Rösta fram t-shirt till communityt!

Skapa modifierad ISO för att uppdatera win10 till win11 gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Håll i åtanke att denna ISO inte kommer direkt ifrån MS, alltså vet du inte alls vad den som tillhandahåller den kan tänkas gjort med filen (behöver ju inte vara något men är värt den risken?).

Alltså bara man får det installerat en gång och aktiverat. Sedan är det bara göra en clean install från moddat usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Alltså bara man får det installerat en gång och aktiverat. Sedan är det bara göra en clean install från moddat usb.

Upp till var och en såklart, men det skulle inte vara värt risken i min värld. Lika bra att göra en ren installation direkt i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ingen aning vad det är för sida. skulle aldrig falla mig in att installera ett OS ifrån någon annan än tillverkaren själv. Men känner du att du litar på sidan så kör på.. Men varför inte ladda ISO direkt ifrån MS där du vet att det inte är någon som trixat med den?

Skrivet av Jull3Haxor:

Håll i åtanke att denna ISO inte kommer direkt ifrån MS, alltså vet du inte alls vad den som tillhandahåller den kan tänkas gjort med filen (behöver ju inte vara något men är värt den risken?).

Det är bra att vara tveksam men att lita på Microsoft från början gör det där till lite av ett oxymoron.

Du har checksumman: A3516A336ABE3893A7BA2C85602B91FC8A531F7790D0E41DD41B25916704D83C
Finns bekräftad här: https://forums.mydigitallife.net/threads/discussion-windows-1...
Mydigitallife är ganska mycket var man bor när man jobbar med Microsoft ISO-filer och aktiveringsprocesser men det finns säkert fler källor om man behöver bekräfta checksumman till man känner sig säker.

Min åsikt är att det farligaste med hela detta projektet är att installera Windows 11 på en burk som inte är godkänd för det dagar efter att Microsoft återigen flaggat för att de inte kommer ge support för dem. Jag tycker att du borde fortsätta rekommendera Linux i detta fallet då det känns som ett självklart val för gamla datorer som förmodligen inte används till något som kräver Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

Det är bra att vara tveksam men att lita på Microsoft från början gör det där till lite av ett oxymoron.

Du har checksumman: A3516A336ABE3893A7BA2C85602B91FC8A531F7790D0E41DD41B25916704D83C
Finns bekräftad här: https://forums.mydigitallife.net/threads/discussion-windows-1...
Mydigitallife är ganska mycket var man bor när man jobbar med Microsoft ISO-filer och aktiveringsprocesser men det finns säkert fler källor om man behöver bekräfta checksumman till man känner sig säker.

Min åsikt är att det farligaste med hela detta projektet är att installera Windows 11 på en burk som inte är godkänd för det dagar efter att Microsoft återigen flaggat för att de inte kommer ge support för dem. Jag tycker att du borde fortsätta rekommendera Linux i detta fallet då det känns som ett självklart val för gamla datorer som förmodligen inte används till något som kräver Windows.

Jo jag har inget alls över för MS alls, kör Linux.
Ja jo, haf vet vad sen checksum är och hur det fungerar, och jag kollade inte upp den eftersom jag inte är är i behov av de, så visst stämmer den så är det ju toppen. Är allmänt försiktig i alla lägen, att ha säkerhet som sitt intresse gör en ibland paranoid, men bara den som är paranoid är mer skyddad än den som inte är det:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Datorer som inte uppfyller de officiella kraven för att köra Win11 är inte samma sak som datorer som inte kan köra Win11.

Det vet jag också, men:

"har några laptops som inte uppfyller hårdvarukraven för att få gratis uppdatering till win11. Känns surt att behöva betala för nya win11 licenser."

Som sagt, dessa datorer som inte uppfyller kraven för Win11, lär väl inte göra det med köpta Win11 heller?
Att man sen kan modifera sitt USB är en annan sak. Om du köper ditt USB i butik och bara pluggar in, så kommer det inte att funka om datorerna inte uppfyller kraven.
Vilket leder till att TS egentligen frågar (min tolkning), är om dessa datorer kommer att funka med en modifierad USB?

Eller? Vet inte riktigt vad du menar med att skriva till mig.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det vet jag också, men:

"har några laptops som inte uppfyller hårdvarukraven för att få gratis uppdatering till win11. Känns surt att behöva betala för nya win11 licenser."

Som sagt, dessa datorer som inte uppfyller kraven för Win11, lär väl inte göra det med köpta Win11 heller?
Att man sen kan modifera sitt USB är en annan sak. Om du köper ditt USB i butik och bara pluggar in, så kommer det inte att funka om datorerna inte uppfyller kraven.
Vilket leder till att TS egentligen frågar (min tolkning), är om dessa datorer kommer att funka med en modifierad USB?

Nej du missuppfattar precis allting. Läs om första inlägget några gånger igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det vet jag också, men:

Han menar ju att vissa datorer inte kommer kunna köra Win11 även med ett en sådan variant. Bara för att det är möjligt att göra så betyder den inte att det går på ALLA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nej du missuppfattar precis allting. Läs om första inlägget några gånger igen

Tämligen överspelat, men visst.

"Skapa modifierad ISO för att uppdatera win10 till win11 gratis
Som topic, har några laptops som inte uppfyller hårdvarukraven för att få gratis uppdatering till win11. Känns surt att behöva betala för nya win11 licenser. Går det att modifiera någon win11 ISO fil och sedan trycka på den för att få gratis win11? Isåfall hur?"

För det första. Ett antal laptops som inte går att uppgradera pga hårdvarukrav på Win11.
Undring nummer 1 är om du skulle vara tvungen att betala för Win11.
Undring nummer 2 var om det gick att modifiera ISO-filen för att kringgå kravet, och hur.

Läser jag bara texten så skulle det kunna vara skrivet av en person som tror att KÖPA win11-licenser skulle hjälpa.

Som sagt, överspelat.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Tämligen överspelat, men visst.

"Skapa modifierad ISO för att uppdatera win10 till win11 gratis
Som topic, har några laptops som inte uppfyller hårdvarukraven för att få gratis uppdatering till win11. Känns surt att behöva betala för nya win11 licenser. Går det att modifiera någon win11 ISO fil och sedan trycka på den för att få gratis win11? Isåfall hur?"

För det första. Ett antal laptops som inte går att uppgradera pga hårdvarukrav på Win11.
Undring nummer 1 är om du skulle vara tvungen att betala för Win11.
Undring nummer 2 var om det gick att modifiera ISO-filen för att kringgå kravet, och hur.

Läser jag bara texten så skulle det kunna vara skrivet av en person som tror att KÖPA win11-licenser skulle hjälpa.

Som sagt, överspelat.

Jag kör en kort och koncis förklaring vad jag menar och vad mitt mål är. Jag har win10 på några laptops som INTE uppfyller hårdvarukrav. Det gör att jag inte kan uppdatera rakt av via win update och få win11 gratis. Då är frågan hur jag kan införskaffa mig win11 gratis på dessa laptops? Då såg jag en tutorial hur en användare hade modifierat en ISOfil med win 11 där tpm etc var bortmoddat. Nu gick det alldeles utmärkt att uppdatera direkt från skrivbordet till win 11 gratis utan att behöva gå via winupdate.

Då jag inte har någon sådan moddad win11 ISO så undrar jag hur man skapar en sådan eller om det finns alternativa metoder för att få win11 gratis.

Jag har fått lite olika förslag på hur det kan lösas här i tråden och ska ge mig i kast med det så fort tid och lust infinner sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Jag kör en kort och koncis förklaring vad jag menar och vad mitt mål är. Jag har win10 på några laptops som INTE uppfyller hårdvarukrav. Det gör att jag inte kan uppdatera rakt av via win update och få win11 gratis. Då är frågan hur jag kan införskaffa mig win11 gratis på dessa laptops? Då såg jag en tutorial hur en användare hade modifierat en ISOfil med win 11 där tpm etc var bortmoddat. Nu gick det alldeles utmärkt att uppdatera direkt från skrivbordet till win 11 gratis utan att behöva gå via winupdate.

https://www.xda-developers.com/install-windows-11-unsupported...

Men som sagt har MS gjort det svårare att uppgradera men att installera en ren installation är lättare. Kolla länken så se du hur du kan inaktivera så den letar efter TPM 2.0 Tx, men är ingen garanti på att det fungerar på just din dator, det beror på flera faktorer än bara TPM, kan finnas andra saker som gör att en dator inte alls stödjer Windows 11.

Permalänk
Medlem

Har installerat Windows 24H2 på bl.a. några Dell och HP Laptops från 2014 med i5 2520m, 4 GB RAM, 128 GB SSD, det hänger sen på att få all hårdvara att fungera. Fungerar givetvis även på nyare datorer som inte uppfyller hårdvarukraven

Hämta ISO-filen från Microsoft:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Skrolla ner till:
Ladda ned en diskavbildning med Windows 11 (ISO) för x64-enheter
Välj: Windows 11 (ISO med flera utgåvor för x64-enheter)

Tryck på knappen Ladda ned och sen Välj produktspråk. Tryck sen på Bekräfta.

Hämta Rufus 4.6.exe:
https://rufus.ie/en/

Modifiera ISO-filen med Rufus:
Översta bilden är om datorn inte har UEFI. Den mellersta är om datorn har UEFI

MBR och BIOS (or UEFI-CSM)

GPT och UEFI (non CSM)

När du gjort inställningarna enligt den övre eller mellersta bilden trycker du på knappen START längst ner, då kan du göra inställningarna enligt den nedre bilden, sen trycker du på OK då startar modifieringen med hjälp av Rufus.

När Rufus är klar kan du använda USB-minnet till att uppgradera din Windows 10 installation till Windows 11. Starta uppgraderingen genom att öppna USB-minnet inifrån Windows och dubbelklicka på filen setup.exe

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag vill återigen säga att jag inte heller har någon valmöjlighet att uppdatera till Windows 11 i Windows Update, men när jag laddar ner och kör mediacreationtool.exe från Microsofts hemsida så verkar det gå utan problem att uppdatera direkt. Har dock inte testat ännu men det sker nog inom några dagar. Min upplevelse är att Windows 11 är sämre än 10, men jag ska snart byta hårddisk och annan hårdvara och det känns ju onödigt att installera ett OS som snart pensioneras.

Du har säkert koll på detta, men om det skulle vara så att du inte testat detta så vill jag inte att du missar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Då jag inte har någon sådan moddad win11 ISO så undrar jag hur man skapar en sådan eller om det finns alternativa metoder för att få win11 gratis.

Jag har fått lite olika förslag på hur det kan lösas här i tråden och ska ge mig i kast med det så fort tid och lust infinner sig

Jag har gjort clean install och fått Windows 11 aktiverad direkt efter. Har inte behövt gå via uppgraderingen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Jag vill återigen säga att jag inte heller har någon valmöjlighet att uppdatera till Windows 11 i Windows Update, men när jag laddar ner och kör mediacreationtool.exe från Microsofts hemsida så verkar det gå utan problem att uppdatera direkt. Har dock inte testat ännu men det sker nog inom några dagar. Min upplevelse är att Windows 11 är sämre än 10, men jag ska snart byta hårddisk och annan hårdvara och det känns ju onödigt att installera ett OS som snart pensioneras.

Du har säkert koll på detta, men om det skulle vara så att du inte testat detta så vill jag inte att du missar det.

Om du ska uppdatera 23H2 till 24H2 måste du modifiera antingen registret eller ISO-filen, under förutsättning att du inte har TPM 2.0 (minst TPM 1.2) och/eller icke godkänd CPU. Gör du en ren installation kollar inte installationsprogrammet detta.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-w...
Other ways to install Windows 11 (not recommended)
Use the Installation Assistant to upgrade

We recommend you wait until your device has been offered the upgrade to Windows 11 before you use the Installation Assistant. When you're ready, you can find it on the Windows 11 software download page.

Create Windows 11 installation media

On the Windows 11 software download page, select Create tool now and follow the instructions to install Windows 11.

Warning:

Microsoft recommends against installing Windows 11 on a device that does not meet the Windows 11 minimum system requirements. If you choose to install Windows 11 on a device that does not meet these requirements, and you acknowledge and understand the risks, you can create the following registry key values and bypass the check for TPM 2.0 (at least TPM 1.2 is required) and the CPU family and model.

Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup

Name: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU

Type: REG_DWORD

Value: 1

Note: Serious problems might occur if you modify the registry incorrectly by using Registry Editor or by using another method. These problems might require that you reinstall the operating system. Microsoft cannot guarantee that these problems can be solved. Modify the registry at your own risk.

There are two installation paths available:

Upgrade by launching Setup on the media while running Windows 10. You will have the option to:

a. Perform a Full Upgrade, which keeps personal files (including drivers), apps, and Windows Settings. This is the default experience and is the one that Installation Assistant uses.

b. Keep Data Only will keep personal files (including drivers) only, not apps and not Windows Settings.

c. Clean Install will install Windows 11 and keep nothing from the Windows 10 installation. For more info, see Give your PC a Fresh Start.

Boot from media to launch Setup. This path is a clean install and will not retain previous files or settings. For more info, see Give your PC a Fresh Start.

Important: You should verify that your device meets minimum system requirements before you choose to boot from media, because it will allow you to install Windows 11 if you have at least TPM 1.2 (instead of the minimum system requirement of TPM 2.0), and it will not verify that your processor is on the approved CPU list based on family and model of processor.

Create an image install

Use DISM or 3rd party tools to directly apply an existing Windows 11 image to the disk.

Important: An image install of Windows 11 will not check for the following requirements: TPM 2.0 (at least TPM 1.2 is required) and CPU family and model.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du ska uppdatera 23H2 till 24H2 måste du modifiera antingen registret eller ISO-filen, under förutsättning att du inte har TPM 2.0 (minst TPM 1.2) och/eller icke godkänd CPU. Gör du en ren installation kollar inte installationsprogrammet detta.

https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-w...
Other ways to install Windows 11 (not recommended)
Use the Installation Assistant to upgrade

We recommend you wait until your device has been offered the upgrade to Windows 11 before you use the Installation Assistant. When you're ready, you can find it on the Windows 11 software download page.

Jag har Ryzen 5 5600X. Är den alltså inte kvalificerad ännu iom att jag inte har valmöjlighet i Windows Update? Jag bara utgick från att den var tillräckligt modern och välanvänd. Är ju lite absurt att de kan börja fasa ut Windows 10 redan nu och annonsera slut på support. Det måste vara ett par månader sen jag hörde att det bara var ett år kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burrap:

Jag har Ryzen 5 5600X. Är den alltså inte kvalificerad ännu iom att jag inte har valmöjlighet i Windows Update? Jag bara utgick från att den var tillräckligt modern och välanvänd. Är ju lite absurt att de kan börja fasa ut Windows 10 redan nu och annonsera slut på support. Det måste vara ett par månader sen jag hörde att det bara var ett år kvar.

Jodå, den är kvalificerad. Jag fick inte min 24H2 i windows update förrän nu idag. Den verkar vara på gång nu för fler att få den därifrån. Gick från 23H2 till 24H2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har gjort clean install och fått Windows 11 aktiverad direkt efter. Har inte behövt gå via uppgraderingen.

Och detta var alltså på en dator som aldrig haft win11 installerat och du använde dig av en usb som var modifierad? Inget MSkonto heller som var bundet till nyckeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Och detta var alltså på en dator som aldrig haft win11 installerat och du använde dig av en usb som var modifierad? Inget MSkonto heller som var bundet till nyckeln?

Ja på aldrig haft Windows 11 (var några år sedan) MS konto har jag dock alltid använt, både i W10 och W11. Den dator jag kan komma på så här på rak arm hade en W10 licens i BIOS:en då den datorn kom med Window 10 när den modellen släpptes.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jull3Haxor:

Fortfarande: Leta upp och jämför SHA1-summor

Så länge SHA1-summa stämmer överens med vad du hittar på Google, MDL Forum alt files.rg-adguard.net/search så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fortfarande: Leta upp och jämför SHA1-summor

Fortfarande: Jag vet hur det fungerar, inte jag som skall ha det, förklara det istället för den det gäller.

Permalänk

Det här har funkat för mej.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jull3Haxor:

Fortfarande: Jag vet hur det fungerar, inte jag som skall ha det, förklara det istället för den det gäller.

Eftersom jag citerade er båda så gjorde jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tror du ville citera TS och inte mig. TS sa att ISOn var värd sin vikt i guld så jag visade bara var de kunde hitta den. Gjorde dessutom ett inlägg senare och förklarade att hash fanns och att den stämde med bland annat mydigitallife, sen får man även kolla filen när man har den

Vi håller liv i tråden iaf!

Permalänk
Medlem

Det gick tidigare att skriva in produktkoder från W10 för att aktivera Windows 11. Visst finns det licensnycklar under dina laptops på klisterlappar?

Sen kan du modifiera en ISO fil för att ta bort systemkraven och installera över W10 på hårddisken.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Detta skrevs igår just på detta ämne: https://www.pcforalla.se/article/2543386/microsoft-varnar-for...

MS skärper alltså saken ytterligare, om W11 installeras trotts kraven i te uppfylls så kommer man nu mera inte få uppdateringar. Eller det står "inte vara berättigad,$ , hur man nu skall tolka det, jag vet inte om dom menar att man inte får eller inte kommer ha möjlighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Detta skrevs igår just på detta ämne: https://www.pcforalla.se/article/2543386/microsoft-varnar-for...

MS skärper alltså saken ytterligare, om W11 installeras trotts kraven i te uppfylls så kommer man nu mera inte få uppdateringar. Eller det står "inte vara berättigad,$ , hur man nu skall tolka det, jag vet inte om dom menar att man inte får eller inte kommer ha möjlighet..

Du kommer alltid att kunna göra in-place upgrade mellan "feature releases" såsom 23H2 till 24H2. Sedan litar jag själv mer på månatliga uppdateringar från Microsoft Update Catalog än på inbyggda Windows Update.

Kör bara Windows 11 på osupportad hårdvara här om jag räknar bort jobbdatorn

Ironiskt nog är det just jobbdatorn som strular och laggar mest, där supporten inte har någon lösning i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Det där sa Microsoft redan när Windows 11 lanserades. inget nytt alls. Alla mina icke supportade datorer har fått säkerhetsuppdateringar, däremot den stora uppdateringen som kommer 1 gång/år måste installeras manuellt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Det gick tidigare att skriva in produktkoder från W10 för att aktivera Windows 11. Visst finns det licensnycklar under dina laptops på klisterlappar?

Sen kan du modifiera en ISO fil för att ta bort systemkraven och installera över W10 på hårddisken.

På en del finns det någon produktnyckel på undersidan. Dock är det inte samma nyckel som man matar in i win. Får se om det går få ut den "riktiga" nyckeln. Har för mig att det inte alls är lika lätt som det var förr i tiden. Utan man får ut en annan nyckel som inte går att mata in vid installationen.