Permalänk
Medlem

Vet inte men jag tycker lite synd om er som måste jaga ränterabatt hela tiden. Låter ganska jobbigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Vet inte men jag tycker lite synd om er som måste jaga ränterabatt hela tiden. Låter ganska jobbigt!

När jag hade bolån så lade jag väldigt lite tid på att jaga rabatter. Jag kom väldigt långt med ett par samtal och några mail. Sett till antalet besparade kronor per timmes jobb så har jag haft svårt att hitta ett bättre betalt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det suger. Men ett antal tusenlappar om året kan det vara värt. I år fick jag genomlida en meningslös pensionsgenomgång för att behålla min väldigt bra ränterabatt hos Swedbank.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Finns betydligt jobbigare saker här i livet (som tvätta, diska o.s.v. ) och jag håller med @joakim99, vare sig särskilt tidskrävande eller jobbigt. Inte alla förunnat att vara helt skuldfria, vill man bo i ett specifikt område, specifik typ av boende, inte är ekonomiskt oberoende. Ja då har man som i mitt fall bolån.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Detta, är anledning, för hög risk för banken. Banker gillar ingen risk, då kan man få dom att tulla lite mer på deras marginal. Dock är 1.55 imponerande, för min del tog Swedbank stopp på 1.35 i rabatt som gäller i 24 månader. Ska ta en ny vända i början av 2025 och se var jag hamnar, lutar åt att flytta lånet.

Nä så är det ju såklart!
Fick nu erbjudande om att binda 1 år på 2.99% iallafall, vilket jag hade tagit direkt för 2 månader sedan, men nu tycker jag det är lite knepigt att avgöra. Det verkar ju peka mot ytterligare 0.25% ner i december, så om det går igenom hamnar vi på 3.39% OM swedbank hinner justera sitt rörliga innan 4e jan då vår 3mån binds om, annars 3.64%. Sen är det 8st räntebeskedstillfällen totalt under 2025 och frågan blir ju då vid hur många av dessa tillfällen man kan hoppas de sänker 0.25% och hur snabbt. Riktigt elände dedär med att överväga att binda eller köra rörligt. Barn på ingång i april, så from dess och 1 år fram är ju ekonomin mer anstängd, men i slutänden handlar det ju vilket beslut man tror kan generera mest sparade pengar. går inte rörliga räntan ner under 3% kommande 6mån för oss med rabatt 1.1% så hade vi ju potentiellt faktiskt kunnat spara på att binda. Klart knepigt.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Sunix:

Vad är det du inte vet?

Tycker det är ganska gött att lägga ner några minuter på att eventuellt tjäna tiotusentals kronor per år. Var och en för sig dock, vill man slösa pengar så är det helt okej.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vad är det du inte vet?

Tycker det är ganska gött att lägga ner några minuter på att eventuellt tjäna tiotusentals kronor per år. Var och en för sig dock, vill man slösa pengar så är det helt okej.

Beror ju på lånsizen. I mitt var skulle jag spara 1500 per år och kriga så där kontra SBAB...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror ju på lånsizen. I mitt var skulle jag spara 1500 per år och kriga så där kontra SBAB...

Ja precis. Därav "eventuellt", det är väldigt individuellt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Så lägga kanske 10-15 min jobb på att spara 1500 kr/år är inte värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så lägga kanske 10-15 min jobb på att spara 1500 kr/år är inte värt det?

Tycker det låter som mer än 10-15? Möten med banker, kontaktar 2-5 olika banker ringa etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som mer än 10-15? Möten med banker, kontaktar 2-5 olika banker ringa etc

Man kan så klart lägga massa mer tid än 10-15 min men bara genom att ha två banker som är intresserade så kan man komma en bra bit. Att krama ut precis allt i rabattväg kostar för mycket energi tycker jag men att få säg 80% av den tillgängliga rabatten kostar väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Fick inspiration av tråden. Landshypotek Bank erbjuder 3,35%, 3,25% om man ansöker innan den 6/12. Med det i ryggen ringde jag Handelsbanken och fick en ränterabatt på 1,46%, vilket ger 3,33%. Belåningsgrad på ca 60%. Stort tack till TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Riktigt elände dedär med att överväga att binda eller köra rörligt. Barn på ingång

Vi hade bundna när när barnen kom, skönt med planerbar ekonom då om man inte har marginaler.

Men med det sagt så finns finns det undersökningar på att det inte finns pengar att spara under perioder med fallande räntor, det finns chans att spara pengar på att binda under stigande räntor (men mer tur med timing) och över lång tid så löner sig rörligt så länge man har marginalerna att hantera svängningarna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ett litet lån ger självklart mindre potential, men jag killgissar att det finns de här som har större lån och/eller tycker att 1500kr är tillräckligt mycket pengar. Själv jagar jag inte de där sista 0.1-0.2 rabatt men varför ska jag betala mer än jag behöver? Jag tycker inte om att kasta bort pengar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag kanske ska förklara mig, jag ser att det är ”många” som reagerar på min kommentar.
Jag har ju ganska lite i lån kan jag tänka mig, ca 800 tusen för en villa och kanske inte har satt mig in i hur det är att faktiskt ha 4,5 miljoner. För det så ber jag lite om ursäkt i så fall. Dessutom så band jag lånen till 1,7% i 10 år så de går ut 2031 och då kommer jag väl att hamna i samma läger som många här, alltså att börja leta de där procenten. För jag vill inte heller betala onödiga pengar.
Med det sagt så önskar jag att det var enklare på nåt sätt än denna karusell av bankkontakter som jag upplever att ni måste slåss mot med att t.ex. begära ut amorteringsunderlag och hålla på.
Ja, man trampar alltid nån på tårna.

Med det sagt också så finns det förstås personer som tycker sånt här är ganska roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man kan så klart lägga massa mer tid än 10-15 min men bara genom att ha två banker som är intresserade så kan man komma en bra bit. Att krama ut precis allt i rabattväg kostar för mycket energi tycker jag men att få säg 80% av den tillgängliga rabatten kostar väldigt lite.

Det köper jag absolut, trodde du menade optimal ränterabatt för 15min jobb.
Dock hoppas jag det blir krav att de listar korrekt ränta med vilkor framöver så man slipper ringa/maila

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Med det sagt också så finns det förstås personer som tycker sånt här är ganska roligt.

Finns nog ingen som tycker det är roligt (mer än bankerna som skrattar hela vägen till banken för de kunder som inte konkurrensutsätter dom ), men man måste engagera sig lite för att inte betala alldeles för mycket. Samma sak med försäkringar, elavtal o.s.v.

Med ett så pass litet lån som 800k så kommer du inte vara särskilt intressant för bankerna, d.v.s. du kommer inte få några lysande erbjudanden, antingen flytta till sbab eller betala av det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Blir mörkrädd!

Ville ha objektsgodkännande och vårt lånelöfte har varit hos LF, tydligen är det endast de på de lokala bankkontoren som kan godkänna, omöjligt att nå dessa över telefon på något sätt, endast via säkra meddelanden... Har ju vunnit budgivningen och väntar på att få skriva kontrakt... Gaah!

Iaf, fick till slut tag på någon som kunde godkänna objektet men jisses vilken ångest.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förr, när jag också ägde mitt boende, fick man "betalt" för att ta risken att köpa och belåna sig.
Man fick en noterbart lägre månadskostnad. Mitt boende kostade mindre än hälften per månad vs att hyra motsvarande.

Idag är det tvärtom, man "får betala" för att sätta sig i skuld. Att köpa och belåna sig ger ungefär dubbla månadskostnaden vs att hyra(åtminstone i något sånär attraktiva områden).

Det är helt bakvänt IMO och jag förstår inte varför folk gör det. Någon slags masspsykos att alla fått för sig att det alltid kommer löna sig att köpa.
Tittar man historiskt så är det inte fallet, det lönar sig tvärtom i många fall att hyra istället. Bostadsbubblor har nämligen en förmåga att spricka med jämna mellanrum, och jag tror vi är mkt nära att nuvarande går i miljontals bitar.
Riksbanken försöker nu motverka det genom att sänka räntan, problemet är att priserna gått upp så mkt senaste decenniet att folks löner inte räcker mkt längre.
Löneutvecklingen har nämligen inte varit på samma planet som fastighetsmarknaden, och det är inget som talar för att de kommer ändras i närtid. Företagen går redan på knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Förr, när jag också ägde mitt boende, fick man "betalt" för att ta risken att köpa och belåna sig.
Man fick en noterbart lägre månadskostnad. Mitt boende kostade mindre än hälften per månad vs att hyra motsvarande.

Idag är det tvärtom, man "får betala" för att sätta sig i skuld. Att köpa och belåna sig ger ungefär dubbla månadskostnaden vs att hyra(åtminstone i något sånär attraktiva områden).

Det är helt bakvänt IMO och jag förstår inte varför folk gör det. Någon slags masspsykos att alla fått för sig att det alltid kommer löna sig att köpa.
Tittar man historiskt så är det inte fallet, det lönar sig tvärtom i många fall att hyra istället. Bostadsbubblor har nämligen en förmåga att spricka med jämna mellanrum, och jag tror vi är mkt nära att nuvarande går i miljontals bitar.
Riksbanken försöker nu motverka det genom att sänka räntan, problemet är att priserna gått upp så mkt senaste decenniet att folks löner inte räcker mkt längre.
Löneutvecklingen har nämligen inte varit på samma planet som fastighetsmarknaden, och det är inget som talar för att de kommer ändras i närtid. Företagen går redan på knäna.

Du har rätt i att det inte alltid lönar sig att köpa. Men för många som är över 30-35 och bor nära en storstad och har varit inne i bostadsmarknaden 8-10 år skulle nog inte hålla med dig att det lönar sig att hyra.

Jag köpte lägenhet kring 2008 i en närförort i Sthlm och på 10 år som jag bodde där så mer än dubblade jag mina pengar.
Kunde då köpa en betydligt dyrare lägenhet som jag sen kunde sälja med några hundra tusen i vinst.

Hade jag bott i hyresrätt hela denna tid så hade jag inte haft den levnadsstandard jag har i dagsläget.

Men så är det inte för alla och för tillfället är det ju ett rent helvete att komma in i bostadskarusellen.
Sen i mindre städer är det inte heller samma roliga utveckling, men i min lilla stad jag växte upp. De lägenheter jag köpte då för typ 3000kr säljs i dagsläget (25 år senare) för 250-300 000kr. Så de har ju också haft en rejäl utveckling.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Dubbla kostnaden för att låna kontra att hyra. Jag vet inte om jag håller med om det du skriver, iallafall inte i Stockholmsområdet. Vad har du räknat på för att komma till den slutsatsen?

Med Stockholmsfokus då så är det ju sällan svårare än att det finns en större efterfrågan av bostäder än det finns hyresrätter, i högsta grad i lite attraktivare områden som du själv är inne på. Ingen masspsykos utan du behöver köpa för att kunna bo.

Får du tex en 90kvm 3a för under 5-6 miljoner i Sthlm city? Tror inte det.
Månadskostnaden för att belåna en sådan + hyra etc ligger runt 30k/mån, EFTER ränteavdrag.
En motsvarande hyresrätt kan du få för ca 15k/mån.
Samma sak med en 2a, runt dubbla vs att hyra.

Visst är det knepigt att få tag på en hyresrätt i de mest populära områdena, men det går ofta med rätt kontakter.
Hursomhelst är det ingen naturlag att det bara kommer gå upp upp upp i all evighet.
Har man levt ett längre liv och köpt och sålt under några decennier så vet man att man går minus rejält ibland. I slutänden är det definitivt inte säkert att det lönar sig att äga.
Hade vi haft marknadshyror överallt så möjligen, men det har vi inte. De är reglerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Lån+amortering+hyra=11k ink bredband
hyra samma lägenhet i min förening 8.9k.

Under tiden jag bott här har jag sparat på att äga tills räntan gick över 3% så 6 år vinst

Edit
Sen har värdet ökat från 2.7m->3.5m sen köp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Du har rätt i att det inte alltid lönar sig att köpa. Men för många som är över 30-35 och bor nära en storstad och har varit inne i bostadsmarknaden 8-10 år skulle nog inte hålla med dig att det lönar sig att hyra.

Jag köpte lägenhet kring 2008 i en närförort i Sthlm och på 10 år som jag bodde där så mer än dubblade jag mina pengar.
Kunde då köpa en betydligt dyrare lägenhet som jag sen kunde sälja med några hundra tusen i vinst.

Hade jag bott i hyresrätt hela denna tid så hade jag inte haft den levnadsstandard jag har i dagsläget.

Men så är det inte för alla och för tillfället är det ju ett rent helvete att komma in i bostadskarusellen.
Sen i mindre städer är det inte heller samma roliga utveckling, men i min lilla stad jag växte upp. De lägenheter jag köpte då för typ 3000kr säljs i dagsläget (25 år senare) för 250-300 000kr. Så de har ju också haft en rejäl utveckling.

Problemet med den argumentationen är att du köpte precis i början/innan den långa lågränteperioden startade.
Du hade alltså tur och köpte i precis rätt tid(jag gjorde av en händelse precis samma, köpte 2009...). Varken du, jag eller någon annan kunde då veta att det skulle bli över ett decennium framöver med extremt låg ränta.
Just denna låga ränta har gjort att priserna ökat monumentalt. Men nu har de ökat så mkt att folk inte har råd att betala mkt mer(som sagt eftersom lönerna inte ökat alls i samma grad).

Dvs köper du idag så är det på en marknad som redan är "pumpad till max". Priserna kan inte öka i samma grad såvida inte folks löner mångdubblas.
Det är MYCKET större sannolikhet att det blir en global krasch närmste decenniet, alla skulder som byggts upp under den långa lågränteperioden måste återbetalas.
Vissa tror att skulder kan byggas på i all evighet, men så funkar det tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Får du tex en 90kvm 3a för under 5-6 miljoner i Sthlm city? Tror inte det.
Månadskostnaden för att belåna en sådan + hyra etc ligger runt 30k/mån, EFTER ränteavdrag.
En motsvarande hyresrätt kan du få för ca 15k/mån.
Samma sak med en 2a, runt dubbla vs att hyra.

Visst är det knepigt att få tag på en hyresrätt i de mest populära områdena, men det går ofta med rätt kontakter.
Hursomhelst är det ingen naturlag att det bara kommer gå upp upp upp i all evighet.
Har man levt ett längre liv och köpt och sålt under några decennier så vet man att man går minus rejält ibland. I slutänden är det definitivt inte säkert att det lönar sig att äga.
Hade vi haft marknadshyror överallt så möjligen, men det har vi inte. De är reglerade.

Tog bort inlägget och började på ett nytt under tiden du hann svara. Hursomhelst, Stockholms City är ju extremfallet givetvis. Allt beror ju på hur stora lån man har, ränteläge o.s.v. Tror ändå inte att det går att säga kategoriskt att det kostar det dubbla att köpa kontra att hyra. Kanske i Stockholms City då men då vet du också att det är stört omöjligt att få tag i hyresrätt om man inte har "rätt kontakter", vilket de flesta är långt ifrån.

Men visst, det är ingen naturlag att priserna skall fortsätta uppåt, eller tillochmed att vara kvar på samma nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Tog bort inlägget och började på ett nytt under tiden du hann svara. Hursomhelst, Stockholms City är ju extremfallet givetvis. Allt beror ju på hur stora lån man har, ränteläge o.s.v. Tror ändå inte att det går att säga kategoriskt att det kostar det dubbla att köpa kontra att hyra. Kanske i Stockholms City då men då vet du också att det är stört omöjligt att få tag i hyresrätt om man inte har "rätt kontakter", vilket de flesta är långt ifrån.

Men visst, det är ingen naturlag att priserna skall fortsätta uppåt, eller tillochmed att vara kvar på samma nivåer.

Som sagt lika i alla något sånär attraktiva områden.
Nuförtiden bor jag inte i Sthlm city längre utan i Lomma i Skåne. Hyr just en nybyggd 90kvm takvåning med egen 30kvm takterrass med helt fri utsikt över Öresund för 12k7/mån.
Att köpa motsvarande får du pynta uppåt 10 mille för(eller 20-30 om du ska ha precis vid stranden..).
Det är helt sinnessjuka pengar IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Som sagt lika i alla något sånär attraktiva områden.

Absolut inte. Det beror helt på en hel radda med förutsättningar. Dubbla kostnaden är ett alldeles för svepande och generellt antagande.

Skrivet av taliz:

Nuförtiden bor jag inte i Sthlm city längre utan i Lomma i Skåne. Hyr just en nybyggd 90kvm takvåning med egen 30kvm takterrass med helt fri utsikt över Öresund för 12k7/mån.
Att köpa motsvarande får du pynta uppåt 10 mille för(eller 20-30 om du ska ha precis vid stranden..).
Det är helt sinnessjuka pengar IMO.

Det låter riktigt trevligt, sämre utsikt kan man definitivt ha en solig morgon. Du, jag skjuter ut mig nu innan mod kommer och knäpper oss på fingrarna för sidospåret. Sköt om dig.

Permalänk
Medlem

Jo visst är det lite sidorspår kanske. Men samtidigt kanske bra med ett lite varnande finger ibland för alla som sträcker sig maximalt och lånar så mkt de har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Jo visst är det lite sidorspår kanske. Men samtidigt kanske bra med ett lite varnande finger ibland för alla som sträcker sig maximalt och lånar så mkt de har råd med.

Helt enig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Synd om mig? På vilket sätt? Dels tycker jag att det är lite kul att kolla runt och förhandla och dels brukar det betala sig rätt bra. Bytte bank i år och lade ungefär två timmar på att kolla runt lite och prata med ett par olika banker. Sänkte kommande års räntekostnad med drygt 2500 kr men fick även en extra rabatt i form av en räntefri månad. Total besparing på nästa 6000 kr.
Inte är det synd om mig.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Synd om mig? På vilket sätt? Dels tycker jag att det är lite kul att kolla runt och förhandla och dels brukar det betala sig rätt bra. Bytte bank i år och lade ungefär två timmar på att kolla runt lite och prata med ett par olika banker. Sänkte kommande års räntekostnad med drygt 2500 kr men fick även en extra rabatt i form av en räntefri månad. Total besparing på nästa 6000 kr.
Inte är det synd om mig.

Jag tror att ni tar det från olika håll. Jag kan hålla mer ”firestartern” om att det är synd att systemet är byggt så att man behöver jaga runt för att få rabatter. Jag ser det inte som förklenande i meningen att ni jagar småsmulor.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB