en gammal 42" LCD TV på 1080p som jag gärna vill byta mot en oled. Den skall användas som skärm, Windows, YT, Spel.

Haft 42" i över 15 år så jag är van med storleken även om 4k får annan skalning så klart. Har svårt o tro att jag blir nöjd med något mindre än 42".

jag är dock orolig att LG 42 C4 kommer kännas suddig eller oklar i texten som många klagar på? Pixel tätheten blir ju nästan det dubbla jämfört med idag och detta är ingen superskärm direkt 😂.
Men subpixel strukturen är ju annorlunda på Woled.
Samt hur är det med auto dimming? Är känslig för förändring i ljusstyrka. Kan inte ha de på tex mobilen.

Känns som att BF eller mellandagsreorna är tiden att slå till isf. Butikerna brukar vägra att man kopplar in en dator o tittar. känns meningslöst o köpa, ta hem, bli missnöjd o lämna tillbaka.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Tja, Vet inte om det är okej jag frågar i denna tråd, istället för o skapa en ny.

Jag har idag en gammal 42" LCD TV på 1080p som jag gärna vill byta mot en oled. Den skall användas som skärm, Windows, YT, Spel.

Haft 42" i över 15 år så jag är van med storleken även om 4k får annan skalning så klart. Har svårt o tro att jag blir nöjd med något mindre än 42".

jag är dock orolig att LG 42 C4 kommer kännas suddig eller oklar i texten som många klagar på? Pixel tätheten blir ju nästan det dubbla jämfört med idag och detta är ingen superskärm direkt 😂.
Samt hur är det med auto dimming? Är känslig för förändring i ljusstyrka. Kan inte ha de på tex mobilen.

Känns som att BF eller mellandagsreorna är tiden att slå till isf. Butikerna brukar vägra att man kopplar in en dator o tittar. känns meningslöst o köpa, ta hem, bli missnöjd o lämna tillbaka.

Hej,

Vad har du för GPU idag? Tänk på att det krävs en hyfsat modern sådan för att kunna få ut full bandbredd över 4K/120Hz och HDMI-standarden / HDMI 2.1.

Om jag inte missminner mig så kräver detta ett Nvidia-kort ur minst deras 3XXX-serie eller AMD 6XXX-serien och uppåt.

Det är en jättefin skärm (TV) om du har rätt hårdvara och prisvärd för sin storlek men ja, det är i grunden en TV.

Finns en djupdyknining i ämnet här:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Jag använder en C2 42" som skärm. Pixelstrukturen är inte optimal, men det är fullt funktionellt. För spel och mediekonsumtion är den dock exceptionell! Otroligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Vad har du för GPU idag? Tänk på att det krävs en hyfsat modern sådan för att kunna få ut full bandbredd över 4K/120Hz och HDMI-standarden / HDMI 2.1.

Om jag inte missminner mig så kräver detta ett Nvidia-kort ur minst deras 3XXX-serie eller AMD 6XXX-serien och uppåt.

Det är en jättefin skärm (TV) om du har rätt hårdvara och prisvärd för sin storlek men ja, det är i grunden en TV.

Finns en djupdyknining i ämnet här:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Just nu får mitt gamla 1070 ti leva på då det andra gav upp.. Men ska köpa nya gen AMD eller nvidia efter årsskiftet så det blir nog inga problem på den biten

Jo jag har läst och tittat runt mycket, svårt att bilda sig en uppfattning. Vissa klagar på autodim och text. samtidigt som andra inte har några som helst problem med det. Det är ju helt beroende på vad man är van vid och vad man kommer ifrån :/ Tack!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Det blev ett köp på LG:s hemsida av en styck 65'' G4 väggmonterad. Från Blackfridayrabatt, medlemsrabatt och välkomstkupong 5% så fick man ned priset till 21 403,69. 214 kr Cashback också på kortet.

Finns studentrabattkod för 10%, men den fungerade inte på detta köpet så nu vet ni det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag använder en C2 42" som skärm. Pixelstrukturen är inte optimal, men det är fullt funktionellt. För spel och mediekonsumtion är den dock exceptionell! Otroligt bra.

Jag håller med om detta. Texten är inte optimal men den är ändå skarp och lätt att läsa. Bör vara betydligt bättre än HD-upplösning på 42". Jag bedömer den som ungefär lika bra som min tidigare 27" QHD-skärm. Den hade lite grovkornig halvmatt yta som påverkade text. Inte särskilt svårt att leva med.

Vad gäller C4 verkar den dock ha sämre betraktningsvinklar än C2 och C3, viket gör att den skiftar mellan grönt och magenta vid större vinklar. Har inte testat detta själv så vet inte hur stor problemet är, men det kan vara värt att kolla upp innan köp.

Permalänk
Medlem

Blev ingen för egen del
Fick kalla fötter då jag kommer använda den som allround och sitta ibland timtal i program. Kanske nojjar för mycket för burn in? Alla mini-led TVs verkade ha ganska kassa paneler så kunde inte bestämma mig om sådan heller. Aja får se vad för nya TVs som kommer 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Blev ingen för egen del
Fick kalla fötter då jag kommer använda den som allround och sitta ibland timtal i program. Kanske nojjar för mycket för burn in? Alla mini-led TVs verkade ha ganska kassa paneler så kunde inte bestämma mig om sådan heller. Aja får se vad för nya TVs som kommer 2025.

Tror LG ger 5 års garanti på G-modellerna, även mot burn-in, om det hjälper

Permalänk
Medlem

Hade beställt en 65" G4 från dustin som under några timmar på måndag morgon hade tjuvstartat med blackfriday.
Ordern stod dock under rubriken "behandlas" så kontaktade dom idag och fick besked att de skulle få in dessa preliminärt i slutet på Januari 25.

Blev till att makulera min beställning och så gjorde jag en ny på netonet som hade i lagersaldo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Blev ingen för egen del

Ska inte vara några större besvär.
Lg har lägre risk för burn in (eller snarare så att de tar längre tid) gentemot qdoled. Om man går efter rtings longevity tester som även inkluderar 3 skärmar.

Man har väl 2 eller 3 år burn in garanti hos lg på alla modeller, 5 år med g modellerna. Men på 2-3 år har man också gott om tid o lägga undan för en ny tv eller skärm. Samt att man då hinner få en helt ny panel via garanti om man nu har fått burn in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Tror LG ger 5 års garanti på G-modellerna, även mot burn-in, om det hjälper

Skrivet av wly:

Ska inte vara några större besvär.
Lg har lägre risk för burn in (eller snarare så att de tar längre tid) gentemot qdoled. Om man går efter rtings longevity tester som även inkluderar 3 skärmar.

Man har väl 2 eller 3 år burn in garanti hos lg på alla modeller, 5 år med g modellerna. Men på 2-3 år har man också gott om tid o lägga undan för en ny tv eller skärm. Samt att man då hinner få en helt ny panel via garanti om man nu har fått burn in.

Mjo, tror det är mer att det kommer gnaga i huvet när jag sitter och jobbar att det kanske blir burn in. Huvudspöken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mjo, tror det är mer att det kommer gnaga i huvet när jag sitter och jobbar att det kanske blir burn in. Huvudspöken

Det var en grej för typ 5 år sedan

Nu med dagens paneler är det mycket svårare att lyckas skapa permanenta problem, och då är det främst om man går in och pillar i service-menyer och stänger av alla skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var en grej för typ 5 år sedan

Nu med dagens paneler är det mycket svårare att lyckas skapa permanenta problem, och då är det främst om man går in och pillar i service-menyer och stänger av alla skydd

Så länge man inte maxar ljusstyrkan så borde det som sagt inte vara något större problem. Det finns gott om långtidsrecensioner där de använts till kontorsarbete och andra statiska element under flera år utan antydan till inbränning.

Något som är ett betydligt större problem för kontorsarbete är läsbarheten vilket kan leda till onödig påfrestning på ögonen och är ett problem med OLED-tekniken i sig oavsett modell även om det blir bättre i takt med att panelerna utvecklas.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Så länge man inte maxar ljusstyrkan så borde det som sagt inte vara något större problem. Det finns gott om långtidsrecensioner där de använts till kontorsarbete och andra statiska element under flera år utan antydan till inbränning.

Något som är ett betydligt större problem för kontorsarbete är läsbarheten vilket kan leda till onödig påfrestning på ögonen och är ett problem med OLED-tekniken i sig oavsett modell även om det blir bättre i takt med att panelerna utvecklas.

Det finns dock också flera exempel där folk fått inbränning på OLED som används till mycket produktivitet och så. T ex Linus hos LTT, och Tim hos Monitors Unboxed (video här). Den sistnämnda började se burn in efter 3 månader, men det är ett worst-case. Men att det började märkas efter 3 månader känns ändå illa; det var efter runt 650-750 timmars användning.
Det är illa nog att jag som OLED-fan vad gäller TV inte känner mig redo att byta på desktop, även nu när det finns bra deals.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns dock också flera exempel där folk fått inbränning på OLED som används till mycket produktivitet och så. T ex Linus hos LTT, och Tim hos Monitors Unboxed (video här). Den sistnämnda började se burn in efter 3 månader, men det är ett worst-case. Men att det började märkas efter 3 månader känns ändå illa; det var efter runt 650-750 timmars användning.
Det är illa nog att jag som OLED-fan vad gäller TV inte känner mig redo att byta på desktop, även nu när det finns bra deals.

Nu känner jag inte till vilka inställningar de har använt i sina tester eller under vilka omständigheter de utförts men den gemensamma nämnaren för inbränning är normalt sett ljusstyrkan som används och väldigt ljusa statiska objekt (vilket är anledningen till att många här i Sverige fick TV4-solen inpräntad, dels på grund av logotypen i sig men också för att de vanligtvis använts i ljusa vardagsrum = hög ljusstyrka).

Har man till exempel en öppen kontorsmiljö med mycket naturligt solljus så kommer man garanterat att märka av det fortare. Inbränningar (eller snarare minskad ljusstyrka) är en naturlig process som sker på alla OLED-paneler men den sker enormt mycket fortare när ljusstyrkan är förhöjd. Idag finns det dock olika tekniker för att försöka mildra denna effekt (t.ex. pixel shifting, pixel refresh m.m.) och använder man bara en rimlig nivå på ljusstyrkan så ska det väldigt mycket till för att man ska uppleva dessa problem på så kort tid.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

Nu känner jag inte till vilka inställningar de har använt i sina tester eller under vilka omständigheter de utförts men den gemensamma nämnaren för inbränning är normalt sett ljusstyrkan som används och väldigt ljusa statiska objekt (vilket är anledningen till att många här i Sverige fick TV4-solen inpräntad, dels på grund av logotypen i sig men också för att de vanligtvis använts i ljusa vardagsrum = hög ljusstyrka).

Har man till exempel en öppen kontorsmiljö med mycket naturligt solljus så kommer man garanterat att märka av det fortare. Inbränningar (eller snarare minskad ljusstyrka) är en naturlig process som sker på alla OLED-paneler men den sker enormt mycket fortare när ljusstyrkan är förhöjd. Idag finns det dock olika tekniker för att försöka mildra denna effekt (t.ex. pixel shifting, pixel refresh m.m.) och använder man bara en rimlig nivå på ljusstyrkan så ska det väldigt mycket till för att man ska uppleva dessa problem på så kort tid.

Han kör kalibrerat till 200 nits, med pixel shift och sånt på. Däremot kör han hela arbetspass med den, och har i princip stängt av att skärmen stänger av sig (2 timmar idle) -- men han lär väl inte vara ifrån den flera timmar i sträck under en arbetsdag, så frågan är hur stor skillnad just den biten gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS