Windows 11 tappade momentum i november

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 tappade momentum i november

Microsofts Windows 11-kampanjer har lett till ökade marknadsandelar – för Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kan väl aldrig haft något att göra med alla problem som drabbat 24H2?

Utrullningen av Windows 11 23H2 har inte heller varit direkt smärtfri på jobbet, trots att Thinkpad T14 var "redo" för 11:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det kan väl aldrig haft något att göra med alla problem som drabbat 24H2?

Utrullningen av Windows 11 23H2 har inte heller varit direkt smärtfri på jobbet, trots att Thinkpad T14 var "redo" för 11:an.

Jag har iallafall inte haft något problem med 24H2 på mina datorer. Fungerar utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om MS nöjde sig med att förändra "under huven" istället för att fingra på UI'et hela tiden är jag övertygad att senaste versionen skulle dominera helt.
Och kanske tillåta "skins" istället så de som vill ändra kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har iallafall inte haft något problem med 24H2 på mina datorer. Fungerar utmärkt!

Vi har nog alla hört det nu

Permalänk
Medlem

Har ju vägt hela tiden mot Ubuntu eller Mint. Hatar ju W11 telemetri, och allt man slängt på w10-11 och allt annat Micosoft håller på med som ingen kund nånsin frågat efter.

Efter nån skylt dök upp över hela skärmen om att det är daggs att invetera i W 11 fick mig att tänak nä nu är det faggs. passat på att bygga nytt och tänkte att nä nu skall Linux köras först på nya datorn.

In med Ubuntu provade ett nytt spel jag köpt och det fungerade utan att jag själv gjort något, grafikort installerade sig automatiskt så jag kunde lira lite. bara det är ju sjukt smidigt.

Märkte av en artifakt när man startar om datorn precis där skärmen till OS drar på i en halv sekund. Gick då in och valde nån annan drivrutin i uppdateriganr och program där man kan se grafikdrivutinerna. Sen kör den installerigen av sig själv . Efter det så har allt funkat prima.

Två spel nu Isonzo och This War och mine -sjukt kul lir. Gick genom min gammla lista med spel och många fungerar, half-life bland annat. linux funkar hur bra som helst ju Men tyvvär inget av mina muskprogram och en del nyttopogram så det blir till att ha kvar en älldre burk ändå med w10 så länge den verionen fugerar.

Tyvvär så är man ju för tungt investerad i Widows men kommer undvika eller det har jag redan sen år bakåt ändå då steget redan funnist i tanken sen två år. Jo jag ahr köpt lite musikprogram som det ju itne finns lika bra av till Linux men aja.

Som sagt det micosoft gör är det som fick mig att ta det stora steget.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tänk om de nån gång får för sig att som ett experiment släppa en ny version som innehåller ändringar och buggfixar som användarna faktiskt efterfrågar......
Bara för att se om det gör nån skillnad i migrationstempot....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Den "lilla detaljen" utökad datainsamling och mer spyware i Windows 11 missades.
Inte bara co-pilot som slås på och av lite på måfå, utan även datainsamlingen via TPM modulen som är det officiella kravet (det går att kringgå). Det är säkert också bara toppen på isberget.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Själv bytte jag från W10 till W11 under november, har inte märkt något konstigt förutom att mitt MS konto inte synkar med windows.
I alla fall är det vad som står under Inställningar > konto > windows säkerhetskopiering, men samtidigt säger Onedrive/appar/inställningar är dom är säkerhetskopierade.
Verkar som det gjorts en synkning när man gått från lokalt till MS konto men att det sedan inte sker kontinuerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi har nog alla hört det nu

Ungefär samma som att du hatar W11 i alla Windows 11 nyheter. Jag vill väga upp allt hat som W11 får av en viss klick här på forumet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Väldigt oseriös rapportering. Statcounter fluktuerar givetvis nåt enormt beroende på den aktuella demografin hos besökarna av webbsidorna som mäts. Jämför till exempel med Steam Survey där Windows 7 har tokökat ibland.

När det gäller 24H2 så har jag installera det på minst 30 datorer utan att någon användare har haft några speciella problem.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk

Microsoft kommer att få skjuta upp detta med att betala 300kr för uppdateringar nästa år. Det finns många anledningar varför folk fortfarande kör windows 10, de som har äldre dator är kanske inte så sugen på att köpa en ny dator precis innan windows 12 kommer. Även om den nya datorn gratis går att uppdatera till windows 12, så är livet enklare om den redan från start har detta och man kan förvänta sig att drivers till "allt på datorn finns".

Om inte Microsoft skjuter upp denna betalning så rekommenderar jag folk inom IT att fundera på ett tryggare jobb som lapplisa, busskontrollant eller ordningsvakt. För folk kommer då köra windows 10 utan uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Själv bytte jag från W10 till W11 under november, har inte märkt något konstigt förutom att mitt MS konto inte synkar med windows.
I alla fall är det vad som står under Inställningar > konto > windows säkerhetskopiering, men samtidigt säger Onedrive/appar/inställningar är dom är säkerhetskopierade.
Verkar som det gjorts en synkning när man gått från lokalt till MS konto men att det sedan inte sker kontinuerligt.

Var är Windowskonto till för?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ungefär samma som att du hatar W11 i alla Windows 11 nyheter. Jag vill väga upp allt hat som W11 får av en viss klick här på forumet

Så om man inte tycker som du är det "hat". Billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte jag heller. Har inte fått den ännu. Troligtvis för att jag har Avatar 2 installerat

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Väntar på att Linux tar över.

Permalänk
Medlem

jag har lust att gå tillbaka till windows 10. Tills windows 12 kommer ut. Skulle ha fortsatt med varannan version xp->7->10->12 haha

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Jag har både Windows 11 och Windows 10 installerade virtuellt i Linux. Windows 10 känns mer som ett optimerat och stabilare system, än vad Windows 11 gör. Plus, Windows 11 är ju ett renodlat spionsystem i jämförelse. Windows 10 är det också, men elvan är mycket värre!

Skrivet av FabriciusRex:

jag har lust att gå tillbaka till windows 10. Tills windows 12 kommer ut. Skulle ha fortsatt med varannan version xp->7->10->12 haha

Tänk bara på att Windows 12 kommer högst troligt vara som Windows 365.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk

Säger bara Windows Recall. Vägrar!

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem

Att göra reklam för mögel med hjälp av annat mögel gör knappast att folk vill ha mögel. Påträngande marknadsföring för något som vid det här laget borde vara tydligt att de flesta inte vill ha. Om Microsoft vill ta död på "varannan bra, varannan dålig" - narrativet så får de allt anstränga sig hårdare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det är en högljudd minoritet som spyr ur sig samma dynga om och om igen. Det står alla fritt att använda andra operativsystem om man föredrar det.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte haft något i Win 11 som gjort att jag känner det värt att uppgradera på min hemma dator. Så länge det inte inträffar så håller jag kvar vid Win 10.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

Windows 10 är ett bättre OS. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Är det inte brutal miljöförstöring att ”tvinga” och ”lura” folk att köpa helt ny dator?
Rör sig ju om huuuuur många datorer som helst.

Eller har jag missat något?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bloodberet:

Säger bara Windows Recall. Vägrar!

Stäng/ta bort av den då?
Om det är den enda anledningen till varför du inte kör W11 så har du missat en del

Permalänk
Medlem

Äntligen bra nyheter om Windows 11.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Glad att jag kunde bidra till utveckling, genom att avinstallera Windows 11 på samtliga av mina maskiner och återinstallera Windows 10 istället.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den "lilla detaljen" utökad datainsamling och mer spyware i Windows 11 missades.
Inte bara co-pilot som slås på och av lite på måfå, utan även datainsamlingen via TPM modulen som är det officiella kravet (det går att kringgå). Det är säkert också bara toppen på isberget.

Datainsamlingen via TPM, kan du förklara lite närmare hur det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Datainsamlingen via TPM, kan du förklara lite närmare hur det fungerar?

Vet uppriktigt inte vad som åsyftas, så även jag är väldigt intresserad av ett svar från @Fenrisulvfan

Det enda som jag lyckats hitta är att någon fysiskt går in på SPI kommunikationen till TPM och avlyssnar kommunikationen, vilket betyder att man har full tillgång till PC'n och del tid till förfogande.

Får man ut rätt nyckel så kan man då öppna en krypterad disk...

Vilket gäller för TPM 2.0 som kör SHA2-256 vilket krävs för Windows 11.

TPM 1.2 som kör med SHA1 däremot kan nog knäckas med brutforce, men då uppfyller man ändå inte systemkraven för Windows 11.

https://www.covertswarm.com/post/how-secure-are-tpm-chips

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Inte jag heller. Har inte fått den ännu. Troligtvis för att jag har Avatar 2 installerat

Huh? Vad menar du med Avatar 2?

Visa signatur