Drog om mitt hemma nätverk nu hittar jag inte min server

Permalänk
Medlem

Drog om mitt hemma nätverk nu hittar jag inte min server

Jag drog om lite kablar till mitt nätverk och nu hittar jag inte min server längre.
Från början såg det ut så här. Från väggen till en switch. Från switchen gick det kabel till en mesh router, en nas och en dator som agerar plex server och Minecraft server. Från switchen gick det sedan en nätverkskabel till en ny switch där min stationära är kopplad.
Nu är det kopplat från väggen till en switch. På den sitter nas och en server sedan en lång kabel till nästa switch där stationär dator är kopplad och en kabel går till en mesh router som är huvud enhet.
Min nas fick annat ip som inte ligger på samma nätverk som routern nu, dock enkelt att söka upp genom att använda synology quickconnect . Datorn är värre då jag inte kan remote ansluta. Jag vet inte vad den har fått för ip från switchen. Hur löser jag detta? Koppla en skärm till den är inte aktuellt. Jag måste ju kunna fjärr ansluta genom Windows för att kontrollera den men utan ip blir det svårt.

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå hur du menar att det var kopplat och hur det är kopplat nu. Men såhär ska det vara:

uttag mot internet <- Router <- Switchar <- Alla enheter på LANet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Svårt att förstå hur du menar att det var kopplat och hur det är kopplat nu. Men såhär ska det vara:

uttag mot internet <- Router <- Switchar <- Alla enheter på LANet.

Fast det går inte koppla så hemma hos mig. Jag måste koppla som jag gör. Så frågan är hur jag enklast kan se ip på min dator. Kan man ansluta till switchen? Som man gör på en vanlig router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Fast det går inte koppla så hemma hos mig. Jag måste koppla som jag gör. Så frågan är hur jag enklast kan se ip på min dator. Kan man ansluta till switchen? Som man gör på en vanlig router?

Fast du vill absolut inte koppla saker direkt mot internet (via switch gör ingen skillnad). Du vill att alla dina enheter ska vara på LAN-sidan. Endast din routers WAN-port ska kopplas mot Internet.

Permalänk
Medlem

Ditt nätverk har alltid varit och är fortfarande felkopplat. Att du inte har stött på problem förrän nu är bara tur.

Första steget är att koppla allt rätt så som @dlq84 har beskrivit ovan. Andra steget blir till att hitta dom lokala IP-adresserna till din server och NAS - dessa hittar du enkelt genom routerns gränssnitt.

Skrivet av Xenedras:

Självklart kan du det! Din första switch ersätter du med en router, sedan kan du koppla hur du vill.

Man kan ansluta till en switch som är managed, men det är troligen inte vad du har.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Du har kopplat enheterna direkt till internet och inte på ditt eget lan och det är mycket olämpligt att koppla så.
Endast routerns wanport ska kopplas mot internet och allt annat ska vara inkopplat på dess lansida så du måste koppla om allt på rätt sätt och konfigurera om det med rätt adresser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Hur menar du med ansluta till switshen som en vanlig dator? Beroende på switsh kan du ansluta via SSH tx, men men är det en liten billig sak så tvivlar jag. Fattar inte riktigt hur du menar så jag kanske missförstått vad det är du egentligen menar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Du har enheter utanför din brandvägg (routern). Eftersom du uppenbarligen inte har koll på brandväggsuppsättningen på de enheter du exponerat mot internet (då hade du redogjort för dem) så vore det oansvarigt att ge dig andra råd än att sätta allt bakom brandvägg/router.

Kanske är du ändå skyddad av CG-NAT, men det kan vi inte veta eftersom du inte redogör för det och det är ändå inte lätt att veta vad det skyddet vore värt i praktiken, det beror på implementationen.

Över tid är det sannolikt att alla lösningar där du inte har router/NAT ytterst kommer att gå sönder på grund av ändringar på ISP:ns sida som du inte kan förutse eller råda över.

Så, flytta router/NAT/brandvägg ytterst om du inte vet exakt vad du håller på med och vilka risker du tar. Om det ger problem med WiFi för att routern inte längre är optimalt placerad så får du skaffa en ny enhet för att fixa WiFi. Dubba nätverksuttag i ett rum där man vill ha en router är bra, då kan man koppla tillbaka LAN-sidan till ursprungspunkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag vet inte vad den har fått för ip från switchen.

Det är DHCP-servrar som delar ut IPv4-adresser. Switchar har normalt ingen DHCP-server. Konsumentroutrar har normalt en DHCP-server. Sätt alla enheter bakom samma konsumentrouter, så får de alla IPv4-adresser i samma IPv4 subnät och kan nå varandra via broadcast.

Hittills så har enheterna antagligen hamnat i olika IPv4-subnät beroende på om de suttit direkt mot ISP:ns DHCP-server eller bakom din router.

Permalänk
Medlem

Jag löste det faktiskt. Router>switch>switch>router>switch sen trådlös koppling till den sista routern. Problemet jag hade var kopplingen mellan 1a och andra routern. Den var dålig när det var trådlöst men med den nya kabeln kunde jag visst få det till trådbundet. När jag läste på om det stod det tydligt att det var tvunget att vara kabel direkt från första routern till den andra. Men fungerade fint genom ett par switchar innan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Jag löste det faktiskt. Router>switch>switch>router>switch sen trådlös koppling till den sista routern. Problemet jag hade var kopplingen mellan 1a och andra routern. Den var dålig när det var trådlöst men med den nya kabeln kunde jag visst få det till trådbundet. När jag läste på om det stod det tydligt att det var tvunget att vara kabel direkt från första routern till den andra. Men fungerade fint genom ett par switchar innan också.

Använder du flera routers? Det är ett recept på problem

Så länge du inte använder router 2 och 3 som accesspunkt då vill säga

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Använder du flera routers? Det är ett recept på problem

Så länge du inte använder router 2 och 3 som accesspunkt då vill säga

Skrev mesh i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Skrev mesh i första inlägget.

Då bör du inte skriva router sedan. Det blir lätt förvirrande och gör att man tror att du använder flera routrar i samma nätverk.

Permalänk
Medlem

Varför alla dessa switchar innan routern? Allt som kopplas till dem kommer få en IP direkt från bredbandsleverantören, din router kommer i denna uppsättning vara helt verkningslös och bara försvåra för alla dina enheter på olika sida av den att nå varandra, precis som du upptäckt.

Att det funkar överhuvudtaget är på ren och skär tur att din bredbandsleverantör ger dig så många IP-adresser, egentligen är det otur eftersom du då kan fortsätta köra denna felaktiga och osäkra konfiguration i tron att allt är rätt eftersom det på något vis ändå fungerar. Gör dig och alla som tipsat i tråden en tjänst och sätt routern först. Därefter kan du koppla i stort sett hur du vill på ditt lokala nätverk.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)