Bygga en AMD dator (övergår från Intel) köpråd

Permalänk
Medlem

Bygga en AMD dator (övergår från Intel) köpråd

Hej!

Jag behöver bygga en ny dator och efter råd och research har jag beslutat att bygga en med AMD :).

Vad tror ni om den här riggen?
Jag tar gärna emot förbättringsförslag innan jag trycker på köp knappen!

Moderkort:
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
CPU:
AMD Ryzen 7 9800X3D CPU
CPU fläkt:
Arctic Liquid Freezer III 360
RAM:
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 64GB
PSU:
ASUS TUF Gaming 1000W Gold PSU Eller MSI MPG A1000G PCIE5 1000W
Hårddisk:
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB (+ 3 äldre SSD)

Grafikkort
Jag har redan ett RTX 3080 som jag så småningom kommer byta ut.
Chassi:
Jag har ett P400 Mid Tower case black samt fläktar som jag hoppas jag kan använda

Passar även på med att gå över till OLED och tänker:
Samsung 32" Odyssey OLED G8 gamingskärm LS32DG802

Ha det bäst!
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Hej!

Jag behöver bygga en ny dator och efter råd och research har jag beslutat att bygga en med AMD :).

Vad tror ni om den här riggen?
Jag tar gärna emot förbättringsförslag innan jag trycker på köp knappen!

Moderkort:
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
CPU:
AMD Ryzen 7 9800X3D CPU
CPU fläkt:
Arctic Liquid Freezer III 360
RAM:
Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000MHz 64GB
PSU:
ASUS TUF Gaming 1000W Gold PSU Eller MSI MPG A1000G PCIE5 1000W
Hårddisk:
Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB (+ 3 äldre SSD)

Grafikkort
Jag har redan ett RTX 3080 som jag så småningom kommer byta ut.
Chassi:
Jag har ett P400 Mid Tower case black samt fläktar som jag hoppas jag kan använda

Passar även på med att gå över till OLED och tänker:
Samsung 32" Odyssey OLED G8 gamingskärm LS32DG802

Ha det bäst!
MVH

Byt mobo till b650 eagle ax eller b650 aorus elite v2.

X3d behöver ej aio för kylning, men LF3 är bra.

Osäker på 64gb ram. Vad ska du göra med datorn? Om endast spel så är mer än 32gb slöseri.

Psu är 1000w väldigt overkill också. Skulle ej köpa tuf. A850gl är nice. Ska du lägga så mkt så är seasonics också bra som är på rea nu hos inet o elgiganten.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Byt mobo till b650 eagle ax eller b650 aorus elite v2.

X3d behöver ej aio för kylning, men LF3 är bra.

Osäker på 64gb ram. Vad ska du göra med datorn? Om endast spel så är mer än 32gb slöseri.

Psu är 1000w väldigt overkill också. Skulle ej köpa tuf. A850gl är nice. Ska du lägga så mkt så är seasonics också bra som är på rea nu hos inet o elgiganten.

Tack för svar.
Skulle du vilja motivera byten av moderkort?
Ang kylningen var det ett bra pris på den nu men skulle kanske kunna byta till modellen under?

64GB behövs till följd av foto och video redigering.

Tanken med PSU var egentligen för att framtidssäkra. men 850 kanske räcker... Min förhoppning är att hoppa på 5080 kortet sen.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skippat vattenkylning (AIO) på detta bygget och kört en Peerless Assassin, lyftkylare.

Så hade jag bytt ut PSU till ett Seasonic 850w (alt 1000w för att gardera inför framtida uppgraderingar utav GPU)

Precis som @draanexle skriver, är 64GB ram nödvändigt? Du kommer långt på 32gb och kan spara någon krona där.

Moderkortet kan jag inte säga så mycket om, då jag har för lite kännedom om hur de olika tillverkarna står sig mot varandra för AM5. Vad jag har sett hittills, så verkar MSI MAG göra väldigt bra ifrån sig.

Men i övrigt, bygget ser ut som en våt dröm /drool

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoopapa:

Tack för svar.
Skulle du vilja motivera byten av moderkort?
Ang kylningen var det ett bra pris på den nu men skulle kanske kunna byta till modellen under?

64GB behövs till följd av foto och video redigering.

Tanken med PSU var egentligen för att framtidssäkra. men 850 kanske räcker... Min förhoppning är att hoppa på 5080 kortet sen.

MVH

Moderkort- asus en av de få som smälte 7800x3d cpus och hade väldigt skumma garanti och avtal samt försöka skylla bort det.

Vidare så är eagle AX bättre mobo om du vill spara en slant. Vill du lägga lite extra pengar så är elite v2 en av de som har bäst vrm av alla b650 så är säkert för framtida am5 cpus.

X16 gen 3 vs 4 vs 5 är fan typ ingen skillnad. Kolla på techpowerup 4090 test av det.

Ddr5- Om du behöver mer än 32gb så kolla med buildapc vilka kit är t.ex hynix A die. Om du ändå köper nytt kan du likaväl köpa ddr5 som kan överklocka och hålla värdet i framtiden vid sälj eller uppgradering..

Psu - man behöver seriöst inte så mycket W för gpu om man kör med amd. Amd drar seriöast lite W. Intel å andra sidan gillar att dra mycket mer W.
Om du ska köra xx80 så klarar du dig fint på ett 750W så länge det är en vetttig modell.

Tillverkarna säger gärna 1-2 tier övre i W för att det finns så många skitmodeller av PSU.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Gjorde några justeringar.
Blev följande beställning för den som är intresserad:

Moderkort
MSI X670E GAMING PLUS WIFI
CPU
AMD Ryzen 7 9800X3D
CPU kylare
Arctic Liquid Freezer III 240 A-RGB Svart
RAM
G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo / 6000Mhz / 30CL
SSD
Samsung 990 Pro series 2TB M.2 (MZ-V9P2T0BW)
PSU
MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Ska hitta ett passande chassi med.. Har tyvärr lite tid över eftersom CPU inte finns i lager ännu :P.... Får njuta av Skärmen så länge ;D

Ha det bäst!

MVH

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag inte förstår motsättningen till 64GB RAM. Jag stöttar dig till fullo. Du behöver inte ens motivera det för mig. När man väl behöver de där extra GB utöver 32 så räcker uppenbarligen inte 32. Enkelt. RAM är billigt nu också!! Senast jag köpte (32GB år 2018) kostade det mig över 5k!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jaa, 64 ger lite mer dragkraft i redigering och när man ändå är igång sååå.

Ang cpu kylning så kikade jag på en del utan vatten men den här var så billig just nu och verkar vara en pålitlig fläkt. Ett plus är att den är snygg och inte tar allt för stor plats heller.

Psu på 1000w är overkill just nu men fasen det öppnar upp möjligheter för frantida gpu updateringar i xx90 om det skulle bli ett sådant...

Mvh

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske? Kan inte själv motivera priset för 9800X3D för 4K i alla fall. I de flesta spelen är den knappt märkbart snabbare än 7600/7600X i 4K. Den är i snitt bara ca 4 % snabbare än 7600/7600X.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/20.htm...