Permalänk
Medlem

7600x vs 7700x för 4070 ti super

Jag håller på att kika på ny dator inför black friday och har nu beslutat mig för att grafikkortet kommer bli ett 4070 ti super .
Men, nu är mitt dilemma att jag inte riktigt vet vilken processor som är värd att skaffa. Jag funderar på antingen 7600x eller 7700x.

Huvudanvändningen kommer vara gaming, men kommer även sitta med träning av neurala nätverk och dylikt.
Jag har hört lite blandat kring de olika modellerna. Vissa säger att 7600x räcker och är väldigt bra för ett 4070 ti super, medan andra säger att en 7700x egentligen är för klen men fungerar.

Min största fundering är kring antalet kärnor. Är det värt att köpa ett 7700x i mitt fall för att få 8 kärnor, eller räcker 6 kärnor för mina användningsområden (är medveten om att det är optimalt med närmare 12-16 kärnor för neurala nätverk, men kommer inte sitta med så stora nätverk).

Har ni några tips på andra processorer mottas de gärna också!

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du nytta av de två extra kärnorna tycker jag 7700 är det rimliga valet. Inte X, om den inte skulle råka vara billigare.

Du får en 7700 i tray för ~2800, så priset per kärna är nästintill identiskt med en 7600.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du faktiskt har ett användningsområde som gillar fler trådar så tycker jag 7700 Eller 7700X är ett rätt så givet val.

Sen så spelar det roll vilken upplösning du tänkt spela i. Är det 1080p så är det mycket roligare att ha en bra processor, då det är rätt viktigt i 1080p. Redan vid 1440p så är det grafikkortet som gör stor majoritet av jobbet, och då klarar man sig på något i stil med t.ex. 7600.

Ingen av de processorerna är dåliga eller kommer flaska ditt grafikkort.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du nytta av de två extra kärnorna tycker jag 7700 är det rimliga valet. Inte X, om den inte skulle råka vara billigare.

Du får en 7700 i tray för ~2800, så priset per kärna är nästintill identiskt med en 7600.

Okej, jag kikade på 7700 i tray, men den verkade vara slutsåld, så mest därför jag började kika på de här alternativen. Men då kanske jag kör på den trots allt! Då känns det ju genast mer värt det när prisskillnaden mellan 7600x och 7700 (tray) endast är några hundralappar. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Om du faktiskt har ett användningsområde som gillar fler trådar så tycker jag 7700 Eller 7700X är ett rätt så givet val.

Sen så spelar det roll vilken upplösning du tänkt spela i. Är det 1080p så är det mycket roligare att ha en bra processor, då det är rätt viktigt i 1080p. Redan vid 1440p så är det grafikkortet som gör stor majoritet av jobbet, och då klarar man sig på något i stil med t.ex. 7600.

Ingen av de processorerna är dåliga eller kommer flaska ditt grafikkort.

Okej, jag lirar på 1440p, men lär nog bli ett 7700 ändå för att kunna utnyttja de extra kärnorna. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0ntiac:

Jag håller på att kika på ny dator inför black friday och har nu beslutat mig för att grafikkortet kommer bli ett 4070 ti super .
Men, nu är mitt dilemma att jag inte riktigt vet vilken processor som är värd att skaffa. Jag funderar på antingen 7600x eller 7700x.

Huvudanvändningen kommer vara gaming, men kommer även sitta med träning av neurala nätverk och dylikt.
Jag har hört lite blandat kring de olika modellerna. Vissa säger att 7600x räcker och är väldigt bra för ett 4070 ti super, medan andra säger att en 7700x egentligen är för klen men fungerar.

Min största fundering är kring antalet kärnor. Är det värt att köpa ett 7700x i mitt fall för att få 8 kärnor, eller räcker 6 kärnor för mina användningsområden (är medveten om att det är optimalt med närmare 12-16 kärnor för neurala nätverk, men kommer inte sitta med så stora nätverk).

Har ni några tips på andra processorer mottas de gärna också!

Fanns en 4070 ti super gigabyte windforce OC för 8990kr samt r5 7600x för 1790 kr på swexclusive streamen idag om du lyckades norpa en

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Fanns en 4070 ti super gigabyte windforce OC för 8990kr samt r5 7600x för 1790 kr på swexclusive streamen idag om du lyckades norpa en

Oj! Missade tyvärr helt all info om att det var idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av P0ntiac:

Oj! Missade tyvärr helt all info om att det var idag

Ah. Men torsdagen kommer också ha datorkomponenter. Asus kommer vara med o sponsra så de lär säkert köra någon gpu iaf.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har kikat vidare lite nu och verkar som att de enda som säljer 7700 i tray är proshop och där är den slut i lager. Skulle du säga att det är klokast att vänta eller gå för en 7600x/7700x på bra deal istället?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av P0ntiac:

Har kikat vidare lite nu och verkar som att de enda som säljer 7700 i tray är proshop och där är den slut i lager. Skulle du säga att det är klokast att vänta eller gå för en 7600x/7700x på bra deal istället?

Det blir svårt att svara på då bara du vet hur snart du vill bygga och det är oklart när nya processorer kommer in i lager igen. Jag har för mig Proshop hade 13/12 som förväntat lagerdatum på 7700 tidigare, nu 18/12 så det kanske är viss osäkerhet även där. Inet sålde 7700X (2999:-) under sin stream igår men de gick åt väldigt fort. Jag tycker 7700 generellt är ett bättre köp förutsatt att det ryms i budgeten och priset per kärna är snarlikt 7600, men det blir snabbt svårare att motivera som just nu när det ligger ~17% högre på 7700. Du kan ju också köpa en processor som är nedsatt nu och avvakta innan du öppnar den, för att smidigt kunna returnera om något bättre dyker upp.

Visa signatur