Förr, när jag också ägde mitt boende, fick man "betalt" för att ta risken att köpa och belåna sig.
Man fick en noterbart lägre månadskostnad. Mitt boende kostade mindre än hälften per månad vs att hyra motsvarande.
Idag är det tvärtom, man "får betala" för att sätta sig i skuld. Att köpa och belåna sig ger ungefär dubbla månadskostnaden vs att hyra(åtminstone i något sånär attraktiva områden).
Det är helt bakvänt IMO och jag förstår inte varför folk gör det. Någon slags masspsykos att alla fått för sig att det alltid kommer löna sig att köpa.
Tittar man historiskt så är det inte fallet, det lönar sig tvärtom i många fall att hyra istället. Bostadsbubblor har nämligen en förmåga att spricka med jämna mellanrum, och jag tror vi är mkt nära att nuvarande går i miljontals bitar.
Riksbanken försöker nu motverka det genom att sänka räntan, problemet är att priserna gått upp så mkt senaste decenniet att folks löner inte räcker mkt längre.
Löneutvecklingen har nämligen inte varit på samma planet som fastighetsmarknaden, och det är inget som talar för att de kommer ändras i närtid. Företagen går redan på knäna.