Permalänk
Medlem

Fläkt overhaul

Jag tror jag har växt till lite (mognat till) och insett att blinkande RGB-belysning i hela datorn inte riktigt är aktuellt längre. Jag skulle mycket hellre vilja ha en tyst dator eller iallafall något tystare än min dator som i dagens läge nästan kan jämföras med en lövblås. Jag har i stunden ett Corsair 365x chassi med 3st Corsair LL120 fläktar vid inblås. Som utblås har jag en 240mm AIO-kylare från min CPU som har gjort sitt, det är en tidsfråga innan den havererar totalt. Jag har en 5600x och ett RTX3070 ifall det har någon betydelse.

Vad är den bästa lösningen för mig för att få datorn att låta mindre? Ska jag införskaffa nya fläktar, typ Noctua, och en ny processorkylare eller är det kanske chassit som släpper ut för mycket ljud? Jag är helt öppen till förslag och är intresserad av vad ni har att säga. Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du mätt vad som händer om du bara sänker hastigheten på befintliga fläktar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att det är grafikkortet som låter absolut mest i datorn. Jag har ett Gigabyte 3070 vision med 3 fläktar. Är det kanske kylpastan och thermalpads som behöver bytas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Jag kan tillägga att det är grafikkortet som låter absolut mest i datorn. Jag har ett Gigabyte 3070 vision med 3 fläktar. Är det kanske kylpastan och thermalpads som behöver bytas?

3000 serien hade ju väldigt mycket problem med värme.
Om du skaffar hwinfo 64, msi afterburner samt fan control från github så kan du undervolta gpu'n
Kolla temp och se hur fläkt kurvan skall sättas utan att du throttlar.

För mig som dock har nyare kort så är skillnaden i snitt 200W mot 305W med undervolt.
Temp är 64 mot 78 på hotspot I snitt. Peak är 73 nu och gammla var 88

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Molvin:

Prova att köra med en öppen låda och jämför fläktvarvtal och temp på grafikkortet, om det är i princip samma som med stängd så vet du att lådkylningen fungerar ok men sjunker temp/varvtal påtagligt vet du att lådan borde kylas bättre och det inte är grafikkortets kylning som är det man först borde förbättra.
Det hänger ju också på hur mycket det får kosta i pengar och jobb för man kan ju "förbättra allt" om man vill i stället för att börja med det viktigaste.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

3000 serien hade ju väldigt mycket problem med värme.
Om du skaffar hwinfo 64, msi afterburner samt fan control från github så kan du undervolta gpu'n
Kolla temp och se hur fläkt kurvan skall sättas utan att du throttlar.

För mig som dock har nyare kort så är skillnaden i snitt 200W mot 305W med undervolt.
Temp är 64 mot 78 på hotspot I snitt. Peak är 73 nu och gammla var 88

Ska testa att undervolta kortet. Skulle misstänka att kortet blir väldigt varmt när jag spelar, har för mig att det går upp mot höga 80-grader.

Som mrqaffe skrev så ska jag också testa att sänka övriga fläktar och se hur ljudnivån lägger sig.

Permalänk
Skrivet av Molvin:

Ska testa att undervolta kortet. Skulle misstänka att kortet blir väldigt varmt när jag spelar, har för mig att det går upp mot höga 80-grader.

Som mrqaffe skrev så ska jag också testa att sänka övriga fläktar och se hur ljudnivån lägger sig.

mitt 3070ti. når inte äns power limit med limit ställd på 80% når templimit långt före power limit.

fipplar jag med power limit slidern så så går inte power limit igång förrän jag går ner till ~52-53% enligt HWInfo32 (har ~70% last på gpu just nu men spikat på max boost så kanske något högre om det nog var 100%. troligen nånstans runt 70% eller nått om det är någortlunda linjärt).

(kör HWInfo32 istället för 64 då det inte har samma shared memory support bakom paywall så kan importera sensorer till afterburner så som memory temp och hotspot som afterburner saknar default)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Undervoltade precis grafikkortet och vilken jäkla skillnad det blev! Nu känner jag mig riktig dum för att inte ha satt mig in i detta förrän 2 månader senare.

Jag satte core clock på 1850MHz vid 900mV och temperaturen gick från ner ~80° till ~65° vilket gav ett riktigt fint resultat på ljudnivån.