Permalänk
Medlem

Gjutjärn VS Kolstål

Vilken av dem är bäst om man är hälsomedveten, dvs man vill inte ha massa PFAS och andra onödiga grejer som kroppen sen kan ta upp skadligt. Vill ha en så hälsovänlig som möjligt.

Vilken märke och var köper man?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hälsomässigt så lär det vara sak samma, den stor skillnaden är halten kol som påverkar mer hur bägge beter sig som material. Vad man ska köpa beror på vad man föredrar och vad man ska använda dem till, en stekpanna i kolstål är lättare men kan inte hålla lika mycket värme som en i gjutjärn och vise versa. Vart? Finns överallt, välj efter vad du vill betala och vilken typ av produkt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Om man ser till mängden "ämnen" de frigör är kolstål bättre. Sen kan man ju argumentera om de mängder järn/ järnoxider som gjutjärn frigör är farliga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Vilken av dem är bäst om man är hälsomedveten, dvs man vill inte ha massa PFAS och andra onödiga grejer som kroppen sen kan ta upp skadligt. Vill ha en så hälsovänlig som möjligt.

Vilken märke och var köper man?

Vi har en Sateke lättviktsgjutjärnspanna

Och den är inte ens tung, hade tyckt den var smidig även om jag varit mindre stark.

Och fördelen när man vill steka på eftervärme, eller få lite jämnade stekning så tycker jag det är mer smidig.

Och vill man snabbt steka tunn lövbiff i 20 skeunder, och få det gott, så går det också.

Kör dock på glashällsplatta, kör du med öppen eld eller gas kanske det är annorlunda.

Däremot skulle jag inte sitta o fundera hur hälosvänlig, minst farlig, någon av dem är. Bra kolstål och gjutjärnapannor är nog ok båda, det är ju inget fabriker vräker teflon på precis, bara rapsolja o smörja in dem med

Med erfarenhet ifrån ätstörningar så skulle jag rekommendera att inte grotta ned sig i vad som är mest hälsosamt, det är psykiskt ett farligt hål att gräva ned sig i.

Permalänk
Medlem

Jag älskar mitt kolstål men man kan inte göra syra baserade såser i pannan direkt typ pasta man låter puttra med lite, då tappar man beläggning.

Kör därför rostfritt också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det finns andra typer av beläggningar utöver en ren järnpanna och teflon.

Exempelvis finns det moderna non-stick som är PFAS-fria, hårdare än teflon och tål metallredskap och högre temp. Det finns också järnpannor som är emalgerade, så att dess yta påminner mer om en talrik än en stekpanna, rent kemiskt. Sen finns det rostfria stekpannor...

Rent kemiskt så --bör-- en emalgpanna, rostfri eller järn avge minst skadliga ämnen, beroende på vad och hur du tilllagar din mat. Till exemepl så avges det en en hel del från materialet i en obehandlad järnpanna om man tillagar sura livsmedel. Det är i första hand järn som då frisätts i maten, så det kan ju ses som ett kosttillskott... Där emot skulle jag nog vilja påstå att skillnaden mellan kolstål och gjutjärn är försumbar. Det är för sent på en fredag för att jag ska orka leta fram källor, men eftersom att du verkar intresserad så klarar du säkert det på egen hand. Lycka till!

Permalänk

Har massor av varje, och pannan jag använder varje dag är en Garcima 28 cm kolstålspanna. Bränt in den på gasspis, men har man inte det funkar det också bra via ugn.

Glöm inte! Folk som hävdar att en bra inbränd panna inte klarar vanligt jäkla diskmedel snackar strunt. Så länge du inte skrubbar hårt med ruffiga delen av svampen så tar du bara bort översta lagret flytande olja, vilket är önskvärt för att det kan härskna. Myten om att diskmedel är strängeligen förbjudet kommer från när man (i alla fall i USA) förr i världen hade lut i disksåpa, och det är inte grymt att ha i varken kolstål eller gjutjärn. Men som tur är innehåller varken Yes, Skona, Änglamark eller något vanligt diskmedel det

Permalänk
Medlem

Jag hittade en stainless steel stekpanna utan beläggning från fiskars, typ 500kr. Är det någon skillnad på rostfritt/gjutjärn/stålkol? Vilken ska man välja. Beslutsångest

Permalänk
Medlem

Ja, det är lite skillnad. Lite generaliserat: en obehandlad järnpanna kräver att man tar hand om den betydligt mer än rostfri, men har bättre värmeförmåga. Med det sagt, så kan ju stekpannor ha olika material i botten och ett tunnare ytlager av tex rostfritt utanpå för att på så vis komma runt att rostfritt inte leder värme speciellt väl... Det enda med rostfria pannor är att dom inte behåller fett i sin ytstruktur och kräver lite bättre koll på temperaturen (och /eller extra matfett) för att inte bränna. Själv använder jag mest Le Creusets emaljpannor, men även äldre skeppshult gjutjärn som jag ärvt. Är du osäker hade jag börjat med en rostfri av ett välkänt märke. Oavsett så kommer en stekpanna av kvalitet hålla livet ut om man tar hand om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Jag hittade en stainless steel stekpanna utan beläggning från fiskars, typ 500kr. Är det någon skillnad på rostfritt/gjutjärn/stålkol? Vilken ska man välja. Beslutsångest

Ja, det är skillnad. Vad du väljer är helt beroende av vad du lagar och för min del har jag lite av varje.

Kolstål: "lättare gjutjärn". Du behöver ta hand om pannan någorlunda (inte så farligt jobbigt) och syrabaserade saker i den river lätt upp inbränningen så du får göra om det.

Gjutjärn: Tyngre än kolstål, vilket också innebär att den behåller värme bättre. I övrigt är kolstål och gjutjärn rätt lika.

Rostfritt: Kräver mer temperaturkontroll för att inte bränna fast en massa vid stekning (men då kan du deglasera och göra sås på det fastbrända). Ingen inbränning så du kan köra sura saker utan problem.

Men just när det gäller hälsosamma pannor så får du vara medveten om att du kommer behöva mer fett i dessa pannor än i en nonstickpanna. Så hälsofördelarna kan diskuteras, kan vara hälsosammare att utesluta lite fett från matlagningen.

Själv föredrar jag pannor utan beläggning för hållbarheten. Du kan köra dem varmare, de blir inte kassa efter ett par års användning (tvärtom) och skulle du sabba inbränningen kan du bygga upp den igen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag ska testa med gjutjärn. Ska skippa stainless steel