Räcker det verkligen med 10Mbit/s Upload?

Permalänk
Medlem

Räcker det verkligen med 10Mbit/s Upload?

Tjena alla som vet mer än mig om detta!

Jag och tjejen kommer flytta till ny lägenhet om några dagar och det är definitivt dags att välja bredband nu.

Tyvärr så är utbudet ytterst begränsat i denna lägenheten (Endast Tele2, och endast via Koaxial, dvs. ingen fiber tyvärr).
Jag skulle helt ärligt klara mig utan större svårigheter på 150 ner, men eftersom att jag jobbar hemifrån 2-3 dagar i veckan, och spelar dagligen så är jag lite orolig över att bara bli erbjuden 10 upp om jag inte överdriver med nedladdningshastigheten och betalar dyra pengar i onödan. Dessutom inte speciellt intresserad av att sitta fast i 24mån.
Deras utbud är:

1. 150/10 (12mån)

2. 300/10 (12mån)

3. 600/50 (24mån)

4. 1200/100 (24mån)

Vad tror ni? Räcker det kanske med 150/10, eller 300/10 för att vara på säkra sidan? (Samma pris typ)
Eller ska man titta på trådlöst 5g för fler alternativ? Hur bra funkar det egentligen idag med trådlöst? Inga större problem med packetloss? eller ping?

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens överväga en 5G-lösning iaf om du är beroende av en stabil uppkoppling som du till 99,9% kan lita på och vet vad du får ut av. Visst, Koax är inte fiber men åtminstone en fast anslutning.

10 mbit/s bör räcka för de allra flestas baskrav i vardagen så länge man inte har specifika krav där man laddar upp mycket och stora filer och data, har en server etc.

Spelande och att sitta i Teams-möten etc. kräver ingen större bandbredd uppåt (eller nedåt) så det ska inte vara ett issue.

Om du behöver mer fart på nedladdningen kan du bara själv avgöra. Laddar du ofta ner stora filer eller spel från Steam och vill att det ska gå fortare? Då är nog svaret ja.

För att bara ha internet, spela lite, jobba hemifrån, kolla på streamingtjänster etc. så behöver du absolut inte 300 mbit/s i nedladdningsfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Skulle inte ens överväga en 5G-lösning iaf om du är beroende av en stabil uppkoppling som du till 99,9% kan lita på och vet vad du får. Visst, Koax är inte fiber men åtminstone en fast anslutning.

10 mbit/s bör räcka för de allra flestas baskrav i vardagen så länge man inte har specifika krav där man laddar upp mycket och stora filer och data, har en server etc.

Spelande och att sitta i Teams-möten etc. kräver ingen större bandbredd uppåt (eller nedåt) så det ska inte vara ett issue.

Tack för snabbt svar! Det var egentligen detta som jag misstänkte men ville dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Det brukar ju inte vara några problem att "uppgradera" hastigheten under gällande avtal. Du kan ju dubbelkolla det först med Tele2 för att vara på säkra sida.
Sen kan du ju ta 150/10 eller 300/10 och se om det funkar bra. Gör det inte det kan du med stor sannolikhet kliva upp ett snäpp eller två till 600/50.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

10Mbit räcker, när det inte duger får man leva med det. Priserna har gått upp mycket.

I stort sett allt klarar du med 10Mbit fart ut på Internet, även att köra videosamtal och annat som faktiskt kräver mer funkar. Det kräver dock att ingen annan belastning finns på din uppkoppling vid det just det tillfället. Mer kritiska tjänster kräver lite mer av din uppkoppling i realtid så att säga men det ska vad jag vet fortfarande fungera utmärkt med bara 10Mbit. Samma sak med 100Mbit, det fungerar för allt. Skillnaden är bara att det tar längre tid beroende på vad man vill använda uppkopplingen till. Den stora skillnaden för de flesta som t.ex. spelar dataspel är att det tar evigheter att ladda ner spel från nätet eller uppdateringar men att bara spela online ska inte vara några problem.

En fast uppkoppling är att föredra över 4G/5G med lite undantag för Kabel-TV. Man ska självklart välja den fasta uppkopplingen först och prova men det är lite lotteri, hos de flesta funkar det utmärkt men har man otur är koax-kablarna av sämre kvalite, det kanske är mer störningar på nätet i just ditt område osv. Det finns mycket mer som kan påverka en uppkoppling via TV-uttaget.

Välj du 150/100 och se hur det fungerar, tror inte det är något problem med tanke på att jag själv hade 100/100 i många år. Kan använda det idag också även om jag uppgraderade till 250/100 vilket i mitt fall är bekvämt då jag kan dra nytta av den snabbare hastigheten då och då. För det mesta tjänar jag inget på den högre hastigheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Främsta användningen av högre uppladdningshastighet för egen del är backups. Kör man inte sånt via nätet är det nog som sagt, om än drygt när man väl vill ladda upp något större än en bild.
För den som kör backups via nätet känns det väl snålt, dock. För egen del skulle det bli maxat omkring 2-6 timmar per dygn pga överföringen där (2 tim = c:a 8 GB).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du gör när du jobbar hemifrån. Ladda upp stora filer till företagets nätverk kommer vara hemskt på en 10 Mbit/lina.

En fil på 1GB kommer ta ca 15 minuter att ladda upp.
Annars kommer det funka fint.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det kanske är värt att betala för 50 upp. Men så vidare du inte får nått super pris just nu så börja med 10 och se hur det funkar. Man kan alltid be att få betala mer till sin operatör, även om man är bunden. Det är skillnad tvärt om.

Men att jobba hemma kan betyda mycket, om man synkar massa saker med onedrive kan det lätt blir massa gig om dagen som ska upp till molnet samtidigt som man har massa möten. Men en del kan säkert klara sig 1Mbit/s upp tom.

4G/5G går verkligen inte att säga nått om, det beror helt på hur ditt område ser ut samt vilken nätägare du väljer. Där får man testa sig fram om det är aktuellt.

Permalänk

Har 500/500 och ända gångerna jag går över typ 10Mbit/s ut mot nätet är typ om jag streamar mot youtube/twitch till 90% av tiden belastas upphastigheten max med typ under 200Kbit/s.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Här är min veckas upload statistik och jag har jobbat hemma hela veckan med teams-möten. Teams codec:en är väldigt effektiv. Peak:arna som syns är efter midnatt när min Synology NAS kör backup till C2-molnet.

Så är kravet bara teams så räcker 10 Mbit/s upp väldigt långt.

Och för intresseklubben, så peakar jag 232 Mbit/s nerladdning denna vecka. Familj med fyra vuxna, varav två ungar som är gamers. Så man kommer långt med 150/10.

Intresseklubben
Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Postar väl min också, klipper den dock en dag så att den går att läsa, två vuxna som jobbar hemma växelvis och en 4 åring

månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Postar väl min också, klipper den dock en dag så att den går att läsa, två vuxna som jobbar hemma växelvis och en 4 åring

Ta bara upload, det är nog mest intressent för ts.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det räcker precis, om man inte har några ambitioner att skicka upp saker eller nyttja cloud-backups, och man bör nyttja någon sorts QoS så inte fel saker blir lidande.

Permalänk
Medlem

Jag bor också i hyreslägenhet låst till tele2. Förra året när jag ringde och hotade med att säga upp (för att få rimligt pris) visade det sig att det fanns ett 300/50-abonnemang! Men att de inte hade det ute på hemsidan.

Så mitt råd är att pröva och ring tele2 och tjata lite och se om det går. Före det hade jag 600/50 just för att inte vara helt strypt om man nu vill skicka iväg lite data.

Permalänk
Hedersmedlem

Jobbar du hemma så skulle jag säga att 10Mbit inte räcker.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jobbar du hemma så skulle jag säga att 10Mbit inte räcker.

beror väl vad man jobbar med skulle jag säga.

skriva lite office dokument över nätet via jobbets vpn lär inte vara något problem iaf äns om 10 Mb upload var gränsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hur långt är ett snöre? Det beror helt på vad du / ni gör med er lina tankar ni upp mycket material?
Sitter du och jobbar och hon och streamar samtidigt kanske det kan bli tungt med uppladdningen på 10Mbit men definitivt klarar man sig med 150Mbit ner även om man är två.
Troligen kommer ni klara er bra med 150/10Mbit uppladdningen mobilt brukar inte vara superhög den heller 10-60Mbit oftast även vid 5G men ner kan det ligga ofta mellan 200-600Mbit sen kan man nå över 1000Mbit ner i bättre fall.

Skulle säga börja på 150/10Mbit och stega upp om ni behöver alltid lättare gå uppåt än neråt speciellt vid bindning.
Själv kör jag 3/3Mbit och klarar av att jobba och ha Cisco Jabber möten.
Kollar även streaming brukar ofta köras i 720p.
Varför jo för allt annat är så snuskigt dyrt här 100/100 för 738:- 250/250 849:- 500/500 1099:- samt 1000/1000 1499:-

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.