Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Skrev in mitt telefonnummer på Telias sida för att bli uppringd. Blev uppringd efter 1 minut och beställde 600/600 utan startavgift, mycket smidigt Telia!

Permalänk

Gick från telia 250/250 599 kr i månaden till:

600/600 369 kr 12 månader
Fick också streaming maxad för 99 kr i 3 månader sedan 299 kr. Ingen bindningstid.

Var inga problem! 😄

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Ringde idag för ångra min beställning för jag kunde slippa startavgift om lägger in ny beställning bredband + TV. Då jag redan har TV abb hos Telia gratis redan som ingår i hyran. Men dom kunde fixa det utan jag behöver ångra och lägga ny beställning. Den gamla order makulerad och ny lades in utan startavgift. Samtidigt lade dom till Wifi router som jag inte behöver eller frågade om. Den får stå hemma opackad som backup. Då är mitt äventyr med Telia i år avslutad.

Låt routern gå i retur istället, brukar vara enklare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det är det svaret som vi andra har fått. Hon jag pratade med fick en smärre chock när hon såg hur dyra priserna låg från Open Infra som jag har.

Har själv Open Universe som kommer bli GlobalConnect de är ännu dyrare än Infra. Kul att Telias BF priser inte gäller för mig som det gör för de flesta här.

100/100 för 399 kr eller 250/250 för 449 kr. Väldigt bra priser eller inte! Bor i fel stadsnät tydligen.

Permalänk

Tänkte byta till något prisvärt fiberabonnemang till min gamla mamma, hon har haft fiber men senaste månaderna kört 4G mobilt bredband för att det är billigare sjukt nog. Funkat bra, men surfen på 300GB/mån har faktiskt inte räckt till då hon kollar på tv/film via bredbandet.

Hittade dock inga prisvärda fiberabonnemang så fick bli Telenor obegränsade 5G mobila bredband. Skulle kosta 299/mån men när jag kom till kassan blev det 199kr/mån av någon anledning. Kanske för att det blev 24mån bindningstid? Prisvärt hur som helst, när bara fibernätet kostar 90kr/mån och bredbandsabonnemangen är dyrare I det stängda nätet. Billigaste kostar 319kr/mån (utöver kostaden för fibernätet på 90kr/mån som sagt).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ringde in till Telia nu. Nekad att teckna nytt för 369 kr i månaden (500/500).
Får prova ringa imorgon igen då..

1 timmes telefonkö också, perfekt.

Tror jag kör på Inleed 250/250 för 319 kr i månaden istället.

Sporten får man köpa sånt där "fulpaket" på blocket, 6 månader för typ 900-1.000 kr..
TV4 Sport Total.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är fan tragiskt att man kan få billigare och snabbare bredband med 4/5G än fiber genom Global connect. Vad är de för skit!?!?
Ska behöva betala 400kr~mån för 100Mbit 600~ för 1000Mbit... SOM BLACK FRIDAY ERBJUDANDE!!

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av huttala:

Det är fan tragiskt att man kan få billigare och snabbare bredband med 4/5G än fiber genom Global connect. Vad är de för skit!?!?
Ska behöva betala 400kr~mån för 100Mbit.

Global Connect/IP Only har väl historiskt sett alltid varit helt kassa tyvärr. Vår kommun har precis bytt från Telia till Global Connect och det är redan strul med skiten.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3duzakill20:

Gick från telia 250/250 599 kr i månaden till:

600/600 369 kr 12 månader
Fick också streaming maxad för 99 kr i 3 månader sedan 299 kr. Ingen bindningstid.

Var inga problem! 😄

Var streamingen en del av erbjudandet eller varför avslutade du inte direkt vid 369:- - hade gärna tagit det direkt.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Var streamingen en del av erbjudandet eller varför avslutade du inte direkt vid 369:- - hade gärna tagit det direkt.

Det var en del av erbjudandet!

Har dom flesta streaming tjänsterna så jag tjänar på det. Sen så får jag ju avsluta det när jag vill!

Permalänk
Medlem

Telia 250/100 Mbit/s + Tv Mellan för 469 får väl ändå anses som hyfsat okej eller?
Alt. 250/100 för 319kr.
Stadsnät.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Samtal med Telia:
- Hej, är befintlig kund. Vill ha 250/250 för 319kr.
- Nää det går inte. Det erbjudandet är bara för nya kunder. Bla bla nånting.
- Ah, fast nu vet ju jag att ni kommer ge mig det priset ändå för att inte förlora mig som kund.
- Vänta en minut… Ok, 250/250 för 319kr, det går bra.
- Tack!

Får ni lite mothugg så ge inte upp

(Och till nya Teliakunder: som nämnts i tråden tidigare; glöm inte att tacka nej till erbjudandet om extra startavgift)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Ringde in till Telia nu. Nekad att teckna nytt för 369 kr i månaden (500/500).
Får prova ringa imorgon igen då..

Samma här, blev nekad att ta del av erbjudandet då det enbart gällde nya kunder.
Blev förbannad och sa upp mitt nuvarande. Inte ens då ville dom ge mig 500/500 för 369:-

Testar en gång till imorgon eller torsdag. Är det samma visa då blir det för första gången byte av bredbandsleverantör.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Samma här, blev nekad att ta del av erbjudandet då det enbart gällde nya kunder.
Blev förbannad och sa upp mitt nuvarande. Inte ens då ville dom ge mig 500/500 för 369:-

Testar en gång till imorgon eller torsdag. Är det samma visa då blir det för första gången byte av bredbandsleverantör.

Men är det så här man ska behöva göra, ringa och böna och be för att få samma erbjudande som nytecknande kunder?

Om du redan har sagt upp det så lär det väl ändå inte gå eller kan du nyteckna på dig själv?

Han som jag pratade med som hade strul med sina system han verkade helt obrydd om dom tappade mig som kund. Indirekt så jobbar han aktivt för sitt framtida varsel men sådant tänker ju inte sådana människor på 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har själv Open Universe som kommer bli GlobalConnect de är ännu dyrare än Infra. Kul att Telias BF priser inte gäller för mig som det gör för de flesta här.

100/100 för 399 kr eller 250/250 för 449 kr. Väldigt bra priser eller inte! Bor i fel stadsnät tydligen.

Jag ligger på samma nivå. Testa ring Telia, dom prutade till 399:- över telefon för 250/250.

Permalänk
Medlem

Mitt smärtfriaste abonnemangsbyte någonsin. Ringer och ska avsluta mitt abonnemang hos Bredband2. "Vi vill såklart ha dig kvar som kund men det erbjudandet kan vi inte matcha, jag förstår att du vill byta."

Två minuter kö till Telia. 500/500 för 369:- router ingår, startavgift borttagen utan att jag ens bad om det.

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag ligger på samma nivå. Testa ring Telia, dom prutade till 399:- över telefon för 250/250.

Okej tack för tipset men är fortfarande för dyrt. Vilken avdelning ska man prata med?

Skrivet av Pecken:

Mitt smärtfriaste abonnemangsbyte någonsin. Ringer och ska avsluta mitt abonnemang hos Bredband2. "Vi vill såklart ha dig kvar som kund men det erbjudandet kan vi inte matcha, jag förstår att du vill byta."

Två minuter kö till Telia. 500/500 för 369:- router ingår, startavgift borttagen utan att jag ens bad om det.

Du hade 500/500 för 369 kr innan eller prutade du ner det till det? Vilken statsnät ligger du på?

Permalänk
Medlem

GlobalConnect har funkat fint för mig genom alla år även när de var ip-only men deras priser är ju ett skämt.
Inget bra erbjudande alls nu under bf. Allente svävar upp som billigast om man beställer via Bredbandsval (419 för 500/500) men jag vet ingen som har Allente. Vet någon om det är publik ip (eller om man kan få? Deras ai-chatt vill berätta vad en ip-adress är och svarar inte på frågan) och något om hur deras peering kan vara?

Permalänk
Medlem

haha, alltså telia kan brinna.
Ringa och beställa över telefon, de tar bort startavgiften. Blir problem med slutföra så läggs över som ett ärende. Nu nekar vår muntliga beställning.

Blir att ringa imorgon och beställa igen alltså. Telia lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du hade 500/500 för 369 kr innan eller prutade du ner det till det? Vilken statsnät ligger du på?

369:- var det aviserade priset för 500/500 på Telias hemsida.
Jag ligger på Bosnet (Östra skaraborg)

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem

Ringde Telenor, avslutade, tog väl 20 minuter eller så, mestadelen kö.
Ringde Telia, fick startavgiften borttagen och 300/300 för 319kr/mån, tog under 20 min, lite kö.

Mycket trevlig, och snabb, kundtjänst hos både Telenor och Telia. Telenor har fungerat utan problem, men då de ville ha 700 kr eller så för 500/500 så blev det ett byte.

Sen får vi se nästa år, får hoppas att Telia kommit fram till att det är bättre ekonomiskt att behålla befintliga kunder, det verkar dock vara så sett till hur många (dock inte alla) med teliaabbonemang som fått det nya erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

haha, alltså telia kan brinna.
Ringa och beställa över telefon, de tar bort startavgiften. Blir problem med slutföra så läggs över som ett ärende. Nu nekar vår muntliga beställning.

Blir att ringa imorgon och beställa igen alltså. Telia lol.
<Uppladdad bildlänk>

Otroligt dåligt av Telia - speciellt med tanke på att det är hur många som helst som enkelt får bort sin startavgift. Däremot ska man ju aldrig lita på att muntliga avtal gäller när det kommer till sånt här, så bra att du hörde av dig till dom för säkerhetsskull.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ringde idag om att säga upp mitt gamla avtal jag hade med Telia, 250/250 299:-
Efter ca 70min vänte tid, så kom jag fram.
Vi snackade lite, och jag sa skämtsamt "ni har verkligen fullt upp varje år vid black friday"
Han skrattade lite, och svarade med ett långt "ooooh jaaaa"
Och antar du vill som alla andra som ringt idag säga upp avtalet, "hur visste du det?"
Sa inget om bf erbjudandet, bara att jag vill avluta det men var för övrigt nöjd. Priset var orsaken till uppsägningen.

Han badd mig att vänta en liten stund och se vad han kunde ordna sig, tänkte för mig själv "inte denna cirkusen igen"
Efter några minuter kom han tillbaka och kunde fixa nykund erbjudande som låg på 319:- i månanden i 12 mån.

SUPER! Då kör vi vidare, varit nöjd med Telia hittils.

Ingen krångel, ingen startavgift.

Hoppas det går lika smärtfritt nästa år

Lycka till er andra, gäller att man pratar med rätt person känns det som.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av N!klas:

GlobalConnect har funkat fint för mig genom alla år även när de var ip-only men deras priser är ju ett skämt.
Inget bra erbjudande alls nu under bf. Allente svävar upp som billigast om man beställer via Bredbandsval (419 för 500/500) men jag vet ingen som har Allente. Vet någon om det är publik ip (eller om man kan få? Deras ai-chatt vill berätta vad en ip-adress är och svarar inte på frågan) och något om hur deras peering kan vara?

Jag har kört allente bredband ett par år.
Ingen publik ip fanns att få när jag frågade sist. Var dock säkert två år sedan.
För övrigt har de fungerat mycket bra, fick till och med proaktiv information när det hade varit strul utan att jag drabbats.

Stavat som en kratta
Permalänk
Skrivet av N!klas:

Har själv Open Universe som snart kommer bli GlobalConnect. Det är noll BF-priser samma sak förra året inget som helst BF-pris hos någon operatör. De är välidgt glada att höja mest av alla nätoperatörer och att vara dyrast av alla stadsnät. Dessa hyfsade Telia BF-priser som postats i tråden gäller inte oss.

Gällande Allente som har de fria ipv4 addresser ser här

Skrivet av swe-mighty:

Ingen publik ip fanns att få när jag frågade sist. Var dock säkert två år sedan.
För övrigt har de fungerat mycket bra, fick till och med proaktiv information när det hade varit strul utan att jag drabbats.

Det är konstigt Allente ska köra fria ipv4 addresser. Se tråden ovan som jag länkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneG3:

Kämpade mig igenom 1 timme och 16 minuters kö hos Telia för att säga upp 1000/1000 som jag tecknade igår med Black Week-erbjudandet. Killen som tog mitt samtal undrade vilket erbjudande jag fått och sa att jag fått ett för 10 kr billigare. Han frågade direkt om det var Bahnhof, utan att jag nämnt dem tidigare.
Så jag tror att fler har försökt säga upp hos Bahnhof och sedan fått 439 kr i månaden.

Räkna med att bahnhof kommer höja mer än 10 inom kort.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Publik ip är en deal breaker och jag kommer aldrig betala extra för det. Jag frågade i chatten men hon visste inte så sköt iväg ett mail. Många operatörer blandar också ihop publik ip med fast. Mitt nät har alltid funkat bra. Problemen som har uppstått är när man haft av någon större fiber eller vid strömavbrott och det är inte så ofta eller operatörernas fel. Bahnhof, Telia och Telenor har jag haft men i år är priserna verkligen usla om man sitter i ett dyrt nät.

Permalänk
Medlem

Mitt pris för 1000/1000 via Telia är 549 då har jag Open Universe som Stadsnäts operatör.

Funderar på att lämna Bahnhof och ta det då jag nu betalar 459 för 250/250 visserligen fast IP. Vill jag ha 1000/1000 från Bahnhof så vill dom ha 619 för det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Mitt pris för 1000/1000 via Telia är 549 då har jag Open Universe som Stadsnäts operatör.

Funderar på att lämna Bahnhof och ta det då jag nu betalar 459 för 250/250 visserligen fast IP. Vill jag ha 1000/1000 från Bahnhof så vill dom ha 619 för det.

Publik ip?
Telia (och Telenor) kör också publik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har själv Open Universe som snart kommer bli GlobalConnect. Det är noll BF-priser samma sak förra året inget som helst BF-pris hos någon operatör. De är välidgt glada att höja mest av alla nätoperatörer och att vara dyrast av alla stadsnät. Dessa hyfsade Telia BF-priser som postats i tråden gäller inte oss.

Gällande Allente som har de fria ipv4 addresser ser här

Det är konstigt Allente ska köra fria ipv4 addresser. Se tråden ovan som jag länkade.

Skämtpriser. Svårt att rösta med plånboken också när internet är så viktigt.
Jag hade Telia 500/500 för 299 fram till bf förra året då jag bytte till Telenor som efter lite tjat gick med på 299 för samma hastighet. Nu har jag sagt upp Telenor och det är slut på fredag så det börjar bli lite brådis.