Permalänk
Medlem

Köpråd 4k casual gaming

Hej,

Har skjutit på att bygga en dator i för många år och bestämt mig för att köpa komponenter innan helgen är över.
Sitter med ett gtx 1070, ryzen 2700x, 32 gb DDR4 ram idag. Har nyligen köpt en 4k 120hz skärm.
Spelar inte så många nya krävande titlar, men främst för att jag inte kan.
Vill spela spel som senaste Warhammer, kommande GTA, Alan Wake 2, BG3, Satisfactory och Stalker 2 i 4k.
Men främst spelar jag äldre mindre krävande spel.

Har chassi, ddr5 ram och lagring. Det jag behöver är alltså Moderkort, cpu, cpu-kylare, nätagg, och grafikkort.
Budget är 20-24 000.

Har själv tänkt antingen ett 4070 ti super eller 4080 super? De ligger väl runt 10 respektive 12 tusen.
Funderar på om det är helt idiotiskt att köra på 9800x3d och ett 4080 super?
Är mest osäker kring val av moderkort och nätagg, samt om det är värt att köra en billigare processor för just 4k spelande?

Tacksam för alla råd!

Permalänk
Entusiast

De flesta siter rekommenderar att hålla ut till januari när vi får se de nya korten från amd och nvidia. Min magkänsla är dock att det kommer vara så dyrt ändå att det är tveksamt om det blir värt det. Men ändå smartast att vänta 1 dryg månad nu.

Får annars hålla med om valet av 4070 ti super o 4080 super, 16 GB vram och DLSS är optimalt för 4k. Cpu, antingen börja med nåt så enkelt som en 7600 (x) och se om det blir värt att uppgradera om 1-2 år, eller gå direkt på 9800x3d även om jag personligen tycker den är för dyr.

angående 9800x3d: https://www.inet.se/guide/11543/kopguide-amd-ryzen-7-9800x3d

för 4k, nja jag hade gått på 7600 eller 7700 istället.

Permalänk
Medlem

För 4K ger nog något i den här stilen mest för pengarna om man samtidigt ska ha ett bra chassi och PSU. Om RT-prestanda är viktigt för dig ska du givetvis byta ut 7900 XTX mot 4080 Super för en dryg tusenlapp extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

De flesta siter rekommenderar att hålla ut till januari när vi får se de nya korten från amd och nvidia. Min magkänsla är dock att det kommer vara så dyrt ändå att det är tveksamt om det blir värt det. Men ändå smartast att vänta 1 dryg månad nu.

Får annars hålla med om valet av 4070 ti super o 4080 super, 16 GB vram och DLSS är optimalt för 4k. Cpu, antingen börja med nåt så enkelt som en 7600 (x) och se om det blir värt att uppgradera om 1-2 år, eller gå direkt på 9800x3d även om jag personligen tycker den är för dyr.

Uppskattar verkligen din input! Du har nog rätt. Riskerar att känna mig rätt dum om jag nu väntat 7-8 år på att uppgradera och sen inte kan vänta en månad till för att se vad de nya korten har att erbjuda. Är mest orolig att 9800x3d kommer dra iväg ytterligare i pris då 7800x3d gått från 3800-4000 till 6 000 spänn i princip bara senaste året. Trodde aldrig jag ens skulle överväga komponenter i dessa prisklasser men man har väl avtrubbats av att bara se priserna stiga senaste året.

Då jag är sämst på att kränga mina begagnade saker och mest låter dem samla damm vid nyköp tror jag mer på fläskigare komponentval direkt istället för att köpa billigare komponenter oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

För 4K ger nog något i den här stilen mest för pengarna om man samtidigt ska ha ett bra chassi och PSU. Om RT-prestanda är viktigt för dig ska du givetvis byta ut 7900 XTX mot 4080 Super för en dryg tusenlapp extra.

https://komponentkoll.se/bild/fCYkR.png

Tackar för förslaget! Jag har redan tillgång till 32gb ddr5 ram, chassi och lagring, så pengarna finns att prioritera till cpu, gpu. Tänker jag rätt att ryzen 5 7600 inte borde påverka mina FPS i spel nämnvärt då grafikkortet lär vara det som flaskhalsar? Även om jag inte bryr mig om raytracing särskilt mycket, hur skiljer sig de två tillverkarnas frame generation åt? DLSS vs FSR? Är inte så insatt men tycker mig ha hört att AMD är rätt långt efter/ser ut som skit i jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Uppskattar verkligen din input! Du har nog rätt. Riskerar att känna mig rätt dum om jag nu väntat 7-8 år på att uppgradera och sen inte kan vänta en månad till för att se vad de nya korten har att erbjuda. Är mest orolig att 9800x3d kommer dra iväg ytterligare i pris då 7800x3d gått från 3800-4000 till 6 000 spänn i princip bara senaste året. Trodde aldrig jag ens skulle överväga komponenter i dessa prisklasser men man har väl avtrubbats av att bara se priserna stiga senaste året.

Då jag är sämst på att kränga mina begagnade saker och mest låter dem samla damm vid nyköp tror jag mer på fläskigare komponentval direkt istället för att köpa billigare komponenter oftare.

Jag tror tvärtom, snart släpps 9900x3d och 9950x3d vilket bör minska efterfrågan på 9800x3d och således kanske vi får se den sjunka lite i pris. Ingen ide att stressa med köp om du likt mig väntar in 5000-serien.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibs:

Tackar för förslaget! Jag har redan tillgång till 32gb ddr5 ram, chassi och lagring, så pengarna finns att prioritera till cpu, gpu. Tänker jag rätt att ryzen 5 7600 inte borde påverka mina FPS i spel nämnvärt då grafikkortet lär vara det som flaskhalsar? Även om jag inte bryr mig om raytracing särskilt mycket, hur skiljer sig de två tillverkarnas frame generation åt? DLSS vs FSR? Är inte så insatt men tycker mig ha hört att AMD är rätt långt efter/ser ut som skit i jämförelse?

DLSS är lite vassare än FSR men skillnaden brukar inte vara så stor i just 4K vad jag läst.

9800X3D är generellt sett inte mycket snabbare än 7600/7600X i 4K. Sen finns det vissa spel som t.ex. Baldur's Gate 3 där 9800X3D presterar betydligt bättre även i 4K.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...

Permalänk
Entusiast

@Chibs har du landat i nåt än, väntar på nya grafikkort?

Vill också ha en 4k kapabel rigg men det finns förvånansvärt få alternativ tycker jag. AM5 7600, 7700 om man inte vill ge 6k för CPU och noterar att 4070 ti/4080 super är out of stock.

Med nya DLSS4 måste man ta en ordentlig fundering om AMD överhuvudtaget är ett alternativ på GPU sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Vill också ha en 4k kapabel rigg men det finns förvånansvärt få alternativ tycker jag. AM5 7600, 7700 om man inte vill ge 6k för CPU och noterar att 4070 ti/4080 super är out of stock.

Med nya DLSS4 måste man ta en ordentlig fundering om AMD överhuvudtaget är ett alternativ på GPU sidan.

Ja, DLSS 4 ser väldigt bra ut. AMD ska ju släppa sin nya FSR snart dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Jag fick igenom en order hos inet på ett 5080 för 14 000 kr, men står i kö nu. Hoppas de levererar och inte annulerar ordern likt Elgiganten. Dyker ju upp 5080 rätt frekvent på Amazon Sverige, tyvärr går de ju för 17 000+ kr vilket jag inte är OK med att betala.

Så här i efterhand hade jag skippat 4k och gått till en 1440p ultrawide istället. Visst, tyngre att driva än 16:9 1440p, men ändå lättare än 4k. Känns som att man kunnat komma undan med en billigare dator man uppgraderar oftare då.

Personligen ser jag inte många andra alternativ än 4080 super, 5080, 4090, eller 5080. Varje gång jag kom närmre att beställa ett 7900 xtx hittade jag fler personer som vittnade om problem med drivrutiner, fsr, eller såg benchmarks där 7900 xtx underpresterade gentemot 5080. Så iom att ett 5080 fick plats i plånboken fick det bli det, vilket ändå känns bra nu när man sett att majoriteten av 5080 har bra utrymme för överklockning som tar det närmre 4090 i prestanda.

Permalänk
Entusiast

Jag landade i ett 4070 ti super, hade egentligen velat ha ett 5070 ti men lyckades inte beställa igår. Hämtar ut på posten idag