Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Skärmsläckaren "försvann" med den senaste uppdateringen då LG istället vill visa reklam när skärmsläckaren skulle gått igång. Om jag förstått saken rätt så ska skärmsläckaren gå efter att reklamen har visats, men om man inte godkänner att visa reklam tar det typ 5 minuter extra för skärmsläckaren att gå igång. Ytterligare en "förbättring" som ingen kund begärt och ytterligare en anledning till varför jag valt att inte installera senaste uppdateringen.

Att dagens producenter mer och mer gör intrång i folks privatliv med mer eller mindre ljusskygga metoder som för 10-20 år sen skulle betraktats som kriminella tycker jag inte är ett problem som ska nedvärderas med att kallas gubbgnäll eller i-landsproblem.

Jag har uppdaterat och har skärmsläckaren kvar. Ser ingen speciell reklam heller.
Skärmsläckaren försvann en gång för mig för kanske 2 uppdateringar sedan men lyckades få tillbaka den då i inställningar.

Kanske detta hjälper?
https://www.pocket-lint.com/how-to-turn-off-lg-tvs-most-annoy...

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Jag har uppdaterat och har skärmsläckaren kvar. Ser ingen speciell reklam heller.
Skärmsläckaren försvann en gång för mig för kanske 2 uppdateringar sedan men lyckades få tillbaka den då i inställningar.

Kanske detta hjälper?
https://www.pocket-lint.com/how-to-turn-off-lg-tvs-most-annoy...

Jag tänker inte uppdatera för att prova. Har fått nog av LGs uppdateringar nu. Dom ger inte mig något mervärde. TV:n är offline nu och kommer så förbli.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ni som har eller precis köpt en LG 77” hur ser era skärmar ut i frågan om ”skärm-uniformitet” (Dirty Screen effect). Själv har jag klarat mig ganska bra (köpte en 77” i september som tillverkats i augusti). Har en svagt svart band längs den vänstra skärmkanten som kan skymtas om man tittar noga då det är en ljus bakgrund och mycket rörelser men det är det ända och inte något som stör mig.

Hur kollar jag detta?

Hur har du gjort, ifall jag kan återskapa fenomenet på min

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hur kollar jag detta?

Kolla inte upp det, det kan verkligen bli något som man ser en gång och sen tänker man på det för alltid.

Vita, beiga och gula toner brukar framhäva den rosa missfärgningen till vänster allra bäst. Det verkar som alla moderna LG paneler har problem med detta i varierande grad. Om du inte har sett det ännu har du säkert fått ett bra exemplar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

19 990kr för 77" LG C3 hos netonnet: https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77c35la/...

Är i valet och kvalet om jag skall slå till, brorsan har en likadan men det kräver sitt rum iom. storleken och har varit lite inne på att köpa en 65" istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortsch:

19 990kr för 77" LG C3 hos netonnet: https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/lg-oled77c35la/...

Är i valet och kvalet om jag skall slå till, brorsan har en likadan men det kräver sitt rum iom. storleken och har varit lite inne på att köpa en 65" istället.

Sett till vad 77” OLED brukar kosta är det ett väldigt bra pris. Har du plats är det ett toppenval iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sett till vad 77” OLED brukar kosta är det ett väldigt bra pris. Har du plats är det ett toppenval iaf.

Ja det är det verkligen. Tror ni att det kommer ett lika fördelaktigt pris på en 65-tummare på C3 eller C4 under black friday annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortsch:

Ja det är det verkligen. Tror ni att det kommer ett lika fördelaktigt pris på en 65-tummare på C3 eller C4 under black friday annars?

Av det jag minns från tidigare år brukar 65" vara den storlek som inte får de riktiga pangpriserna. 55" och 77" blir ofta nedsatta mer och oftare än 65".

Förra årets C3 65" gick för 18k i vanliga butiker (fanns också en del snabbkampanjer på annat håll för ännu lägre) och jag tror det är rimligt att anta att C4 hamnar där igen. Även tidigare år har C-serien legat runt 18k så det är definitivt en lågoddsare att det upprepas igen.

C3 65" kommer nog inte bli mycket billigare än vad den redan har legat på under 2024, dvs runt 15-16k. Vid ett sådant pris tycker jag C4 är bättre då den faktiskt har lite mer ljusstyrka att erbjuda, framförallt i HDR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hur kollar jag detta?

Har du inte märkt något så är mitt tips att inte leta efter det utan bara njuta av tvn.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Har idag en B2 2022 som tyvärr gick sönder.

Ska köpa en ny, det faller mellan B3 och C3.
Men vilken ska man välja? Vad hade ni gjort och varför?

Hade gärna köpt G3, men den kommer nog inte ner till 20 papp.

Eller finns det någon annan 77” OLED man ska kika på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Du glömmer väl inte att reklamera TVn? Eller använder din försäkring om du råkade förstöra TVn själv?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du glömmer väl inte att reklamera TVn? Eller använder din försäkring om du råkade förstöra TVn själv?

Reklamerad, de försökte reparera Tvn ett par gånger. Misslyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

C3 finns ju för under 20k just nu. Jag skulle bara handla och vara nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

C3:an är bättre om man ska väggmontera den pga placeringen av hdmi ingångarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Har du inte märkt något så är mitt tips att inte leta efter det utan bara njuta av tvn.

Tusan också, blev för nyfiken så körde några tester med Youtube videos.

Min skärm är felfri 😊 även om internet säger att ingen skärm är det... Men inga streck eller mörkare områden eller någonting oavsett bakgrundsfärg 😍

Inga som helst konstigheter alls. Blir istället bara imponerad hur sjukt bra bilden är! Körde även LGs promo videos för Oled, wow häftigt! Precis som när man är på mässa och får en sån wow-upplevelse av coola tv apparater. Fast hemma i soffan ❤️

På tal om något helt annat. Otroligt ljussvag skärm. Fungerar för mig, men har 100% brightness konstant. Visserligen filmmaker mode eller game vision.
Av någon anledning så slår den bort filmmaker till "personal" ibland, ett mindre problem. Så kan tänka mig att i riktigt stora rum eller mycket ljusa rum så finns bättre apparater.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eucalyptus:

På tal om något helt annat. Otroligt ljussvag skärm. Fungerar för mig, men har 100% brightness konstant. Visserligen filmmaker mode eller game vision.
Av någon anledning så slår den bort filmmaker till "personal" ibland, ett mindre problem. Så kan tänka mig att i riktigt stora rum eller mycket ljusa rum så finns bättre apparater.

Var du har brightness/OLED-pixelljus är då inte den viktigaste faktorn. Viktigaste reglaget är peak brightness/högsta ljusstyrka. Ifall den står på Av-läget är det i praktiken en TV för mörka rum. På det behöver även stänga av ljussensor och energisparlägen för att få ut mer ljusstyrka.

Permalänk

Ny Firmware igen till C4 evo Software_File(Version_23.20.36).zip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ehm, ska du handla nu så är det ju en no-brainer, köp 77C3.

Permalänk

Lg oled G3

Hej va tror ni Lg oled G3 65 eller 77 tum kommer att kostar under på bf?
Man kan få Lg oled G3 65 tum för 19990 kr nu, kommer den bli billigare?
Kan man ha så tur att 77 tum kommer kostar 19990 kr?

Permalänk
Medlem

Hoppas att c4 42 får bra pris på Black Friday, men tvivlar på att vi lär se det under 10k. För några dagar sedan hos amazon Tyskland så sålde man TVn för 799 Euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias38:

Hej va tror ni Lg oled G3 65 eller 77 tum kommer att kostar under på bf?
Man kan få Lg oled G3 65 tum för 19990 kr nu, kommer den bli billigare?
Kan man ha så tur att 77 tum kommer kostar 19990 kr?

G3 är 2023-modeller. Oftast får årets modeller dvs 2024 och G4-serien sin första stora prissänkning i och med Black Friday.

Tvek att G3-modellerna kommer sjunka så mycket mer om jag får gissa, då är risken att de börjar konkurrera med C3 i pris vilket LG givetvis inte vill.

Vad G4-modellerna kommer kosta exakt vet jag inte och hade jag vetat det hade jag köpt Bitcoin för några månader sedan (eller år) alt. haft insight och jobbat på någon ellada.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan få fram klockan på C3?
Det går att ta fram tv-guide med klocka men vill kunna se klockan medan man tittar på annat.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Hej!

Min C3 kom med version 03.30.76. Går det att någonstans se sammanställningar på vad alla uppdateringar har gjort? Helst kumulativt mellan olika versionsnummer, men enskilt kan också fungera. Eller kan någon av er svara på vilka fördelar i bildbehandling som har skett sedan dess?

TV:n kommer att användas helt offline, med externa enheter. Jag har alltså inget generellt behov av saker som rör deras tjänster. Om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Hej!

Min C3 kom med version 03.30.76. Går det att någonstans se sammanställningar på vad alla uppdateringar har gjort? Helst kumulativt mellan olika versionsnummer, men enskilt kan också fungera. Eller kan någon av er svara på vilka fördelar i bildbehandling som har skett sedan dess?

TV:n kommer att användas helt offline, med externa enheter. Jag har alltså inget generellt behov av saker som rör deras tjänster. Om det spelar någon roll.

Senaste säger de gör game mode lite mer färgrikt. Jag har 76an också, vad du än gör koppla inte eländet in i nätet.

LG berättar sällan vad uppdateringar innebär. Oftast innebär det ännu mer reklam i menyerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Senaste säger de gör game mode lite mer färgrikt. Jag har 76an också, vad du än gör koppla inte eländet in i nätet.

LG berättar sällan vad uppdateringar innebär. Oftast innebär det ännu mer reklam i menyerna.

Tack för svar.

Nej, jag kommer uteslutande köra med externa enheter. För säkerhets skull har jag blockerat TV:ns MAC-adresser i DHCP så att den inte når WAN även om någon råkar acceptera TV:ns förslag att koppla upp den. mvh, foliehatt.

Det går däremot att uppdatera även via USB, därav att jag undrade om det var värt besväret.

Permalänk
Medlem

Blev smått rädd när det pratas om allt mer reklam i menyerna. Med reklam menar ni tips och trender?

Min tv är uppkopplad då jag kör Netflix, YouTube..
men det är samma statiska bild högst upp. Jag väljer bara streaming-app och det är allt. Varken ser eller läser annat än den app jag vill använda.
Detta är all ”reklam” som finns innan jag väljer en app och det är inte speciellt irriterande men hade jag kunnat hade väl autismen tagit över och då hade jag säkert rensat allt utom de appar jag använder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Blev smått rädd när det pratas om allt mer reklam i menyerna. Med reklam menar ni tips och trender?

Min tv är uppkopplad då jag kör Netflix, YouTube..
men det är samma statiska bild högst upp. Jag väljer bara streaming-app och det är allt. Varken ser eller läser annat än den app jag vill använda.
Detta är all ”reklam” som finns innan jag väljer en app och det är inte speciellt irriterande men hade jag kunnat hade väl autismen tagit över och då hade jag säkert rensat allt utom de appar jag använder.

<Uppladdad bildlänk>

LG channels över input(HDMI) som tvingas på en, popups hela tiden om nån uppdatering som ska vara ännu mer intrusiv än förra, massa "användaravtal" där du säljer ditt själ(och sjärt) till djävulen, screenshots LG tar från ditt skärm hela tiden etc.

Slipper allt detta, bara du drar ut nätverkskabeln.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror ni C3 55” hamnar under 10K under BW? Eller ska man försöka slå till på en C4? TV:n kommer stå som monitor i ett litet kontorsrum så behöver inte så mycket ljusstyrka direkt. Kommer användas som datorskärm.

Har hållit ut med min gamla Samsung TV väldigt länge nu men börjat synas vita blaffor i nederkant, verkar som panelen släpper eller nått så kanske dags

Permalänk
Medlem

@Yasko ok, jag förstår. Ja, dessa pop-ups om uppdateringar borde man kunna välja att stänga av. Vi får klaga på LG:s forum om de nu lyssnar. Dessa användaravtal är irriterande. Jag väljer enbart det absolut nödvändiga men det är smått irriterande att man måste sätta sig in och läsa fast det är tyvärr en del av internet. Nu ser jag snabbt vad som är nödvändigt att klicka i för att gå vidare efter en uppdatering.
Jag kör faktiskt bara trådlöst till tv:n via Jellyfin och det funkar riktigt bra för att spela upp filmer. Hade jag haft en HTPC hade jag använt den för Youtube och annan media och sluppit reklam. Överväger det pga Youtubes aggressiva reklam men gillar att scrolla efter nya videor i mobilen och lägga till i kön.

Visa signatur